چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کرسی نقد کتاب «روش سخنرانی دینی»

حوزه/ کرسی نقد فنی و محتوایی کتاب «روش سخنرانی دینی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری، با طرح بحث از سوی سه ناقد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حوزه، دومین کرسی نقد کتاب معاونت تبلیغ با موضوع کتاب «روش سخنرانی دینی» نوشته حجت الاسلام والمسلمین حسین ملانوری در سالن جلسات آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه و با حضور فعالان عرصه تبلیغ برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین  ملانوری در ابتدای این نشست گفت: شاید دلیل اقبال از کتاب روش سخنرانی دو چیز باشد؛ یکی اینکه کاری ابتکاری در زمان خودش بوده و دیگری عنایت امیر بیان علی علیه السلام به این کتاب با بردن آن در نزد حرم شریف این امام همام است.

وی افزود: باید از نقد کتاب هایمان خوشحال شویم؛ زیرا این نشان از اهمیت آن کتاب است.

حجت الاسلام محمد جنتی مدرس و پژوهشگر مؤسسه امیربیان که از منتقدین حاضر در نشست بود، گفت: استفاده از آیات و روایات و برداشت های خوبی که از آنها شده است یکی از نکات مثبت در کتاب روش سخنرانی دینی است.

این مبلغ حوزوی خاطرنشان کرد: یکی از نقدهای وارد بر این کتاب به هم ریختگی چیدمان محتوای آن می باشد؛ یک کتاب آموزشی خوب هم باید دارای محتوای خوبی باشد و هم محتوا با چیدمان مطلوبی کنار هم قرار گیرند.

حجت الاسلام مجید دهقان استاد مؤسسه امیربیان کتاب «روش سخنرانی دینی» را دارای کمترین اغلاط املایی دانست و گفت: یکی از نکات ویرایشی و نگارشی در این کتاب نیامدن علامت تشدید در جاهای لازم است و باید مورد اصلاح قرار گیرد.

وی با اشاره به لزوم اقناع اندیشه از طریق احساس افزود: در کتاب روش سخنرانی دینی لازم بود در لابلای مباحث نظری آن مثال هایی هم آورده می شد که ذهن مخاطب را بهتر اقناع کند.

حجت الاسلام عباس رضایی استاد مؤسسه امیربیان سپس به ایراد سخن پرداخت و گفت: این کتاب از اولین کتب آموزش سخنرانی دینی است و همین موجب ارزشمندی آن می باشد؛ این کتاب در پاسخ به دغدغه مقام معظم رهبری در لزوم ضابطه مندی سخنرانی دینی بوده است.  

عضو شورای راهبردی مؤسسه امیربیان علیه السلام خاطرنشان کرد: رابطه منطقی دقیقی بین مطالب کتاب دیده نمی شود؛ در برخی بخش های این کتاب مطالب با ذکر مثال آمده اند و در بخش های دیگر بدون مثال می باشند.

وی اظهار داشت: در این کتاب متأسفانه از منابع روانشناسی دست دوم استفاده شده و از مقالات روانشناسی که بروزتر از کتب این علم هستند، هیچ بهره ای نبرده است.

در پایان این نشست با ویرایش فنی و محتوایی کتاب «روش سخنرانی دینی» توسط جمعی از اساتید فن خطابه از سوی نویسنده آن موافقت شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha