پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شهادت امام حسن عسکری (ع)

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: امام حسن عسکری(ع) شیوه های صحیح تفسیر قرآن را به مردم و اصحابشان بیان کردند و در آثار ایشان به یادگار مانده است.

طاهره ماهروزاده در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سوگ امام حسن عسکری(ع) اظهار داشت: یکی از مهمترین  مطالب ایشان در تفسیری منصوب به امام عسکری(ع) است که مجموعه روایات تفسیری زیادی دارد که قابل استفاده برای مفسران است.
وی افزود: ۴۰۰ روایت از این حضرت رسیده است که ۳۰ درصد از این روایات کرامات و معجزه امام عسکری(ع)  است. تفسیری منسوب به امام حسن عسگری موجود است.
این مقام حوزوی، با اشاره به دوران حاکمان امام حسن عسکری(ع) گفت: ایشان یازدهمین امام شیعیان هستند که پدر بزرگوار امام عصر(عج) است و در شهر سامرا تحت حکومت بنی عباس، فشارها را تحمل کردند و و سرانجام در ۸ ربیع‌الاول سال ۲۶۰ق، در ۲۸ سالگی به دستور خلیفه زمانشان در سامرا به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: دوران زندگی ایشان به طور کلی به سه دوره تقسیم می شود دوره اول ۱۳ سال در مدینه ، دوره دوم ۱۰ سال زندگی در سامرا و دوره سوم ۶ سال امامت حضرت در سامرا است، این امام همام، بیانی بسیار شیرین و جذاب و شخصیتی با وقار داشتند به گونه ای که افراد زیادی را به خود جذب می کردند
مدیر گروه تفسیر مجتمع آموزش عالی بنت الهدی،با بیان اینکه امام عسکری(ع) از سوی دستگاه خلیفه ممنوع الملاقات بودند گفت: با این وجود، زمینه های عصرغیبت با رفتار و تدابیر ایشان به وجود آمد.
وی گفت: با توجه به اینکه مراقبت شدید از حضرت می شد، ملاقات با مردم اندک بود و امام تنها با یاران خاصشان در ارتباط بودند، از این رو سازمان وکالت یکی از راه های ارتباط مردم با امامان بود از زمان امام موسی کاظم(ع) تاسیس شد و در زمان امامان رضا، جواد و هادی(ع) به صورت پیشرفته درآمد در زمان امام عسکری(ع) به یک سازمان منسجم و گسترده و فراگیر تبدیل شد.
ماهروزاده با تاکید بر اینکه امام عسکری(ع) مردم را با دوران غیب حضرت مهدی(عج) آشنا کردند گفت: این امام سعی کرد تا مردم با شیوه دور بودن از امام، مأنوس شده و یاد بگیرند که مشکلات سیاسی و دینی را از طریق اصحاب خاص که پرچمداران مرزهای مذهبی امامان بودند برطرف کنند.
وی خاطر نشان کرد: ارتباط مستمر امام با نائبان و یاران خاص بود و در سازمان وکالت، شخص ارشد در راس قرار داشت که با امام ارتباط مستقیم داشت و آن نائبان خاص برای همه شیعیان پذیرفته  بودند و امام از این طریق مأموریت های دینی و سیاسی خود را انجام می دادند.
مدیر گروه پژوهشی تفسیر پژوهشگاه مطالعات اسلامی جامعة الزهرا(س)اضافه کرد: از این طریق امام در مناطق شیعه نشین رد و بدل نامه های شیعیان را انجام می دادند و بدین ترتیب زمینه ها برای ظهور غیبت  صغری در مرحله اول بود و وکیلان همان نمایندگان امامان بودند که به خاطر وجاهت و شخصیت عمومی و اجتماعی مورد مقبول مردم بوده و  رابط بین امام و مردم بودند.
وی به نائبان امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: عثمان بن سعید که یک شخصیت موجه شناخته شده شیعه و وکیل ارشد امام بود، همه اموال به دست او می رسید و فرزند او محمد بن عثمان نیز منصب وکالت را بر عهده داشت.
ماهروزاده افزود: همچنین احمد بن اسحاق اشعری از عالمان قم و اصحاب خاص امام حسن عسکری(ع) و علی بن مهزیار هم از جمله وکیلان امام بودند، از این رو با وجود خفقان شدید در جامعه اسلامی، این امام در دوران کوتاه توانستند شکل گیری مراجعه مردم به دانشمندان شیعه را شکل دهند و این امر باعث شد تا کتاب های حدیثی و معرفتی شیعه شکل بگیرد.
وی با اشاره به اینکه حکومت عباسی درصدد ممانعت از تولد مهدی موعود(عج) بودند گفت: آنان شنیده بودند که مهدی(عج) فرزند امام حسن عسکری(ع) است از این رو امام را زیر نظر داشتند اما امام یازدهم با پنهان نگه داشتن ایشان سلسله امامت و ولایت را استمرار بخشید.
استاد حوزه، خاطر نشان کرد: بعد از شهادت امام حسن عسکری(ع) کم کم خبری به نام وجود فرزندش مهدی(عج) پخش شد و تلاش خلیفه عباسی برای یافتن این امام به نتیجه نرسید.
وی با اشاره به نائبان امام زمان(عج) در دوران غیبت گفت: در غیبت صغری این امام همام چهار نائب به نام های ابو عمرو عثمان بن سعید عَمری، ابو جعفر محمد بن عثمان بن سعید، ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی و ابوالحسن علی بن محمد سمری داشتند.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه(ص) گفت: آغاز غیبت صغری مصادف با امامت امام زمان(عج) بود تا مردم با واقعیت تلخ غیبت آشنا و به وظایف خویش عمل کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha