شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 982972
۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۹
سلاح های غیرانسانی

حوزه/ دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: یکی از پرسودترین تجارت ها در جهان، تجارت تسلیحات است که به دلیل نقض حقوق بشر در زمینه صادرات این تسلیحات از سوی دول، این امر کشته های بسیاری به خصوص در خاورمیانه داشته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سیدصادق موسوی نژاد دانشجوی دکترای حقوق بین الملل دانشگاه علوم اسلامی رضوی امروز ۲۲ مهرماه در همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»، که در تالار شیخ مفید  دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: تجارت تسلیحات پرسودترین تجارت در جهان می باشد. چیزی که موجب کشت و کشتار بسیاری از انسان ها به خصوص در خاورمیانه را درپی داشته است.

وی در خصوص هزینه کشورهای جهان در زمینه تسلیحات عنوان کرد: کشورهای خاورمیانه رشد ۲۵ درصدی را در زمینه تسلیحات داشته و خریدار ان بودند.

دانشجوی دکترای حقوق بین الملل، ابراز کرد: حقوق بشر بیشتر مسئولیت این تسلیحات را متوجه کشورهای فروشنده تسلیحات کرده است. نمونه بارز ارسال تسلیحات برای نقض حقوق بشر، کشور یمن است. 

وی ادامه داد: یمن دچار بحران شد و اوضاع داخلی آن پیچیده تر شد. هیچ کدام از قطعنامه ها جامعه جهانی تصمیم کنوانسیون تجارت تسلیحات را نداشته است. در سال ۲۰۱۵ تعداد زیادی از کشورها صادرات تسلیحات را به عربستان داشتند. باید معیارهای قوانین کنوانسیون و حقوق بشر مورد بازنگری قرار داده شود. 

دانشجوی دکترای حقوق بین الملل، افزود: تجارت تسلیحات طبق قوانین کنوانسیون و تعهدی که در آن بود به عربستان نباید داده می شد و نقض تعهد در کنوانسیون بود.

وی افزود: اقلام و تسلیحات نباید در نسل کشی قرار گیرد و دیوان تعهد دولت های وارد کننده در زمینه صادرات تسلیحات را که باید از ارتکاب نسل کشی جلوگیری شود مسئول می داند.

این دانشجوی دکترای حقوق بین الملل، بیان کرد: اگر نتایج بررسی شده ها حاکی از نسل کشی باشد، طبق ماده باید از صادرات تسلیحات جلوگیری کرد، اگر احتمال دارد در موضوعی غیر از امنیت از تسلیحات داشت، باید صادرات تسلیحات از سوی  دولت ها پرهیز شود.

وی افزود: اقلام و تسلیحات صادر شده مربوط به ۲۵ اکتبر ۲۰۱۱ ، ۴۴ هزار تلفات داشته که ۷۰۰۷ کشته درپی داشته است و در مجموع صادرات تسلیحات به کشورها نشان می دهد که نقض پیمان صورت گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha