جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
فلسطینی بچے

حوزه/ دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه قم، بیان کرد: در خصوص آوارگان فلسطینی، باید بدانیم که مرور زمان موجب کمرنگ شدن حق بازگشت نخواهد شد، اگرچه موجب کمرنگ شدن پیوند واقعی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سعید مختاری دانشجوی دکتری حقوق بین‌الملل دانشگاه قم در ارائه مقاله‌ای «حق بازگشت فلسطینی ها در حقوق بشر» ۲۲ مهرماه در همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»،که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: در سال‌های اخیر آمار آوارگان فلسطینی روز به روز افزایش یافته است.

وی افزود: به عقیده برخی از اندیشمندان، حق بازگشت فقط حق فردی است، اما عده‌ای دیگر معتقدند حق بازگشت یک حق شخصی نیست، اما از لحاظ بعد جمعیت حق بازگشت به حق تعیین سرنوشت پیوند می‌خورد.

مختاری تصریح کرد: اعمال حق تعیین سرنوشت به پیش از بازگشت فلسطینی‌های آواره مرتبط نمی‌شود، زیرا حق سرنوشت تنها به ساکنین آن منطقه تعلق می‌گیرد.

وی به مبانی حق بازگشت اشاره کرد و افزود: حق بازگشت در حقوق بین‌الملل عرفی به رسمیت شناخته شده است؛ حق بازگشت در معاهدات بین‌المللی نیز وجود دارد و درواقع جامعه بین‌المللی حق بازگشت فلسطینی‌ها به کشور خود را به رسمیت شناخته است.

مختاری در خصوص تفسیر بند چهار میثاق، گفت: با توجه به رویه قضائی و تفاسیر کلی ماده ۱۲ واجب مبانی کلی حق بازگشت است، اصطلاح خودسرانه در این بند نشان‌دهنده این است که دولت می‌تواند ملاحظاتی در خصوص حق بازگشت شخص به کشور خود داشته باشد.

وی ادامه داد: در خصوص حق خروج از کشور که در بند ۲ ماده ۱۲ آمده است، مشمول محدودیت‌هایی است اما حق بازگشت مشمول چنین محدودیت‌هایی نمی‌شود.
مختاری با فرض اینکه اصطلاح «کشور» معنایی متمایز با «دولت »دارد، گفت: عبارت «کشوری که وی تابعیت آن را دارد» به کشوری گفته می‌شود که شخص تابعیت رسمی آن را داشته باشد یا در صورت عدم تابعیت رسمی شخص، یک پیوند رسمی و واقعی با آن کشور داشته باشد.

وی با اشاره به مفهوم پیوند واقعی و رسمی با محل سکونت یا محل اقامت و کشور خود، تصریح کرد: در خصوص آوارگان فلسطینی، باید بدانیم که مرور زمان موجب کمرنگ شدن حق بازگشت نخواهد شد، اگرچه موجب کمرنگ شدن پیوند واقعی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha