پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه/ استادیار حقوق دانشگاه گیلان به جنایات جنسی داعش در خاورمیانه اشاره و بیان کرد: تجاوز جنسی با اینکه قدمت بسیار زیادی در طول تاریخ بشریت به ویژه بعد از جنگ دارد، انتظار است که این عمل به عنوان یک جنایت بین‌المللی جرم‌انگاری شود و در دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین دادگاه‌های داخلی برای آن صلاحیت رسیدگی قائل شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهین سبحانی، استادیار حقوق دانشگاه گیلان، امروز 22 مهرماه در همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»،که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، در خصوص تجاوز جنسی توسط داعش از منظر حقوق بین‌الملل کیفری، گفت: اخیرا شاهد جنایاتی هستیم که در کشور همسایه خود، افغانستان رخ داده است، اما در عین حال فراموش نکرده‌ایم که در سال‌های گذشته خبرهای تاسف باری توسط قدرت گرفتن داعش در خاورمیانه به گوش می‌رسد.


وی درباره جنایات جنسی داعش در خاورمیانه، بیان کرد: تجاوز جنسی با اینکه قدمت بسیار زیادی در طول تاریخ بشریت به ویژه بعد از جنگ دارد، انتظار است که این عمل به عنوان یک جنایت بین‌المللی، جرم‌انگاری شود و در دادگاه‌های بین‌المللی و همچنین دادگاه‌های داخلی برای آن صلاحیت رسیدگی قائل شوند.


سبحانی اظهار کرد: ازدواج اجباری و برده‌داری جنسی که همه شامل تجاوز جنسی می‌شود توسط داعش دارای آمارهای تکان دهنده‌ای است و انتظار می‌رود که این عمل جرم‌انگاری شود که برای جرم‌انگاری شدن باید تعریفی از این جرم وجود داشته باشد.


وی گفت: تجاوز جنسی علیه افراد به دلیل ویژگی‌های خاصی که آن‌ها دارند رخ داده است، برای مثال این جنایات جنسی علیه زنان و کودکان وابسته به گروه‌های مذهبی و دینی که داعش نسبت به آن‌ها دید منفی داشته رخ داده است.


سبحانی به تعریف تجاوز جنسی اشاره و تصریح کرد: در حقوق بین‌المللی کیفری در دادگاه‌های مختلف حتی اشاره‌ای به این جرم نشده است اما شاید بتوانیم در قالب سایر اعمال مورد توجه قرار دهیم.


سبحانی بیان کرد: در اسناد بین‌المللی از جمله کنوانسیون ژنو بحث خشونت جسمی و جنسی ممنوع شده است، اما تجاوز جنسی را به عنوان یک نقض فاحش تلقی نمی‌کند.


وی گفت: اگر دولت ایران بخواهد اعمال صلاحیت کند، باید جز معاهدات مربوطه باشد و معاهدات جرم انگاری برای آن عمل کرده باشد و اجازه رسیدگی در دادگاه‌ها را داده باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha