یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
   والدین مسلمان از کودکی اصول دینی را به کودکان بیاموزند

حوزه/ دانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم گفت: متاسفانه یکی از معضلاتی که در عرصه مخاصمات داریم استفاده و به خدمت‌گیری کودکان در منازعات است که در دهه‌های اخیر به ویژه در جوامع مسلمان منطقه این معضل افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روح‌الله اکرمی، دانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم، در همایش بین‌المللی «حقوق بین‌الملل و مخاصمات مسلحانه در منطقه»،که در تالار شیخ مفید دانشگاه قم برگزار شد، درخصوص به کارگیری کودکان در مخاصمات مسلحانه، گفت: متاسفانه یکی از معضلاتی که در عرصه مخاصمات داریم استفاده و به خدمت‌گیری کودکان در منازعات است که در دهه‌های اخیر به ویژه در جوامع مسلمان منطقه این معضل افزایش یافته است.


وی با بیان اینکه آمارهای مراجع رسمی بین‌المللی بیانگر شدت و عمق این معضل در عرصه مخاصمات است، افزود: در یمن به شدت کودکان را به عنوان ابزاری برای سوءاستفاده قرار می‌دهند و گزارش‌ها نشان می‌دهد که امارات از کودکان سودانی با پرداخت مبالغی کالا در جنگ یمن استفاده می‌کند.


اکرمی بیان کرد: در افغانستان نیز از کودکان در عملیات‌های جنگی استفاده شده است و تعداد بالای کشته‌شدگان کودک بیانگر این مساله است.


وی ادامه داد: متاسفانه با تاکیدات بسیاری که در کنوانسیون‌ها و اسناد بین‌المللی در این زمینه داریم، تاکید بر صیانت و حمایت از کودکان در جنگ‌ها است، اما مورد توجه قرار نگرفته است.


اکرمی گفت: اسلام تاکید بسیاری بر برخی از آموزش‌ها از جمله تیراندازی دارد که در آنجا برای کودکان نیز مناسب است، اما اصل ممنوعیت استفاده از کودکان در عرصه مخاصمات است که با آموزه‌های جنگی نیز صد در صد مطابق است؛ برای مثال در جنگ اُحُد، پیامبر گرامی اسلام(ص) فرد ۱۴ ساله‌ای را از حضور در جنگ منع کرد.


وی گفت: سه کشور در منطقه آسیای جنوب غربی که با حضور کودکان در عرصه جنگ مواجه بوده‌اند شامل کشور افغانستان، عراق و سوریه است که به این پروتکل مربوط به کودکان ملحق شده‌اند.


دانشیار حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه قم اظهار کرد: در میان قوانین در مواجهه با جرم، یک سری وجود افتراق مشاهده می‌شود.

در قوانین سه کشور، در عراق و افغانستان استفاده نیروهای مسلح و استخدام کودکان در اقدامات مسلحانه مورد توجه قرار گرفته‌است، اما در سوریه اگر از کودکی در درگیری استفاده کند بدون اینکه استخدام شده باشد با نص قانونی مواجه هستیم. 


اکرمی در پایان گفت: در سوریه با بیانی عام هر گونه استفاده از کودکان برای هر خدمتی برای افرادی که در عرصه نظامی می‌شود، جرم انگاری شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha