جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراجع عظام تقلید

حوزه/ مراجع عظام تقلید و علما در توصیه‌هایی به وزیر ورزش و جوانان بر ضرورت توجه به ورزش همگانی و شادابی جامعه تاکید کرده و حل چالش‌های پیشروی جوانان را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان صبح روز پنج‌شنبه به‌منظور دیدار با مراجع و علما وارد قم شد.

وی ابتدا با حضور در حرم حضرت معصومه (س) ضمن زیارت حرم مطهر بانوی کرامت در آیین خطبه خوانی حرم حضور یافت.

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

وزیر ورزش و جوانان در ادامه سفر یک‌روزه خود به قم به دیدار مراجع عظام تقلید و علما رفت و از بیانات و توصیه‌های ایشان بهره‌مند شد.

چالش‌های روبروی ورزش جوانان برطرف شود

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

حضرت آیت‌الله نوری همدانی در دیدار وزیر ورزش که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، بر اهمیت ورزش و سلامت روح و جسم تأکید و آن را در شرایط کنونی ضروری دانستند.

این مرجع تقلید با بیان این که ورزش از مسائلی است که ارتباط مستقیم با جوانان دارد، افزودند: به همین دلیل باید تلاش کرد موانع این کار برای جوانان رفع و آنها بیش از گذشته به ورزش علاقه‌مند شوند.

ایشان با بیان اینکه بنده سلامتی خودم را در ورزش دیدم و سال ها به این امر مبادرت دارم، بر اهمیت تغذیه و غذا هم تأکید کردند.

حضرت آیت الله  نوری همدانی خواستار همگانی شدن ورزش در بین مردم شدند و ادامه دادند: ورزش اگر مستمر و مداوم باشد سبب قدرت جسمانی انسان می شود و اگر استمرار در آن نباشد سبب خسارت و سستی بدن می شود.

باید مواظب بود تا ورزش تحت تأثیر مسائل غیر دینی و بی حجابی قرار نگیرد

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

حضرت آیت الله علوی گرگانی نیز در دیدار وزیر ورزش و جوانان که در دفتر معظم له در قم برگزار شد، بر اهمیت فراهم شدن زیر ساخت های لازم، برای ورزش بانوان تأکید کردند و گفتند: باید تلاش کرد ورزش این دسته از افراد با حفظ همه شئونات ارزشی و دینی و حجاب، به فعالیت خود ادامه دهد.

ایشان با بیان این که مسئله ورزش بانوان یک موضوع و حفظ شئونات دینی، الهی و حجاب و عفت مسئله دیگر و بسا مهمتر است، اظهار داشتند: در حفظ این امر مهم دینی، باید ایران اسلامی الگوی سایر کشورهای اسلامی باشد و این هم از ایران اسلامی به عنوان یکی از مهمترین کشور شیعی و اهل بیتی(ع) انتظار می رود.

معظم له با بیان این که ورزش بانوان نباید، تحت تأثیر فضای مجازی قرار گیرد و بعضا اتفاقاتی که در این مورد افتاده جای تأمل دارد، بیان داشتند: باید از ورزش بانوان از هر جهت مواظبت کرد تا شاهد اتفاقات نامناسب حتی در فضای مجازی نباشیم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی گفتند: باید مواظب بود تا ورزش تحت تأثیر مسائل غیر دینی و بی حجابی قرار نگیرد و از مهمتر در بحث ورزش بانوان و حفظ حجاب هم حساسیت ویژه ای صورت گیرد.

ایشان همه خدمت گزاران را به تقوای الهی و انجام فرائض الهی و دینی و احترام و محبت به یکدیگر دعوت کردند و در ادامه ورزش را مهمترین ابزار برای ترویج مبانی دینی برشمردند.

در ادامه دکتر سجادی، وزیر ورزش بر اهمیت ورزش و مهمتر، ایجاد فضای مناسب برای ورزش بانوان تأکید و این را ضروری دانست و بیان داشت: در تلاش هستیم فضای مساعدی برای ورزش زنان در جامعه ایجاد کنیم تا بانوان با خیال راحت تر به ورزش بپردازند.

ورزش نقش تعیین کننده در مبادلات سیاسی و بین المللی دارد

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

آیت الله حسینی بوشهری نیز در دیدار وزیر ورزش و جوانان که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن اشاره به ادغام سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی در وزارت ورزش و جوانان، افزود: تجربه نشان داده که هر گاه ادغامی صورت می‌پذیرد، عملا یک سازمان تحت الشعاع سازمان دوم قرار گرفته و فعالیت آن کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. همانند آنچه در مورد ادغام جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی پیش آمد.

وی ادامه داد: کسانی که عهده دار بخش مربوط به جوانان در این وزارتخانه هستند باید به گونه‌ای عمل کنند که اگر کسی نگاه کرد بگوید،اگر این سازمان جدا هم بود باز با همین قدرت و ظرفیت فعالیت می‌کرد.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین در ادامه به اهمیت استعداد یابی و پرورش استعدادهای جوان اشاره کرد و افزود: امروزه ورزش همانند یک تریبون بین‌المللی است و در معادلات سیاسی و روابط کشورها تأثیر گذار است؛ به گونه‌ای که وزن و ارزش کشورها در نزد افکار عمومی، در سطح جهان، با میزان موفقیت آن کشور در عرصه مسابقات ورزشی سنجیده می‌شود.

امام جمعه قم افزود: اسلام برای ورزش همگانی و همچنین برگزاری مسابقات ورزشی، اهمیت بالایی قائل است و در فقه نیز برخی از رشته‌های ورزشی که در آن زمان مرسوم بوده، مورد بحث قرار گرفته است. وی ادامه داد: سعی کنید در عرصه‌های ورزشی باعث درخشش و مطرح شدن کشور در عرصه بین‌المللی باشید.

 دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن اشاره به اهمیت آموزش و تربیت مربیان متخصص خاطر نشان کرد: استفاده از مربیان خارجی که البته متخصص باشند، منعی ندارد اما همواره اصل باید بر تربیت و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در عرصه مربی گری و داوری مسابقات باشد؛ تا اینها بتوانند علاوه بر کشور در سطح مسابقات جهانی نیز نقش آفرینی کنند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان به لزوم توجه به تمامی رشته‌های ورزشی با توجه به اقتضائات جامعه اسلامی تأکید کرد و افزود: باید به تمامی رشته‌های ورزشی توجه داشته باشید نه اینکه صرفاً روی یک یا دو رشته ورزشی متمرکز شوید. استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز به منظور تقویت امر ورزش بسیار حائز اهمیت بوده و باید در دستور کار این وزارتخانه قرار گیرد.

 در ابتدای جلسه، دکتر سجادی گزارشی از وضعیت وزارت ورزش و جوانان ارائه کرد و ضمن اشاره به برخی برنامه‌های خود به منظور ارتقاء نقش فرهنگ و جوانان، از پی ریزی مسابقاتی با حضور کشورهای مقاومت خبر داد.

رعایت مسائل دینی در ورزش از مهم‌ترین امور است

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

آیت الله سیدمحمد سعیدی نیز در دیدار سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان که در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با بیان اینکه ورزش در اسلام به منظور آماده شدن جسم و روح برای بندگی خدا است، اظهار کرد: تعریف اسلام از ورزش با تعریف دیگران متفاوت است و این تفاوت باید بدون اینکه از بدگویی دشمنان پروا داشته باشیم در عمل نمود پیدا کند و به رخ کشیده شود.

وی با بیان اینکه دشمنان به هر کاری که مسلمانان و رهبران آنها انجام دهند خرده می گیرند، افزود: خداوند در قرآن می فرماید دشمنان از شما راضی نمی‌شوند مگر اینکه از دین خود دست بردارید بنابراین همانطور که رفتار ما مورد رضایت و قبول آنها نیست بسیاری از رفتارهای آنان نیز مورد قبول ما نیست و نباید از خرده گیری آنها پروا داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان قم با اشاره به اینکه ما مسلمان هستیم و اسلام در حرکات و تمام وجود ما باید نمود داشته باشد، خاطرنشان کرد: این دولت آمده است تا دولت متفاوتی باشد بنابراین باید در منظر و ظاهر و باطن آنچه را که در اسلام مشروع و شدنی است را به ظهور و بروز برساند و چیزی را برای خودش و منافع حزب و جناح خودش نخواهد.

وی با بیان این که مردم مدیریت‌های مختلف را دیده‌اند و باید تفاوت را در این دولت احساس کنند، گفت: رعایت مسائل دینی در ورزش از مهمترین امور است بنابراین در ورزش نباید احکام دینی مخدوش شود و همانطور که دشمنان ما بی پروا خواسته های خود را نشان می دهند و تبلیغ می‌کنند، چرا یک انسان مؤمن و مسلمان نباید از دین خود دفاع کند و عقاید خود را آشکار کند.

آیت الله سعیدی با تأکید بر اینکه ورزش علاوه بر تأمین سلامتی یک کار فرهنگی و تبلیغی است، افزود: نوع آرایش و رفتار بازیکنان ورزشی یک کار فرهنگی است و اینکه ورزشکاران مسلمان بعد از موفقیت خود سجده و از خدا شکر می کنند یک کار فرهنگی است و ما باید روی این جهت کار کنیم.

وی با بیان اینکه باشگاه‌های ما باید با باشگاه های دیگران متفاوت باشد، گفت: باشگاه‌های ورزشی بهترین مکان برای انتقال پیام های دینی و اخلاقی به نسل جوان است تا هم ورزشکاران و هم طرفدارها از این پیام‌ها استفاده کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قم افزود: ورزش یک پیام فرهنگی بزرگ برای سیاستمداران و مسئولان دارد و آن این است که هر رقابتی، پیروزی و شکست دارد و شکست به معنی ضعیف بودن نیست، بنابراین اگر در انتخاباتی رأی نیاوردند پس از آن رقابت‌ها باید تبدیل به رفاقت شود.

وی ادامه داد: انتظاری که از مسئولان جمهوری اسلامی وجود دارد این است که نصایح و نظرات علما را بپذیرند و به آن عمل کنند و پیام علما را به دیگران و زیرمجموعه های خود منتقل کنند و با تبعیت از رهبر معظم انقلاب و بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب کارها را پیش ببرند تا به اهداف مورد نظر انقلاب برسیم.

فعالیت ۳هزار ورزشکار طلبه سازمان یافته در حوزه علمیه

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

آیت الله اعرافی، نیز  در دیدار دکتر سجادی وزیر ورزش و جوانان که در دفتر مدیر حوزه های علمیه در قم برگزار شد، بر اهمیت ورزش بانوان همراه با رعایت شئونات دینی، اخلاقی و شرعی تأکید و فراهم شدن این امر را سبب نشاط در زندگی، سلامت روح و روان دانست.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اهمیت هویتی ملی و دینی و بازسازی این امر مهم در جوانان بیان داشت: باید سعی کنیم هویتی دینی و ملی را که در میان جوانان امروز در حال تضعیف است، تقویت و بازسازی کنیم.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با توجه به استعدادهای کشور و تقویت و حمایت از آنها، عنوان کرد: در کشور استعدادهای فراوانی وجود دارد. اگر این جوانان مستعد شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند، قطعا از کشور خارج نخواهند شد. مسلما بی توجهی به استعدادهای کشور  زمینه خروج آنها را از کشور فراهم می کند و این امر نیز نگران کننده است.

آیت الله اعرافی با بیان این که انقلاب اسلامی، ظرفیت عظیمی دارد و می تواند پاسخ گوی نیازهای امروز جوانان و دنیا باشد، بر اهمیت رجوع و بهره گیری از ناحیه مسئولین و جوانان تأکید و بکارگیری آن را در شرایط کنونی برای رشد و پیشرفت کشور ضروری دانست.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که می توان در حوزه ورزش در بحث گفتمان اخلاق و.. در دنیا پرچم دار بود، تحقق این امر را منوط به تعامل وزارت ورزش با جوانان در هرگونه پیراستگی، پاکی از آسیب دانست.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه علمی در اجرای برنامه های ورزشی، گفت: حوزه تحقیق و پژوهش در مسائل فرهنگی و ورزشی، نباید کم ارزش شمرده شود.

آیت الله اعرافی با توجه به دستاوردهای انقلاب در عرصه بین الملل و  شکل گیری مقاومت در دنیا به دو برگ برنده انقلاب اشاره کرد و بیان داشت: شکل گیری گفتمان انقلاب و ترویج اندیشه اسلامی و انقلابی در جهان اسلام برگ های برنده ای بود که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای عالی حوزه بر اهمیت تربیت نیرو براساس گفتمان انقلاب اسلامی برای پیشبرد اهداف انقلاب در دنیا تأکید و تحقق آن را برای پیشبرد انقلاب ضروری دانست.

وی مهمترین تلاش مسئولین را بعد از دستاوردهای انقلاب، رفع مشکلات مردم و جوانان عنوان کرد و بیان داشت: با وجود دستاوردهای انقلاب و درخش انقلاب، اما هنوز شاهد مشکلات مردم و جوانان هستیم و با تلاش جهادی و عقلانی لازم است این مشکلات رفع شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان این  که قم دارای شرایط ویژه ای از نظر حضور دانش آموختگان خارجی و... است و لازم است توجه ویژه ای به آن شود، گفت: در کنار این، حوزه علمیه قم نیز با اجرای برنامه های تحولی در تلاش است تا نسبت به نیازهای نظام و انقلاب پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته اقدامات ارزنده‌ای برای توسعه زیرساخت‌های ورزشی انجام شده است، گفت: در سطح حوزه علمیه قم ۳ هزار ورزشکار سازمان یافته مشغول فعالیت هستند.

 عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: قم در تولید اندیشه دینی برای مردم ایران و جهان جایگاه ممتازی دارد و توجه ویژه ای برای اتصال به اندیشه دینی به این استان شود.

آیت الله اعرافی بر تعامل و سازنده حوزه علمیه قم با وزارت ورزش در جهت تحقق اهداف و برنامه این وزارتخانه تأکید کرد.

دیدار وزیر ورزش و جوانان با آیت الله العظمی جوادی آملی

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

وزیر ورزش و جوانان در ادامه دیدارهای خود  با حضور در بیت آیت الله العظمی جوادی آملی، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار بدون حضور خبرنگاران صورت گرفت.

خبرهای خوب وزیر ورزش برای ورزش همگانی

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

سجادی وزیر ورزش و جوانان نیز در این دیدارها  با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان از ترکیب سازمان ملی جوانان و سازمان تربیت بدنی تشکیل شده است، گفت: اگرچه که ورزش کشور زیر نظر وزارت ورزش و جوانان است ولی خوشبختانه بسیاری از دستگاه ها امر ورزش را در دستور کار خود قرار داده اند.

وی با بیان اینکه در وزارت ورزش و جوانان ۲۲۵ گونه ورزش در قالب ۵۲ فدراسیون و ۱۰۰ انجمن مدیریت می شوند، افزود: در کنار آن کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک نیز وجود دارد و در بحث ورزش قهرمانی فعالیت می کنند.

وزیر ورزش و جوانان با اشاره به تنظیم سند تحول ورزش کشور گفت: در حوزه ورزش همگانی و همچنین در حوزه جوانان  برنامه های قوی نوشته شده که به زودی تصویب و اجرایی خواهد شد.

تشرف وزیر ورزش و جوانان به مسجد مقدس جمکران

توصیه های مراجع عظام تقلید و علما به وزیر ورزش و جوانان

سیدحمید سجادی  در آخرین برنامه خود در سفر یک روزه به قم به همراه جمعی از معاونین و مدیران وزارت ورزش و جوانان در ادامه سفر یکروزه  خود به استان قم در شب شهادت امام حسن عسکری(ع) به مسجد مقدس جمکران مشرف و در این مکان مقدس ضمن اقامه نماز با مدیران این مسجد دیدار و گفت وگو کرد.

بر اساس این گزارش: سکاندار وزارت ورزش و جوانان در این  حضور با محمد کاظم پور امینی قائم مقام تولیت مسجد مقدس جمکران دیدار و در نشست صمیمی با اعضای سمن‌ها، گروه‌های جهادی، جوانان کارآفرین و فعالان اجتماعی به نکته نظرات آنان توجه و در پایان نکاتی را ارائه کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha