پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
انفجار در مسجد شیعیان قندوز

حوزه/شخصیت های تندرو در این منطقه از افغانستان تلاش می کنند با رشوه به مردم بی اطلاع از پول نفت این منطقه، به شیعیان ضربه وارد کنند، تا جایی که در منطقه طالقان قندوز مدرسه ای ساختیم و به خاطر تظاهرات ضد شیعه کار ساخت و ساز آن تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالفضل طباطبایی اشکذری، نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، روز گذشته در مراسم بزرگداشت شهدای مسجد قندوز، در جمع طلاب، گروه های فرهنگی و انجمن های افغانستانی با بیان اینکه افغانستان بخشی از مقاومت است، گفت: همه کشورهای اسلامی در جبهه مقاومت مانند اعضای یک بدن هستند و بین افغانستان، عراق، سوریه هیچ تقاوتی نیست.

وی با اشاره به اینکه آمریکا در مدت  ۲۰ سال میلیاردها دلار هزینه کرد تا مردم مسلمان افغانستان را به انحطاط بکشاند، افزود: بعد از ۱۰ سال آمریکا اعتراف کرد که در برنامه ها شکست خورده است، به همین خاطر مذاکره با طالبان را آغاز می کند.

 حضور علمای شیعه در حل مسائل کشور افغانستان ضروری است

در ادامه این نشست، حجت الاسلام اسلامی از روحانیون منطقه قندوز و موسس مدارس علمیه کلمة الله درباره مشکلات شیعیان در افغانستان، گفت: امروز در افغانستان با کسانی مشکل داریم که به ظاهر علم آموختند، ولی چون بصیرت ندارند و نتوانستند آن علوم را درک کنند، انتحاری عمل کرده و مساجد را منفجر می کنند و  مردم و علمای شیعه را به شهادت می رسانند.

وی افزود: قندوز و تخار با چین و تاجیکستان هم مرز هستند و از جمله مناطق حاصلخیز و دارای چاه های نفت گسترده است .

اسلامی با بیان اینکه یکی از مشکلات شیعیان در این منطقه مواجهه با  فرقه اسماعیلیه است و از آنجایی که  این فرقه سرمایه داران زیادی دارد برخی از رفتارها و اشتباهات این فرقه را به شیعیان منطقه نسبت می دهند، افزود: متاسفانه فرقه اسماعیلیه در تخاز و بدخشان به شکل گسترده است و تلاش می کنند که مردم آنها را با شیعیان اثنی عشری اشتباه بگیرند و هر روز مشکلات زیادی برای شیعیان ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از خانواده های شیعه در تقیه به سر می برند، زیرا در این منطقه علمای شیعه بومی نداریم و حضور علما به صورت محدود و در زمان های کوتاه است.

اسلامی یکی دیگر از مشکلات این منطقه را صعب العبور بودن جاده ها بیان کرد و افزود: شخصیت های تندرو در این منطقه از افغانستان تلاش می کنند با رشوه به مردم بی اطلاع از پول نفت این منطقه، به شیعیان ضربه وارد کنند، تا جایی که در منطقه طالقان قندوز مدرسه ای ساختیم و به خاطر تظاهرات ضد شیعه کار ساخت و ساز آن تعطیل شد.

وی افزود: مبلغان زیادی از قندوز و شهرهای اطراف آن امروز در افغانستان و ایران فعال هستند، ولی متاسفانه عدم حضور دائمی علمای بومی در این منطقه باعث آسیب به شیعیان منطقه شده است .

اسلامی اظهار کرد: امروز باید علمای شیعه با بصیرت و  با دانایی در مسائل کشور و جامعه خود حاضر شوند تا بیش از این شیعه در  افغانستان آسیب نبیند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha