جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم قم

حوزه/ متاسفانه میراث فرهنگی استان نسبت به مدارس دینی و اسناد تاریخی حوزه شیعی در استان، خانه بزرگان دینی و مفاخر علمی این دیار بی مهری داشته و نسبت به مرمت آثار دینی و فرهنگی این ابنیه که بعضا قدمتی چند صد ساله دارد کم توجهی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین هدایت پناه، پیش از ظهر جمعه، بیست و سوم مهرماه در جلسه طلاب و فضلای دزفولی مقیم قم که در حسینیه چهارده معصوم علیهم السلام قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) اظهار داشت: احیای میراث حوزه های دینی خوزستان، توجه به هویت و پیشینه عصر حضور ائمه علیهم السلام و پشتوانه‌های دانشی علمای این دیار بسیار مهم است.

وی به تاریخچه حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه خوزستان اشاره نمود و با بیان این که حوزه خوزستان در زمان امام رضا(علیه السلام) آغاز به کار کرده است، اظهار داشت: تلاش امام هادی و امام حسن عسکری(علیهما السلام) برای ارتقای فعالیت مدارس دینی شیعی بسیار چشم گیر بود.

سخنران این نشست، ضمن تبیین مراحل مختلف فعالیت حوزه خوزستان، مرحله بنیادین اوائل قرن دوم تا قرن پنجم، مرحله پویایی حوزه های شیعی در دولت مشعشیان و شکوه حوزه‌ها به ویژه حوزه دزفول از دوره صفویه تا دوره پهلوی را مورد بحث و بررسی قرار داد و اذعان داشت: اگر حوزه خوزستان به ویژه حوزه دزفول را نتوان دومین حوزه جهان تشیع بعد از حوزه کوفه و نخستین حوزه ایران نامید، قطعا همزمان با حوزه قم از برجسته‌ترین مدارس دینی جهان تشیع به شمار می‌رفت.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت‌پناه ضمن انتقاد از مورخان در غفلت از ثبت تاریخ حوزه قوی و بنیادین خوزستان، تصریح کرد: از چندین سال پیش با همیاری علمای منطقه، موسسه‌ای به عنوان موسسه میراث و مفاخر حوزه خوزستان، برای احیاء و ثبت انبوهی از میراث حوزه فاخر این استان تاسیس شده است.

انتقاد یک محقق و پژوهشگر خوزستانی از کم توجهی میراث فرهنگی به آثار دینی

این استاد حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به گستره آثار کلامی و حدیثی حوزه خوزستان و تالیفات علما و اندیشمندان و نیز برجسته ترین مشاهیر این منطقه اشاره نمود و یادآور شد: حوزه خوزستان از نظر فقهی و حدیثی جزء میراث بنیادین حوزه های علمیه شیعی به شمار می‌رود.

نویسنده کتاب سیر تدوین و تطور صحابه نگاری با بیان این که متون کهن عصر حضور اهل بیت علیهم السلام موجود بوده، مسندهای فراوانی که وجود دارد را می توان در قالب مجموعه‌ای چند جلدی منتشر نمود، اظهار داشت: میراث فرهنگی حوزه خوزستان بسیار وسیع بوده، شواهد تاریخی فراوانی در رابطه با مشاهیری که اهل بیت علیهم السلام را درک کرده و خاندان های شیعی منطقه وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت‌پناه در ادامه به رابطه حوزه اهواز و قم اشاره نمود و با بیان این که حوزه اهواز نقش ارتباطی و واصل میان حوزه قم و بصره را نیز بر عهده داشت، خاطرنشان کرد: مدارس دینی و شهرهای مختلف خوزستان، شاهد برگزاری کرسی‌های کلامی، حدیثی و تفسیری بیشماری بوده، مدارس دینی آن ارتباط علمی تنگاتنگی با یکدیگر داشتند.

این محقق و پژوهشگر افزود: متاسفانه با کم کاری هایی که صورت گرفته، آنگونه که باید به نقش حوزه خوزستان توجه نشده است؛ باید ضمن احیای میراث حوزه های دینی خوزستان، هویت و پیشینه قوی عصر حضور ائمه علیهم السلام و پشتوانه های دانشی آن را مورد توجه قرار داده، در انجام رسالت حوزوی و دینی و پیگیری اندیشه های راهبردی، فعالیت های دینی پویا و مستحکمی را پیگیری نماییم.

انتقاد یک محقق و پژوهشگر خوزستانی از کم توجهی میراث فرهنگی به آثار دینی

نویسنده کتاب سیر تدوین و تطور صحابه نگاری به مهجوریت مدارس دینی قدیمی در استان خوزستان اشاره نمود و اذعان داشت: متاسفانه میراث فرهنگی استان، نسبت به مدارس دینی و اسناد تاریخی حوزه شیعی در استان، خانه بزرگان دینی و مفاخر علمی این دیار بی مهری داشته و نسبت به مرمت آثار دینی و فرهنگی این ابنیه که بعضا قدمتی چند صد ساله دارد کم توجهی می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین هدایت‌پناه در پایان با بیان این که در ابتدا باید علما، اساتید و روحانیت معزز مسئولیت حفظ میراث دانشی مشاهیر و مفاخر استان را بر عهده گرفته آن را به جامعه عرضه نمایند، خاطرنشان کرد: موسسه میراث و مفاخر حوزه خوزستان که به منظور احیا و معرفی میراث دینی و فرهنگی ثبت شده، تاکنون صد پروژه کوتاه مدت و میان مدت را طراحی و اسناد تاریخی قابل توجهی را بدین منظور جمع آوری نموده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha