شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حسینی کاشانی

حوزه/ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: لازم است در جریان‌سازی و فرهنگ سازی پیرامون وقف تلاش بیشتری صورت بگیرد به ویژه اینکه وقف در جامعه به روزرسانی و متناسب با نیاز جامعه شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، سیّد موسی حسینی کاشانی با اشاره به دهه وقف اظهار کرد: وقف یکی از موضوعات مهمی است که با توجه به آثار و برکاتی که برای واقف و جامعه دارد باید بیش از گذشته به آن پرداخت.

وی افزود: در این زمینه باید روشنگری صحیحی از وقف در جامعه داشته باشیم و خیرین و واقفین بدانند اگر باقی‌الصالحاتی از خود برجای بگذارند، برکات بی‌شماری برای خودشان و جامعه به همراه دارد و همه از آثار و برکات آن بهره مند می شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد: از این رو باید در جریان سازی و فرهنگ سازی پیرامون وقف تلاش بیشتری صورت بگیرد و به ویژه اینکه وقف در جامعه به روزرسانی و متناسب با نیاز جامعه شود.

وی بیان کرد: معمولا وقف در گذشته متناسب با شرایط و حال و هوای همان دوران بوده و بعد از سالیان به دلیل بسته بودن شرایط وقف، دست اجرا کنندگان وقف بسته است و باید در چارچوب خواسته واقف عمل شود.

حسینی کاشانی عنوان کرد: نیازمند الگویی جامع در خصوص وقف و موقوفات هستیم، در واقع باید الگوئی برای وقف تعریف کرد که متناسب با نیاز روز باشد و بسیط شود و قابلیت به روزرسانی داشته باشد و واقف نیز به اهداف خود در بهره گیری از موقوفات برسد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: اگر وقف ها به روزرسانی نشود قابلیت اجرایی برای بسیاری از امور را ندارد، تنوع موضوعات به گسترش وقف در جامعه کمک می کند و اگر نیت واقف به خوبی مشخص شده باشد، می توان در بسیاری از امور از آن استفاده کرد.

وی افزود: موقوفات می تواند دینی و فرهنگی و معیشتی و در زمینه های مختلف باشد و بتوان به وسیله آن بسیاری از آسیب ها را رفع کرد، از این رو برای واقفین نیز باید فرهنگ سازی لازم در جهت به روزرسانی موقوفات انجام شود و دست اجراکنندگان را باز بگذارند.

حسینی کاشانی با ابراز خرسندی از اقدامات سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: باید متولیان طرح‌هایی را در جهت ارتقای آگاهی واقفان ارائه دهند تا در قالب آن موقوفاتی متناسب با نیاز جامعه شکل بگیرد و وقف ها در دوران مختلف ادامه داشته باشد و با کارآمدی بیشتری مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: همچنین نیت واقف نیز به سرانجام برسد، در واقع باید قالب های وقف را به خوبی تعریف کرد، یکی از مسائل مهم نیز این است که وقف قابلیت ترویج و تبلیغ دارد و مرم هر چقدر بیشتر با زوایای وقف آشنا شوند بهتر می توانند در این امر مهم مشارکت داشته باشند و بسیاری از مشکلات و آسیب ها در جامعه از طریق این منابع و ظرفیت ها از بین می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha