جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
افغانستانی

حجت الاسلام حسینی سعیدی گفت: اگر جامعه جهانی و مسلمان ها به فریاد افغانستان و مردمش نرسند یک فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام سید عبدالهادی حسینی سعیدی، پیش از ظهر امروز در تجمع اعتراضی طلاب و روحانیون حوزه علمیه اصفهان در پی اقدامات تروریستی در افغانستان، در مدرسه علمیه صدر بازار اظهار کرد: شیعیان افغانستان همواره در طول سال‌های گذشته، مورد هجمه وحشیانه دشمنان اسلام به‌انحاءمختلف قرار گرفته‌اند.

وی با اشاره به انفجار در مسجد شیعیان در قندوز و همچنین مسجد شیعیان در قندهار و قبل از آن به خاک و خون کشاندن دبستان دخترانه گفت: مسببان این انفجارها اعلام کرده‌اند که شیعیان افغانستان خطرناک‌اند، لذا در برابر خطر شیعیان و احساس مسئولیت کرده‌اند، ما می گوییم آیا شیعیان خطرناک هستند؟

شیعه افغانستانی جز خدمت و گذشت کاری نکرده است

عالم افغانستانی خطاب به داعشی‌ها تصریح کرد: آیا شیعه جز خدمت و گذشت کاری کرده است، مردم شریف هزاره شیعه افغانستان یک‌چهارم جمعیت افغانستان را تشکیل می‌دهند و در طول تاریخ افغانستان در برابر هیچ حکومت قیام نکرده‌اند.

وی افزود: شورای علمای بلخ، شورای علمای هرات با چه زبانی به شما بگویم که ما با شما تعامل داریم، مردم شیعیان افغانستان قابل‌اطمینان ترین و اعتماد ترین مردم در نزد همه اقوام افغانستان هستند.

حسینی سعیدی عنوان کرد: اگر به تاریخ افغانستان نیم نگاهی بیندازید، متوجه خواهید بود چه زمان های متعددی که شاهان به جای اعتماد به پشتوها به شیعیان افغانستان اعتماد می کردند، آشپزخانه های سلطنتی سلطنتی در اختیار شیعیان هزاره بوده، این شیعیان هزاره بودند که به عنوان سربازان در خانه‌های صاحب‌منصبان مدت خدمتشان را سپری می کردند، چرا که قابل اعتماد بودند.

وی یادآور شد:این شیعیان افغانستان بودند که در داخل افغانستان برای کارهایی که لازم بود، آستین بالا زدند، شیعیان اقداماتی را انجام دادند که باید دنیا و تکفیری ها قضاوت کنند که از کدام یکی فعالیت ها، احساس خطر می‌کنند.

روحانی جامعه المصطفی اذعان کرد: شیعیان افغانستان در نخستین اقدامات خود، مسجد ساختند، بزرگترین مدرسه علمیه در جهان اسلام نه فقط خاورمیانه را با ۳۶ هزار متر و با امکانات روز تجهیزات روز در کابل ساختند، شهرک علمی آیت الله العظمی محسنی قندهاری این مدرسه را ساخت، مدرسه های ابتدایی و مدرسه های متوسطه، مدرسه های عالی خودگردان را ما تاسیس کردیم، منتظر دولت نماندیم، آیا این امور خطرناک است.

وی درادامه به برخی دیگر از خدمات شیعیان افغانستانی در خاک افغانستان اشاره داشت و گفت: ایجاد دانشگاه های خودگردان در شهرهای شیعه نشین، ساخت کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی، راه اندازی تلویزیون‌های خصوصی و چاپخانه ها، ایجاد ورزشگاه و تحول درکشاورزی و باغداری روستاهای را از حالت سنتی و سوی صنعتی، رواج کشت گلخانه ای، آیا این امور خطرناک هستند؟

حسینی سعیدی با بیان اینکه ما هیچگاه با دولت ها نجنگیدیم و اگر جنگی هم بوده در خانه های خود با متجاوز جنگیده ایم، خاطرنشان کرد: امروز دشمن در مقدس ترین مکان ها و مساجد به جنگ با ما آمده است، امروز علما و برادران دینی و مذهبی خصوصاً شیعیان افغانستان سخت‌ترین دوران را سپری می‌کنند.

وی بیان کرد: حکومت قانونی افغانستان فروپاشیده، بانک‌ها خالی شده، دولت جدید را به رسمیت نشناختند، فقر بیداد میکند، مراجع معظم تقلید امروز به فریاد مردم گرسنه افغانستان نرسند، چه زمانی خواهند رسید، مراجع اجازه کمک متمولین شیعه افغانستانی در خارج را تا عادی شدن مردم افغانستان، صادر کنند.

این روحانی افغانستانی عنوان کرد: از کمیته امداد، جمعیت هلال احمر، موسسه های خیریه جمهوری اسلامی ایران این انتظار را داریم که کمپینی برای کمک رسانی به مردم مظلوم افغانستان خصوصاً شیعیان افغانستان به راه بیاندازد و امروز به فریاد آنها برسند، که اگر جامعه جهانی و مسلمان ها به فریاد افغانستان و مردمش نرسند یک فاجعه بزرگ انسانی رخ خواهد داد.

وی اظهار کرد: انتظار ما از علما و طلاب، گویندگان و نویسندگان و هنرمندان این است که صدای مظلومیت ما را به دنیا برسانید و از مردم دنیا بخواهید که به فریاد ما برسند.

حسینی سعیدی در پایان ابراز داشت: همه جهان اسلام و خاصه جمهوری اسلامی در معرض امتحان هستند، همیشه در امتحان پیروز بودید، این مرحله را هم با پشتیبانی و حمایت پشت سربگذارید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha