پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه کشور آیت الله مهدوی کنی را تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) و حوزه های علمیه دانست و گفت: ایشان عالمی فرزانه و انقلابی، مدیری توانا و دانشمندی بزرگ و کاملاً اجتماعی بود که در همه ادوار زندگی خویش، ویژگی آخوندی، هدایتگری، راهبری و ارتباط با مردم را حفظ کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، آیت الله علیرضا اعرافی، عصر امروز در مراسم هفتمین سالگرد آیت الله مهدوی کنی(ره) که در مدرسه علمیه مروی تهران برگزار شد، با تبریک ایام سالروز ولادت نبی مکرم اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت، گفت: رجال و شخصیت های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نقش ها و کارکردهای متفاوتی دارند. تفاوت نقش صاحبان علم، دانش، منصب به یکی از دو عامل؛ شخصیت متفاوت فردی و دیگری موقعیت و اقتضائات اجتماع و جامعه دوران خود است.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: افراد علی رغم همه تفاوت ها و نوع نگرش های متفاوت، از مشترکات فراوانی در قواعد، اصول و مؤلفه های بسیار مهم برخوردارند، اما تفاوت ها هم کم نیست. هر فردی برای رشد و تعالی در جوانی و نوجوانی هر چه بیشتر و بهتر از این مشترکات و تفاوت ها بهره بگیرد، زودتر به سرمنزل مقصود می رسد.

وی تصریح کرد: توصیه و سفارش های مؤکد کارشناسان به توجه به توانایی های فردی، استعدادیابی برای تحصیل، تهذیب و رشد اخلاقی این‌ تفاوت ها و شناسایی آنها باعث رشد و شکوفایی فرد می شود و با این شناخت می توان به تعلیم و تربیت صحیح و درست پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه به دوران امامت و زعامت ائمه هدی(ع) اشاره کرد و گفت: وقتی چنین سؤالی در خصوص ائمه اطهار(ع) می شود که علمکرد این امام معصوم(ع) با امام معصوم(ع) دیگر متفاوت است، پاسخ شکل دیگری پیدا می‌کند. وقتی دوران امام صادق(ع)، امام حسن(ع) و امام عسکری(ع) را با یک دیگر مقایسه می کنیم باید گفت که ائمه اطهار(ع) با یکدیگر تفاوتی ندارند، چون تمام حضرات معصومین(ع) از یک نور واحد و انسان کامل هستند، اما آنچه شرایط را متفاوت می‌کند موقعیت اجتماعی، اقتضائات زمانی و محیط ایشان است.

آیت الله اعرافی به عصر امام صادق(ع) اشاره کرد و ادامه داد: عصر امام صادق(ع) از این جهت نسبت به سایر ائمه(ع) متمایز و متفاوت است که دوران امامت و زعامت ایشان در دوره انتقال قدرت و پایان عمر بنی امیه و بنی مروان بود که بسیار ضعیف شده بودند، از طرفی درگیری های دستگاه جور بر سرخلافت این فرصت و آرامش را به امام(ع) داد تا بیشتر از سایر ائمه(ع) هم از نظر عمر مبارکشان که بین ۶۵ تا ۷۰سال ذکر کرده‌اند و هم بیشترین سال زعامت و امامت امت را که ۳۴ سال بود نسبت به سایر ائمه اطهار(ع) داشتند، بخشی از این تمایز را به خود اختصاص دهد.

مدیر حوزه های علمیه کشور با بیان این که دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با توجه به شرایط اجتماعی و اقتضائات جامعه به‌عنوان عصر طلایی دوران امامت و زعامت ائمه هدی(ع) مطرح است، ادامه داد: از امام صادق(ع) بیش از ۴۰ هزار حدیث در قلمروهای گوناگون به دست ما رسیده که میراث گرانبها و عظیمی است که در اختیار داریم.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: حداقل ثلث منابع، مصادر و روایات ما از امام صادق(ع) است و اگر باقرین(ع) را با هم در نظر بگیریم قریب به ۶۰ هزار حدیث و روایات ما از این دو بزرگوار است که بیشترین مباحث کلامی و فقهی ما را پاسخ گفته اند.

آیت الله اعرافی با بیان این که اقیانوس و دریای منابع و معارف شیعه پایانی ندارد، اظهار کرد: تربیت شاگردان متعدد از سوی امام صادق(ع) که در برخی روایات به بیش از ۴هزار نفر و در موسوعه حضرت ۲هزار نفر آنان ذکر شده است، از برکات دوران امامت حضرت جعفربن محمد(ع) است.

وی در ادامه آیت الله مهدوی کنی(ره) را تربیت یافته مکتب امام صادق(ع) و حوزه های علمیه دانست و گفت: آیت الله مهدوی کنی عالمی فرزانه و انقلابی، مدیری توانا و دانشمندی بزرگ و کاملاً اجتماعی بود که در همه ادوار زندگی خویش، ویژگی آخوندی، هدایتگری، راهبری و ارتباط با مردم را حفظ کرد.

آیت الله اعرافی با اشاره به توان بالای مدیریتی آیت الله مهدوی کنی، بیان کرد: قلمرو مدیریت های ایشان متنوع و چند ضلعی است که از آن جمله می توان به وزیر کشور، نخست وزیر، رئیس مجلس خبرگان رهبری، پایه گذار کمتیه انقلاب، ریاست دانشگاه و تولیت حوزه علمیه اشاره کرد. این از شگفتی های حوزه است که مدیری مانند آیت الله مهدوی کنی از دل آن بیرون آمده است.

برپایه این گزارش، در این مراسم از کتاب «فیضیه تهران»؛ دانشنامه مفاخر و علمای حوزه علیمه مروی در طول ۲۰۰ ساله تاریخ معاصر رونمایی شد.

گفتنی است، مراسم هفتمین سالگرد رحلت آیت الله مهدوی کنی(ره) بصورت زنده از خبرگزاری حوزه پخش شد.

حداقل ثلث منابع شیعه میراث امام صادق(ع) است | آیت الله مهدوی کنی در ادوار زندگی ویژگی «آخوندی» را حفظ کرد

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha