شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
تحریم

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

همراه اول موفق بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی را دریافت کرد

همراه اول موفق به دریافت نشان‌ عالی مسئولیت اجتماعی ۶ ستاره و از مدیرعامل این اپراتور به‌عنوان سفیر و مروج مسئولیت اجتماعی تقدیر شد. نخستین دوره «جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی» عصر امروز دوشنبه ۲۶ مهرماه با حضور برندهای سازمانی و تجاری کشور که در این عرصه صاحب نام هستند، در مرکز همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.هدف از برگزاری این رویداد «کمک به اعتلای فعالیت های مسئولیت اجتماعی در سازمان ها و بهینه سازی آنها» عنوان شده بود که ممیزی، ارزیابی و تقدیر از سازمان های فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی در سه سطح «در حال رشد»، «رشد یافته» و «پیشرو» نیز در این دوره انجام گردید.با همین رویکرد، همراه اول به عنوان نخستین و بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور که در راستای تحقق چشم انداز خود، فعالیت های مسئولیت اجتماعی اش را ذیل سه محور «حمایتگری و اسپانسرینگ»، «فعالیت های بشردوستانه» و «محیط زیست» تعریف کرده، توانست در این جشنواره در دو بخش مستقل نشان برتر رویداد را کسب کند.همراه اول بنابر انتخاب کمیته داوران این رویداد، «نشان عالی مسئولیت اجتماعی ۶ ستاره» را کسب کرد؛ همچنین «نشان ویژه سفیر و مروج مسئولیت اجتماعی» نیز به مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل همراه اول اعطاء شد.

منبع:خبرنگاران جوان

پای مخدر کروکودیل به ایران نرسید

مدتی است که در برخی محافل مطرح می شود که ماده مخدر کروکودیل یا تمساح در کشور وجود دارد و این مخدر خطرناک در حال مصرف توسط جوانان ایرانی است.سردار مجید کریمی رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا اظهار کرد: برخی از قاچاقچیان صرفا برای جذاب کردن موادمخدر اقدام به نام گذاری‌های مختلف بر روی روانگردان‌هایی می‌کنند.وی افزود: مخدرها یا روانگردان‌هایی با عناوین تمساح، کروکودیل و ... در برخی صفحات مجازی یا فضای حقیقی مطرح می‌شوند که وجود این گونه مواد را تایید نمی‌کنم و این موارد در داخل کشور ما یافت نمی‌شوند و تاکنون در این باره هیچ کشفی صورت نگرفته است.ماده مخدر کروکودیل در واقع یکی از ترکیبات شیمیایی مورفین است که دزومورفین نام دارد و از مشتقات ماده مخدر هروئین است که تاثیر آرام بخشی بسیار سریع و قدرتمندی دارد. این ماده مخدر در سال ۱۹۳۲ کشف شد و قدرت آن ۸ تا ۱۰ برابر قدرت مورفین است. در آن سال‌ها این ماده مخدر در اروپا به دلیل واکنش سریع در مواردی مثل تهوع با مقاصد درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. دزومورفین نسبت به مورفین مسکن قوی تری است و خیلی سریع جذب می‌شود و نیمه عمر کوتاه تری دارد و به عنوان یک مسکن داروی خوبی محسوب می‌شود. به همین دلیل بود که به عنوان مسکن ساخته شد و در اروپا به طور محدود مورد استفاده قرار گرفت. این دارو جزو داروهای توهم زا نیست و بیشتر نشئگی ایجاد می‌کند و با شیشه و متامفتامین متفاوت است. کسانیکه اقدام به مصرف اینگونه موادمخدر می کنند، عاقبتی جز از دست رفتن بخشی از اندام بدن خود را ندارند و به دلیل موادی که داخل این مخدرها وجود دارد، بافت های بدن فرد مصرف کننده از یکدیگر تجزیه می شوند.

منبع:خبرنگاران جوان

مازندران سفید پوش می شود

ایمان نبی‌پور سنگرودی کارشناس هواشناسی مازندران با بیان اینکه از فردا توده هوای سرد وارد مازندران می‌شود و تا پایان هفته میهمان استان است، اظهار داشت: با تقویت سامانه سرد بارشی چهارشنبه و پنج شنبه در مازندران شاهد وزش باد نسبتاً شدید، بارش باران، کاهش محسوس دما در مناطق ساحلی و جلگه‌ای تا ۸ درجه سانتیگراد و در ارتفاعات تا ۱۲ درجه خواهد رسید.وی با اشاره به اینکه از فردا در مناطق مرتفع بالای ۲ هزار و ۵۰۰ متر بارش برف خواهیم داشت، افزود: آبگرفتگی معابر در شهرهای ساحلی و جلگه‌ای و پر آب شدن رودخانه‌ها از پیامدهای این سامانه بارشی است که هشدارهای لازم داده شد.کارشناس هواشناسی مازندران گفت: این سامانه بارشی از پنج شنبه شب به تدریج از استان خارج می‌شود و از روز جمعه تا دو شنبه هفته آینده آسمان استان آفتابی همراه با افزایش دما را خواهیم داشت.نبی‌پور شرایط دریای خزر را امروز با موج کوتاه همراه دانست که برای فعالیت‌های دریایی و صید وصیادی مناسب نیست، همراه دانست و یادآورشد: روزهای چهارشنبه و پنج شنبه مواج می‌شود و از فعالیت‌های دریایی در این مدت اجتناب شود و خطر غرق شدن شناورهای سبک و متوسط و شناورهای صیادی، اختلال در تردد شناورهای بزرگ و فعالیت‌های بندری و عمرانی ساحلی وجود دارد.وی با بیان اینکه گلوگاه و ساری با بیشینه دمای ۲۵ درجه سانتیگراد دیروز، گرمترین و بلده با کمینه دمای یک درجه بالای صفر صبح امروز خنک‌ترین نقطه مازندران گزارش شد، افزود: بر اساس نقشه‌های پیش یابی هواشناسی آسمان استان امروز نیمه ابری همراه با بارش پراکنده باران است.

منبع:تسنیم

تب بحران گاز و برق اروپا بالا گرفت

مسئول سیاست‌های مربوط به تغییرات آب و هوایی در اتحادیه اروپا هشدار داد که بازگشت به استفاده از «انرژی کثیف» زغال سنگ در بحران انرژی فعلی «یک اقدام هوشمندانه نیست» و بازارها باید از فرصت انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند.بر اساس این گزارش، بهبود دسته‌جمعی صنایع در سال جاری میلادی پس از بحران همه‌گیری کرونا باعث افزایش تقاضا و قیمت انرژی در همه جای جهان شده است.در اروپا، بالا رفتن قیمت عمده‌فروشی گاز، شرکت‌های برق را تشویق کرده است تا برای تولید برق به زغال سنگ روی آورند. این در حالی است که اتحادیه اروپا سعی می‌کند کشورهای این منطقه را از سوخت بسیار آلاینده زغال سنگ دور کند.در آسیا، تقاضای زغال سنگ از بازارهای اصلی مانند چین و هند با بازگشایی اقتصاد آن‌ها پس از رکود شدید ناشی از بحران کرونا، افزایش یافته است.«فرانس تیمرمنز»، معاون اجرایی کمیسیون اروپا روز دوشنبه در سفر خود به اندونزی به رویترز گفت: اگر در طول این بحران دوباره سرمایه‌گذاری روی زغال سنگ را شروع کنیم، فاجعه‌بار خواهد بود.وی افزود: کار هوشمندانه این است که در طول بحران انرژی، وابستگی خود را به سوخت‌های فسیلی در کمترین مدت کاهش دهیم.قیمت جهانی زغال سنگ به بالاترین حد خود رسیده و اندونزی، بزرگترین صادرکننده زغال سنگ حرارتی، هدف تولید خود را در سال ۲۰۲۱ برای برآوردن تقاضا افزایش داده است. این در حالی است که عملیات معادن در اثر بارش شدید باران مختل شده است.اندونزی، هشتمین تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان، در صدد است نهایتاً تا سال ۲۰۶۰ به هدف انتشار کربن صفر خالص برسد، که شامل برنامه‌هایی برای حذف تدریجی استفاده از نیروگاه‌های زغال سنگ می‌شود.تیمرمنز گفت که برنامه اندونزی برای افزایش استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر «ستودنی و بلند پروازانه» است و اتحادیه اروپا مایل به افزایش همکاری در این بخش است.

منبع:تسنیم

نظر ایرانی ها از آمریکا برگشت

نتایج نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی «ایران پُل» نشان می دهد مردم ایران از ایالات متحده رویگردان شده و به سیاست جدید جمهوری اسلامی در نگاه به شرق دید مثبت دارند. نتیجه این نظر سنجی می گوید کمتر از نیمی از ۱۰۰۱ سوال‌شونده «به شدت» یا «تا حدودی» برجام را تایید می‌کنند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۷۵ درصد بود.۲۷ درصد نیز گفتند که «به شدت مخالف» این توافق هستند. تقریبا دوسوم معتقدند حتی اگر واشنگتن به توافقی که ترامپ در سال ۲۰۱۷ از آن خارج شد، بازگردد «تا حدی بعید» یا «بسیار بعید» است که به تعهداتش در این توافق عمل کند. تنها یک سوم بر این باورند که واشنگتن «تا حدی محتمل» یا «بسیار محتمل» است که به برجام عمل کند.همچنین ۵۲ درصد معتقدند که ایران باید قاطعانه روی خواسته‌هایش پافشاری کند و از طریق اروپایی‌ها واشنگتن را به پذیرش آنها مجاب کند. در مقابل ۲۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند که ایران و آمریکا باید هر دو برای بازگشت به برجام نرمش نشان دهند. این در حالی است که ۱۶ درصد می‌گویند که تهران حتی نباید برای احیای توافق تلاش کند.بخش دیگر این نظرسنجی درباره دیدگاه مردم ایران نسبت به آمریکاست که ۸۵ درصد معتقدند که تصور آن‌ها نسبت به ایالات متحده «تاحدی نامطلوب» (۹.۴ درصد) یا «بسیار نامطلوب» (۷۵.۹ درصد) بوده است. علاوه بر این شمار زیادی هرگونه امیدواری نسبت به کاهش سیاست خصمانه بایدن در قبال ایران را از دست داده‌ اند. در پاسخ به اینکه سیاست‌ های بایدن در قبال ایران را در مقیاس صفر (کاملا خصمانه) تا ۱۰ (کاملا دوستانه) چگونه ارزیابی می‌کنند، ۶۷ درصد در محدوده صفر تا چهار نمره دادند. در واقع از هر سه نفر، یک نفر سیاست‌های بایدن را کاملا خصمانه دانستند.در ادامه ۷۶ درصد بر این باورند که آمریکا از انفجارهای اخیر در تاسیسات نطنز آگاهی داشته است. ۸۵ نیز می گویند واشنگتن از ترور دانشمندان هسته‌ ای ایران توسط اسرائیل، اطلاع داشته و ۸۳ درصد معتقدند که آمریکا حتی از حمله داعش در عراق مطلع بوده است.این نظرسنجی همچنین نشان می دهد تقریباً هیچگونه شواهدی دال بر نارضایتی گسترده از نظام وجود ندارد که نشان دهد جمهوری اسلامی آنطور که برخی مفسران آمریکایی مدعی هستند، نزدیک یا در آستانه فروپاشی باشد. در عین حال ۷۴ درصد سوال‌شوندگان شرایط اقتصادی را «تاحدی بد» (۱۹ درصد) یا «بسیار بد» (۵۴ درصد) توصیف کردند؛ در عین حال نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی عوامل خارجی به ویژه تحریم های آمریکا (۲۷ درصد) یا بیماری کرونا (۲۲ درصد) را عامل اصلی شرایط اقتصادی موجود دانسته اند.در ادامه ۵۴ درصد گفتند انتظار دارند سه سال آینده شرایط زندگی بهتری برای ایرانیان فراهم شود. علاوه بر این اکثریت قابل توجهی (۷۰ تا ۸۰ درصد) «تاحدی» یا «بسیار زیاد» به نهادهای اصلی حکومت، قوه قضاییه، رئیس جمهور و مجلس اعتماد دارند. اعتماد به پلیس و ارتش ۸۳ درصد ارزیابی شده است.این نظرسنجی دربازه زمانی ۳۰ اوت تا ۹ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) از طریق تلفن و اینترنت انجام شده است.

منبع:تسنیم

برترین‌های جایزه ملی کتاب سال معرفی شدند

برترین‌های جایزه ملی کتاب سال جوانان با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهور قدردانی و تجلیل شدند.در این مراسم که در تالار وحدت و با حضور معاون امور مجلس رئیس جمهور، معاون فرهنگی وزارت ارشاد و معاون جوانان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد از ۱۳ نفر به عنوان نفرهای برتر و ۲۸ نفر هم به عنوان افراد شایسته تقدیر با اهدای لوح و هدایایی قدردانی شد.در این مراسم سیدمحمد حسینی با اشاره به اهمیت کتاب و ضرورت افزایش توجه به مطالعه در جامعه گفت: هر اندازه مطالعه در یک کشوری گسترش یافته است و عمق یابد آن جامعه به خوشبختی نزدیک‌تر خواهد شد.معاون امور مجلس رئیس جمهور افزود: معرفت و علم با مطالعه و کتابخوانی به دست می‌آید که نتیجه آن عزتمندی و اقتدار علمی و فرهنگی یک کشور خواهد بود.دوره دوم کتاب سال جوانان که به تکاپوی کانون فرهنگ و اندیشه ایرانیان و با پشتیبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران سامان یافت، روز سه شنبه ۲۷ مهر ماه هم زمان با آغاز جشن‌های هفته وحدت در تالار وحدت به ایستگاه پایانی رسید.در آیین گرامیداشت برترین‌های این دوره، پدیدآورندگان ۱۳ عنوان کتاب در مقام برگزیده و ۲۸ عنوان کتاب در مقام شایسته تقدیر، با حضور بلند پایگانی از دستگاه‌های گوناگون کشور، نکو داشته شدند.بخش ویژه کتاب سال جوانان نیز به ارج گزاری از ناشران برتر، نوجوان برگزیده، کار گروهی موفق جوانان و جایزه دبیر اختصاص داشت.در این دوره، مجموعا ۱۰۱۲ عنوان مورد ارزیابی قرار گرفت که پس از داوری نخست، ۸۱ عنوان کتاب به دور دوم راه یافت و از میان این آثار، پس از بررسی دقیق و سنجه‌های علمی – هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران سنجیده شده است – ۱۳ کتاب در مقام «برگزیده» و ۲۸ کتاب در مقام «شایستۀ تقدیر» شناخته شدند.داوری و ارزیابی آثار این دوره از جایزة کتاب سال جوانان را ۶۸ تن از استادان و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و مراکز گوناگون دانشی و پژوهشی بر عهده داشتند.

منبع:شبکه خبر

 سوخت در فرانسه رکورد تاریخی ثبت کرد

پس از افزایش قیمت برق و گاز در چند روز اخیر؛ صعود ناگهانی بهای بنزین و گازوئیل و دیگر مواد سوختی، شهروندان فرانسوی را غافلگیر کرده است.پس از افزایش قیمت برق و گاز در چند روز اخیر؛ صعود ناگهانی بهای بنزین و گازوئیل و دیگر مواد سوختی، شهروندان فرانسوی را غافلگیر کرده است.بیش از یک یورو و ۸۵ سانتیم برای یک لیتر گازوئیل و یک یورو و ۹۰ سانتیم برای یک لیتر بنزین در جایگاه‌های سوخت؛ شوک تازه‌ای به مصرف کننده گان به ویژه اقشار متوسط و کم درآمد وارد ساخته است.در برخی جایگاه‌های عرضه سوخت، بهای بنزین حتی از ۲ یورو در هر لیتر هم گذشته که یک رکورد تاریخی محسوب می‌شود.۱۸ ماه پس از شروع بحران ویروسی و عادی‌تر شدن وضعیت بهداشتی، بهای جهانی نفت دوباره سیر صعودی به خود گرفته و به طور متوسط به بشکه‌ای بیش از ۷۲ یورو رسیده است.افزایش بهای سوخت فشار مضاعفی است به ۷۵ درصد مردم فرانسه که به نوعی امرارمعاششان با خودرو و وسائل نقلیه گره خورده است.با افزایش بهای مواد سوختی؛ شهروندان فرانسوی با مسافرکشی در مسیرهای کاری روزانه خود، بخشی از هزینه‌ها را جبران می‌کنند.در شهر لیون، دومین شهر بزرگ فرانسه، ایستگاه‌هایی توسط شهرداری ایجاد شده تا خودروهای شخصی بتوانند مسافران را در مسیرهای کوتاه جا به جا کرده و درآمدی کسب نمایند.دولت فرانسه اعلام کرده؛ اگر روند صعودی قیمت سوخت ادامه یابد مجبور به تخصیص یارانه با عنوان " دسته چک انرژی" به اقشار آسیب پذیر و متوسط خواهیم شد.این در حالیست که به اعتقاد صاحب نظران تنها راه حل موجود برای کاهش نسبی قیمت بنزین و گازوئیل، کاستن از میزان مالیاتی است که به مواد سوختی تعلق می‌گیرد.در فرانسه به طور متوسط برای هر لیتر مواد سوختی ۵۸ و شش دهم درصد مالیات تعلق می‌گیرد که بیش از نیمی از بهای اصلی آن را شامل می‌شود.به اعتقاد کارشناسان اقتصادی هر چقدر بهای نفت وارداتی افزایش یابد سود بیشتری به خزانه دولت فرانسه واریز می‌شود.

منبع:شبکه خبر

دیدارهای نظامی ایران و روسیه برگزار شد

رئیس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان در ادامه رایزنی‌های دفاعی خود در مسکو با ارتشبد سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه دیدار و گفتگو کرد.وزیر دفاع روسیه در آغاز این دیدار از سفر رئیس ستادکل نیروهای مسلح و اعضای هیات بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی ایران به روسیه ابراز خرسندی کرد و گفت: همکاری‌های نظامی و دفاعی دو کشور در مسیری همواره و با سرعت در حرکت است.سرگئی شایگو با قدردانی از نقش ارزنده ایران در مبارزه با تروریسم بین‌الملل و بازگشت امنیت به سوریه گفت: جمهوری اسلامی ایران بازیگری فعال و نقش آفرین در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بوده و مسکو به توسعه روابط با ایران در همه عرصه‌ها علاقمند است.سرلشکر باقری نیز در آغاز این دیدار ضمن تمجید از حمایت دولت روسیه و رئیس جمهور این کشور برای پیوستن ایران به سازمان همکاری‌های اقتصادی-امنیتی شانگ‌های گفت: حضور ایران در این سازمان تسهیل‌کننده روابط با کشورهای عضو بویژه روسیه و چین است.این دیدار که در ادامه نشست روز گذشته سردار باقری با والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه برگزار شد دو طرف علاقمندی خود را برای ارتقاء سطح مناسبات اعلام کردند.در این دیدار همچنین درخصوص همکاری نیروهای مسلح روسیه و ایران و قراردادی که قرار است امضا شود گفتگو شد.

منبع:شبکه خبر

هواپیمای تگزاس بدون تلفات منفجر شد

رسانه‌ ها از سانحه برای یک هواپیمای آمریکایی با ۲۱ سرنشین نزدیک تگزاس خبر دادند.این سانحه برای هواپیمای «مک دانل داگلاس» آمریکا در حومه تگزاس در پایان ارتفاع بلند شدن در فرودگاهی نزدیک بروکسایر در شهرستان والر رخ داد.هواپیما هنگام فرود آتش گرفت؛ اما ۲۱ مسافر و خدمه هواپیما موفق به فرار از آن شدند.هواپیمای مذکور حامل ۱۹ مسافر و ۲ خدمه پرواز بود.عکس‌ ها نشان می دهند که هواپیما آتش گرفته و تکه تکه شده است.تا کنون اطلاعات بیشتری درباره علت این سانحه منتشر نشده است.

منبع:مهر

واکسیناسیون جلوی پیک ششم را سد نکرد

بهرام عین اللهی، در مراسم اولین سالگرد درگذشت شهید مدافع سلامت دکتر محمد زارع جوشقانی اظهار کرد: با شیوع کرونا و ۱۲۳ هزار فوت ناشی از آن شاهد یک فاجعه انسانی در کشور بودیم.وی ادامه داد: این در حالی است که در طول هشت سال دفاع مقدس حدود ۲۳۰ هزار شهید تقدیم شدند، اما کرونا در طول یک سال و نیم ۱۲۳ هزار خانواده را داغدار کرد.عین اللهی با بیان اینکه شیوع کرونا نقاط ضعف و قوت کشور را مشخص کرد، افزود: اما آنچه مسلم است، تلاش بی وقفه کادر سلامت در این فاجعه است.وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیاری از بیماران کرونایی از خدمات سلامت محروم ماندند، گفت: اما کادر سلامت ما حداکثر تلاش خود را به کار گرفتند و همچنین از ظرفیت‌های خارج از کادر سلامت نیز برای خدمت به مردم استفاده شد.وزیر بهداشت با اشاره به سرعت بالای واکسیناسیون در کشور یادآور شد: امروز این آمار به ۷۵ میلیون دوز رسیده است که این سرعت غربی‌ها را شگفت زده کرده است.وی با بیان اینکه هفته گذشته بیش از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است، گفت: این آمار به اندازه جمعیت مردم امارات است و چنین توفیقی تنها با حمایت مردم ممکن شد.وی با تاکید بر اینکه هنوز واکسیناسیون ما کافی نیست و برای آنکه خیالمان راحت شود حتماً باید به ۸۰ درصد مردم دو دز واکسن تزریق شود، اظهار کرد: اکنون در تزریق دز اول به ۷۵ درصد و در دو دز به حدود ۳۵ درصد رسیده ایم که تا ۸۰ درصد فاصله داریم، بنابراین پروتکل‌ها همچنان باید رعایت شود. وی در پایان با عنوان این مطلب که ۲۳۰ نفر از کادر سلامت کشور به خاطر ایثارگری‌ها به شهادت رسیدند، افزود: امیدواریم با تلاش جمعی در آینده مرگ و میرهای کرونایی را به حداقل برسانیم.

منبع:مهر

بزرگترین نهاد اسلامی انگلیس هشدار داد

رئیس بزرگترین نهاد اسلامی انگلیس نسبت به افزایش جرائم اسلام‌هراسانه در پی کشته‌شدن نماینده مجلس عوام این کشور هشدار داد.چهار روز پس از کشته شدن دیوید امس نماینده دست راستی مجلس عوام انگلیس، شورای مسلمانان انگلیس که حدود ۵۰۰ مسجد در این کشور را تحت پوشش دارد نسبت به حملات نژادپرستانه علیه مساجد، مراکز اسلامی و مسلمانان این کشور از سوی گروه‌های راست افراطی ابراز نگرانی کرد.امس جمعه پیش از سوی یک شهروند سومالیایی تبار به نام «علی حربی علی» به ضرب چاقو کشته شد. انگیزه ضارب از این قتل هنوز روشن نیست اما گفته می‌شود که او تحت تاثیر عناصری چون انجم چاودری فعال سیاسی و خطیب تندرو انگلیسی که پیشتر به حمایت از گروه تروریستی داعش متهم بود دست به چنین اقدامی زده است.شورای مسلمانان انگلیس می‌گوید که جامعه سومالیایی‌های ساکن این کشور از سوی گروه‌های راست افراطی تهدید می‌شوند. زهرا محمد رئیس این نهاد اسلامی به گاردین گفته است که مسلمانان به ویژه زنان محجبه دچار وحشت شده‌اند. او همچنین عنوان کرد که حساب این شورای مسلمانان بریتانیا در فضای مجازی با موجی از حملات نفرت‌انگیز روبرو شده است. این فعال اجتماعی قتل «دیوید امس» را محکوم و تصریح کرد: کسی در جامعه مسلمانان باور نمی‌کند که چطور او به این شکل وحشیانه کشته شد.در همین حال «کهیئه عالم» رئیس شورای سومالیایی‌های انگلیس گفت سازمان تحت امر او که ۲۰۰ گروه و ۴۰ مسجد را تحت پوشش دارد در روزهای اخیر هدف حملات نژادپرستانه قرار گرفته است. او با بیان اینکه جمعه گذشته یکی از اعضای این سازمان تهدید به قتل شده است نسبت به ادامه این روند ابراز نگرانی کرد.بر اساس نتایج تحقیقات صورت گرفته، ضریب خشونت علیه مسلمانان و حوادث مرتبط با اسلام‌هراسی در بخش‌هایی از انگلیس تا ۸۰ درصد پس از برگزیت افزایش داشته و پلیس نسبت به پیگیری این موارد کوتاهی می‌کند.یافته‌های دانشگاه «نیوکاسل و نورثامبریا» حاکیست؛ سه چهارم مسلمانان بر این باورند که فضای تنفر علیه آنها در جامعه رو به افزایش بوده و ۶۸ درصد می‌گویند، روزانه شکلی از اسلام هراسی را تجربه کرده‌اند.در این گزارش به نمونه‌هایی اشاره شده که چگونه مسلمانان در سطح جامعه تحقیر شده و به آنها عبارت‌های توهین‌آمیزی نسبت داده می‌شود. حملات به مساجد و مراکز اسلامی و تخریب ساختمان‌ عبادی از دیگر نمونه‌هایی است که در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته است. بیشتر تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، تعداد حملات علیه مسلمانان همواره روند صعودی داشته است. برخی گروه‌های مسلمان در انگلیس بر این باورند که دولت عزم جدی برای برخورد با اسلام‌هراسی ندارد. از نگاه کارشناسان، سیاست‌های ضد مهاجرتی در کنار خیزش جریان‌های راست‌ افراطی در شکل‌گیری و تشدید تفکرات اسلام هراسی نقش مؤثری داشته است.

منبع:ایرنا

شمشیر تحریم کُند شد

روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است با تغییر سیاست خارجی این کشور، استفاده از تحریم‌ها به عنوان ابزار فشار را محدود کند.این تغییر سیاست پس از استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین آمریکا از ابزار تحریم و بی‌اثر شدن آن‌ها انجام می‌شود. مقامات آمریکایی در وزارت خزانه داری آمریکا پس از یک بررسی ۹ ماهه اعلام کردند تحریم‌ها همچنان یک ابزار مهم در سیاست آمریکا باقی خواهد ماند اما باید بهینه شوند. مقامات آمریکایی افزودند فرآیند بررسی بین سازمانی برای تحریم‌ها بر احتمال آسیب‌های ناخواسته آن‌ها به گروه‌های آسیب پذیر، مقاومت متحدان و دیگر پیامدهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی متمرکز خواهد شد و این موارد را بیشتر مورد ارزیابی قرار خواهد داد. وال استریت ژورنال نوشت: این تحول یک تغییر اساسی در سیاست خارجی آمریکا را نشان می‌دهد و پس از استفاده بیش از حد دولت‌های پیشین این کشور برای اجبار کشورها به تامین منافع آمریکا این کشور انجام می‌شود. در دو دهه گذشته تعداد تحریم‌های آمریکا علیه دولتها، شرکتها و مقامات سایر کشورها ده برابر شده است. دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا بیشترین تحریم‌ها را علیه سایر کشورها وضع کرد. وال استریت ژورنال افزود: بسیاری از کشورهای خارجی از جمله متحدان آمریکا استفاده از تحریم‌ها را مورد انتقاد قرار داده و از آن‌ها به عنوان یک سیاست بد یاد کرده‌اند. حامیان تحریم‌ها همچنین اثربخشی این تحریم‌ها را زیر سوال برده و نگران تضعیف قدرت جهانی آمریکا و ایجاد سیستم‌های مالی جایگزین مانند رمزارزها هستند. تعدادی دیگر به بی‌اثر بودن تحریم‌های آمریکا علیه ایران در مساله برنامه هسته‌ای، تغییر حکومت در ونزوئلا، توقف برنامه موشکی کره شمالی و محدود کردن روسیه اشاره کرده‌اند. آدویال آدیمو، معاون وزیر خزانه داری آمریکا که رهبری بررسی تحریم‌های دولت بایدن را بر عهده داشته است گفت رویکرد جدید به منظور "اطمینان از موثر بودن تحریم‌ها به عنوان ابزار امنیت ملی" انجام می‌شود. دولت ترامپ سیاست فشار حداکثری را علیه ایران آغاز نمود و تحریم‌های ظالمانه، غیر قانونی و غیر انسانی را علیه مردم ایران وضع کرد اما این فشار حداکثری در نهایت شکست خورد و جمهوری اسلامی ایران با اقتدار در مقابل این فشارها تسلیم نشد.

منبع:ایرنا

پشت پرده دفاع اسرائیل از ریاض فاش شد

جاناتان هافمن، پژوهشگر مرکز بین‌المللی Responsible Statecraft اعلام کرد، شبکه روابط اسرائیل برای دفاع از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول به دست تیم سعودی در ۲۰۱۸ تلاش زیادی کرد. از جمله آن‌ها جاش بلک، رئیس اجرایی سابق گروه فشار The Israel Project است. رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات، مصر و کشورهای دیگر برای تأثیر گذاشتن بر سیاست‌های واشنگتن در منطقه به نفع منافع شخصی خود همواره تلاش کرده‌اند. درباره کشورهای عربی منافعشان بر حفظ قدرت مطلقه داخلی با سرکوب مردم و پایبندی به وضعیت جغرافیایی سیاسی منطقه‌ای و ابقای آمریکا در عمق خاورمیانه به عنوان ضامن امنیتی نظام رایجی است که از آن استفاده می‌شود. درباره رژیم صهیونیستی علاوه بر حفظ وضعیت منطقه‌ای برای عادی سازی با کشورهای عربی که به صورت جزئی افکار عمومی عربی و رنج و محنت فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرند، تلاش می‌کند. هیچ دولتی در ایجاد شبکه‌ای برای تأثیر بر سیاست خارجه آمریکا در خاورمیانه به اندازه اسرائیل موفق نبوده است.به رغم اینکه منافع رژیم صهیونیستی و اعراب در تمام امور مطابق نیست؛ اما تعدادی از مستبدین عرب در خاورمیانه برای استفاده از عناصر مختلف شبکه تأثیرگذار اسرائیل در واشنگتن تلاش می‌کنند. به نظر می‌رسد این تلاش‌ها ثمره خود را داده است: در طول سال‌های گذشته تعدادی از افراد و نهادهای حامی منافع رژیم صهیونیستی از نفوذشان برای حمایت از این دولت‌ها در برابر انتقادات حقوق بشر و حفظ معاملات سلاح با واشنگتن استفاده کرده‌اند.به رغم اینکه توافق‌های آبراهام (ابراهیم) اوج چنین تلاش‌هایی است؛ اما این تلاش‌ها قبل از عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و بحرین و مراکش و امارات و سودان بوده است. این رژیم برای دلجویی از کشورهایی که هنوز به صورت رسمی این رژیم را به رسمیت نشناخته‌اند، به ویژه عربستان تلاش می‌کند. امارات روابطی با نهادها و مراکز پژوهشی معروف و مرتبط با شبکه رژیم صهیونیستی مثل کمیته یهودی آمریکایی، انجمن مبارزه با افترا و کنگره رؤسای نهادهای یهودی آمریکایی دارد. کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل(آیپک) و کنگره رؤسای نهادهای یهودی از امارات به دلیل پایبندی به مبارزه با تروریسم و تسامح قدردانی کردند.اوت گذشته به دنبال امضای توافق‌های آبراهام آیپک و رون درمر، سفیر رژیم صهیونیستی در آن زمان به صورت علنی حمایت قوی خود را برای دستیابی امارات به جنگنده‌های اف-۳۵ اعلام کردند. همچنین فاش شد که رژیم صهیونیستی برای فشار بر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا برنامه ریزی می‌کند تا نگذارد آمریکا بر مصر و عربستان در زمینه حقوق بشر فشار بیاورد و این کشورها را به سمت روسیه و ایران سوق دهد.امارات روابط را با رهبران یهودی برجسته در داخل آمریکا تقویت کرد. این تلاش‌ها بخشی از پروژه گسترده‌تری است که این دولت‌ها برای تبلیغ "اسلام میانه رو" برای ساکت کردن مخالفان داخلی و دستیابی به حمایت غرب انجام می‌دهند.اخیرا مسؤولان بحرینی به نیویورک سفر کرده و رهبران اقلیت یهودی میزبان آن‌ها بودند. آن‌ها همچنین نشستی با رؤسای نهادهای یهودی آمریکایی برگزار کردند.عناصر شبکه اسرائیلی تلاش زیادی برای دفاع از محمد بن سلمان در پی قتل جمال خاشقجی کرد. جاش بلک در توییتر خاشقجی را هم‌پیمان تروریستی تندروی نزدیک به اسامه بن لادن، داعش و حماس توصیف کرد که قصد سرنگونی خاندان حاکم را داشته است.در آن زمان آیپک برای حمایت از عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به رغم رهبری کودتای نظامی در سال ۲۰۱۳ تلاش کرد. این سازمان علاوه بر هشدار نسبت به انتقاد زیاد از کارنامه سیسی در زمینه حقوق بشر برای ممانعت از توقف حمایت‌های آمریکا از قاهره به دلیل کودتا لابی کرد.مستبدین عرب در سرتاسر خاورمیانه برای تسخیر قدرت و تأثیر شبکه اسرائیل برای تضمین قدرت داخلی و مواضع منطقه‌ای خود تلاش کردند.

منبع:ایسنا

نتایج نهایی آزمون ارشد اعلام شد

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی http://www.sanjesh.org/ منتشر شد. داوطلبان بعد از مشاهده نتایج نهایی می‌توانند در تاریخ مقرر اعلام شده نسبت به ثبت نام در دانشگاه یا موسسه محل قبولی خود ثبت نام کنند. آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی طی روزهای ۶ تا ۸ تیر برگزار شد و تعداد ۶۳۴ هزار و ۵۴ داوطلب در این آزمون شرکت کردند که حدود ۵۳ درصد داوطلبان را زنان تشکیل می‌دادند. آزمون ارشد ۱۴۰۰، در ۶ گروه آموزشی برگزار شد که در گروه علوم انسانی بیش از ۴۰۸ هزار نفر ، در گروه علوم پایه بیش از ۳۵ هزار نفر، در گروه فنی و مهندسی بیش از ۱۲۵ هزار نفر، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۴ هزار و ۶۷۲ نفر، در گروه هنر ۴۶ هزار و ۸۵۶ نفر، در گروه دامپزشکی ۲ هزار و ۵۴۵ نفر و مجموعا ۶۳۴ هزار و ۵۹ داوطلب در این آزمون شرکت کردند.از مجموع ۱۳۱ رشته امتحانی آزمون کارشناسی ارشد، ۶۴ عدد آن "بین رشته ای" بود و داوطلب می توانست به جز رشته اول خود در این رشته ها نیز شرکت کند.همچنین اوایل ماه جاری، نتایج رشته های مصاحبه دار و آزمون های عملی نیز اعلام شده است.ظرفیت پذیرش در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ سال گذشته حدودا ۱۴۷ هزار نفر بود و حدودا ۱۳۰ هزار ظرفیت نیز در دانشگاه آزاد اسلامی وجود داشت و با توجه به ضریب ریزش ها، پیش بینی شده امسال ظرفیت پذیرش داوطلب ارشد در کل زیر نظام ها حدود ۳۰۰ هزار نفر باشد و تقریبا ۵۰ درصد داوطلبان می توانند در رشته های مقطع ارشد پذیرش شوند.

منبع:ایسنا

گاز رایگان برای تهرانی ها فعال شد

سعید توکلی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار قبض با گازبهای رایگان در تابستان امسال صادر شده است، افزود: این طرح همسو با حمایت از حقوق مشترکان خانگی (مسکونی) کم‌مصرف است و می‌تواند عامل مهمی برای تشویق مصرف‌کنندگان گاز طبیعی برای مصرف بهینه باشد.طبق اعلام وزارت نفت، وی درباره اصلاح الگوی مصرف مشترکان گفت: مقدار گاز مصرفی مشترکان ارتباط مستقیمی با نحوه استفاده آنها از گاز طبیعی دارد و استفاده بهینه گاز سبب می‌شود هم در مصرف گاز و هم در منابع مالی خود صرفه‌جویی کنند.مدیرعامل شرکت گاز استان تهران تصریح کرد: همان‌طور که مصرف بهینه و کم سبب تخفیف و بخشودگی می‌شود، مصرف خارج از الگوی متعارف و بهینه، افزایش گازبها را به‌دنبال دارد.توکلی درباره نکات مصرف بهینه گاز اظهار کرد: پوشیدن لباس گرم در زمستان و حفظ دمای مناسب ۱۸ تا ۲۱ درجه (دمای رفاه)، استفاده از وسایل گازسوز استاندارد با بازده حرارتی بالا، هوشمندسازی موتورخانه‌ها، عایق‌کاری لوله‌ها و تأسیسات و... تنها چند مورد از این نکات است که می‌تواند حجم گاز مصرفی را کاهش دهد.

منبع:ایسنا

اسرائیل باز هم به ایران اتهام هسته ای زد

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد برنامه هسته‌ای ایران در آستانه یک گشایش[هسته‌ای] است.گانتس که در مباحثات امروز کمیته «امور خارجه و دفاعی» کنست، مدعی شد: ما شاهد این هستیم که ایران در حال پیش رفتن به سطحی از غنی‌سازی است که اگر بخواهد، به آن اجازه می‌دهد کشوی در آستانه هسته‌ای شدن باشد.او در این باره گفت: ما روی توان حمله و توان دفاعی سرمایه‌گذاری می‌کنیم، برتری در زمینه فناوری را بهبود می‌بخشیم و تلاش‌ها برای اطمینان یابی از انجام شدن این موارد را سرعت می‌بخشیم.وی با طرح این ادعا که ایران چالشی جهانی و منطقه‌ای است،. اظهارات گانتس در پی این مطرح می‌شود که یوسی کوهن، رئیس پیشین موساد سه‌شنبه گذشته در اظهاراتی با رد سخنان نفتالی بنت، نخست‌وزیر این رژیم و برخی مقامات دیگر درخصوص توانایی‌هایی هسته‌ای ایران عنوان کرد که تهران به رسیدن به سلاح هسته‌ای نزدیک نیست. وی گفت: خلاصه این که ایران به رسیدن به سلاح هسته‌ای نزدیک نیست. به لطف تلاش‌های بزرگ ما، از قبل نزدیک‌تر نشده است. به گمانم آن‌ها درخصوص کارهایی که انجام می‌دهند نسبت به قبل کمتر حمایت دارند.بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در ماه اوت عنوان کرده بود که ایران تنها دو ماه با رسیدن به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد. گادی ایسنکوت ، رئیس پیشین ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در ماه ژوئیه مدعی شده بود که ایران از همیشه به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر است. طبق ارزیابی‌های رژیم صهیونیستی، ایران حتی پس از دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای، به چندین ماه زمان برای ساخت بمب هسته‌ای نیاز خواهد داشت.نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شده بود که برنامه هسته‌ای ایران در نقطه‌ای حیاتی قرار دارد و تمامی خطوط قرمز را رد کرده است. وی همچنین در روز سه‌شنبه ایران را متهم به نقض بارز تعهدات به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کرده و خواستار اقدام علیه ایران شده بود.با این وجود، تکرار ادعاهای رژیم صهیونیستی از سوی گانتس مبنی بر وجود اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای ایران در حالی مطرح می‌شود که رهبر انقلاب در فتوایی تولید، نگهداری و به کارگیری تسلیحات هسته ای را حرام اعلام کرده اند. مقامات ایرانی هم بر اساس این فتوا تاکید کرده اند ساخت و استفاده از تسلیحات اتمی در برنامه دفاعی ایران جایی ندارد و فعالیت های هسته ای ایران صرفا صلح آمیز بوده و اهداف نظامی را دنبال نمی کند.

منبع:ایسنا

خراسان طرح‌«مدرسه‌محور» را کلید زد

مسئول طرح واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی گفت: طرح‌های اتوبوس‌محور و مدرسه محور واکسیناسیون کرونا در مناطق حاشیه شهر مشهد اجرا می‌شود و طرح واکسیناسیون خودرویی ویژه معلولان نیز در منزل در دستور کار قرار گرفته که این طرح از روز سه‌شنبه، ۲۷ مهر ماه، همزمان با آغاز هفته وحدت و با همکاری مرکز بهداشت شماره پنج مشهد به‌ صورت پایلوت آغاز شده و در گام بعد هم کل مناطق شهر مشهد را شامل خواهد شد.محمد مقضی اظهار کرد: طرح‌های اتوبوس محور و مدرسه محور واکسیناسیون کرونا با همراهی ۱۰ مرکز واکسیناسیون اتوبوسی و همچنین ۶ مدرسه گردشی در مناطق حاشیه شهر مشهد اجرا می‌شود.وی افزود: طرح واکسیناسیون کرونای بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی در مساجد مناطق حاشیه شهر مشهد آخر هفته گذشته به اتمام رسید و اکنون طرح‌های اتوبوس‌محور و مدرسه‌محور واکسیناسیون کرونا متناسب با نیاز آموزش و پرورش در این مناطق در حال اجراست.مقضی بیان کرد: در طرح قبلی ۱۵۸ هزار نفر واکسینه شدند که از این میزان ۴۰ درصد آنان هر ۲ دوز را دریافت کرده‌اند و ۶۰ درصد دیگر هم در نوبت دوز دوم قرار دارند که می‌‎توانند به مراکز واکسیناسیون اتوبوسی مراجعه کنند.مسئول طرح واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه در طرح جدید که به تازگی آغاز شده، مدارس ویژه دانش‌آموزان و فرهنگیان و اتوبوس‌ها برای عموم مردم است، خاطرنشان کرد: در این اتوبوس‌ها روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ نفر(هر اتوبوس بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر) و در مدارس به صورت روزانه نزدیک به ۹۰۰ نفر(حدود ۱۵۰ نفر در هر مدرسه) واکسینه می‌شوند. مقضی با اشاره به اینکه طرح جدید واکسیناسیون کرونای بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی حداقل تا پایان فصل پاییز اجرا خواهد شد و در صورت نیاز این زمان تمدید می‌شود، تصریح کرد: در مراکز واکسیناسیون بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی فقط واکسن کرونا تزریق می‌شود و مردم جهت دریافت واکسن آنفلوآنزا به این مراکز مراجعه نکنند.وی اضافه کرد: اگر برنامه‌ای از سوی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تزریق واکسن آنفلوآنزا به بسیج جامعه پزشکی خراسان رضوی اعلام شود و واکسن مربوطه هم در اختیار این مجموعه قرار بگیرد، بلافاصله اطلاع‌رسانی لازم به مردم صورت خواهد پذیرفت.

منبع:ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha