پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام کوهی

حوزه / حجت الاسلام کوهی با بیان این که اگر در طول تاریخ حکومت های اسلامی اعم از شیعه و سنی به وحدت پایبند بودند، امروز اسلام همه عالم را فرا گرفته بود، گفت: حکومت های اسلامی در طول تاریخ با نقشه دشمنان با تضعیف ایمان و معنویت و تضعیف اتحاد و وحدت رو به افول رفته اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان غربی، حجت الاسلام ولی کوهی، امروز در نشست تخصصی فرهنگیان با موضوع "نقش وحدت در شکل گیری تمدن نوین اسلامی" که در اداره آموزش و پرورش شهرستان پیرانشهر برگزار شد، با تبریک میلاد باسعادت نبی مکرم اسلام و امام جعفر صادق علیهماالسلام  وهفته وحدت،  نقش اتحاد در شکل گیری تمدن نوین اسلامی را مهم خواند و اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم با بیان آیه " إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ " وحدت را یکی از اصول مسلم و قطعی اسلام و مسلمین بیان می کند و این امر از دغدغه های مهم پیامبر اکرم (ص) بود.

وی اضافه کرد: پیامبر اکرم(ص) به خاطر فرهنگ سازی جایگاه ویژه وحدت مومنین و امت اسلامی، دو بار مسلمانان را برادر یکدیگر قرار داد و در مدینه یک به یک مهاجرین و انصار با هم برادر شدند و مهاجرین هیچ مال و اموال و خانه و کاشانه ای در مدینه نداشتند و انصار تمام داریی خود را با یکدیدگر تقسیم کردند و قبیله اوس و خزرج  اختلافات و دعواهای جاهلی را کنار گذاشتند و به زندگی مسالمت آمیز و مومنانه رسیدند.

مسئول دفتر امور اهل سنت پیرانشهر افزود: ایجاد بستر مناسب برای تحقق وحدت از شرایط اساسی تمدن نوین اسلامی است و این امر با مراسم و سخنرانی و شعار به دست نمی آید، هر چند این مسائل تاثیرگذارند، ولی اساس کار نیست و اتحاد  یک نوع فرهنگسازی، دعوت، رسالت و یک وظیفه و مسئولیت اجتماعی است و هرکاری قرار است در جهان اسلام صورت گیرد حتما باید پیوست فرهنگ وحدت را داشته باشد.

وی به پایه های اصلی تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: عقل گرایی و اندیشه ورزی یکی از ستون های وحدت است و دین مبین اسلام ، دین اعتدالی حقیقی است و افراط و تفریط را نفی و آن دو را مانع پیشرفت بشریت می داند.

حجت الاسلام کوهی بیان کرد: خداوند متعال در خلقت بشریت دو راهنما برای انسان در نظر گرفته است، پیامبر درونی که همان عقل می باشد و دیگری انبیای الهی و شریعت آنهاست و عقل در دین مبین اسلام جایگاه والایی دارد و در حقیقت به عنوان یک ابزار شناخت کمک می کند انسان به خدا و نبوت و امامت برسد و به همین خاطر در قبول اعتقادات ( توحید و نبوت و معاد) استدلالات باید عقلانی باشد.

وی گفت: اگر با کمک عقل به این نتیجه رسیدیم که خدا هست و پیامبرانی دارد و باید برای سعادت به آن عمل کرد و تعقل مقدمه شناخت این مسائل است و تفکر هرکجا باشد حتما جهل و نادانی که عامل تفرقه است از آنجا گریزان خواهد بود.

مسئول امور اهل سنت پیرانشهر، عمل بر اساس علم را از دیگر استوانه های وحدت دانست و گفت: طبیعتا ابتکار و تولید علم و دانش جدید در رشته مختلف علمی شرط مهم تمدن اسلامی است. و دین اسلام به عنوان خاتم ادیان الهی به صورت ویژه به جایگاه علم و عالم و معلم توجه کرده است و در جنگها اسراءِ عالم با یاد دادن دانش شان به دیگران آزاد می شدند و همه انبیاء الهی مهجزه داشتند اما معجزه پیامبر مکتب نرفته ما یک کتاب بود و کتاب نشانه دانایی و دانش است و مسلمان باید عالم باشد.

وی تصریح کرد: ایمان به خدا و اعتقادات دینی، حاکمیت اخلاق، معنویت و توجه به ارزش های انسانی در جامعه است و  سراسر تعالیم الهی با هدف تربیت است و اسلام هرگز بدون ایمان و اخلاق انسان را به پیشرفت های مادی و اقتصادی و اجتماعی دعوت نکرده است و اهل ایمان باید با عمل به آیه "فاستبقواالخیرات" در همه کارهای خیر اقتصادی ، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مقدم باشد.

حجت الاسلام کوهی بیان کرد: انسان عاقل و بصیر نمی تواند نسبت به تغییرات و تحولات جهان اسلام و دشمنان آن بی اهمیت باشد و  امنیت، قدرت و ثروت در تحت لوای وحدت امت اسلامی به دست می آید و این امر هم موجب تولید علم و سایر پیشرفت ها می شود.

وی خاطر نشان کرد: تمدن اسلامی فراز و نشیب هایی در طول تاریخ داشته و الحمدلله با انقلاب اسلامی ایران، شروعی دوباره داشت و شور و شوقی مجدد به جهان اسلام بخشید و ایمان و اخلاق و معنویت را در جوامع اسلامی به حرکت درآورد.

مسئول امور اهل سنت پیرانشهر گفت:  اگر حکومت بنی العباس اهل سنت و حکومت شیعی آل بویه، امپراطوری عثمانی اهل سنت و صفوی شیعی وحدت را رعایت می کردند، نتیجه جهان اسلام بهتر از الان می شد و چنان چه مسلمانان در آندلس با هم اختلاف نمی کردند و آن حکومت پانصد ساله را ادامه می دادند؛ قطعا اسلام تمام جهان را فرا می گرفت و همه اینها با نقشه دشمنان با تضعیف ایمان و معنویت و تضعیف اتحاد و وحدت رو به افول رفته اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha