چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مهدی جمشیدی

حوزه/ پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: توقع رهبر انقلاب اسلامی از ما، تبیین انقلاب اسلامی و زوایای مختلف آن است در این باره واژه گفتمان سازی را بیان کردند از این رو تفکر انقلابی در جامعه باید جریان سازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، مهدی جمشیدی در وبینار«جبهۀ فکریِ انقلاب و مسئولیّتِ جهادِ تبیین» اظهارداشت: تبیین تفکر انقلابی باید حداکثری و مبتنی بر ظرفیت ها باشد، رهبری از ثروت های فرهنگی دفاع مقدس سخن گفتند که باید از این ثروت ها در تبیین انقلاب اسلامی استفاده کرد از این رو ثروت ها را باید شناخت و استخراج کرد و در سلسله فناوری ها به کار برد.


وی ادامه داد: کار فکری و فرهنگی با استفاده از توانمندی ها و ظرفیت های فرهنگی باید صورت گیرد و از ظرفیت تاریخ، صحیفه امام(ره)، مدافعان حرم، شهدا، امامزاده ها به عنوان بخشی از این ثروت ها بهره برد.


این استاد، با بیان اینکه تبیین باید متناسب با موقعیت ها و متناسب های اجتماعی و فردی باشد، گفت: نقطه شروع تبیین اقلیت مومن انقلابی است، ما نیازمند هسته مرکزی هستیم که این هسته مرکزی به حلقه های میانی نیاز دارد.


وی اضافه کرد: اقلیت مومن باید در هسته مرکزی قرار گرفت و حلقه های میانی که همان اقشار مختلف مردم هستند شکل گیرد و تبیین باید عقلانی و مزین به عواطف و احساسات باشد نباید تنها بر دیوار عواطف و احساسات تکیه کرد، بلکه ماندگاری و دوام ندارد این موضوع را رهبری در سخنان نیز تاکید کردند.


پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با اشاره به کمبود بصیرت در فتنه ۸۸  بیان داشت: رهبری تاکید بر بصیرت افزایی در جامعه کردند ایشان بصیرت را برای توده مردم گفتند نه پاره ای از خواص آنها می دانند که دارند خیانت می کنند این اقلیت زیرک و منافق هستند که توده مردم را فریب می دهند و توده مردم بر اساس کم معرفتی و بی بصیرتی فریب می خورند.


وی تاکید کرد: بخشی از خواص جبهه باطل که هدایت پذیر نیستند، رهبری هم بیان کردند که بارها از آنها خواستیم که بیایند و بگویند که اشتباه کردند اما آنها این کار را نکردند. این افراد فاسد الفکر و عمل هستند و بر روی آنها نمی شود کار تبیینی کرد.


جمشیدی با بیان اینکه باید از الگوی انقلاب اسلامی استفاده کرد گفت: یک بسته و نمایشگاه وسیع فرهنگی از کارهای فکری و فرهنگی است که می تواند مفید باشد از این رو باید از تجربه انقلاب اسلامی باید به عنوان یک کار فرهنگی و پژوهشی استفاده کرد.


وی بیان داشت: ۱۵ سال کار فکری و فرهنگی امام(ره) بر روی جامعه تاثیر گذاشت و یک انقلاب اسلامی را به یادگار گذاشت از این رو انقلاب اسلامی می تواند، مبدا الهامات برای کارهای فرهنگی باشد.


پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک ظرفیت فرهنگی مغفول است، گفت: باید از ظرفیت های انقلاب و کار فکری آن بهره گرفت.


وی ابراز داشت: خود انقلاب گنجینه بسیار وسیعی است که باید استفاده کرد و آن را الگو قرار داد. کسانی که از عادات روزمرگی ها و مادیات خارج شده باشند، می توانند دست به تبیین بزنند و به افق بلند و معنوی نگاه کنند از این رو نمی شود کسی تبیین گر انقلابی باشد، ولی در عادات غرق باشد.


جمشیدی بیان داشت: رهبری در یکی از کتاب هایشان تاکید کردند هر جایی که احساس کردید کار پیامبر اسلام(ص) نیمه تمام مانده است باید در آن عرصه ورود پیدا کنید و کار قدسی کنید.


وی با اشاره به اینکه چرخش تاریخی وابسته به تبیین است گفت:  تاریخ در حال حرکت است و لحظه ها گذرا هستند ولی تبیین در لحظه ها موثرومهم است.


پژوهشگر و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اضافه کرد: در منطق آیت الله خامنه ای جامعه مرکب از دو دسته عوام و خواص هستند و نقش مشابه و یکسانی ندارد از این رو، عوام دنبال رو خواص هستند، نقش تبیینی خواص بسیار تعیین کننده است طبقه خواص ممکن است جامعه را به تباهی و یا تعالی برسانند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha