پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمدباقر فرزانه

حوزه/ استقرار یک حکومت فراگیر با مشارکت همه اقوام اعم از شیعه و اهل تسنن که در تعیین سرنوشت کشور خود تصمیم‌گیری کنند، اساسی‌ترین کار در افغانستان است تا فضایی آرام ایجاد شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در گفت وگو با خبرگزاری حوزه در مشهد با توجه به اتفاقات اخیر افغانستان، ضمن محکوم کردن حملات تروریستی علیه شیعیان، مطرح کرد: استقرار حکومتی فراگیر با مشارکت تمام اقوام اعم از شیعه و اهل تسنن، که در تعیین سرنوشت کشور خود تصمیم‌گیری کنند، اساسی‌ترین کار در افغانستان است.

وی با بیان اینکه یکی از مذاهب افغانستان، شیعه است و آمریکا به دنبال تضعیف شیعیان در دنیا ازجمله عراق، یمن، سوریه و افغانستان است تا تعیین سرنوشت کشورها را مدیریت کند، ابراز داشت: کشتار شیعیان در افغانستان چه از طرف داعش و چه گروه‌های دیگر، برنامه‌ای حساب‌شده از طرف آمریکا و موردحمایت او است.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان ضمن تأکید بر این مطلب که علمای افغانستان می‌توانند نقش سرنوشت سازی داشته باشند و با اتحاد بین شیعه و اهل تسنن، بخش بزرگی از اتفاقات در این کشور را حل‌وفصل کنند، خاطرنشان کرد: هفته وحدت موقعیت مناسبی است تا بین علمای شیعه و اهل تسنن افغانستان، اتحاد ایجاد شود و برگزاری گردهمایی و نشست‌هایی برای تدوین راهکارهای اتحاد و انسجام شکل بگیرد و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌تواند در این عرصه کمک و یاری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه بابیان اینکه آگاهی بخشی، تأثیر بسزایی در جلب حمایت مردم دارد، تصریح کرد: علما و روحانیون افغانستان با دشمن‌شناسی و بصیرت نسبت به شرایط حاکم در این کشور و همچنین تبیین اهداف دشمن به مردم، می‌توانند نقش اثرگذاری را ایفا کنند.
آمریکا دست‌بردار نیست...

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، در ادامه بیان داشت: این‌گونه نیست که آمریکا به دلیل دست نیافتن به اهداف خود، افغانستان را ترک کرده باشد، بلکه شیوه حضور و تعقیب اهداف خود را تغییر داده است. آمریکا به این زودی‌ها دست‌بردار نیست و این به افغانستان برمی‌گردد که چگونه برخورد کند و باعث ناامیدی امریکا شود.

وی با اشاره به اهداف و دست‌های پشت‌صحنه آمریکا در حوادث اخیر افغانستان، تشریح کرد: گسترش اختلاف بین شیعه و اهل تسنن ازجمله اهدافی است که از گذشته وجود داشته و امروز شعله‌ورتر شده و در هرجایی که ترکیب جمعیتی شیعه و اهل تسنن داشته باشیم، آمریکا سعی در ایجاد اختلاف بین مذاهب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه، اختلاف بین اقوام را یکی دیگر از اهداف حضور آمریکا در افغانستان برشمرد و گفت: این کشور محل زندگی اقوام و قومیت‌های مختلفی است که با تفاوت‌های زیادی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و آمریکا به دنبال آتش افروزی اختلاف بین اقوام مختلف است تا زمام امور را آن‌گونه که می‌پسندد به دست گیرد.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان، بیان داشت: مسئله معیشت مردم و ایجاد امنیت در افغانستان، ضرورت دیگری است که باید دولتمردان این کشور به آن توجه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه بابیان اینکه گروهک تروریستی داعش، دست‌پخت آمریکا است، تصریح کرد: ناامن کردن مرزهای ایران یکی از اهداف ۴۰ ساله‌ی آمریکا بوده و هست تا ایران را به‌عنوان کشوری ناامن معرفی کند، لذا در برابر اتفاقات افغانستان نمی‌توان بی‌تفاوت بود.

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: طالبانی که خود را با دیدگاه « هرکسی را امیرالمؤمنین کشور معرفی کنیم، همه باید از او در مسائل مختلف مذهبی و اجتماعی فرمان ببرند» معرفی کرده‌اند، نمی‌توانند امنیت را در افغانستان تأمین کنند، زیرا مذاهب و اقوام گوناگون در این کشور هستند که نمی‌توانند تابع یک فرد که طالبان تعیین کنند، باشند لذا ایجاد یک حکومت فراگیر که با رأی مردم به روی کار بیاید و تمام قومیت‌ها در آن دخیل باشند، برای افغانستان لازم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرزانه در پایان اذعان کرد: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ سیاسی می‌تواند به مردم افغانستان کمک کند و هر ایده و حرکتی که به نفع مردم این کشور است را ارائه و تشکیل حکومتی فراگیر را حمایت و همچنین از مرزهای ایران در مقابل گروهک‌های تروریستی برای ایجاد ثبات و امنیت، جلوگیری کند.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha