جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
خواهران خوزستان

حوزه/ خانم بهجت‌پور گفت: حوزه‌های علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده ایفا کنند و در این مسیر طلاب خواهر، نقش مهم و برجسته‌ای دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، نوزدهمین پیش نشست کنگره علمی امناء الرسل با عنوان «بانوان عالمه شیعه و انتظارات و توقعات در نقش‌آفرینی دانشی» با حضور خانم بهجت‌پور، محقق و پژوهشگر حوزه علمیه، اساتید، طلاب سطح دو و سطح سه، مبلغان و دانش‌آموختگان در تالار فرهنگی پژوهشی مدرسه علمیه خواهران دزفول برگزار شد.

خانم بهجت‌پور، پیرامون کنگره ارزشمند و فاخر امناء الرسل و جایگاه بانوان عالم شیعه در نقش‌آفرینی دانشجویی، کلامش را با طرح این سؤال که «جایگاه علم امروزه به چه صورتی است؟ و آیا علم شرایط دسترسی جامعه به توسعه پایدار را فراهم می‌کند؟» آغاز کرد و گفت: نیمی از جمعیت جهان، زنان بوده و این در حالی است که نقش زنان در این فرایند روشن نیست.

وی گفت: انتظار این است که علم و دانش، زمینه‌ساز حضور گسترده بانوان در تمام عرصه‌های دانشی باشد اما زنان امروز حضور کمتری در عرصه‌های دانشی دارند و اگر بانوان در دامنه دانش حضور کمتری داشته باشند این سبب افزایش نابرابری‌های جنسیتی و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی می‌شود.

بهجت‌پور، بیان کرد: بدیهی است که مشارکت بیشتر زنان در علم و فناوری در مجموع به نفع جامعه بوده و برای حل این مشکل لازم است که جامعه علمی و جامعه دینی این مسئله را موضوع پژوهش خودش قرار داده و تلاش کند که این موضوع را تقویت کند.

وی ادامه داد: شمار دانشمندان زن در تاریخ نظام آموزشی اسلامی در مقایسه با مردها کمتر است امّا برخی این کمتر بودن را ناشی از این دانسته‌اند که اسلام محدودیتی برای تحصیل زنان و دختران قرار داد، در صورتی که این‌گونه نبوده و زنان دانشمند بسیاری وجود دارد که کم‌وبیش نام آن‌ها در تاریخ ذکر شده است.

این استاد حوزه اضافه کرد: بنابراین ما باید به این دو سؤال پاسخ دهیم؟ آیا در اسلام تحصیل علم و دانش تنها اختصاص به مردان دارد یا شامل زنان هم می‌شود؟ در طول تاریخ تحصیل زنان شیوه رایج بوده است یا نه؟ باید دانست: که اسلام مرد و زن را در تدبیر شئون زندگی به‌وسیله اراده و کار برای آن‌ها تعریف مساوی قرار داده است؛ بنابراین هردوی آن‌ها در آنچه مایه قوام حیات انسانی است یکسان هستند.

بهجت‌پور، با بیان اینکه زن می‌تواند همانند مرد کار کند و مالک ماحصل کوشش خودش باشد، گفت: در صدور فرامین الهی تفاوتی بین زن و مرد نیست مگر در احکام جنسیتی؛ لاکن در تحصیل علم و دانش، دانشجویی و دانش‌طلبی یکی از احکامی است که زن و مرد در آن مشترک هستند.

وی در پایان سخنان خود، به رسالت طلاب اشاره کرد و با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران باید نقش مرجعیت را در امور مرتبط با زنان و خانواده ایفا کنند، اظهارداشت: رسالت طلاب این است که اعتماد مردم را به حوزه‌های علمیه خواهران ارتقاء دهند و در این مسیر، هدف فقط تربیت مادران و بانوان خوب نیست، بلکه هدف رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha