پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کنفرانس وحدت

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی شامگاه امروز شنبه اول آبان ماه با قرائت بیانیه پایانی به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، متن بیانیه به شرح زیر است:

به نام خداوند بخشنده ی مهربان
«إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ» (أنبیاء/۹۲)
به لطف خدای متعال سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی تحت عنوان "اتحاد اسلامی ،صلح و پرهیز از تفرقه و نزاع در جهان اسلام" با حضور گسترده ی علما و نخبگان کشورهای اسلامی به صورت حضوری و مجازی با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار گردید .
این کنفرانس در شرایطی برگزار گردید که کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیش از پیش به صلح و عدالت نیازمند هستند .پیامبر اکرم (ص) الگوی صلح و برادری بود و مسلمانان را بر برادری ،دوستی و پرهیز از نزاع تشویق می کرد .هدف از بعثت پیامبر اکرم (ص) احیای اخلاق متعالی اسلامی در جامعه و نیز تعلیم عدالت و صلح به جهانیان بود و بی شک مراجعه به سیره ی پیامبر اکرم (ص) می تواند در تحقق بخشیدن به عدالت و صلح و پرهیز از تفرقه در جهان اسلام راهگشا باشد .
نظام سلطه در جهان معاصر ،منافع خود را در نزاع و تفرقه ی مسلمانان دیده است و برای تعمیق فتنه در کشورهای اسلامی تلاش های فراوانی کرده است از این رو مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی برای رویایی با این توطئه ها ،سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی را تحت عنوان «اتحاد اسلامی ،صلح و پرهیز از تفرقه و نزاع در جهان اسلام» برگزار نمود .
در سخنرانی ها ،گفتگوها و تبادل نظرات میهمانان این دوره از کنفرانس وحدت ،محورهای ذیل مورد بررسی قرار گرفت :
۱.جنگ و صلح عادلانه ۲.برادری اسلامی و مبارزه با تروریسم ۳.آزادی فکری و دینی و پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با جریان تکفیر و افراطی گری .۴.همدلی اسلامی و پرهیز از نزاع و درگیری .۵.احترام متقابل میان مذاهب اسلامی و رعایت ادب اختلاف و دوری از نزاع و هتک حرمت و اهانت ۶.طرح امت واحده و اتحادیه ی کشورهای اسلامی و نقد چارچوب های موجود .
در این دوره ،علاوه بر محورهای فوق ،مسئله ی فلسطین و مقاومت اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته و به جهت تجلیل از دبیر کل اسبق مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی آیت الله محمد علی تسخیری ،طرح های فکری و علمی ایشان نیز مورد توجه ویژه ی شرکت کنندگان قرار گرفت .
همچنین شرکت کنندگان در این دوره از کنفرانس ضمن دیدار با رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران آیت الله سید ابراهیم رئیسی از بیانات ایشان پیرامون نیاز مبرم جهان اسلام به اتحاد برای رویارویی با چالش های موجود بهره مند شدند .
مهمترین مسئله ای که ذهن شرکت کنندگان در این دوره از کنفرانس را به خود مشغول کرده ،چالش ها و افق های موجود در برابر جهان اسلام است .افق هایی که فردایی بهتر را به همه ی ما نوید می دهد .
در اینجا به نکات مشترکی که علمای حاضر در این کنفرانس در سخنرانی ها و تبادل نظرهای خود بر آن تاکید کردند اشاره خواهیم کرد :
۱.در ابتدا میهمان کنفرانس از جمهوری اسلامی ایران و مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی به ویژه دبیر کل محترم جناب حجة الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری به جهت برگزاری این کنفرانس و توجه به مسئله ی وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی و حتی تقریب میان ملت های جهان با انگیزه ی تحقق بخشیدن به اهداف کلان انسانی ،تشکر به عمل آورده و از خداوند متعال خواستار شدند که جمهوری اسلامی ایران بتواند این راه پر فراز و نشیب را تا پیروزی نهایی امت اسلام ادامه دهد .
۲.وضعیت کنونی جهان ،نیازمند این است که تصمیم سازان سیاسی از همه ی گروه های فکری ،علمی ،رسانه ای و فنی برای خاموش کردن آتش جنگ های متجاوزانه بکوشند و فضا را برای ایجاد صلح در سراسر این کره ی خاکی فراهم آورند .دستیابی به این هدف نیازمند همکاری بین المللی مخلصانه و به دور از هرگونه فشار و تهدید و همچنین عدم دخالت نیروهایی است که تمام تلاش خود را برای فتنه انگیزی و جنگ افروزی در جهان به کار گرفته اند .البته برقراری صلح در جهان به یک عنصر دیگر نیز نیازمند است و آن بیان نقش استعمار و نظام سلطه در جنگ های معاصر کشورهای اسلامی و راه های مقابله با آن است .
۳.بحران جنگ ، نزاع و تروریسم در جهان به ویژه در کشورهای اسلامی در کنار سوء مدیریت و بی کفایتی جوامع بین المللی برای مقابله با این بحران ،ضرورت اقدام کشورهای اسلامی برای حل و فصل این بحران را بیش از پیش روشن می نماید .تنها راه ریشه کن کردن تروریسم ،خشکاندن منابعی است که آن را با پول و سلاح و اندیشه ی افراطی و واپسگرا تغذیه می کند ،و دستیابی به این مهم نیازمند آگاه سازی همه جانبه ی امت است .چرا که فرزندان این امت به کمک این آگاه سازی همه جانبه می توانند از ایجاد شکاف ها و فضاهایی که به دشمن اجازه می دهد تا دامنه ی تروریسم را گسترش دهد جلوگیری کنند .چرا که دشمن می خواهد با به کارگیری پدیده ی شوم تروریسم ،اسلام ،مسلمانان و شعارهای مقدس آنان را مورد اهانت قرار دهد .
۴.ترویج مفهوم اخوت اسلامی در میان مسلمانان کشورهای اسلامی و غیر اسلامی امری ضروری است و باید نسل های بعد با تکیه بر این مفهوم ،تربیت شوند .همچنین باید ضمن بیان رفتار و منش لازم جهت دستیابی به این مفهوم ارزشمند این نکته مورد تاکید قرار گیرد که تنها راه تحقق بخشیدن به این فریضه اسلامی و انسانی ،زدودن کینه ها از دل هاست .چرا که برادری با کینه های فرقه ای و نژادپرستی و منیت قابل جمع نیست .خداوند در قرآن کریم به همین موضوع اشاره کرده و می فرمایند : « وَنَزَعنَا مَا فِی صُدُورِهِم مِّنْ غِلٍّ إِخْوَانًا» .
۵. شرکت کنندگان در این دوره از کنفرانس ،ضمن درخواست افزایش گفتگوی علمی میان علما و کنش گران دینی و فرهنگی جهان اسلام ،بر ضرورت بیان روش های نظام سلطه برای از بین بردن اخوت اسلامی و ترویج تروریسم تاکید کردند .آن ها همچنین بیان روش های رویایی با حربه های نظام سلطه و استفاده ی حداکثری از نفوذ رهبران دینی و اجتماعی کشورهای اسلامی را امری ضروری قلمداد کردند .
۶.میهمان این دوره از کنفرانس ،ضمن توجه به مسئله ی فلسطین به عنوان مسئله ی محوری اسلام و جهان ،تاکید کردند که برقراری صلح و امنیت و ثبات در منطقه و جهان تنها با نابود کردن کانون بحران های جهانی یعنی صهیونیسم جهانی و غده ی سرطانی آن (اسرائیل) ممکن خواهد بود .همچنین علمای حاضر در این دوره ،تصریح کردند که بهترین راه حل برای آرمان فلسطین همان طرحی است که جمهوری اسلامی ایران ارائه داده است و آن برگزاری یک همه پرسی و سهیم دانستن تمام فلسطینی های ساکن در داخل و خارج این کشور در این همه پرسی است .چرا که این طرح ،یک پیشنهاد دموکراتیک و عادلانه است که  با عرف بین المللی و اصول انسانی کاملا سازگاری دارد .
۷.علمای حاضر در این دوره از کنفرانس تاکید کردند که شتابزدگی تاسف برانگیز برخی از کشورها برای عادی سازی روابط با صهیونیست ها ،این رژیم غاصب را ترغیب می کند تا به گستاخی ،ظلم و تجاوز خود ادامه دهد .آن ها همچنین از مقامات این کشورها خواستار شدند تا در مواضع خود تجدید نظر نمایند ،همچنین از مردم این کشورها درخواست کردند که مواضع خود را در رابطه با این اقدام ذلت بار اعلام نمایند .

۸.میهمانان این دوره از کنفراس ضمن ابراز ارادت به تمام گروه های مقاومت که در برابر اشغال گران صهیونیست پایداری کردند ،از کشورهای اسلامی درخواست کردند که کمک ها و حمایت های خود را از  گروه های مقاومت دریغ نکنند ،چرا که این گروه ها عامل عزت و کرامت ما هستند .همچنین حاضران در کنفرانس از تلاش های فلسطینیان اسیر در زندان های رژیم صهیونیستی تقدیر کرده و به خانواده هایی که جگرگوشه های خود را در راه خدا فدا کردند درود فرستاده واز خدای متعال  برای تمام شهدا و خانواده هایشان غفران الهی و صبر و شکیبایی طلب نمودند .

۹. با توجه به رونمایی از کتاب "موسوعة العلامة الشیخ التسخیری" در مراسم افتتاحیه ،میهمانان کنفرانس بر ضرورت توجه به افکار تقریبی آیت الله تسخیری در عرصه ی تفسیر ،فقه ،حقوق و دیگر علوم اسلامی و انسانی تاکید کرده و ایشان را پرچم دار وحدت و تقریب در جهان اسلام توصیف کردند .
۱۰. پیشنهاد مبتکرانه ای که دبیرکل مجمع جهانی تقریب بین مذاهب اسلامی با عنوان "اتحادیه ی کشورهای اسلامی" و بیان الگوی آن مطرح نمودند ،مورد استقبال گسترده ی شرکت کنندگان در این دوره از کنفرانس قرار گرفت به طوری که آن ها پیشنهاد ایجاد این اتحادیه را گامی شگرف در مسیر تحقق بخشیدن به امت واحده و تمدن نوین اسلامی قلمداد کرده و تاکید کردند که این اتحادیه می تواند همکاری و هم افزایی میان کشورهای اسلامی را افزایش داده و مانع از هرگونه تفرقه و تعرض در جهان اسلام شود .همچنین علمای حاضر در کنفرانس درخواست کردند تا در آینده ی نزدیک یک برنامه ی اجرایی جدید برای تحقق بخشیدن به این الگو در نظر گرفته شود و رهبران ،سیاستمداران و علمای جهان اسلام نیز وظیفه ی اجرای آن را بر عهده بگیرند .   

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha