چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رئیس جمهور

امام جمعه اردبیل در پاسخ به برخی حاشیه سازی ها درباره سخنان رئیس جمهور در جمع نخبگان، علما، خانواده های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مردم اردبیل، گفت: محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی ۲ نفر از مفاخر و علمای بزرگ اردبیل هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، در جمع نخبگان، علما، خانواده های شهدا، ایثارگران و جمعی از اقشار مردم اردبیل گفته بود: "اردبیل مفاخر و بزرگان بسیاری دارد، که اینها علمای عامل واصل اند، محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی. اینها چهره هایی هستند که امروز هم مشی و سخنان سیره آنها نه تنها برای اربیلی ها، برای ایران، عالم و جهان اسلام درس و الگو هستند. ما در زمان خودمان آنها را درک نکردیم، نه مقدس اردبیلی و نه محقق اردبیلی را". 

بعد از این اظهارات بود که برخی با حاشیه سازی ها و شیطنت های رسانه ای، با اشاره به این که محقق اردبیلی و مقدس اردبیلی یکی هستند، گفتند رئیس‌جمهور دچار اشتباه تاریخی شده است.

پاسخ امام جمعه اردبیل به حاشیه سازان:

حجت الاسلام والمسلمین عاملی امام جمعه اردبیل، در پاسخ به این حاشیه سازی ها، در گفتگویی با تایید سخنان رئیس جمهور، اظهار کرد: آقای رئیس‌جمهور در سخنان خود از ۲ نفر از مفاخر شیعه اردبیلی یاد کردند که هر دو آنها از بزرگان هستند.

آیت‌الله محقق اردبیلی که دانشگاه اردبیل نیز به نام ایشان است از مفاخر شیعه و مشهور به مقدس اردبیلی هستند؛ نفر دومی که آقای رئیس‌جمهور منظورشان بود، آقای محمد بن علی اردبیلی مشهور به محقق اردبیلی صاحب کتاب مشهور جامع الرواة بودند که ایشان نیز واقعاً از مفاخر هستند. بنابراین آقای رئیسی از دو عالم بزرگوار متفاوت نام بردند.

معرفی اجمالی احمد بن محمد اردبیلی(مقدس اردبیلی):

احمد بن محمد اردبیلی (متوفای ۹۹۳ق) معروف به مقدس و محقق اردبیلی از فقهای امامیه در قرن دهم قمری و از معاصران شیخ بهایی بود. ایشان در علوم عقلی و نقلی تبحر داشت و در زمان ریاست بر حوزه علمیه نجف رونقی دوباره به این حوزه داده شد.

مجمع الفائده و البرهان و زبدة البیان از مهم‌ترین آثار ایشان نام برده شده است و و افرادی مانند سید محمد عاملی مؤلف مدارک الاحکام و شیخ حسن عاملی مؤلف معالم الدین از شاگردان مقدس اردبیلی بودند.

مقدس اردبیلی از دربار صفویه برای گسترش تشیع و حل مشکلات شیعیان استفاده می‌کرد؛ ولیکن وارد دستگاه صفوی نشد. زهد و تقوا و کمک‌های او به محرومان زبان‌زد بود و کراماتی نیز به او نسبت داده شده است.

معرفی اجمالی محمد بن علی اردبیلی(محقق اردبیلی):

محمد بن علی اردبیلی معروف به حاج محمد اردبیلی از عالمان نیمه دوم قرن یازدهم قمری، مُحَدِّث و رجال‌شناس شیعه و نویسنده کتاب جامع الرواة است.

ایشان در این کتاب برای نخستین بار بین رجال‌شناسان شیعه، بعد از ذکر هر راوی، نام همه کسانی را آورده است که از آن راوی روایت کرده‌اند و نیز همه کسانی که راوی مذکور از آنان روایتی نقل کرده است. بر این اساس، راوی مشترک و ناشناخته در بیشتر موارد از همدیگر تشخیص داده می‌شود.

محمد اردبیلی از شاگردان علامه مجلسی و جعفر بن عبدالله حویزی است. تصحیحُ الاَسانید اثر دیگر او نیز در علم رجال نگاشته شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • DE ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    41 3
    کمی احترام به شعور مخاطب هم خوب است...هیچ جا از محمد بن علی اردبیلی به عنوان محقق اردبیلی یاد نشده است...در عین حال همه از احمد بن محمد اردبیلی به عنوان محقق یا مقدس اردبیای یاد کرده اند..
  • حسینی IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    34 2
    مقاله‌ای که خود آقای عاملی، پیش از این نوشته و در معرفی محقق اردبیلی همان مقدس اردبیلی را معرفی کرده. برای جبران اشتباه یک نفر، لازم نیست اشتباهی دیگر مرتکب شد.
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 18
      از. سایت دیگر. کپی برداری نکنید خخخخ
  • حسین IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    34 2
    توجیه نکنید و به مخاطب احترام بگذارید. در طول تاریخ علمی منظور از محقق اردبیلی همان مقدس اردبیلی بوده است
  • م GE ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    24 2
    در پاسخ به توجیهی که در مورد گفته ابراهیم رئیسی در روش نام آوردن از « محقق اردبیلی» و « مقدس اردبیلی» گفته شده، به چند نکته توجه فرمایید: ✅ اولا، اسم با لقب فرق داره! برای داشتن لقب ( مثلاً محقق اردبیلی) حتی سواد هم کافی نیست! یک تلقّی عُرفی است و در هیچ یک از مجامع علمی حوزوی، محقق اردبیلی بر مؤلف جامع الرواه اطلاق نشده! به این نشانه که به محض شنیده شدن این لقب، ذهن عرف، به سمت ملا احمد اردبیلی مؤلف مجمع الفائده، انتقال و تبادر دارد نه مؤلف جامع الرواه! ✅ ثانیاً، در هیچ یک از کتابهای زندگینامه و تراجم، لقب محقق، برای مؤلف جامع الرواه استعمال نشده! ✅ ثالثا، رئیسی به فضائل معنوی گفته شده برای محقق اردبیلی اشاره می کنه! حال آن که در هیچ منبعی، چنین اوصافی برای صاحب جامع الرواه نیامده! و همه و همه به مؤلف مجمع الفائده مرتبط است!
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    13 2
    اشتباهات اینچنینی چیز تازه ای نیست و سزاوار توجه فراوان هم نمی باشد اما تماشای ورزش دختران خیلی جای تعجب است چرا ؟! تجویز حضوز زنان در ورزشگاههای مردانه رویه ای خلاف ترویج عفاف و حیاست.
  • دو نکته IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    43 1
    در این‌باره دو نکته قابل تأمل است: 1. هیچ انسان غیرمعصومی کامل نیست، ولو آن‌که رئیس‌جمهور باشد. همه هم ممکن است گاف‌هایی بدهیم و مگر من و شما تا کنون گاف نداده‌ایم یا تضمینی هست که در آینده نیز مرتکب خطا نشویم؟ هرچند که گاف انسان‌های معروف‌تر و مهم‌تر، بیشتر می‌پیچد و سر زبان‌ها می‌افتد. به‌همین دلیل است که چهره‌های معروف به‌ویژه سیاستمداران، مشاوران متعددی در رشته‌های مختلف دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند کمترین خطاها را داشته باشند. این‌که رئیسی گاف بدهد، بد است ولی بدتر از آن، وهن و تمسخر است که متأسفانه در یکی دو روز اخیر، با موج فزاینده‌ای از آن مواجه هستیم و بسیاری چنان از این موضوع، خوشحال و سرکیف هستند که انگار خود علامه دهرند؛ حال آن‌که اگر به اغلب‌شان بگویی "میزرا محمدتقی خان فراهانی" دستور قتل "امیرکبیر" را به کاشان برد، باور خواهند کرد، چون نمی‌دانند که این دو، یک‌نفرند و اولی اسم است و دومی لقب و عنوان او! برای من به عنوان یک ایرانی، گاف رئیس‌جمهور، خوشایند نیست، ولی ترجیح می‌دهم بیش‌از آن‌که روی آن متمرکز شوم، به‌عنوان یک شهروند، از رئیس‌جمهور کشورم، کار و خدمت بخواهم. در همین فقره اخیر، همین‌که رئیس‌جمهور کشورم، به یکی از استان‌ها (اردبیل) رفته تا از نزدیک با مشکلات آن‌جا آشنا شود و گرهی بگشاید، مهم‌تر از این‌است که درباره یک شخصیت تاریخی چه گفته است و اساساً یکی از انتقادات وارده به رئیس‌جمهور فعلی و اسلاف ایشان، این است که فکر می‌کنند باید درباره همه‌چیز صحبت کنند؛ حال آن‌که مردم آن‌ها را برگزیده‌اند برای کار و خدمت، و الّا آنچه در این مُلک فراوان داریم، سخنران است! ... ادامه دارد
  • دو نکته IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    43 1
    ... چنین به‌نظر می‌رسد، اولین کسی که در تاریخ از این شخص تحت‌عنوان "محقق اردبیلی" یاد کرده، امام‌جمعه اردبیل است که در توجیه سخنان رئیس‌جمهور، لقب محقق اردبیلی را که قرن‌هاست برای "احمدبن محمد اردبیلی" به‌کار می‌رود، به "محمدبن علی اردبیلی" داده است، مگر آن‌که جناب ایشان که از علمای بنام دیار اردبیل هستند، استنادات قوی تاریخی ارائه و ثابت کنند که شخص دوم هم در تاریخ با عنوان "محقق اردبیلی" شناخته می‌شده است و این لقب، متعلق به دو نفر است. هرچند که به‌فرض این‌که در جایی به ایشان هم محقق گفته باشند ولی بر اساس قاعده شهرت، این لقب وقتی بدون توضیح بیاید، متوجه احمدبن محمد است و نه فرد دیگر. اگر مستندات متواتر و جدی ارائه نشود، باید گفت که اگر رئیسی گاف داده باشد (که از هر انسانی متصور است و این‌همه داد و قال ندارد)، امام‌جمعه اردبیل، گاف نداده، بلکه برای رفع‌ و رجوع کردن یک گاف، تاریخ 500ساله را تحریف کرده است. امیدواریم مستندات ایشان منتشر شود تا چنین اتهامی متوجه ایشان نشود و الا نه گاف رئیس‌جمهور، که واکنش امام جمعه ‌اردبیل به این گاف، در تاریخ خواهد ماند و البته نه به نیکی! / جعفر محمدی
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      1 19
      برگرفته از سایت. عصرایران.!!!!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 25
    سلام. بنده بعنوان یک سخنور. میگویم.. اول اینکه. مگر ما معصوم هستیم.؟ یا حتی مگر علامه دهر. هستیم!؟؟،. پس اگر اشتباه کنیم یا گاف بدهیم. عجیب نیسن.. چرا که ممکن الخطاییم.. امااز سمتی دیگر. بنده میتوانم این جمله. را. گفته باشم. و منظورم نیز. همان یک نفر. واحد. است. منتها مفهوم دو. کلمه. برایم. ملاک بوده. در متن..... مقدس. محقق.. دو کلمه متفاوت. یعنی : هیچ جنبه از ایشان. را نشناختیم.
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      2 0
      سخنوری با محقق بودن زمین تا آسمان
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 28
    واااای. رییسی. اشتباه. لفظی کرده شاید؟!! پس رای ما رو پس بده. تو معصوم نیستی!!
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    1 28
    لااقل. خوبه که در فهم. گروه 5+ 1.اشتباه متوجه نشده و. گاف. بین المللی نداده. #فریدون. #رییسی
  • منوچهر JP ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    0 26
    مقدس اردبیلی فقط متولد اردبیل بود و مدارج علمی ایشان در نجف اشرف بوده و بیشتر عمرشان هم ساکن آنجا بودند همانجا هم دفن گردیده واقعا می شود گفت ایشان از علمای اردبیل هستند؟
    • عبدالله IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      40 0
      در طول تاریخ، چند شهر (ازجمله نجف اشرف، کربلای معلی، مشهد مقدس، سامراء، قم و...) به‌عنوان پایگاه علمی شهرت و مرکزیت یافته و جویندگان علم و فضیلت از اقصی‌نقاط به این شهرها سفر نموده، به کسب دانش از محضر اساتید بزرگ پرداخته‌اند. این واقعیت تاریخی دلیل نمی‌شود که علما و بزرگان را به‌صرف زندگی و رشد علمی در شهری غیر از زادگاه خود، دیگر اهل آن زادگاه و خاستگاه ندانیم. اگر بنا به چنین استدلال ناشیانه‌ای باشد، باید همه دانشمندان و علمای شاخص را منسوب به چند شهر محدود بدانیم که قطعاً صحیح نیست. به‌عنوان مثال، باید توجه داشت که آیةالله‌المعظم حاج شیخ عبدالکریم یزدی قدس‌سره، بزرگ‌احیاگر حوزه علمیه هزارساله قم، الی‌الابد افتخار دارالعباده یزد محسوب می‌شوند ولو این‌که سالیان متمادی در عتبات عالیات و سپس قم زیسته و تحصیل و تدریس داشته‌اند. هم‌چنین مفسر کبیر قرآن کریم و حکیم متأله علامه طباطبایی رضوان‌الله‌‌تعالی‌علیه، ستاره درخشان دیار عالم‌پرور آذربایجان هستند و... . بنابراین، به‌صرف نیت خیر برای توجیه اشتباه لفظی از یک مسئول محترم، نباید آسمان و ریسمان به‌هم بافت و بدیهیات را نیز زیر سؤال برد! والله‌اعلم
  • برادر US ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
    2 0
    به نظر من اگر دنبال جاسوس میگردیم ، باید وسط مشاوران جناب رئیسی بیشتر پی بگیریم. چرا اینطور به آبروی رئیس جمهور و ایران لطمه میزنن! این مشاورین رو باید دار زد!!!
  • علی IR ۰۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
    1 8
    اگه اشتباه بوده پیش میاد اشتباه نبوده مدیون نشیما !!؟؟ چرا اینقدر حساسیت ?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مگه روسای جمهور اشتباه نکردن اونم حین سخنرانی! در کل دنیا بوده استرس سخنرانی و ...
    • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۴
      20 0
      توجیه اشتباه هزار برابر بدتر از خود اشتباه است!
  • علیرضا IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
    0 0
    ایشان بعنوان رییس‌جمهور حتما یه تیم رسانه ای و کارشناس ویژه دارند که قبل سخنرانی چک میکنن متنها را ، هرچند به نظر من اصلا مهم نیست اگه اشتباه هم کرده باشند اگر عملشون درست باشه که همه جا انسان و با عملش می سنجند نه حرف، خیلی سیاسیونمان بودند که فقط خوب حرف می زدند