شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلامکرمی

حوزه/ برخی از چیزها نه به مرور کهنه می‌شود و نه از رواج می‌افتد و این سیره پیامبر است که در همه قومیت‌ها و ملیت‌ها یک ارزش تلقی می‌شود و مربوط به یک کره خاکی و جغرافیایی نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مصطفی کرمی در ویژه برنامه «سلام تهران» که به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و امام جعفر صادق (ع) برگزار شد در مورد اخلاق و سیره حضرت رسول(ص) گفت: اگر می‌خواهیم به راستی رهرو پیغمبر باشیم باید رویه، منش و مرام و سیر و سلوک اجتماعی و فردی پیامبر را در همه مراودات و معاملات مبنای رفتار خود قرار دهیم.

وی، اظهار کرد: سوالی که مطرح می‌شود این است که چطور یک انسان متعلق به ۱۴۰۰ سال قبل، الگوی جوانان امروز در عالم بشریت می شود و همه به او اقتدا می می‌کنند که خداوند در اینباره فرمود هر که به رستاخیز و ابدیت و بیرون از محیط دنیا چشم می دوزد باید الگو و مقتدایش پیغمبر باشد و در این دامنه حرکت کند.

حجت الاسلام کرمی بیان کرد: برخی از چیزها نه به مرور کهنه می‌شود و نه از رواج می‌افتد و این سیره پیامبر است که در همه قومیت‌ها و ملیت‌ها یک ارزش تلقی می‌شود و مربوط به یک کره خاکی و جغرافیایی نیست.

کرمی به گفته‌های مالک بن اَنَس که ۲۰ سال خادم پیغمبر بود اشاره کرد و افزود: آنچه که از سیره رسول الله منتقل شده از انس نقل شده است که نمونه آن تواضع و بزرگ‌منشی پیغمبر بوده است.

وی، گفت: پیامبر(ص) در اوج اقتدار زمانی که وضو می‌گرفت  قطره ای از  آب وضوی وی روی زمین نریخت و با وجود اینکه همه دوست داشتند در محضر رسول خدا خدمتگزاری و انجام وظیفه کنند، اما حضرت رسول، دربان نداشتند که در را باز کند و این موضوع ناشی از کمبود منابع انسانی و نیرو نبود بلکه حضرت اجازه نمی دادند، متعلقات در امور شخصی به ایشان کمک کنند و نگاه از بالا به پایین به کسی نداشتند.

حجت الاسلام کرمی بیان کرد : پیامبر فردی بود که در اوج اقتدارش و زمانی که در کانون قدرت بود باز هم از شیر یک ماده گوسفند ارتزاق میکرد و خود اقدام به دوشیدن شیر گوسفند می کرد.

کرمی ادامه داد: رسول الله به شخصه کفش خود را پینه می زدند و پیراهن خود را وصله می زدند.

وی با بیان اینکه پیامبر در منزل هم با اهل بیت بسیار خوشرو بودند و اهل تَحکم نبودند، افزود: گاهی بعضی از زوجات پیغمبر به قدری وی را آزار می کردند که پیغمبر رفتاری مقتضی با برخورد آنها را از خود بروز ندادند و خداوند به حمایت از پیغمبر مقابل زن ها ایستاد و آیاتی را نازل کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مظلومیت های پیغمبر، مظلومیت وی در بیت‌شان بود. رسول الله منش دیکتاتوری نداشت و سعه صدر فراوان داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha