پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام سید صادق میرشفیعی

حوزه/ استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اعتقاد و معرفت نسبت به امام اصلی‌ترین شاهرگ دین است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، یک سوم آیات قرآن در معرفی محمد(ص) و آل محمد(ص) است و یک سوم قرآن هم در راستای سرزنش و توبیخ دشمنان ما اهل‌بیت(ع) نازل شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سیدصادق میرشفیعی در حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه هدف از خلقت ما معرفت خدا است، اظهار کرد: تنها راه معرفت خدا رفتن به سمت اولیاء خدا است که خداوند برای بندگان تعریف کرده است.

وی افزود: هرکسی قصد خدا کند باید با اهل بیت(ع) شروع کند و هرکسی از هر راه دیگری بخواهد سراغ خداپرستی و خداشناسی برود از گمراهی سر در می آورد زیرا این راه توسط خود خداوند تعیین شده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: قدم اول در معرفت خدا رفتن به سمت انبیا و اولیاء خدا و آشنایی با عظمت آنها، معرفت به ساحت مقدسشان و توجه به ابعاد وجودی آنها است که زمینه را برای درک توحید و معرفت و عبادت خدا فراهم می‌کند.

وی با بیان این که ما نسبت به انبیا و اولیاء الهی سه وظیفه مهم داریم که عبارت از محبت، معرفت و اطاعت است، گفت: مهمترین وظیفه ما معرفت آنها است زیرا معرفت که حاصل شد محبت عمیق می‌شود و وقتی محبت و معرفت حاصل شد اطاعت آسان می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی اطاعت از انبیا و اولیاء را اطاعت از خدا دانست و گفت: تنها راه سعادت ما همین است و تا اطاعت از انبیا و اولیاء نداشته باشیم مؤمن به دین خدا نیستیم زیرا مؤمن هم باید اعتقاد در دل و فکرش داشته باشد و هم در عمل به امر و نهی آنها انجام وظیفه کند و با زبان هم اقرار کند.

وی معرفت انبیا و اولیا را اساسی ترین کار امت مسلمان دانست و گفت: از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند، خدا نمی‌توانست خودش را مستقیم به همه بندگانش معرفی کند و واسطه قرار ندهد؟ حضرت فرمودند، چرا خدا قدرت این کار را داشت، اما این کار را نکرده است و ما اهل بیت(ع) را راه معرفت خود قرار داد تا هرکسی خواست راه خدا را برود به فرستادگانش مراجعه کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه تمام مصیبت‌ها و گرفتاری‌های کلان اسلام و امت اسلام به معرفت و اطاعت از انبیا و اولیاء خدا برمی‌گردد، افزود: اگر امت نسبت به جانشین پیامبر خدا معرفت لازم را داشتند به طور قطع هیچ یک از مصیبت‌های جانکاه برای اسلام و مسلمین پیش نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند هر کسی بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است، گفت: این حدیث را همه مسلمانان قبول دارند و هیچ منکری ندارد، بنابراین رکن اصلی دین با معرفت امام مبین درست می‌شود و هیچ وقت این سلسله جلیله قطع نشده و در هر زمانی در بین امت مسلمان یک شخصیت جامع الشرایط وجود داشت که معرفت، محبت و اطاعتش بر همه واجب بود.

حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی با بیان اینکه اعتقاد به امام و معرفت امام اصلی‌ترین شاهرگ دین است و نه خدا و نه رسول خدا در معرفی جانشینان و اوصیاء کوتاهی نکردند، افزود: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند یک سوم آیات قرآن در معرفی محمد(ص) و آل محمد(ص) است و یک سوم قرآن در سرزنش و توبیخ دشمنان ما اهل بیت(ع) نازل شده است.

وی با بیان اینکه بیش از هزار و ۳۰۰ آیه قرآن مربوط به شخص پیامبر(ص) است، گفت: خداوند از اول تا آخر قران این الگوها و شخصیت ها را معرفی می‌کند زیرا تا سراغ اینها نرویم راه خدا را پیدا نکرده‌ایم.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: جابر بن عبدالله انصاری گفته است که پیامبر (ص) داشتند در رابطه با خلقت انسان صحبت می‌کردند که خلقت چه مراحلی را از نطفه تا به دنیا آمدن دارد، جابر پرسید این خلقت بشر است، ولی خلقت شما انبیا و جانشین های شما چگونه است؟ حضرت مدتی مکث کردند و فرمودند از مسأله سنگینی سوال کردی که جواب این سوال را هر کسی نمی تواند تحمل کند، مگر اینکه معرفت زیادی داشته باشد.

وی ادامه داد: حضرت به جابر فرمودند، انبیاء و جانشینان‌شان از نور عظمت خدا آفریده شدند و در صلب پدران پاک و دامن مادران پاک بودیم تا به دنیا آمدیم و خدا و ملائکه ما را با علم و حکمت تغذیه کردند و خداوند من را ۴۰ سال تربیت کرد و گفت تو اخلاق بزرگی پیدا کرده‌ای.

حجت الاسلام والمسلمین میرشفیعی با بیان اینکه پیامبر(ص) متواضعانه زندگی می‌کردند و هیچگاه خود را برتر از دیگران نمی‌دانستند، اظهار کرد: یکی از مدارهای بندگی خدا تواضع است و امیرالمؤمنین(ع) فرمودند، برترین عبادت‌ها تواضع است همانطور که بزرگترین گناهان تکبر داشتن و خود را برتر دیدن از دیگران است و در روایت داریم که کسی ذره‌ای تکبر داشته باشد در بهشت او را راه نمی‌دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha