جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله صافی

حوزه/جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم در دفاع از ساحت مرجعیت نامه سرگشاده ای منتشر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیّه قم در نامه ای حمایت خود را از ساحت مرجعیت به خاطر مطلبی که در یکی از سایت ‌ها منتشر شده بود اعلام کردند که متن آن به این شرح است:

بسم اللّه الرحمن الرحیم

قال الإمام الصادق علیه السلام: الرّادّ علیهم کالرّادّ علینا و الراد علینا الراد علی اللّه

و هو علی حد الشرک باللّه عزّوجل.

خبر ناگوار اهانت و هتّاکی یکی از نویسندگان در پی ایراد توصیه‌های مشفقانه مرجعیت شیعه به مسئولان اجرایی کشور عزیزمان، قلب همه مؤمنین، علما، فضلا و طلاب را جریحه دار کرد.

مرجعی که سال‌های سال در حیات امام راحل عزیزمان و پس از آن در دوران زعامت مقام معظم رهبری، همیشه و همیشه، مورد وثوق و اعتماد آنان و پناه و ملاذ مردم و روحانیت بوده و هستند و رهبری معظم به تبعیت و تجلیل از ایشان تأکید می‌ورزند.

فقیه عظیم الشأنی که یک قرن متمادی از عمر پر برکت خویش را در راه دفاع از دین مبین اسلام و مذهب حقه تشیّع گذرانده و هم اکنون نیز در مقام معنوی دینی مرجعیت، به انجام وظایف شرعی مشغول است.

بزرگواری که از زمان آیت اللّه العظمی بروجردی در مثل انحلال مجلس مؤسسان با مرحوم امام راحل و علمای بزرگ آن زمان همکار و همراه بوده و سپس در دوران خفقان پهلوی به عنوان مشاور علمی سیاسی مرجعیت شیعه مستقیماً وارد در مسائل مبارزاتی علیه دشمنان اسلام و رژیم منحوس پهلوی و پس از آن هم در دوران انقلاب، در خبرگان قانون اساسی، از بنیانگذاران این قانون و اصل ولایت فقیه و دیگر اصول مهمّه قانون اساسی بوده است و پس از آن نیز با اعتماد مرحوم امام عزیز در سمت دبیری شورای نگهبان قریب به دو دوره در متن نظام اسلامی بوده و بعد از آن که مرجعیت را با اصرار بزرگان و مؤمنین پذیرفت نیز همواره و در همه جا حامی نظام اسلامی و ارزش‌های اسلامی بوده و هست. علّامه و فقیه بزرگواری که با تألیف قریب به دویست جلد کتاب ارزشمند، افتخاری بزرگ برای تاریخ شیعه بوده و خواهد بود.

حال در این برهه از زمان که مردم عزیزمان بر اثر فتنه‌گری‌های دشمنان و بی تدبیری برخی مسئولان، تحت فشارهای اقتصادی شدید قرار گرفته اند، شیرینی توصیه‌های دلسوزانه ایشان به مسئولان اجرایی، جهت رفع فشارهای اقتصادی و نیز رابطه عزّتمندانه و مقتدرانه با کشورهای جهان بخصوص کشورهای اسلامی، که موجب خوشحالی کثیری از نخبگان و ملّت شریف ایران شده است، به مذاق برخی – که آبشخور آنها معلوم است – خوش نیامده و در سایتی رسمی با ادبیاتی که انسان از تفوّه به آنها شرم دارد، به ساحت مرجعیت عالیقدر شیعه اهانت و بی ادبی نموده و قلوب همه را داغدار کرده است و توصیه همیشگی رهبری معظم انقلاب به لزوم احترام و تجلیل از مراجع بزرگوار را پایمال خودخواهی و تندروی‌های خود کرده است.

ما جمعی از اساتید، طلّاب و فضلای حوزه بزرگ قم، ضمن محکوم کردن این نوع جسارت ها و بی ادبی ها، از مدیران محترم حوزه علمیّه، جامعه محترم مدرسین و همچنین دادستانی محترم به عنوان مدّعی العموم درخواست مصرّانه داریم که این هتّاکی به ساحت مقدّس مرجعیت را محکوم نموده و نویسنده و آمران به این کار زشت و نابخردانه را مطابق ماده ۲۷ قانون مطبوعات، محاکمه نموده و ریشه  اینگونه تفکّرات ضد روحانیت را برای همیشه نابود نمایند.

و السلام علی من اتبع الهدی ۲۰ ربیع الأول ۱۴۴۳

قم، عشّ آل محمد علیهم السلام

با اعتذار وبر اساس اصول حرفه‌ای، متن مطلب یکی از سایت ها با عنوان «هشت‌سال عبرت» کافی نیست؟! درباره سخنان آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر کرده بود نیز به این شرح است:


۱. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی گفته‌اند: گرانی برای مردم طاقت‌فرسا شده و این‌که با بسیاری از کشورها قهر باشیم، به ضرر مردم است.

۲. عبارت ایشان، دلالت بر همان معنایی دارد که رهبر انقلاب در بیانیۀ گام دوّم انقلاب از ان با تعبیر «تحلیل سراپا غلط» یاد کرده است؛ این‌که مشکلات معیشتیِ مردم را نه به اراده و توانمندیِ مسئولان و ظرفیّت‌های وطنی و بومی، بلکه به مناسبات خارجی متصل کنیم و در اقتصاد برون‌زا باشیم.


۳. جالب است که این حرف را حسن روحانی، «هشت سال پیش» مطرح کرد و به واسطۀ آن، عوام ظاهربین و بی‌تحلیل و سطحی‌نگر را فریفت و از آنها رأی گرفت. البتّه غلط‌بودن این تحلیل، در «عمل» ثابت شد، و هشت سال مذاکره و بازی با سند ننگین برجام، هیچ حاصلی برای سفرۀ مردم نداشت. امّا امروز پس از هشت سال، همین سخن ناصواب را از زبان یک «مرجع تقلید» می‌شنویم. هم تقلیدِ سیاسیِ ایشان از نیروهای سکولار بسیار مذموم هست، هم تأخیرِ سیاسیِ ایشان در تکرار این تحلیل سراپا غلط. نمی‌دانم «تقلیدِ» ایشان را مذمّت کنم یا «تأخیر»ش را.

۴. صدق گفتۀ ایشان، از حامیان سخنش پیداست؛ علی مطهری و مهدی نصیری و فرید مدرسی. ورشکستگان سیاسی، در کمین نشسته بودند که لقمه‌ای را از دهان ایشان بربیایند و بر آن، موج‌سواری رسانه‌ای کنند.

۵. استاد مطهری، بسیار نسبت به «بیوت مراجع»، حسّاس بود. ایشان زمانی به حاج احمدآقا گفته بود: مراقب باشید بیت آقای خمینی، مانند بیت آقای بروجردی نشود. اغلب این‌گونه است که مراجع به دلیل «ارتباطات محدود» و «محیط بسته»‌ای که در آن هستند، با واسطه با «واقعیّت» تماس دارند و این واسطه‌ها، همان «اعضای دفتر» هستند. در واقع، اعضای دفتر، «مهندسان مواضع» و «طرّاحان ذهن» این بزرگان هستند. این وضع، خاص آیت‌الله بروجردی نبود، بلکه آیت‌الله شریعتمداری و آیت‌الله منتظری نیز دچار این آسیب بودند. برخی دیگر نیز چنین هستند که لازم به نام‌بردن نیست.

۶. اینکه بعد از هشت سال «سرافکندگیِ ملّی» و «فقر عمومی» که حسن روحانی با فریب‌کاری رسانه‌ای و خطابه‌های دروغین بر مردم تحمیل کرد، بدانیم این بیراهه به مقصد نمی‌رسد، محتاجِ بصیرت نیست. امروز مردم کوچه و بازار هم از غرب ناامیدند و می‌دانند و مشکل اصلی، «کفایت حاکمان» بوده است نه «سیاست‌های کلّیِ نظام». مشکل این بوده که حسن روحانی، «تنبلی» و «ناکارآمدی» و «بی‌کفایتیِ» خویش را بر ایران تحمیل کرد و سرمایه‌های ملّی را به باد داد و آتشِ «فساد دولتی» را شعله‌ور ساخت. امّا افسوس که «مرجع تقلیدِ شیعه»، چنین برداشتی ندارد و همچنان چشم به «بیرون» دارد.

۷. عالِم راستین و محقّقِ طالبِ نفس‌الامر، در این اندیشه نیست که سخن و داوری‌اش، با چه کسی اصطکاک می‌یابد و منزلت و اعتبار چه جریانی را می‌خراشد، بلکه دل و جان در گروی «حقیقت» دارد و آن را «محافظه‌کارانه» در پای «بزرگان»، قربانی نمی‌کند. در عمل مشخص شد که این تحلیل، «سراپا غلط» است. مهمّ نیست چه کسی به آن معتقد است: بنده یا یک مرجع تقلید. آنان که محقّق هستند نباید اشخاصِ هر چند بزرگ را بر «حقیقت» ترجیح دهند.


۸. باب «نقادی»، به دو صورت بسته میشود: یکی با «استبداد آشکار» و دیگری با «قدیس‌سازی از اشخاص». دوران قرون وسطی و کلیسای کاتولیک و سلطنت پاپ‌ها گذشته و نمی‌توان نفهمید و نگفت و نخواست.

۹. بعضی دوستان، هر گاه ناخشنود می‌شوند، پای «ادب» و «ادبیات» و «اخلاق» را به میان میکِشند و در قالب تذکرِ اخلاقی، «نسبت ناروا» میدهند. همین که کسانی نسبت به خطای بزرگ یک مرجع تقلید، حسّاس نیستند و برآشفته نمیشوند، امّا این قبیل یادداشت‌های انتقادی را برنمیتابید و وظیفۀ شرعیِ خویش می‌دانند که بی‌درنگ، موضع‌گیریِ منفی کنند و بر کرسی موعظه بنشینند یا جوّسازی کنند، نشان می‌دهد که پای «سوگیری سیاسی» در میان است.

۱۰. اگر برای اثبات سخنم، به «آیت‌الله خامنه‌ای» استناد کنم و نظر ایشان را به عنوان «ولیّ‌فقیه» به میان آورم، متهم به «دخالت‌دادن اقتدار سیاسی در بحث» و «مواجهۀ متعبّدانه و متعصّبانه با ایشان» می‌شوم، و اگر به «واقعیّت‌های عقلی یا تجربی» استناد کنم و «مجتهدانه» و «محقّقانه»، نظرورزی نمایم، متهم به «خودمحوری» و «خویش‌مرکزبینی» می‌شویم. مسأله را به حاشیه نرانیم: نه این‌که انقلاب با بسیاری از کشورها، قهر است، صحیح است؛ و نه این‌که راه‌حل مشکلات معیشتیِ مردم، ارتباطات خارجی و اقتصاد برون‌زا است. هر دو پیش‌فرض ایشان ناصواب هستند و این ناصواب‌بودن، متّکی به هشت‌سال تجربۀ عینی است: «هشت‌سال خسارت محض» و «هشت‌سال عبرت». کافی نیست؟! می‌خواهید به عنوان مرجع تقلید، دوباره مردم را سرگردان «مذاکره» و «برجام» و «غرب» و «تعلیق» و «شرطی‌شدن اقتصاد» و ... کنید؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • حسن رضایی IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    58 16
    درود بر اساتید هوشیار و بیدار
  • یک طلبه IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    حوزه علمیه اگر با این شخص هتاک و به طور کلی این جریان بی شرم بی حیا و نویسندگان کینه توز برخورد نکنه باید منتظر بدتر از این هم باشه واقعا باعث تاسفه.
    • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      بنظرمن،هیچ توهینی نشده است وانتقادی کاملا معمولی بوده است.وپیامبر وائمه ع هم وقتی کسی انتقادی میکرد میپذیرفتند.
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    26 11
    صراحت و صداقت رسانه حوزه ستودنیه فقط چرا دقیق نگفتید کدام سایت و کدام امضا کنندگان
  • علامت سوال IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    23 24
    در این که هیچ کس حق ندارد به مراجع معظم دامت برکاتهم کوچکترین توهین و جسارتی داشته باشد شکی نیست ولی می خواستم بدانم اگر یادداشت انتقادی نسبت به هر یک از بزرگواران نوشته شود آیا آن را هم چاپ می کنید
    • حسنی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      انتقاد مودبانه که اشکال نداره‌ ولی این آقای نویسنده بی ادبی و هتاکی کرده نه نقد مستدل
  • احمدپور IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    مخصوصا این مرجع که خودم شنیدم از آقای اعرافی می گفتند مقام معطمعظم رهبری بارها سفارش کردند به من که حرف ایشان را نصب العین قرار دهید
  • رضا IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    9 90
    نظام جمهوری اسلامی بر مبنای دلایت مطلقه فقیه بر پا شده لذا نظر ولی فقیه در هر امری به خصوص در مسایل سیاسی بر مرجع تقلید ارجح است . دشمن هر زمان آماده سو استفاده از کوچکترین اختلاف نظر بین علمای اسلام است پس باید هوشیار بود البته هتاکی به مراجع مذموم است . اصل مطلب را خواندم و بهتر این بود که مطالب را با لحنی بهتر نوشته میشد
    • حسن پور IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      30 0
      درود بر شما که بی ادبی را محکوم کردید. اما شما که خودتان فرمودید تابع ولی فقیه هستید اگر ایشان بفرمایند به نظرات آیت الله العظمی صافی گلپایگانی اهمیت زیادی بدهید شما این کار را می کنید. آقای اعرافی در جلسه ای که فیلمش هست همین را گفتند که از آقا شنیدیند
  • محمد امینی IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    56 1
    من نمی دانم خود ما امقلابی ها جرا کلام این مرجع عزیط را مثل اینتنشنالی ها تاویل می کنیم. ایشون وقتی می گن بت خیای کشورها قهریم، خیلی را نباید تفسیر به امریکا کنیم. منظور ایشون مثل مصر و عربستان و کشورهای خلیج و آذربایجان و آلمان و فرانسه و خیلی کشورهای دیگه هست.
  • علی IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
    17 70
    سلام من به نوع کلمات بکار برده شده در این انتقاد ندارم ولی الحق و الانصاف همه باید هوشیار باشیم تا دشمن از جیب مراجع خرج نکند تا دوباره به قهقرا برگشتن ملت بعد از 8 سال منجرنشود ایا باز باید سفره مردم را شرطی کنیم یا اینکه تکیه بر داخل کنیم مراجع انقلابی نور چشم ما هستند ولی نباید الان که به لطف خدا میدان بازی بدست ما افتاده نا دانسته دوبار خود را به تله دشمن بیندازیم و چشممان به خارج باشد چرا که ما هر انچه نیاز داریم با مدیریت و نظارت درست و قدرت مند در داخل میتوانیم گره ها را باز کنیم امروز این دشمن است که به ما نیاز دارد ای کاش مراجع بر سر گرانی و بی حجابی و ربا و رشوه بد اخلاقیها و خصوصا فتنه گرها و امثال روحانی فریاد میزند
    • خلیلی پور رضا IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      73 9
      سلام. پیامتون رو که دیدم یک جستجویی توی سایت ها کردم و شاید بیش از ده بار تذکرات جدی ایشان به مسئولان زمان روحانی را دیدم که نسبت به فشارهای اقتصادی و گرانی ها به مردم را بیان کرده بودند. چقدر انصاف خوب است
  • دکتر م. IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    73 5
    نباید نقد همراه با هتاکی این نویسنده جوان را به صرف همکاری آقای جمشیدی با پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه به همه نیروهای خدوم و اعضای محترم هیئت علمی تعمیم داد. بنا به رزومه ای که آقای جمشیدی در سایت پژوهشگاه منتشر کرده وی بیش از ۴۰ پروژه را ظرف چند ماه گذشته با مرکز پژوهش‌های مجلس قرارداد بسته . صرف نظر از اینکه چطور وی متصدی نظارت بر این حجم از پروژه ها شده اما آیا می‌توانیم بگوییم مرکز پژوهش‌های مجلس مسئول اظهارات سبک سرانه و خام اندیشانه این طلبه جوان است؟ مطمئنم آیت الله رشاد با درایتی که دارند به زودی بیانیه ای در این زمینه منتشر خواهند کرد تا بدخواهان بدانند پژوهشگاه فرهنگ و نیروهای خدومش نسبتی با جسارت به ساحت مرجعیت ندارند.
    • فخری IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      52 4
      کاش آقای رشاد برائت بجوید. همچنین مرکز پژوهش ها
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    91 11
    بعد این هتاک به ساحت حوزه و مرجعیت، بناست گزینه وزارت آموزش و پرورش مملکت ما باشه؟ رئیس جمهور عزیز خواهش می‌کنیم ناامیدمان نکنید.
  • طلبه IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    179 8
    عجیب و باعث تاسف استکه خبر گزاری حوزه بلافاصله در متن همین خبر ، متن اهانت آمیز اون فرد نادان را مجددا نشر داده!!!!
    • صمصامی IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      161 1
      احسنت. لااقل اولش می نوشت (با معذرت از ساحت مرجعیت)
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    حوزه ای که یک روز برای رشیدی مطلق کانون بزرگترین انقلاب قرن شد. چنان تهی شده که مرجعیت شیعه توهین میشود و از درون حوزه حمایت. روز یمیرسد که بعد از این مراجع غیر روحانیون مرجع شوند و حوزه نظاره کند
  • احمدی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    29 3
    حقیر از اساتید حوزه قم سطوح عالی یکی از امضا کنندگان این بیانیه بودم. ان شاء الله همه در جهت حفظ مرجعیت مدافع نظام مقدس اسلامی موفق باشیم
  • محمد امین IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 11
    من نمیدونم چی باید گفت که توهین نشه. هر کی هر جاا هر چی میگه میگن توهین به مراجع. بابا این چه وضعشه. بگذارید این فضای بسته باز بشه. چه معنی داره آخه اینطور کارها یه بارکی بگید ملت خفه خون بگیرن دیگه. خود مراجع اکثرا با احتیاط برخورد میکنن با مسایل حالا خود آقای ... اون موقع که به آقای ... گفتن علیه ما علیه توهین نبود که؟!!
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    10 50
    بسمه تعالی- ضمن احترام به ساحت مرجع کهن و عزیز عالیمقام و رعایت نویسنده منتقد به رعایت ادب و احترام بزرگان به عرض می رساند که طبق متن منتشره در سایت آن مرجع محترم ایشان فرموده اند : "توصیه حقیر این است که باید با تمام کشورهای دنیا با عزّت و اقتدار رابطه داشته باشیم. اینکه با بسیاری از کشورها قهر باشیم صحیح نیست و به ضرر مردم عزیزمان است. شما باید با عقلانیت و تعامل سازنده، حقوق ملت را احقاق کنید. امروز یکی از راه‌های اصلاح امور این است که با حفظ منافع کشور و با عزّت، با جهان در ارتباط باشیم که خیلی از مشکلات برطرف خواهد شد." حال سئوال این است که آیا: 1- ما واقعا با بسیاری از کشورها قهر هستیم؟ 2- منظور از تمام کشورهای دنیا آمریکا و انگلیس و رژیم نامشروع صهیونیستی و عربستان سعودی نوکر محض که نیست؟ 3- آیا ما ارتباط خوبی با بسیاری از کشورهای جهان نداریم یا کسی هست که با توطئه وخدعه و فریب اجازه این برقراری ارتباط را نمی دهد؟4- آیا تنها راه احقاق حقوق ملت همین راه است؟ پس تکلیف برخورد با مفسد و فساد چه گرانفروش چه محتکر و حمایت و ازدیاد تولیدات و نظارت بر قیمتها و حمایت معیشتی و... چه می شود. البته خود ایشان هم فرموده اند که امروز یک راه این است... بد نیست بدانید، این اوبامای پلید و ترامپ فاسد بودند که به صراحت گفتند کاری می کنیم که از لحاظ پیشرفت مادی فاصله ما با همه جهان به اندازه صد سال شود. این نخست وزیر اسرائیل بود که گفت با هزار چاقوی برنده هزار رگ ایرانی را می زنیم.این عربستان سعودی پلید است که خواهان حذف موفقیتهای گوناگون ماست. پس ما فقط با کشورهائی می توانیم رابطه داشته باشیم که بدخواه ما نباشند که در چهار طرف کره زمین کم هم نیستند. اما مهمترین راه با کار و تلاش روزافزون(علمی، صنعتی،کشاورزی... به صورت جهادی) و اتحاد و هماهنگی و یکدلی و عمل به قوانین نورانی اسلام به طور کامل موفق می شویم و لا غیر.
    • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      3 38
      احسنت. راه نقد مراجع ان هم در اظهارات حساس این چنینی نباید بسته باشد. این یکی از نقدهای خوب درباره اظهار نظر ایت الله صافی بود.
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      50 2
      بفرمایید ما الان دقیقاً با کدام کشورها روابط خوبی داریم و از این روابط خوب مورد ادعای شما تا چه میزان منافع ملی را تأمین کرده‌ایم؟ دوست عزیز! شعار دادن دردی را دوا نمی‌کند. همسایه دیوار به‌دیوار ما همین کشور شیعه و دوست و برادرمان عراق، سال‌هاست به بهانه تحریم آمریکا پول برق و گازی که از ما خریده نمی‌دهد! سخن از رابطه با آمریکا و یا حتی اروپا هم نیست، فعلاً عربستان هم پیشکش! رابطه‌مان با دیگر کشورهای مسلمان از اندونزی و مالزی در شرق آسیا تا مصر و تونس در شاخ آفریقا در چه حد است؟! چند درصد از تجارت بازار چندصد میلیونی آسیای میانه در اختیار ماست؟ تجار و بازرگانان ما در کدام کشورها مورد احترام هستند؟ همچنین یک سؤال اساسی، آیا رابطه‌مان با کشورهای مثلاً متحد چین و روسیه از موضع برابر است؟ آیا این کشورهای کمونیستی که نستجیرباللّه خدای احد و واحد را قبول ندارند، دوستان واقعی ما هستند؟! حالا شما همچنان به شعارهای صدتا یه غاز مشغول باشید ببینیم چه می‌شود!!!
    • زهراپور IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      3 1
      این نقد گر چه از بی ادبی و هتاکی خالی بود اما نقدهای زیادی به این متن وارد است از همه مهم تر اینکه حاکی از بی اطلاعی نویسنده نسبت به اخبار وبیانات این مرجع عالیقدر است. کافی است یک جستجوی ساده در اینترنت در مواضع ایشان کنید که سال هاست هم راه های داخلی را توصیه کردند و هم خارجی را و در کنار هم و به طور کامل، بسته نجات بخش کشور عزیزمان را ارائه نمودند...
  • حسینی IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    18 0
    سه سال پیش یک آیت الله دیگر در نامه ای به یک مرجع تقلید نوشت: «یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمائید این گونه مسائل دیگر تکرار نگردد.» ولی ندیدم از خبرگزاری حوزه یا این فضلای دل سوخته صدایی بلند شود! اف بر این روزگار
  • رشیدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    13 7
    شنیده ایم جمشیدی برادر داماد آیت الله رئیسی رئیس جمهور عزیز کشورمان است. کاش آقای رئیسی در دفاع از مرجعیت که همان راه امام راحل و رهبر عزیزمان است بیانیه ای صادر کنند
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    6 26
    به نظر شما در این مدت۸ سال دولت روحانی مراجع تشریف داشتن...‌اگر تشریف داشتن چرا قیام نکردن صدای مردم را به گوش مسئولان برسانند یا فلان جنس رو تحریم کنن مردم نخرن لبنیات . گوشت. برنج. ووووو
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    1 1
    اتفاقا مبانی فکری امام راحل وانقلاب اسلامی را زیر سوال برده و برخی کاسه داغتر آش شده و تحمل نقد و انتقاد را ندارند، لطفا فضا را قضایی امنیتی نکنی که بستن فضای نقد خوب نیست.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      2 0
      نقد با توهین و افترا فرق دارد اگرروزی که به علامه مصباح توهین شد حوزه کوتاه نمی آمد امروز دچار چنین امری نمی شدیم