دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
علیدوست

حوزه/ پرداختن به فقه های مضاف یک ضرورت پر آسیب است  که اگر این آسیب ها شناسایی و برطرف نشود ما در فقه های مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان می رسیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله ابوالقاسم علیدوست امروز در مراسم افتتاحیه دروس گروه های فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد به تبیین اهمیت فقه های مضاف و لزوم آسیب شناسی از آنها پرداخت.

وی گفت: امروزه ما با توسعه دامنه دانش ها مواجه هستیم مثلا دانش فقه یک زمانی محدود بود اما امروزه گسترده شده است و هرچند بزرگان و علمای ما در طول تاریخ در فقه کارهای بزرگی انجام داده اند اما هنوز خیلی از کارها مانده و  انجام نشده است.

آیت الله علیدوست خاطر نشان ساخت: دنیا امروزه در خلق پدیده ها و قراردادها به سرعت پیش می رود و با خودشان نیز صدها سوال فقهی می آورند لذا با توجه به گستردگی علوم، سه گزاره پیش روی ما مطرح است، اول مطالعات عمومی و کلی، دوم تخصص و صاحب نظر بودن و سوم تمحض و تمرکز.

عضو جامعه مدرسین گفت: ما فکر می کنیم که تخصص ایستگاه آخر است اما اینگونه نیست، اگر یک زمانی به یک شخصی گفته می شد که او جامع معقول و منقول است اما الان دیگر چنین حرفی نمی شود گفت و امروزه باید به سمت فقه های مضاف رفت.

این استاد حوزه ابراز داشت: باید هر دانش پژوهی برای رفتن به سمت تمحض و تمرکز در علوم ابتدا به خوبی متخصص شود و صاحب نظر شود ولو بالقوه، سپس وارد مسائل فقه مضاف شود.

آیت الله علیدوست در قسمت دیگری از سخنان خود در تبیین آسیب های پرداختن به فقه های مضاف خاطرنشان ساخت: پرداختن به فقه های مضاف یک ضرورت پر آسیب است  که اگر این آسیب ها شناسایی و برطرف نشود ما در فقه های مضاف به یک اضافات تصنعی و بی بنیان می رسیم.

وی افزود: اولین آسیب در مقوله فقه های مضاف این است که تقسیمات باید به گونه ای باشد که یک اساس و کلان مسئله ای مطرح باشد و جنس آن جنس فقه باشد نه اینکه هر موضوعی را بیاوریم و برای آن فقه مضاف تعریف کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه در پایان سخنان خود در تبیین آسیب بعدی فقه های مضاف خاطر نشان ساخت: وقتی وارد یک ساحت می شویم باید اگر فقه در آن ساحت حرفی دارد را بیاوریم و باید حس شود که فقه با آن مرتبط است نه اینکه کلیاتی که در فقه وجود دارد را راجع به آن مسئله مطرح کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha