یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویر / دیدار سردار موحدی کیا فرمانده تیپ مکانیزه 20 رمضان نیروی زمینی سپاه با آیت الله حسینی بوشهری

حوزه/ آیت الله الخرسان در سن ۹۳ سالگی همچنان مشغول نوشتن و تحقیق است و این برای ما حوزویان هزاران درس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در آیین رونمایی از نرم افزار مجموعه آثار آیت الله خرسان در مجمع جهانی اهل بیت (ع) اظهار کرد: من فکر می کنم یکی از مسائل مهمی که دست اندرکاران و برنامه ریزان کنگره ی امناء الرسول می بایست توجه ویژه ای داشته باشند، اینست که غیر از چاپ آثار ایشان، روش، سیره و منش آن شخصیت را به شکل تابلو درآورید و در اختیار طلاب و فضلا قرار بدهید که انسان چگونه می تواند به این جایگاه علمی برسد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: با گزارشی که ارائه شد در خصوص آثار و تألیفات ایشان به ویژه اثر ۲۱ جلدی پیرامون عبدالله بن عباس و ۱۴ جلدی ابن ادریس که آثار بسیار ارزشمند و پرمغز است، بجاست که یک اثری پرمایه به این عالم گرانقدر اختصاص بدهید، این که یک عالم از کجا به کجا می رسد، چه کرده در مسیر راه تا به این جا رسیده است؟ این‌ها کارهایی است که می تواند یک تابلو و آیینه ی تمام نمایی برای حوزویان ما باشد که ما در آینده حوزه های علمیه قم و نجف، شخصیت مان منحصر به آیت الله خرسان ها نباشد، بلکه ایشان الگو و سرمشق باشند برای آینده حوزه کهن نجف و آینده حوزه قم، برای انجام این مهم سرمایه گذاری و برنامه ریزی لازم است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: کتاب نوشتن کار عادی نیست، آدم باید خودش را از جامعه کمی جدا کند تا بتواند به تحقیق بپردازد یعنی از وقت ها از فرصت ها حداکثر استفاده را ببرد. خیلی از وقت های ما هدر می رود صبح، ظهر، شب، بعد محصول کار را که نگاه می کنیم می بینیم دستمان خالی است، ولی این شخصیت هر روز را احساس می کرده یک گوهر و یک دُرّی را صید کرده و به دست آورده است، این ها فرصت های طلایی است، به تعبیر من آیت الله خرسان یک گوهر گرانبهاست که می درخشد.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: نکته‌ای که به نظرم رسید بسیار لازم و ضروری است در این جمع علمی و جمعی که به مناسبت تکریم و تجلیل از یک فقیه یک محقق، ‌ مصحح و مولف، آن هم شخصیتی که باید بگوییم تمام عمرش را در این راه صرف کرده، لازم می دانم از دست اندرکاران این همایش که زمینه سازی می کنند برای برگزاری کنگره ای در رابطه با این شخصیت بزرگ یعنی حضرت آیت الله سید محمد مهدی خرسان که از چهره های تابناک عصر ما است و این ها داشته های ناب و ارزشمند در عصر ما هستند، متاسفانه آن گونه که بایسته است از داشته هایمان آن استفاده ی لازم را و بایسته را نمی کنیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اما دست اندرکار چه مسئولان شورای علمی چه مسئولان اجرایی چه نهادهایی که در قم و هم در نجف در حقیقت تاثیرگذار بودند برای برپایی این سلسله نشست ها تا فرا رسیدن زمان کنگره در قم در شهر کریمه ی اهلبیت و در نجف، حقیقتا جای تقدیر و سپاس را دارد که ارزش علم، عالم و ارزش فقیه، ارزش محقق، ارزش مؤلف و مصحح در این گونه نشست‌ها برای همه بینندگان و شنوندگان تبیین می شود. من صمیمانه از تلاش خالصانه، مجدانه و پیگیرانه ی عزیزان تقدیر و تشکر می کنم.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: برپایی این سلسله نشست ها تا رسیدن زمان کنگره در حقیقت در راستای یک هدف است و آن هدف تجلیل و تکریم از یک عالم در تراز مکتب تشیع در تراز مکتب اهلبیت و در حقیقت می شود این شخصیت را جزء کسانی دانست که در عصر معصومین از محضر معصومین بهره بردند مثل محمد بن مسلم ها و زراره ها و شخصیت های بزرگ دیگر، یعنی این ها همان محمد بن مسلم ها و همین زراره ها و همین شخصیت های ارزشمند و شاگردان امام صادق(ع) عصر ما هستند که می درخشند مانند آفتاب و مردم از نور آن ها بهره می گیرند و استفاده می کنند.

دبیرشورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: کلام نورانی نبی گرامی اسلام(ص) شامل حال شما برگزارکنندگان می شود که «من اکرم فقد اکرمنی و من اکرمنی فقد اکرم الله.»، اگر کسی عالمی را اکرام کند، نبی اکرم(ص) فرمود من را اکرام کرده و اگر کسی من را اکرام کرده باشد خدای بزرگ و خدای منان را اکرام کرده است. لذا این جلسه و امثال این جلسه مصداق بارز اکرام الله است.

وی ادامه داد: یا در روایتی دیگر آمده است که فردای قیامت عالمان بارز شیعه از پروردگار، هدایا و جوایز و خلعت هایی دریافت می کنند و از آنها پذیرایی و تجلیل می شود. تجلیل و احترام عالمان بر اساس مقدار علوم و ارشاد انسان های دیگر است. یعنی هر چه قدر فهم و درک و تسلط او بر مبانی فقه شیعه و روایات بیشتر باشد، بیشتر تکریم خواهد شد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بیان ویژگی های آیت الله الخرسان عنوان کرد: بنا بر نقل خاطرات حجت الاسلام «حسون»، انسان زمانی که در کنار آیت الله الخرسان می نشیند، احساس می کند که در کنار کتابخانه سیار قرار گرفته است. ایشان بر کتاب های شیعه تسلط بسیاری دارد؛ امکانپذیر نیست نام کتابی برده شود و ایشان از ویژگی های کتاب و شرح حال نویسنده باخبر نباشد. این چنین شخصیت هایی در عصر ما کیمیا هستند.

استاد سطوح عالی حوزه های علمیه ادامه داد: آیت الله خرسان زندگی زاهدانه ای دارد؛ انسانی متواضع و فروتن است و غرور علمی به سراغ او نیامده؛ گویا کاری نکرده و ادعایی ندارد. علاوه بر جهاد نفس در عرصه جهاد علمی و فرهنگی بسیار فعال است.

وی با بیان اینکه خاندان آل الخرسان در عراق و نجف از شخصیت های مورد احترام هستند گفت: آیت الله الخرسان به دلیل احاطه و تسلط بر علوم اهل بیت(ع)، مورد احترام اساتید خود بوده است.

آیت الله حسینی بوشهری درباره آثار علمی آیت الله الخرسان هم گفت: ایشان ۲۹ اثر تصحیح شده، ۲۳ اثر تألیفی و ۱۳ رساله منتشر نشده دارد؛ همچنین برخی از آثار علمی آیت الله خرسان به دلیل حوادث مختلف در عراق از بین رفته است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان گفت: آیت الله الخرسان در سن ۹۳ سالگی همچنان مشغول نوشتن و تحقیق است و این برای ما حوزویان هزاران درس است.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha