شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / مراسم بزرگداشت یاد وخاطره دو پیشکسوت فقید حوزه علمیه قزوین برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «»حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، شب گذشته در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدی تاکندی(ره) و حجت الاسلام والمسلمین سید موسوی ابراهیمی(ره) که در روستای مسجد آق دبابا قزوین برگزار شد، گفت:  علم و عالم در نگاه خدای متعال بسیار عظیم و ارزشمند است، به گونه‌ای که خداوند در اولین آیات نازل شده در سوره مبارکه علق خودش را معلم معرفی می‌کند و اولین آموزه‌ی پروردگار هستی این است که انسان به طور اتفاقی آفریده نشده است.

 وی افزود: دنیای مدعی تمدن و پیشرفت هنوز این معنی را نفهمیده است و می‌گوید انسان اتفاقی در این عالم پدید آمده و هنوز انسان را موجودی بی‌هویت می‌داند. همچنین خدای متعال به انسان چیزهایی را یاد داد که فقط از ناحیه خدا می‌شد آموخت و اگرچه میلیون‌ها سال نیز می‌گذشت انسان نمی‌توانست به این آموزه‌ها دست یابد.

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: خداوند در سوره احزاب، وحی الهی را به ما یاد می‌دهد و می‌فرماید ما به باد ماموریت دادیم که بر سر دشمن بریزد! بر همین اساس در جنگ احزاب طوفان باد و شن لشگر عظیم دشمن را در هم ریخت. ما از این طریق در می‌یابیم عملیات آمریکایی‌ها در کودتای نافرجام طبس با چه چیزی شکست خورد؟ در طول انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این قضایا را به چشم خود دیدیم

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند می‌فرماید ما لشکریانی داریم که به اندازه باد هم دیده نمی‌شوند ولی بسیار قدرتمند هستند؛ این جزء چیزهایی است که فقط خدا به ما یاد می‌دهد و با عقل انسانی قابل فهم نیست. همچنین خدای متعال درباره آینده جهان می‌گوید که آینده زمین، عصر حاکمیت عادل‌ترین و اخلاقی‌ترین انسان‌های شایسته است؛ درحالیکه دانشمندان و جامعه‌شناسان دنیا با توجه به وجود صلاح‌های کشتار جمعی می‌گویند آینده جهان آینده نابودی و تباهی است. این موضوع هم جزء مواردی است که ما با واسطه انبیاء از خدای متعال می‌آموزیم.

 رئیس شورای حوزه علمیه قزوین بیان کرد: ما برای دو عالم بزرگواری که از میان ما رفتند و اهل این منطقه بودند، به سوگ نشسته‌ایم؛ وقتی خبر درگذشت مرحوم حاج سید موسی ابراهیمی منتشر شد حقیقتا متاثر شدیم و درحالی که غم ایشان را داشتیم خبر ارتحال مرحوم آیت‌الله محمدی‌تاکندی را دریافت کردیم که فقدان این دو عزیز ضایعه دردناکی برای مردم استان ما بود.

 وی پیرامون شخصیت مرحوم ابراهیمی اظهار کرد: بسیاری از شما اطلاع دارید که مرحوم حجت‌الاسلام ابراهیمی شخصیت اندیشمند و بزرگواری بود و در رشته‌های مختلف علوم دینی تسلط داشت. ایشان یک ادیب برجسته و لغت‌شناس و رجال‌شناس بود و احادیث را به خوبی می‌شناخت. همچنین طلاب حوزه علمیه استان را با همین سلیقه پرورش می‌داد، اما در عین حال مشغول کتابت احادیث بود. بنده حدود سی سال پیش شاهد کار نوشتن ایشان بودم که با نظم خاص و خط خوشی احادیث رسول اکرم (ص) که از طریق اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نقل شده است جمع‌آوری و در ۱۵ جلد تدوین کرد که این افتخار، هدیه بزرگی به جهان اسلام است و در میان شیعه و سنی کتاب ارزشمندی است.

نماینده ‌ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه با اشاره به مجاهدت های مرحوم محمدی‌تاکندی در عرصه تبلیغ تاکید کرد: شاید در استان کمتر مجلس و محفل پرجمعیتی را سراغ داریم که خاطره صدای رسای آیت‌الله تاکندی را نداشته باشد. یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان دین‌آموزی بود؛ یعنی مسائل دینی را به بیان ساده ‌ای که برای همه قابل فهم باشد با مثال و تشبیه و گاها طنز فاخر مطالب در اختیار مشتاقان قرار می‌دادند و منبرهایشان درعین سادگی جامع بود؛ احکام شرعی را می‌آموختند، مسائل اخلاقی را بیان می‌کردند و بدون استثنا موضوع معرفی امام و ولی فقیه جزء ارکان کارهای تبلیغی ایشان به حساب می‌آمد.

 امام جمعه قزوین با اشاره به آیه ۶۷ سوره مائده خاطرنشان کرد: مرحوم ابراهیمی و تاکندی (ره) در معرفی ولی امر مسلمین به اقشار مختلف مردم بسیار نقش داشتند و وقتی حدیث امام رضا (ع) که فرمودند رحمت خدا شامل حال کسی در دنیا و آخرت امر ما را زنده کنند و علوم ما را فرا بگیرد و به دیگران یاد بدهد، را می‌خوانیم واقعا به حال این عزیزان غبطه می‌خوریم.

وی ادامه داد: این دو عالم بزرگوار هر کدام در عرصه‌های گوناگونی تاثیر جدی در استان ما داشته‌اند و جزء یادگاران و مفاخر این مرز و بوم نامشان ثبت شده است. اگر در خاطرات شهدای این منطقه جستجو کنیم خواهیم فهمید که چقدر تحث تاثیر علما بوده‌اند و در جبهه‌های دفاع مقدس بیشترین شهدا نسبت به جمعیت از روحانیون بوده‌اند.

شهدا تربیت شده مکتب علما بودند

شهدا تربیت شده مکتب علما بودند

ام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha