جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آمریکا تمام گزینه ها را روی میز گذاشت

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا امروز در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم در مصاحبه با خبرنگار شبکه سی‌ان‌بی‌سی در مورد مسائل مربوط به ایران و بازگشت به برنامه هسته‌ای صحبت کرد. او گفت: «مقامات ایران می‌گویند تا آخر نوامبر به مذاکرات باز می‌گردند، اما باید دید این اتفاق می‌افتد یا خیر.» بلینکن در ادامه افزود: آمریکا با شرکای نزدیک خود از جمله آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مشغول همکاری برای حل کردن چالش هسته‌ای ایران است. هنوز فرصتی برای ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته ای و پایبندی متقابل به توافق وجود دارد! او مدعی شد: «ما اعتقاد داریم دیپلماسی بهترین راه برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای است. اما اگر ایران نخواهد به برجام بازگردد، باقی گزینه‌ها روی میز خواهد بود.» بلینکن ضمن طفره رفتن از پاسخ به سوال مجری که آیا گزینه نظامی هم جز گزینه‌های روی میز است یا خیر گفت: «همانطور که همیشه گفته‌ایم، همه گزینه‌ها روی میز است. اما نکته مهم این است که متاسفانه ایران به سرعت در حال پیشروی در برنامه هسته‌ای خود است.» بلینکن ادعا کرد: زمان مورد نیاز ایران برای تولید کافی ماده شکافت‌پذیر و دستیابی به سلاح هسته‌ای کوتاه‌تر و کوتاه‌تر شده است. او خاطرنشان کرد در صورت بازگشت به توافق، هم آمریکا و هم ایران می‌توانند همه مزایای توافق را بازگردانند. در ادامه روزنامه نگار آمریکایی ادعا کرد ایران هفته گذشته علیه نیروهای آمریکایی در سوریه حمله پهپادی انجام داده است. او در ادامه ادعای خود این سوال را مطرح کرد که آیا اعمال تحریم بر ایران می‌تواند جلوی چنین رخدادهایی را بگیرد؟در پاسخ، بلینکن اظهار کرد که بایدن آماده است که هر اقدامی که مناسب باشد و به هر طریقی که مناسب باشد برای جلوگیری از انجام چنین اقداماتی از سوی ایران انجام بدهد. تاکنون ۶ دور مذاکرات در وین، پایتخت اتریش و با هدف احیای توافق هسته‌ای ایران انجام شده که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است. در این نشست‌ها نمایندگان ایران و گروه ۱+۴ (چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان) حضور داشتند و آمریکا نیز غیرمستقیم در جریان آن قرار می‌گرفت، البته کارشکنی آمریکا در رفع تحریم‌ها باعث شده تا مذاکرات تاکنون به نتیجه مشخصی نرسد. آمریکا در حالی مدعی تمایل به بازگشت به برجام و مذاکرات وین است که همچنان به باقی ماندن تحریم‌های ذیل برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اصرار دارد و هیچ حُسن‌نیتی از خود نشان نمی‌دهد.

منبع:خبرنگاران چوان

موج جدید خودرویی وارد کشور می شود

وزیر صمت با بیان اینکه منتظر آمار تولید پایان سال ایران‌خودرو و سایپا نمی‌مانیم، از موج افزایش تولید خودرو از دو هفته دیگر خبر داد.سید رضا فاطمی‌امین وزیر صمت امروز (یکشنبه، ۹ آبان) در حاشیه جلسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: ۹۰ درصد بازار در اختیار ایران‌خودرو و سایپا است، ولی وزارت صمت نظارت لازم را بر آنها دارد و به همین دلیل منتظر آمار تولید پایان سال آنها نمی‌مانیم و برنامه هفتگی از آنها خواسته‌ایم و این برنامه را هم اعلام وصول کرده‌ایم. وی بیان کرد: موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید هر چند برای این کار دو ماه برنامه‌ریزی شده است و در همین زمینه مقرراتی هم برای آن آماده کرده‌ایم.

منبع:شبکه خبر

اسرائیل در سازمان ملل دست به خودزنی زد

منبع:شبکه خبرنماینده رژیم صهیونیستی گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل را پاره کرد.نماینده رژیم صهیونیستی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گزارش شورای حقوق بشر این سازمان را پاره کرد. در گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل، رژیم صهیونیستی به علت نقض حقوق فلسطینی‌ها محکوم شده بود. شورای حقوق بشر سازمان ملل تاکنون در ۹۵ قطعنامه، رژیم صهیونیستی را محکوم کرده است. سازمان ملل هم در سال ۲۰۲۰ در مجموع ۲۳ بار اقدام به محکومیت کشورهای مختلف دنیا کرده که از این تعداد ۱۷ قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی صادر شد. سفیر رژیم صهیونیستی پیش از این هم تلاش کرده بود به نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره وضعیت آنروا «آژانس امداد و کار آوارگان فلسطینی» یورش ببرد که نگهبانان مقر سازمان ملل مانع اقدامش شدند.

منبع:شبکه خبر

پرونده کالاهای لوکس روی میز کمیسیون اصل نود

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی از ورود این کمیسیون به موضوع واردات کالاهای لوکس خبر داد و گفت: قرار شد جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار برای مدیریت امر واردات کالاهای لوکس برگزار شده و  گزارش آن به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود. علی خضریان در توضیح جلسه امروز کمیسیون اصل نود گفت: این جلسه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزار شد. وی توضیح داد: با وجود کمبود ارز در کشور به واسطه کاهش درآمدهای صادراتی و تحریم‌های متعدد متاسفانه طی سال‌های گذشته شاهد این بوده‌ایم که بخش قابل توجهی از ارز کشور به منظور واردات کالاهای لوکس از کشور خارج می‌شود. این موضوع علاوه بر کاهش حجم نقدینگی ارزی کشور به ترویج فرهنگ غلط استفاده از کالاهای لوکس نیز منجر می‌شود به گونه‌ای که برخی از متمولین در رقابت با یکدیگر به خرید این کالاها می‌پردازند و این در حالی است که کشور در مواقعی برای تامین ارز کالاهای ضروری و مایحتاج عمومی مردم با مشکل جدی روبه‌رو بوده است. وی ادامه داد: واردات کالاهای لوکس هرچند از طرف دولت حمایت نشود لکن به تبع واردات آن از سوی بخش خصوصی نیز منجر به خروج ارز می‌گردد و این در حالی است که این میزان ارز نیاز زیر یک درصد از حجم بازار را در برخی از کالاها در بر می‌گیرد. مقام معظم رهبری در دیدار مجازی با هیات دولت در سال گذشته به آن اشاره کردند و به جلوگیری از واردات آن با لزوم مداخله دولت تاکید نمودند اما متاسفانه تا این تاریخ پس از قریب یک سال این امر محقق نشده است. وی خاطرنشان کرد: به منظور اصلاح طرز کار غلط دولت‌های گذشته در حوزه واردات کالاهای لوکس در این جلسه نمایندگان عضو ضمن بیان دغدغه‌های خود راهکارهایی برای اجرای منویات رهبری مطرح کردند و وزیر صمت نیز در خصوص عملیاتی کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب گزارشاتی را به اطلاع نمایندگان رساند و با عنایت به اشتراک نظر کمیسیون اصل ۹۰ و نظارت کمیسیون صنعت، معدن و تجارت مقرر شد طی جلسه‌ای در ستاد تنظیم بازار برای مدیریت امر واردات کالاهای لوکس تصمیمات مقتضی اتخاذ و گزارش آن به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه شود.

منبع:ایسنا

سپاه شبکه انحرافی را متلاشی کرد

معاونت روابط عمومی سپاه ثارالله استان کرمان از متلاشی شدن شبکه انحرافی فکری و عقیدتی در کرمان توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) در سازمان اطلاعات سپاه استان کرمان خبر داد.این شبکه با برگزاری جلسات انحرافی در پارک ها و اماکن عمومی تحت پوشش عناوین ورزشی و مذهبی با نام شکرگزاری شمار عدیده ای از شهروندان استان را فریب و به سمت انحرافات عقیدتی و امنیتی سوق داده است . همچنین این شبکه به دنبال ضربه زدن به ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی، سیاه نمایی و تشویش اذهان عمومی و پخش اقدامات مجرمانه خود در رسانه های معاند بوده است . رصد اطلاعاتی نشان می دهد برخی عناصر اصلی این شبکه اکنون در خارج از کشور مستقر هستند و سرشبکه های داخلی نیز شناسایی و دستگیر شده اند. جزییات و اطلاعات تکمیلی درخصوص اقدامات ضد امنیتی این شبکه اعلام خواهد شد.

منبع:ایسنا

خبرهای خوش اقتصادی رضایی برای ملت

معاون اقتصادی رئیس جمهور به در نظر گرفتن دو برنامه در حوزه معیشت برای کنترل گرانی ها و جبران هزینه های تحمیل شده به زندگی مردم اشاره کرد و گفت: برای جبران این هزینه ها برنامه ریزی هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال کننده ای برای مردم داشته باشیم. محسن رضایی پس از حضور در نشست امروز کمیسیون اقتصادی گفت: مهم ترین مسائل کنونی کشور، رسیدگی به مسائل اقتصادی مانند معیشت، رفاه و بهبود زندگی مردم، رشد اقتصادی و ... است. معاون اقتصادی رئیس جمهور، با بیان اینکه در دولت سیزدهم برای تحقق موضوعات مذکور برنامه ریزی های بسیاری صورت گرفته است، افزود: هرچند رسیدگی به مسائل روزمره اهمیت بسیار داشته و باید با جدیت پیگیری شود اما توجه و رسیدگی به مسائل بنیادی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. وی با اشاره به اینکه نکته اساسی که به دنبال ایجاد یکپارچگی میان مجلس، دولت و قوه قضائیه، بخش خصوصی و مردم است، اضافه کرد: همانگونه که انقلاب با یکپارچگی پیروز شد و در دفاع مقدس با یکپارچگی به پیروزی رسیدیم اکنون نیز برای حل مشکلات اقتصادی کشور و پیشرفت در مسائل اقتصادی به یکپارچگی نیاز داریم. در ابتدا باید یکپارچکی را از دولت و مجلس آغاز کنیم و در مراحل بعدی به سراغ بخش خصوصی و تمامی آحاد جامعه برویم. رضایی تصریح کرد: حتی از ایرانیان عزیزی که در خارج از کشور نیز به سر می برند، نیز دعوت می کنیم تا سرمایه های فکری و مالی خود را وارد کشور کنند زیرا فضا در داخل کشور به سرعت در حال تغییر است و همه زیرساخت های لازم برای جهش اقتصادی در ایران فراهم خواهد شد لذا از ایرانیان خارج از کشور دعوت می کنیم با انگیزه و شوق وارد وطن خود شوند تا بتوان کشور را بهتر از گذشته بسازیم. معاون اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در نشست امروز مقرر شد همکاری های مشترک میان معاونت اقتصادی و کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه یابد.  محسن رضایی با اشاره به در نظر گرفتن دو برنامه در حوزه معیشت برای کنترل گرانی ها و جبران هزینه های تحمیل شده به زندگی مردم گفت: برای کنترل گرانیها، ستاد تنظیم بازار شکل گرفته و اکنون در همه استانها مستقر شده است و برای جبران هزینه هایی که به زندگی مردم تحمیل شده است نیز برنامه ریزی هایی انجام شده و امیدوارم در این زمینه در آذرماه خبرهای خوشحال کننده ای برای مردم داشته باشیم. معاون اقتصادی رئیس جمهور اضافه کرد: بزرگترین آسیبی که در آغاز به کار دولت سیزدهم با آن روبرو شدیم، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه بود که این عدد در حال حاضر به مقدار زیادی در حال رفع شدن است. رضایی با بیان اینکه اکنون استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول بدون پشتوانه به صورت کامل قطع شده است، ادامه داد: درآمدهای جدیدی تعریف شده است تا از فشاری که روی مردم است کاسته شود و دولت با استفاده از جیب مردم به دنبال تامین هزینه های خود نباشد.وی با بیان اینکه برنامه های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید، ادامه داد: دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات متعددی را پیگیری می کند؛ زیرساخت بازار سرمایه در حال تکمیل است، زیرا بسیاری از ابزارهای موجود مربوط به ۵۰ سال گذشته بوده و سنتی است و بازار نمی تواند انعطاف داشته باشد. رضایی  با بیان اینکه از آنجا که بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می دانیم، اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل هستیم و آن را تقویت می کنیم، تصریح کرد: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس بسیار خوب خواهد بود.

منبع:ایسنا

اسرائیل عامل تحریم های اخیر ایران معرفی شد

یک شبکه صهیونیستی مدعی شد که اطلاعاتی که اسرائیل درباره فناوری پهپادی ایران در اختیار آمریکا قرار داده بود موجب شده تا واشنگتن علیه تهران تحریم جدید اعمال کند.شبکه عبری زبان کان گزارش داد که رژیم صهیونیستی به تازگی اطلاعاتی درباره برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران در اختیار آمریکا قرار داده که شامل "موارد تحریم شده و استفاده گسترده از پهپادهای مسلح در طول سال های گذشته علیه اهداف مختلف در منطقه خلیج فارس" بوده است. وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه علیه چهار فرد و دو شرکت به دلیل ارتباط با برنامه های تولید هواپیماهای بدون سرنشین در ایران و آنچه "استفاده از این ابزارها توسط سپاه پاسداران" عنوان کرده است، تحریم اعمال کرد. بنابر گزارش شبکه کان، اسرائیل این اطلاعات را از طریق هیئت هایی در جریان کار گروه های مشترک با همتایان آمریکایی، به طرف آمریکایی منتقل کرده است. بنا بر ادعای کان اطلاعات مذکور درباره تقویت گسترده توان پهپادی ایران و اثبات مشارکت ایران در یک سری حملات علیه اهداف آمریکایی و غربی بوده و تحریم هایی را پیشنهاد می کند که اعمال آنها می تواند ادامه این مسیر را برای ایران دشوارتر کند. هاآرتص در ادامه نوشت: هرچند ارزیابی اسرائیل این است که دولت آمریکا اعلام کرده تحریم های جدید را برای اعمال فشار بر ایران با هدف بازگرداندن این کشور به میز مذاکره وضع کرده است اما در عین حال، این اقدام واشنگتن به تلاش اسرائیل برای مقابله با استفاده ایران از پهپادهایش و توسعه آنها کمک کرده است. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان جمعه شب در واکنش به اقدام اخیر خزانه داری آمریکا در تحریم اشخاص حقیقی و حقوقی کشورمان ضمن محکوم کردن و مردود دانستن آن اظهار کرد: اعمال تحریم های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است. دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می دهد این پیام را ارسال می کند که واقعا قابل اعتماد نیست. وی افزود: دولت‌های مختلف در این کشور نشان داده‌اند که تا چه میزان ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران هستند. اینگونه اقدامات آمریکا در تداوم سیاست شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ و تحریم های غیر قانونی و ظالمانه این کشور است و همانطور که تاکنون این سیاست هیچ یک از اهداف آمریکا را محقق نکرده است باز هم دستاوردی برای این کشور جز ناکامی‌های جدیدتر در پی نخواهد داشت. سخنگوی وزارت امورخارجه تاکید کرد: این فشارها و تحریم ها خللی در عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از امنیت و آرامش مردم سرافراز کشور ایجاد نخواهد کرد و تهران مسیر توسعه پایدار اقتصادی را با قدرت ادامه می دهد.

منبع:ایسنا

عابدینی سرپرست خبرگزاری صداوسیما شد

معاون سیاسی صدا و سیما در حکمی آقای عابدینی را به عنوان سرپرست خبر گزاری صدا و سیما منصوب کرد.در حکم علیرضا خدا بخشی، معاون سیاسی سازمان صدا و سیما، آمده است:

برادر گرامی جناب آقای حسن عابدینی

نظر به تجارب ارزشمند شما در معاونت سیاسی سازمان صدا و سیما جنابعالی را به عنوان " سرپرست خبرگزاری صدا و سیما منصوب می‌نمایم. اجرای مفاد حکم ریاست محترم سازمان برای معاونت سیاسی به خصوص حذف موازی کاری‌های غیر ضرور ماموریت اصلی شما در این مسئولیت است. از تلاش‌ها و زحمات برادرم جناب آقای سید مهدی در مدت مسئولیت و فعالیت در معاونت سیاسی قدردانی و از خداوند منان برای ایشان شفای عاجل مسئلت می‌کنم.

منبع:شبکه خبر

ارز از روی لوکس ها خط خورد

وزیر صمت با بیان اینکه بیشتر نگرانی‌ها درباره بهبود مدیریت واردات است، گفت: باید مراقب باشیم منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس نشود.سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در حاشیه جلسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به تراز تجاری کشور گفت: طبق مصوبات قبل ورود ۲۵۰۰ قلم کالا به کشور ممنوع است ولی از رویه‌های تجاری غیرمعمول واردات را پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: سامانه جامع تجارت تا پایان سال به سرانجام خواهد رسید که موجب مبارزه با قاچاق، کنترل بازار و جلوگیری از فساد خواهد شد. وزیر صمت بیان کرد: بیشتر نگرانی مجلسی‌ها و ما درباره بهبود مدیریت واردات است؛ باید مراقب باشیم منابع ارزی کشور صرف واردات کالاهای لوکس نشود.

منبع:شبکه خبر

حماس آزمایش موشکی جدید انجام داد

رسانه‌های عبری‌زبان مدعی آزمایش موشکی جدید حماس از نوار غزه به سمت دریا شدند. وبسایت عبری زبان «مفزاک درومی» مدعی شد که جنبش حماس صبح امروز در چارچوب آزمایش‌ها برای تقویت توان موشکی و نظامی خود، ۳ موشک جدید به سمت دریا شلیک کرده است. وبسایت مذکور اسرائیلی گزارش داد که شلیک این سه موشک به دریا در چارچوب آزمایش توانایی نظامی نیروهای فلسطینی صورت گرفته است. مقاومت غزه هر از گاهی این آزمایش‌ها را در راستای تقویت و آمادگی برای دفع هرگونه تجاوز احتمالی رژیم صهیونیستی، انجام می‌دهد. از سوی دیگر، برخی دیگر از رسانه‌های عبری زبان گزارش دادند که ارتش رژیم صهیونیستی از صبح امروز رزمایش گسترده‌ای را برای شبیه‌سازی جنگ در چندین جبهه آغاز کرده است. در همین ارتباط، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی صبح امروز در توییتی اعلام کرد که در این رزمایش با عنوان «نقطه تحول» چندین سناریو در مورد جنگ فراگیر در چندین جبهه و احتمال تنش و درگیری در مناطق عرب‌نشین در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۴۸ تمرین خواهد شد.

منبع:شبکه خبر

واکسن «فخرا» مجوز مصرف اضطراری گرفت

دکتر اله ورن گفت: سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت مجوز مصرف اضطراری واکسن فخرا را صادر کرد.دکتر اله ورن سخنگوی بهداشت و درمان وزارت دفاع گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجوز مصرف اضطراری واکسن «فخرا» را صادر کرد. وی با بیان اینکه در تولید واکسن فخرا تمامی استانداردهای لازم و با ایمنی کامل انجام شده است، گفت: امیدوارم این واکسن، فخر ایران باشد. دکتر اله ورن ادامه داد: این واکسن از ویروس کشته شده انتخاب شده است و با ورود این ویروس کشته شده، ایمنی بدن فعال می‌شود. وی در پایان یادآور شد: انتظار می رود اقدامات اجرایی جهت ورود واکسن فخرا به سبد واکسیناسیون عمومی به سرعت توسط متولیان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فراهم شود.

منبع:شبکه خبر

زنگ پدافند غیر عامل نواخته شد

زنگ پدافند غیر عامل همزمان با هفته گرامیداشت پدافند غیر عامل در مدارس نواخته شد.رئیس سازمان پدافند غیر عامل در جمع خبرنگاران گفت: این مراسم به صورت زنده از شبکه شاد پخش می‌شود. سردار جلالی امروز از راه اندازی هشت تخصص جدید در حوزه پدافند غیر عامل خبر داد و افزود: این تخصص‌ها شامل پدافند سایبری، نظامی، شیمیایی، زیستی یا بیولوژیک (مقابله با کرونا)، مردم محور، اقتصادی و پدافند کالبدی است. وی گفت: اساس پدافند زیستی بهداشت فردی و اجتماعی است که شامل بهداشت انسانی و سبک غذایی هر فرد می‌شود. سردار جلالی افزود: مورد مهم دیگر بهداشت کار است که شامل ایمنی و بهداشت در محیط کار می‌شود. وی امنیت و پدافند سایبری را بسیار مهم دانست و گفت: نباید هیچ وقت ابزار سایبری دشمن را کوچک بشماریم. سردار جلالی تأکید کرد: اگر سواد سایبری مردم بالا نرود جامعه آسیب جدی خواهد دید. وی یادآور شد: سواد سایبری یکی از سوادهای ۲۰ گانه است و اگر کسی نتواند از ابزار سایبری خود مراقبت کند بی سواد خواهد بود. رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: باید تهدیدات سایبری را به خوبی شناسایی و راه‌های مقابله با آن را بدانیم. سردار جلالی افزود: آموزش سواد سایبری با توجه به مجازی شدن آموزش‌ها در مدارس بسیار مهم است. وی دفاع شخصی، دفاع از منزل، دفاع از خانواده، محله، شهر و روستا را از عوامل مهم پدافند مردم محور دانست و گفت: باید آگاهی‌های لازم درباره اجرا این پدافندها به مردم داده شود. سردار جلالی از راه اندازی رادیو ایران پایدار در هفته پدافند غیر عامل خبر داد و افزود: این شبکه رادیویی ارتباط مردم و رسانه را در زمینه پدافند غیر عامل گسترده‌تر خواهد کرد. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: قدرت بازدارندگی نظامی ایران حاصل تلاش‌های شهدایی همچون شهید طهرانی مقدم، شهید کاظمی و شهید حاج قاسم سلیمانی است که با خستگی ناپذیری و پشتکار، این توان بازدارندگی را به ارمغان آوردند. سردار جلالی عنوان کرد: راهبرد این سازمان ارتقای امر دفاع، متناسب با نوع تهدیدات است، در این راستا در سال‌های اخیر هشت قرارگاه تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل شامل، قرارگاه پدافند سایبری، نظامی، شیمیایی، زیستی، مردم محور، اقتصادی، پرتوی و کالبدی، در سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد شد. وی یادآور شد: هدف قرارگاه‌های تخصصی در حوزه پدافند غیرعامل رصد و شناسایی تهدیدات و اتخاذ راهبرد مناسب برای مقابله در برابر نوع تهدیدات است. رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور خاطرنشان کرد: فرهنگ آمادگی و سواد پدافند غیرعامل باید در سطح جامعه به ویژه دانش آموزان و عموم مردم نهادینه سازی شود. به میزان افزایش داشته‌ها و دارایی‌های ما سطح تهدیدات نیز افزایش می‌یابد، بنابراین ضرورت دارد برای صیانت از این دارایی‌ها آمادگی عمومی و ملی انجام شود و این مهم تنها با توسعه سواد و فرهنگ پدافند غیرعامل به معنای بصیرت، دشمن شناسی و رفع آسیب پذیری‌ها مقدور است.

منبع:شبکه خبر

خودروی برقی ایرانی جواز پلاک را گرفت

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: خودروی برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال طول کشید تا استانداردهای لازم را اخذ کند.سورنا ستاری امروز در مراسم رونمایی از داروی آناکینرا گفت: ایران در حوزه بیوتکنولوژی بزرگترین اکوسیستم را در منطقه به خود اختصاص داده است. همچنین در آسیا بعد از ژاپن دومین کشور دارنده بزرگترین اکوسیستم نوآوری در حوزه بیوتکنولوژی هستیم. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه تعداد داروهای بیوتک کشور به ۲۷ دارو رسیده است، افزود: کشور ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد به این میزان داروی بیوتک تولید نکرده است. ستاری تاکید کرد: البته که حضور بخش خصوصی در سرمایه گذاری حوزه دارو بی تاثیر نبوده که باعث شدت دسترسی به این تعداد دارو شده است. وی با تاکید بر اینکه پژوهشگاه‌های دولتی هیچ وقت نمی‌توانند محصولی تولید کنند اگر هم تولید کنند قابل رقابت نیست، گفت: اکنون مدلی در اکوسیستم حوزه بیوتک به کار گرفته می‌شود که بر گرفته از مدل توسعه بخش ICT بوده تا محصولات متنوعی تولید شود. معاون علمی و فناوری افزود: همچنین در بخش سلول بنیادی نیز توانستیم چنین مدلی را پیاده سازی کنیم تا شرکت‌ها زودتر به محصول برسند. بدین واسطه هر فردی با ایده‌ای که دارد می‌تواند بدون آشنایی با بازار، تعامل با مشتری، مالیات و بیمه وارد شتابدهنده‌ها شده تا با تشکیل تیم به تولید محصول برسند. ستاری با تاکید بر اینکه در تاریخ کشور سابقه نداشته که بخش خصوصی در تولید واکسن‌های انسانی ورود کند، گفت: در حالی که با سرمایه گذاری بخش خصوصی، واکسن سرطان دهانه رحم، آنفلوآنزا، روتا ویروس و کرونا به تولید رسیده است. وی گفت: در حوزه واکسن انسانی، واکسن‌های حیوانی دام، طیور و آبزیان تولید ۲۶ تا ۲۷ واکسن در این زمینه در دستور کار شتابدهنده‌ها قرار گرفته است. معاون علمی و فناوری افزود: واکسن تب برفکی از سوی شرکت تولید کننده داروی آناکینرا تولید شده است. همچنین تولید واکسن‌های آنفلوآنزای پرندگان و PPR برای نشخوار کنندگان از دیگر دستاوردهای این شرکت‌ها بوده که به تولید رسیده است. وی با اشاره به مشکل تولید در کشور گفت: تولید یک محصول و تأییدیه گرفتن شاید پنج سال به طول بیانجامد، اما واردات با یک یا دو محور به راحتی انجام می‌شود به همین دلیل، نمونه خارجی XRAY کامیون‌ها در گمرکات با دو کاغذ و مجوز وارد کشور شد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: خودرو برقی ایرانی نیز که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال طول کشید تا استانداردهای آن أخذ شود، در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.

منبع:شبکه خبر

آیت‌الله صافی گلپایگانی از شکایت گذشتند

دفتر آیت‌الله صافی گلپایگانی در پی انتشار مطلبی موهن در یکی از خبرگزاری‌ها نسبت به ایشان با صدور پیامی ضمن تشکر از حمایت مردم مراجع عظام تقلید، نهادها و تشکل‌ها از ایشان اعلام کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی از هیچ فرد، نهاد و جریانی گله و شکایتی ندارند.

متن پیام آیت الله صافی گلپایگانی به شرح ذیل است.

بسمه تعالی

با قدردانی و تشکّر از مردم شریف و عزیز ایران، مراجع معظم تقلید، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، جوامع و تشکّل‌های دینی و اجتماعی که از بیانات و مواضع متین مرجعیت شیعه مبنی بر لزوم حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم حمایت کردند به اطلاع عموم می‌رساند که حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی دام ظله العالی فرمودند: حقیر از مردم بزرگوار ایران کمال تشکر و سپاس را دارم و از هیچ فرد و نهاد و جریانی گله و شکایتی ندارم و از خداوند متعال مسئلت دارم که بر اعتلا و عزّت و اقتدار مردم و کشور عزیز بیفزاید و نگرانی‌ها و مشکلات به فضل الهی در ظل عنایات حضرت بقیّه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف برطرف شود.

منبع:تسنیم

ابعاد جدید حمله سایبری به اسرائیل فاش شد

روزنامه مرکر رسانه اقتصادی روزنامه هاآرتص در گزارشی در این رابطه فاش کرد، گروه هکری بلاک شادو که کمتر از یک سال پیش چند شرکت بزرگ اسرائیلی از جمله شرکت بیمه شیربیت را هک کرده بود، این روزها از رخنه به شماری از سرورهای اسرائیلی سخن می‌گوید. شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل هم در تارنمای خود با اشاره به این که این دومین تهاجم بزرگ سایه سیاه به سرورهای اسرائیلی طی سال گذشته است، تأکید کرد، هکرها که معمولاً تمایل دارند روزهای شنبه یا تعطیل فعالیت خود را رسانه‌ای کنند، در پیامی نوشتند: «بار دیگر سلام، باز هم برای شما خبر داریم، شاید نتوانستید به سرورهای خود مرتبط شوید، بله، شما در معرض حمله سایبری قرار گرفته‌اید، کار ما بود. باید از خود بپرسید؛ اطلاعات و دیتاهای ما کجاست؟ همچون همیشه ما بسیاری از آن را در اختیار داریم، اگر نمی‌خواهید آن را افشا کنیم سریعاً با ما تماس بگیرید».در این پیام تأکید شده است: در تهاجم اخیر ما شرکت Cyberserve و تمامی مشتریانش ضربه خورده‌اند، اگر می‌خواهید بدانید چه اطلاعاتی در اختیار داریم سریعاً با ما تماس بگیرید. در ادامه این گزارش آمده است، هکرها برای اثبات صحت ادعای خود برخی از اطلاعات به‌دست‌آمده را در شبکه مجازی منتشر کردند در این بین اولین شرکتی که اطلاعاتش در اختیار همگان قرار گرفته، شرکت حمل‌ونقل اتوبوسی «کاویم» است که می‌توان نام کامل تمامی مشتریان و محل دقیق سکونت آنها کنار پست الکترونیک و تلفن شخصی آنان را مشاهده کرد. در بخش دیگری از این گزارش تأکید شده است شرکت Cyberserve خدمات خود را به شماری قابل‌توجه از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های برخی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در بازار اسرائیل ارائه می‌دهد، درحالی که میزبان سایت‌های مهمی همچون رادیوی اینجا اسرائیل، سندیکای وکلا، جمعیت مبارزه با سرطان، شرکت اتوبوس‌رانی دان‌باس، شرکت اتوبوس‌رانی کاویم، شرکت اتوبوس‌رانی از طریق اسرائیل، اندیشکده مور و... است. این در حالی است که یدیعوت آحارانوت در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش ادعا کرد، گروه سایه سیاه یک گروه هکری ایرانی است که سال گذشته هم شرکت بیمه شیربیت و شرکت مالی اعتباری کی‌ال‌اس را هک کرده بود. به‌نوشته آحارانوت با توجه به این که Cyberserve یک سرور میزبان است، رخنه به آن به‌معنای پیدا کردن دسترسی به تمامی سایت‌هایی است که در آن قرار داده شده‌اند و با توجه به این امر بسیاری از سایت‌ها از شب گذشته (جمعه‌شب) از دسترس خارج شده‌اند. این شرکت که فعالیت خود را از سال ۱۹۹۷ آغاز کرده یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه هاستینگ در اسرائیل است و در امر توسعه اپلیکیشن‌های موبایلی هم فعالیت دارد. صفحه این شرکت در فیس‌بوک هم تأکید دارد میزبان مهمترین ساختارهای اقتصادی اسرائیل در بخش‌های مختلف است. در ادامه این گزارش آمده است، به‌اعتقاد کارشناسان این گروه هکری یک گروه ایرانی است که به‌دنبال کسب درآمد نیست بلکه دولت اسرائیل را هدف قرار داده است تا نشان دهد اسرائیل در بخش اینترنتی و سایبری ضعیف است. یدیعوت آحارانوت به نقل از گزارش یک شرکت امنیت سایبری خبر داد، صدها شرکت اسرائیل فقط طی سال ۲۰۲۰ بیش از یک‌میلیارد دلار به هکرها بابت اقداماتشان باج پرداخت کرده‌اند. در این گزارش تأکید شده است از هر چهار شرکت اسرائیلی یک شرکت در سال گذشته مورد حمله سایبری قرار گرفته است و یک‌سوم از شرکت‌های بزرگ اسرائیل در این دایره قرار داشته و بیش از یک میلیارد دلار باج پرداخته‌اند.

منبع:تسنیم

ارتش سودان به «ام‌درمان» یورش برد

تازه‌ترین خبرها در ششمین روز کودتای نظامی سودان، حکایت از حمله نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون در «ام‌درمان» واقع در حومه خارطوم دارد. در همین ارتباط، وزارت اطلاعات سودان اعلام کرد که از یگان نظامی مشترک ارتش صبح امروز به مقر رادیو و تلویزیون در «ام‌درمان» حمله و کارکنان را بازداشت کرده است. دیروز هم ده‌ها هزار نفر از مردم سودان در بزرگ‌ترین اعتراضات خود علیه کودتای هفته گذشته نظامیان، در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات با ورود نیروهای نظامی سودان به خشونت کشیده شد و به گفته کمیته پزشکان سودان، در روز شنبه سه نفر از معترضان کشته شده و ۱۰۰ نفر زخمی شدند. تظاهرات روز شنبه تحت عنوان «تظاهرات میلیونی ۳۰ اکتبر» در مخالفت با تصمیمات «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای نظامی و با درخواست برای واگذاری قدرت به غیرنظامیان برگزار شد. از سوی دیگر، «فولکر پرتس» نماینده ویژه سازمان ملل در سودان اعلام کرد که نخست وزیر این کشور همچنان در حبس خانگی است. وی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: کمی قبل با عبدالله حمدوک دیدار کردم و نخست وزیر غیرنظامی سودان که توسط نظامیان برکنار شده، در وضعیت خوبی به سر می‌برد؛ اما وی همواره در حبس خانگی است. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل هم گزارش ها درباره خشونت های روز شنبه در سودان را نگران کننده دانست و در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: ما روز شنبه شاهد شجاعت تعدادی زیادی از افراد و اعتراض مسالمت آمیز آنها به حکومت نظامی در سودان بودیم. ارتش باید مراقب باشد. زمان بازگشت به تمهیدات قانونی مشروع فرا رسیده است. گزارش های خشونت نگران کننده است و عاملان آنها باید مجازات شوند. شورای امنیت سازمان ملل روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام کرد اعضای شورای امنیت از کودتای نظامی سودان در ۲۵ اکتبر، توقف فعالیت تعدادی از موسسات انتقالی، اعلام وضعیت اضطراری بازداشت عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان و همچنین بازداشت سایر مقامات غیر نظامی در دولت انتقالی بسیار نگران است. در این بیانیه آمده است اعضای شورای امنیت خواهان آزادی فوری افراد بازداشت شده توسط مقامات نظامی هستند. در این راستا شورای امنیت به بازگشت حمدوک به محل سکونت خود توجه کرده است. جرقه تحولات جاری سودان چند هفته پیش با وقوع کودتای نافرجام این کشور زده شد و نظامیان حاکم بر سودان در قالب سناریویی از پیش تعیین شده و با ادعای ناکام گذاشتن کودتای قبلی، مقدمات ارعاب مردم را کلید زدند و بدین ترتیب زمینه برای کودتای فعلی در آستانه انتقال قدرت به غیرنظامیان فراهم شد. عمر البشیر از سال ۱۹۸۹ (۱۳۷۸) بر سودان حاکمیت داشت که  پس از برپایی تظاهرات در خارطوم و تعدادی از ایالت‌های این کشور در اعتراض به گرانی و اوضاع بد معیشتی  در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹  از قدرت برکنار شد و یک دولت انتقالی مورد حمایت عربستان سعودی و امارات متحده عربی قدرت را در این کشور در دست گرفت که ریاست دولت موقت آن بر عهده عبدالله حمدوک است. دولت انتقالی سودان آگوست ۲۰۱۹  میلادی آغاز به کار کرد و قرار بود مدت زمان انتقال قدرت از نظامیان به غیرنظامیان ۳۹ ماهه باشد و در این مدت نیز قدرت میان ارتش و ائتلاف «الحریة و التغییر» تقسیم شود. در دومین سالگرد آغاز انقلاب سودان در ۱۹ دسامبر نیز تظاهراتی در مخالفت و برکناری دولت انتقالی این کشور برگزار شد که در آن زمان گفته شده بود که تظاهرات معترضان تا مساعد شدن اوضاع سودان ادامه خواهد یافت؛ تظاهراتی که سرانجام منجر به تصمیم حمدوک در انحلال دولت انتقالی و تشکیل دولت جدید شد. هفته گذشته نیز در سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیروهای مسلح کودتا شد و عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان با کودتای نظامیان در حبس خانگی قرار گرفت. اینکه ارتش سودان به فرماندهی عبدالفتاح البرهان این کودتا را با هدف ممانعت در فرآیند انتقال قدرت به حالت اجرا درآورده است، برای همگان روشن است، اما اینکه ارتش در مرحله پساکودتا چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه الگویی را برای پیشبرد این اهداف بر می‌گزیند، محل بحث ناظران است. در هر صورت، چنانچه هوشیاری ملت سودان و حضور آنها در صحنه اعتراضات موثر واقع نشود، احتمال روی کارآمدن شخص نظامی مانند عبدالفتاح البرهان که از لحاظ شخصیتی بی شباهت با عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی مصر نیست، به عنوان نخست وزیر از جانب نظامیان و پس از آن احاله قدرت به شخص البرهان یا فردی منصوب از ناحیه او و عربستان و امارات، دور از ذهن نخواهد بود.

منبع:ایرنا

دلار و یورو رنگ باختند

روز معاملاتی بازار متشکل ارز ایران در نهم آبان، میانگین وزنی نرخ دلار با ۰.۷۳ درصد کاهش نسبت به روز معاملاتی قبل، ۲۶ هزار و ۴۴۶ تومان شد. در جلسه معاملاتی یکشنبه، اسکناس دلار کار خود را با نرخ ۲۶ هزار و ۵۴۶ تومان آغاز کرد و در پایان ساعت معاملات به نرخ ۲۶ هزار و ۳۹۳ تومان رسید که بررسی ارقام معاملاتی روزانه، نرخ میانگین وزنی ۲۶ هزار و ۴۴۶ تومان به ازای هر دلار و کاهش ۰.۷۳ درصدی این نرخ نسبت به روز معاملاتی قبل را نشان می‌دهد. نماد معاملاتی یورو کار خود را با نرخ ۳۰ هزار و ۶۹۴ تومان شروع کرد و در پایان جلسه معاملاتی، نرخ هر یورو به رقم ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. به این ترتیب نرخ میانگین وزنی اسکناس یورو در معاملات امروز این بازار با ۰.۸۹ درصد کاهش نسبت به روز شنبه، ۳۰ هزار و ۴۵۵ تومان بوده است. در معاملات امروز اسکناس دلار در پایین‌ترین نرخ خود با رقم ۲۶ هزار و ۳۱۰ تومان و در بالاترین نرخ با رقم ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان معامله شد. هر یورو نیز در پایین‌ترین و بالاترین نرخ معاملاتی خود به ترتیب با قیمت‌های ۳۰ هزار و ۳۰۰ تومان و ۳۰ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. همچنین حجم معاملات دلار و یورو در این روز به ترتیب ۸ میلیون و ۵۲۵ هزار و ۴۰۰ دلار و ۱ میلیون و ۴۹۵ هزار و ۷۰۰ یورو بود.

منبع:مهر

توافقات اولیه با عربستان شکل گرفت

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی گفت: چهار دور از گفتگوها انجام گرفته ولی تماس‌ها بین دو کشور هیچ وقت قطع نشده است. وی ادامه داد: مذاکراتی که در بغداد صورت گرفته است یعنی اینکه بنشینیم و گفتگو کنیم، ۴ دور برگزار شده است؛ اما اینکه آیا بین ما و دولت عربستان سعودی دائماً پیام‌ها و تماس‌ها به صورت مستمر برقرار است؟! بله! این اتفاق افتاده است. خطیب‌زاده با بیان اینکه ما توافقات اولیه را در این گفتگوها داشته‌ایم، گفت: این توافقات رد و بدل شده است و منتظر نهایی شدن آنها هستیم. سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص زمان بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور نیز گفت: هنوز تا بازگشایی سفارتخانه‌ها در تهران و ریاض یک مقدار فاصله داریم. وی ادامه داد: اما اینکه ما بتوانیم این فرآیند را آغاز کنیم، باید بگویم آغاز آن به زودی می‌تواند انجام شود.

منبع:مهر

انگلیس و فرانسه بر کاهش تنش توافق کردند

«امانوئل ماکرون» و «بوریس جانسون» رهبران فرانسه و انگلیس امروز در حاشیه برگزاری اجلاس سران گروه ۲۰ در رم با یکدیگر ملاقات کرده و بر سر کاهش میزان اختلافات میان دو طرف در خصوص مسائل تجاری به توافق رسیدند. بر اساس این گزارش، یک دیپلمات فرانسوی با تأیید این خبر گفت که رهبران دو کشور در جریان ملاقات امروز خود برای کاهش تنش‌ها و اختلافات ناشی از مساله مربوط به حقوق ماهیگیری در آب‌های مشترک به توافق رسیدند. گفته می‌شود امانوئل ماکرون در جلسه ملاقات امروز خود با بوریس جانسون خواستار رفع نقض مقررات مربوط به اعطای مجوز ماهیگیری لازم به فرانسه شده است. این در حالیست که جانسون نیز در پاسخ اعلام کرده که لندن از اصول مدون در مقررات تجاری میان انگلیس و اتحادیه اروپا در دوران پسا برگزیت پیروی خواهد کرد. این دیپلمات فرانسوی که نخواست نامش فاش شود، همچنین تاکید کرد: هدف از برگزاری این دیدار، تلاش برای کاهش تنش‌ها بود و در حال ایجاد فضای لازم برای تنش زدایی هستیم. لازم به ذکر است، در ادامه تنش در روابط انگلیس و فرانسه، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر انگلیس امروز از احتمال کلید زدن طرح مناقشه تجاری با فرانسه در روزهای آینده خبر داد.

منبع:مهر

ترخیص کامیون های وارداتی به آخر سال افتاد

داریوش امانی در برنامه زنده شبکه خبر درباره نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای گفت: در حال حاضر ۳۷۲ هزار کامیون فعال در جاده‌ها داریم که ۱۶۹ هزار دستگاه آن فرسوده است. وی افزود: نوسازی را از چند مسیر طی می‌کنیم که شامل واردات خودروهای اروپایی زیر سه سال ساخت و همچنین خرید از تولید کنندگان داخلی است. رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در مورد واردات کامیون دست دوم اروپایی گفت: تاکنون ۶۵۰۰ دستگاه خودروی سنگین کمتر از سه سال کارکرد ثبت سفارش شده و هزار و ۳۰۰ دستگاه آن تاکنون ترخیص شده و مابقی در گمرکات در حال ترخیص هستند. امانی تصریح کرد: اگر مشکلاتی پیش نیاید ظرف چهار ماه آینده مابقی کامیون‌های مانده در گمرک ترخیص خواهند شد. معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: کامیون‌های وارداتی با برند روز دنیا منطبق هستند و تولید کنندگان خارجی نمایندگی‌هایی در داخل کشور دارند که مشخص شده است. وی ادامه داد: بعد از ورود دادستانی به پرونده دپوی کامیون‌ها در گمرکات فرآیند ترخیص کامیون‌ها سرعت پیدا کرده است. سایر دستگاه‌های ذیربط در این پرونده، مشکلاتی داشتند که برطرف شده و فرآیند ترخیص به خوبی در حال انجام است. امانی درباره حمایت از خریداران کامیون از تولید کنندگان داخلی تأکید کرد: از محل تولید داخل ۱۰ هزار دستگاه نوسازی می‌شود که بخش زیادی از آنها تا پایان سال و مابقی تا نیمه دوم سال آینده به فروش خواهند رسید. به گفته این مقام مسئول به دارندگان خودروهای فرسوده برای خرید این کامیون‌ها، تسهیلات تا ۸۰ درصد قیمت کامیون داده شده که نرخ سود آن ۶ تا ۸ درصد و برای سایر افراد ۹ درصد است. وی متذکر شد: ۱۰ درصد هزینه کامیون نو نیز به صورت اسقاط کامیون فرسوده بوده که جزو آورده متقاضی محسوب می‌شود و مابه‌التفاوت باقیمانده را متقاضی دریافت این کامیون‌ها پرداخت خواهند کرد.

منبع:مهر

تیم ملی به فینال آسیا صعود کرد

در ادامه مسابقات مقدماتی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا تیم ملی امید کشورمان با هدایت مهدی مهدوی‌کیا در سومین دیدار خود برابر تاجیکستان میزبان به میدان رفت و موفق شد این تیم را با نتیجه ۳-۲ شکست دهد. در این بازی که هر ۵ گل در نیمه اول به ثمر رسید، ابتدا تیم میزبان در دقیقه ۱۰ پیش افتاد. در ادامه یاسین سلمانی ستاره درخشان تیم ملی امید کشورمان در این بازی  در دقایق ۱۳و ۱۹ گلزنی کرد تا نتیجه بازی ۲-یک به سود کشورمان شود، اما تاجیکستان در دقیقه ۲۲ گل مساوی را به ثمر رساند. در ادامه سلمانی باز هم هنرنمایی کرد و در دقیقه ۴۴ گل سوم خود و تیم ملی امید را به ثمر رساند و در نیمه دوم هم این نتیجه تغییر نکرد تا ۳ امتیاز این دیدار حساس نصیب کشورمان شود. آریا برزگر که در این دیدار از اواسط نیمه دوم وارد زمین شده بود در دقیقه ۸۶ به دلیل خطای شدید روی بازیکن حریف با کارت قرمز داور از بازی اخراج شد. شاگردان مهدوی‌کیا با این پیروزی از ۳ بازی ۹ امتیاز ی شدند و در رتبه نخست گروه B مرحله مقدماتی قرار گرفتند و به عنوان صدرنشین جواز حضور در مرحله نهایی جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا ۲۰۲۲ ازبکستان را به دست آوردند. بازی‌های مقدماتی قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در ۱۱ گروه در جریان است که در پایان تیم‌های اول هر گروه به همراه ۴ تیم برتر دوم و  ازبکستان میزبان به دور نهایی بازی‌ها صعود می‌کنند.

منبع:خبرنگاران چوان

کشوادی درگذشت

ساشا کشوادی، بازیگر و کارگردان تئاتر صبح روز یکشنبه درگذشت. وی کارگردانی نمایش هایی چون «مرگ مشکوک» ، «اتاق» و «واگیر ندارد» را در کارنامه هنری خود داشت. این کارگردان تئاتر با نمایش  «واگیر ندارد» در سی و هشتمین دوره از جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا کرد و قرار بود از یازدهم آبان ماه نمایش «اتاق» را که ادای دینی به کادر درمان است، در تماشاخانه سپند روی صحنه ببرد.

منبع:خبرنگاران چوان

ورود به دانشگاه منوط به واکسن شد

رضا مهدی معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور درباره آخرین آمار واکسیناسیون دانشجویان اظهار کرد: در سیستم آموزش دانشگاه فنی و حرفه‌ای صفحه‌ای را طراحی کرده ایم تا دانشجویان در صورت ورود به سیستم برای تغییر و تحول مانند: انتخاب واحد، قبت نام و ... با سوال دریافت واکسن مواجه می‌شوند و با جواب‌های بله و خیر با آن مواجه خواهند شد. او افزود: طبق آخرین آمار بنده از واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید گفت که ۵۷ درصد آن‌ها واکسینه شده اند و با توجه به اینکه ورود به سیستم محدود شده است؛ بنابراین از این به بعد تا حدودی کنترل دانشجویان واکسنه زده سخت‌تر می‌شود؛ چرا که احتمال دارد که آن‌ها واکسن بزنند، اما در سامانه ثبت نشود. مهدی تصریح کرد: از این به بعد واکسیناسیون دانشجویان را باید از طریق سامانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کنیم تا ببینیم چند درصد دانشجویان واکسن زده اند. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: صد درصد استادان و کارکنان و اعضای هیئت علمی که مشکل پزشکی یا معضل دیگری نداشته اند واکسینه شده اند؛ چرا که آن‌ها خیلی سریع‌تر از دانشجویان واکسیناسیون خود را آغاز کرده بودند و هم اکنون مطابق تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در محیط کار حاضر هستند. مهدی گفت: طی یک هفته اخیر ندیده ام که اعلام کنند کارمند یا استادی به علت دلیل موجه واکسن نزده باشند. همه کارمندانی که مشکل پزشکی نداشته اند و عذرشان موجه بوده واکسن دریافت کرده اند و از در حراست تمامی استادان توانسته اند رد بشوند و ممانعتی در زمینه عدم تزریق واکسن برای ورود به دانشگاه و کلاس‌های درس نداشته اند. او اضافه کرد: اگر دانشجویی بدون تزریق واکسن در کلاس‌های درس دانشگاهی حضور یابد هم خودش و هم دیگران را بیمار خواهد کرد، بنابراین هدف اصلی ما این است که دانشجویان حتما واکسن بزنند تا بتوانند در تجمعات دانشجویی با حفظ سلامتی کامل حاضر شوند. معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: البته ممکن است که دانشجویان واکسن نزده در حیاط و محیط سرباز دانشگاه حاضر شوند، اما باید حتما برای ورود به کارگاه ها، آزمایشگاه ها، کلاس، سالن‌های ورزشی، رستوران‌ها و ... که باعث تجمع می‌شوند واکسن بزنند، در غیر اینصورت اجازه‌ای برای ورود به دانشگاه نخواهند داشت. مهدی تاکید کرد: حدود دو هفته گذشته به مراکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور اطلاعیه‌ای را ابلاغ کردم که دانشجویان، استادان و کارکنان واکسن نزده حق ورود به پایگاه‌های تجمعی و کلاس های درس را ندارند و باید حتما واکسن را دریافت کنند.

منبع:خبرنگاران چوان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha