یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
تصاویذ/ گردهمایی روسای دانشگاه های قم در موسسه امام خمینی(ره)

حوزه/ انتخاب افراد و استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه بسیار مهم و اثرگذار است و باید چنین افرادی متعهد، مسئولیت پذیر، دین دار و از بصیرت لازم برخوردار باشند.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله رجبی در گردهمایی منطقه‌ای هیئت اجرائی جذب دانشگاه‌ها، مؤسسات و مراکز آموزش عالی استان قم که در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، بر اهمیت انتخاب استاد در تربیت دانشجویانی که در آینده مسئول و عهده دار این کشور در پست های مختلف خواهند شد، تأکید و نقش و رسالت کسانی که اقدام به انتخاب استاد می کنند را هم بسیار سنگین توصیف کرد.

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: نقش انتخاب استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه ها از این لحاظ سنگین است که اساتید تربیت کننده نسل آینده این کشور را بر عهده دارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: این نقش همانند آن بیان امام راحل است که فرمودند« سرنوشت کشور را دو قشر دانشگاهیان و حوزویان تعیین می کنند».

وی به نقش دانشجویان در ساختن تمدن نوین اسلامی در کشور اشاره کرد و عنوان کرد: شکل گیری تمدن نوین اسلامی به وسیله همین افرادی است که در امروز در دانشگاه به عنوان دانشجو مشغول تحصیل، بعد فارغ التحصیل و در آینده هم در پست های کلیدی کشور قرار می گیرند.

آیت الله رجبی گفت: لذا تربیت این افراد را باید بدست کسانی سپرد که از هر لحاظ مؤمن، متدین، متعهد و ... باشند چرا که این اساتید هستند که تربیت کننده دانشجویان تمدن ساز می باشند. بنابراین اثرگذاری استاد بسیار مهم است و به همین دلیل باید روی انتخاب آنها در دانشگاه دقت و تأمل و از لحاظ مورد موشکافی قرار داد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه،افزود: اگر در احراز استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه ها دقت شود، آینده نوید بخشی برای حرکت به سوی تمدن نوین و اجرای بیانیه گام دوم پیش بینی و رقم خواهد خورد.

استاد حوزه علمیه، اظهار داشت: اما اگر به این امر مهم توجه نشود، نه تنها آینده نوید بخشی برای نظام رقم نخواهد خورد بلکه اجرای بیانیه دوم و تمدن نوین اسلامی هم به مخاطره خواهد افتاد.

وی عنوان کرد: بنابراین انتخاب استاد بسیار مهم است و هر چند بتوانیم برای تحقق این امر برنامه ریزی کنیم و حساسیت بخرج دهیم، کار بیهوده ای انجام نداده ایم.

آیت الله رجبی با اشاره به فرق دانشگاه آل سعود با ایران، گفت: نظام علمی دانشگاه عربستان به گونه ای طراحی شده، اگر کسی به عنوان استاد جذب شود باید حتما وهابی دو آتیشه باشد، لذا خروجی این هم تربیت دانشجویان دو آتیشه وهابی است، اما در دانشگاه های ایران اساتید با افکار و عقائد مختلف مشغول تدریس اند و نباید از این نوع افراد برای تربیت دانشجویی که بتواند در آینده نظام اثرگذار باشد و بخواهد در شکل گیری تمدن نوین اسلامی نقش آفرین باشد، انتظار خوبی داشته باشیم.

رئیس مؤسسه آموزشی امام خمینی(ره) افزود: لذا انتخاب افراد و استاد و عضو هیئت علمی برای دانشگاه بسیار مهم و اثرگذار است و باید چنین افرادی متعهد، مسئولیت پذیر، دین دار و از بصیرت لازم برخوردار باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه اظهار داشت: بنابراین انتخاب سازکار مهم و ارائه برنامه مناسب برای کسانی که قرار است تربیت آینده سازان نظام اسلامی و ... را برعهده بگیرند، لازم و ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha