یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کتاب

حوزه/ انتخاب سیر مطالعاتی یکی از بزرگان دین، که چهار چوب فکری منظم و متقنی به ذهن می‌دهد در میزان افزایش مطالعه بسیار اثرگذار است و میل شما به کتاب خواندن را افزون می‌کند.

خبرگزاری حوزه | یکی از تفاوت‌های بین انسان و حیوان، علم و آگاهی‌ست. علم و آگاهی صفتی‌ست که به واسطه‌ی آن، جهل انسان از بین می‌رود. از بین رفتن جهل و نادانی همان فلسفه‌ی دین خداست.

دین اسلام، جهل و نادانی را جایز نمی‌داند؛ اگر جهالت و نادانی جایز بود هیچ تکلیفی برعهده‌ی انسان قرار نمی‌گرفت. به همین دلیل است که دین عزیز اسلام، انسان را مکلَّف به انجام اعمال کرده است چون به واسطه‌ی تکلیف است که صحه بر علم و آگاهی انسان گذاشته می‌شود.

اصلاً خداوند فلسفه‌ی وجودی پیامبران را بیرون آوردن مردم از جهل و آگاهی معرفی کرده است و همه‌ی اینها نشان دهنده‌ی آن است که علم و آگاهی یک امر ارزشی و اصالت‌دار است. این منطق دین خداست که انسان‌ها را به خردورزی و به‌کارگیری توانمندی‌های عقلی می‌خواند.

 یکی از اموری که می‌تواند علم و آگاهی ما را بالا ببرد مطالعه‌کردن است. کتاب خواندن یکی از امور ضروری زندگی روزمره‌ی ماست. انسان موفق انسانی‌ست که چارچوب ذهنی‌ صحیح و منطقی برای خود مهیا کند و طبق باورهای صحیح در زندگی‌اش عمل نماید؛ زیرا باورها روی سبک زندگی و خط مشی ما تأثیرگذارند. 

همانطور که می‌دانید رفتار و گفتارهای ما برگرفته از باورهای ماست و این باور انسان است که سبک زندگی او را می‌سازد و خط مشی او را  در زندگی مشخص می‌کند. چنانچه از حیث باور، مسیر صحیحی را انتخاب کنیم به واسطه‌ی توجه به باورها استعدادهای درونی‌مان رشد پیدا می‌کنند و شکوفا می‌شوند و سرمایه‌های‌ عاطفی، خانوادگی و اجتماعی ما به رشد و بالندگی‌ می‌رسند و چنانچه از باورهای غلط پیروی کنیم به تبع آن روش‌های غلط، سبک غلط و خط مشی غلط را برای زندگی خود ترسیم خواهیم کرد و به همین ترتیب این روش‌های غلط و بی‌مبنا سرلوحه‌ی گفتار و رفتار ما می‌گردد. پس علتِ عدمِ پیشرفت و رکودِ یک فرد یا یک جامعه، همین باورهای غلط است؛ اما وقتی که انسان از  باور و مبناهای درست و صحیح اسلامی آگاهی پیدا کرد؛ می‌تواند از عقاید خویش به درستی دفاع کند.

ما زمانی در همه‌ی ابعاد زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی و... به موفقیت‌های بلند می‌رسیم که چهارچوب فکری و اصولِ ذهنی‌مان را تصحیح کنیم. بنابراین ما کتاب می‌خوانیم تا باغچه‌ی ذهن باورهایمان را آبیاری کنیم.کتاب‌خواندن در واقع به تصحیح باورها کمک می‌کند.

      

تکنیک‌هایی که میزان مطالعه‌ی ما و  فرزندانمان را در طول شبانه‌روز افزایش می‌دهد عبارت‌اند از:

      

۱. مدیریت زمان

 اولین راهکار عملی برای کتاب خوان کردن خود و فرزندانمان، برنامه‌ریزی‌ست. یکی از بهانه‌های مهم برای کتاب نخواندن موضوع کمبود وقت است. امروزه وقتی از مردم می‌پرسند که چرا کتاب نمی‌خوانند، آنها  اذعان می‌کنند که کتاب خواندن را دوست داریم و به آن علاقه‌مندیم اما متأسفانه وقتش را نداریم؛ گویا کمبود وقت بهانه‌ای شده که مردم از کتاب‌خواندن انصراف دهند؛  در حالی‌که یک برنامه‌ریزی دقیق و مدیریت زمان می‌تواند به مردم کمک کند تا کتاب بخوانند.

ما می‌توانیم از لابه‌لای وقت‌های  تلف شده زمانی را برای کتاب خواندن پیدا کنیم و یا از زمان‌های خیلی کوتاه مثلا پانزده دقیقه در روز شروع کرده و کم‌کم به آن اضافه کنیم. بنابراین مدیریت زمان در کتاب خوان کردن ما نقش مهمی ایفا می‌کند.

      

۲. خرید جمعی کتاب برای دورهمی‌های خانوادگی

 راهکار عملی دیگر این است که خانواده‌ها یا دوستانی که مشکلات اقتصادی دارند، می‌توانند جهت‌ِ هم افزایی مهمانی‌های دورهمی‌شان و همچنین استفاده‌ی بهینه از فرصت‌های زندگی، به صورت گروهی یا خانوادگی خرید کتاب داشته باشند و به صورت چرخشی کتاب‌ها را میان خود دست به دست کنند تا همگی از آن بهره‌ کافی و لازم را ببرند.

      

۳. خرید کتاب از اپلیکشن‌ها

یکی دیگر از بهانه‌های عدم کتاب خواندن، گران بودن کتاب است. در حالی‌که قیمت کتاب‌ بالاست اما امروزه اپ‌هایی وجود دارد که با قیمت خیلی مناسب‌تر می‌توانند در اختیار مردم قرار گیرند. خرید کتاب‌ها از اپ‌ها می‌تواند راهکار دیگری باشد برای اینکه ما با کتاب مأنوس شویم.

      

۴. ثبت‌ نام در کتابخانه‌های عمومی

علاقه‌مندان به کتاب با ثبت نام در کتابخانه‌های عمومی شهر و امانت گرفتن کتاب‌ها نیز می‌توانند از هزینه‌ی اقتصادی کتاب‌ها کم کنند و به صورت رایگان کتاب ها را در اختیار داشته باشند.

      

۵. همراه کردن کتاب با خود

 کتاب‌های مورد علاقه‌ی خود و فرزندانتان را شناسایی کنید و به عنوان همراه همیشگی با خود داشته باشید و در فرصت‌های کوتاه به طور مستمر مطالعه کنید.

      

۶. ایجاد کافه کتاب در مکان‌های پر رفت وآمد

چنانچه مسئولین هر ارگان یا موسسه‌ای، در مکان‌هایی که مردم رفت وآمد بیشتری دارند مانند: مؤسسه‌های فرهنگی؛ بیمارستانها، فرهنگسراها و یا حتی داخل اتوبوس و یا چهار راهها یک کافه‌ی کتاب بزنند، مردم انگیزه‌ی بهتری برای کتاب خواندن پیدا می‌کنند و وقت بیشتری برای مطالعه‌ی کتاب می‌گذارند.

      

۷. گذاشتن سیر مطالعاتی در برنامه‌های روزمره

انتخاب سیر مطالعاتی یکی از بزرگان دین، که چهار چوب فکری منظم و متقنی به ذهن می‌دهد در میزان افزایش مطالعه بسیار اثرگذار است و میل شما به کتاب خواندن را افزون می‌کند.

      

۸. استفاده از کرنومتر حین مطالعه

یکی از بهترین راهکارهای‌ افزایش مطالعه استفاده از کرنومتر است. با استفاده از دستگاه کرنومتر شما می‌توانید میزان مطالعه‌ی خود را ارزیابی کنید و به واسطه‌ی آن مقدارمطالعه‌ی خود و فرزندانتان را افزایش دهید. 

      

۹. تعیین کردن هدف مطالعه

زمانی که فرد، هدفِ خود را از مطالعه معین کند. با این روش بهتر و راحت‌تر به مقصود نویسنده‌ی کتاب می‌رسد و علاوه بر آن که یادگیری برای او سهولت پیدا می‌کند، میزان سرعت مطالعه‌اش نیز افزون می‌گردد.

      

سلاله اخلاقی، عضو گروه نویسندگی صریر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طاهره کنگازیان کنگازی IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۳
    0 0
    سلام و ادب متاسفانه سرانه‌ی مطالعه در کشور ما بسیار پایین است به ویژه در بین نسل جوان با استفاده از تکنیکهای مطرح شده در متن می‌توان کمی از این ضعف فرهنگی را از بین ببریم البته فرهنگ کتاب و کتابخوانی از کودکی باید در بچه‌ها نهادینه شود