دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
مصاحبه با دبیر انجمن های علمی حوزه

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین هاجری اعلام داشت: اجلاسیه شوراهای تخصصی حوزوی استان ها در روز سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰ با حضور آیت الله اعرافی برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری دبیر انجمن های علمی حوزه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تشریح روند شکل گیری شعب استانی این انجمن ها، گفت: بعد از رهنمودها و مطالباتی که مقام معظم رهبری در سال های ۸۲ تا ۸۵ در موضوع نهضت نرم افزاری و تولید دانش در حوزه علوم انسانی داشتند تحولاتی در حوزه علمیه و ایجاد برخی جریانات یا تقویت بعضی بخش ها به وقوع پیوست.

وی افزود: یکی از آن نتایج تأسیس انجمن های علمی حوزه بود؛ از سال ۸۲ در قالب انجمن های علمی با سطوح عالی مدیریت حوزه های علمیه مواجه هستیم، در طول این ۱۸ سال به تدریج انجمن های علمی حوزه به ۲۰ انجمن رسیده که آخرین آن ها تا به امروز «انجمن مطالعات رسانه و فضای مجازی» است.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز ۳ انجمن «زن و خانواده»، «تمدن پژوهی» و «ادبیات عرب» در مراحل پایانی تأسیس هستند.

وی چرخه تأسیس، تثبیت و هویت یابی انجمن ها را در طول ۱۸ سال گذشته دانست و گفت: بعد از شکل گیری انجمن ها شرایط آماده شد برای گسترش و تکثیر آن ها و طرح توسعه و گسترش انجمن های علمی به استان های کشور از سوی دبیرخانه این انجمن ها به مدیر محترم حوزه های علمیه تقدیم شد که با استقبال ایشان نیز روبرو شد.

دبیر انجمن های علمی حوزه تصریح کرد: مدیریت حوزه های علمیه بر استفاده از ظرفیت های علمی و پژوهشی اساتید حوزوی سراسر کشور و دوطرفه شدن جاده تعامل بین صف و ستاد در مدیریت ساختار حوزه های علمیه از مدیران استانی خواسته شد اساتید استان ها را با همین موضوع دعوت به مشارکت نمایند.

وی از مشارکت ۱۷ استان تاکنون جهت راه اندازی شعب استانی انجمن های علمی خبر داد و افزود: اساتید رشته های مختلف به جلساتی دعوت شدند و در آن ها به تشریح کارکردهای انجمن های علمی حوزه و تأثیر آن ها بر بالندگی و رشد طلاب و حوزه ها پرداختیم.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری بیان داشت: پس از بررسی های علمی احکامی از سوی دبیرخانه انجمن های علمی حوزه برای اساتید داوطلب حضور در انجمن های استانی صادر شد.

وی گفت: در گام سوم به تشکیل شورای تخصصی انجمن های علمی حوزه در استان ها پرداختیم؛ از آنان خواسته شد که به بررسی ۵ موضوع اهتمام داشته باشند که یکی از آنها بررسی و تعیین ظرفیت های علمی استان ها در تأسیس شعب انجمن ها بود.

دبیر انجمن های علمی حوزه اظهار کرد: دومین موضوع درخواست شده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره ای به مدیر حوزه علمیه استان مربوطه بود؛ تاکنون بررسی و ارائه طرح با هدف ارتقا و تحول در مباحث آموزشی و تربیتی یکی از برنامه های مورد پیگیری در این شوراهای تخصصی بوده است.

وی با تأکید بر لزوم ارائه خدمات مشاوره ای از سوی متخصصین حوزوی به مسئولین استانی عنوان داشت: در حوزه های آموزش و پرورش، صدا و سیما، ائمه جماعات و مباحث تبلیغی و تربیتی می بایست اساتید حوزوی به ارائه طرح و برنامه های علمی و فرهنگی به مسئولان استان ها متناسب با نیازهای آن مناطق بپردازند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: یکی دیگر از کارهای در دستورکار شوراهای تخصصی، رونق مباحثات عالی علوم تخصصی در استان ها بود؛ مباحث جدیدی که در دروس کلاسیک حوزه نیست اما نیاز است به آنها پرداخته شود در این مباحثات مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

وی ادامه داد: بحمدالله در حال حاضر در ۱۷ استان کشور شورای تخصصی داریم که به طور متوسط بین ۹ تا ۱۱ نفر عضو هرکدام از این شوراها هستند.

دبیر انجمن های علمی حوزه با اشاره به درخواست دبیرخانه این انجمن ها از شوراهای استانی مبنی بر ارائه برنامه مدون خاطرنشان کرد: از این شوراها خواسته شده است برای نیم سال دوم تحصیلی ۱۴۰۰ برنامه ها و طرح های خود را به صورت دقیق و مدون ارائه دهند.

وی گفت: می خواهیم بعد از یک و نیم سال تجربه، ارتباطی بین این شوراها و بالاترین سطح مدیریتی حوزه های علمیه برقرار کنیم تا هم مدیریت حوزه حرف ها، نیازها، مسائل و راهکارهای شوراها را بشناسند و هم آن ها با راهبردهای حوزه آشنا شوند؛ این ارتباط را در قالب اجلاسیه شوراهای تخصصی با حضور ۱۷ استان و بیش از ۱۵۰ نفر استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه خواهیم داشت.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری بیان داشت: در این اجلاسیه که همزمان به صورت وبینار هم پخش می گردد، مدیریت حوزه های علمیه کشور، معاون پژوهش حوزه، دبیر انجمن های علمی و رؤسای این انجمن ها نیز حضور خواهند داشت تا به بررسی مسائل آن ها و اعلام راهبردها بپردازند.

وی رونمایی از کتاب «شورای تخصصی استان ها و برنامه های آن ها» به عنوان یک کتاب درون سازمانی مرتبط با این شوراها را یکی از بخش های اجلاسیه اعلام کرد و افزود: این اجلاسیه در روز سه شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰  برگزار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظری IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۴
    6 0
    حالا که چی؟ تا وقتی خروجی این انجمن‌ها در جامعه پیاده نمی‌شود در حد چندتا گعده هست! به جای تاسیس صدتا انجمن و آمارسازی و درختواره و بیلان برای مدیران، دنبال زمینه‌های اجرا باشید.