دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
11 سپتامبر

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

اف‌بی‌آی دست آلوده عربستان در حملات ۱۱ سپتامبر را فاش کرد

دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) صدها سند در مورد ارتباط احتمالی برخی افراد در نهادهای وابسته به دولت عربستان با حملات ۱۱ سپتامبر را که اخیراً از حالت محرمانه خارج کرده را منتشر کرده است. بر این اساس، بیش از ۷۰۰ صفحه از اسناد اف‌بی‌آی که تحت فرمان اجرایی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر افشای اسناد منتشر شد، نشان می‌دهد که القاعده نقش‌های خود را در برنامه‌ریزی حملات تقسیم کرده و از ترس افشای آن‌ها، «طرح‌های حمله را از قبل به دیگران اعلام نکرده است».بنابر گزارش اف‌بی‌آی، عناصر القاعده می‌دانستند که «عملیاتی در جریان است، اما ماهیت آن را تا اندکی قبل از حمله نمی‌دانستند تا از این طریق گروه‌ها یا افراد دیگری را که مسئول حمله بودند شناسایی نکنند».بر اساس اسناد جدید، اف‌بی‌آی همچنین روابط بین نواف الحزمی و خالد المهدار، اولین هواپیماربایانی که به آمریکا وارد شده‌اند، و افراد مرتبط با وزارت امور اسلامی عربستان سعودی را بررسی کرده است. با این حال هنوز مشخص نیست که آیا عناصر القاعده بدون اطلاع دولت عربستان به این وزارتخانه نفوذ کرده اند یا با برخی عناصر افراطی در داخل این وزارتخانه همکاری داشته اند. برای سال‌ها، تحقیقات روی این موضوع متمرکز بود که آیا سه شهروند سعودی، از جمله یکی از مقامات سفارت عربستان در واشنگتن، اطلاعات قبلی از این حملات داشتند یا خیر. تحقیقات به این نتیجه رسید که شواهد کافی برای متهم کردن سه شهروند به حمایت مستقیم از آدم ربایان وجود ندارد. پیش از این، اف‌بی‌آی نخستین بخش از اسناد مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر را در قالب ۱۶ صفحه از حالت محرمانه خارج و منتشر کرد. خانواده‌های قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر همچنان خواهان دریافت اطلاعاتی در این باره هستند که چه عاملی سبب انجام این حملات شد. آن‌ها بر این باورند این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی در این حملات نقش داشته است، ادعایی که این پادشاهی آن را رد می‌کند. حملات ۱۱ سپتامبر منجر به مرگ ۳ هزار نفر شد و از بین ۱۹ هواپیماربای این حادثه، ۱۵ نفر تابعیت سعودی داشتند که دو برج تجاری در منطقه منهتن نیویورک را منهدم کردند.

منبع: خبرنگاران جوان

پوتین به ناتو هشدار داد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از تحرکات ناتو در مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرد.ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد نیروهای روسی کشتی «یو اس اس ماونت ویتنی» آمریکا را زیر نظر قرار خواهند داد. رویترز لایو و الجزیره مباشر، از حرکت «یو اس اس ماونت ویتنی» کشتی فرماندهی زمینی - دریایی آمریکا به سمت دریای سیاه جایی که روسیه رزمایش دریایی در منطقه برگزار کرد تصویر پخش می‌کند.

منبع: شبکه خبر

کسری تجاری آمریکا به بالاترین سطح خود رسید

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد کسری تجاری این کشور در ماه سپتامبر به ۸۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار رسیده است، زیرا صادرات آمریکا به شدت کاهش داشته است. بر اساس این گزارش، بسیاری از آمریکایی‌ها اخیرا توجه خود را از همه گیری کووید- ۱۹ به پیامدهای اقتصادی معطوف کرده‌اند، زیرا کسری تجاری آمریکا در سپتامبر به بالاترین سطح خود رسید. صادرات آمریکا در ماه سپتامبر با سه درصد کاهش به ۲۰۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید و این در حالی است که واردات این کشور با شش دهم درصد افزایش به ۲۸۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید. بر اساس گزارش این وزارتخانه، کسری بخش کالا و خدمات در مقایسه با ماه قبل از آن ۱۱.۲ درصد افزایش یافت. اگر چه کووید-۱۹ تا روز پنجشنبه جان بیش از ۷۵۱ هزار نفر را در این کشور گرفت، اما فشار اقتصادی بسیاری از مردم آمریکا را مجبور کرده است توجه خود را به چیزی معطوف کنند که راه گریزی از آن نیست. اخیرا بسیاری از شهروندان آمریکایی با افزایش قیمت و کمبود عرضه کالاها مواجه شده‌اند. جدیدترین نظرسنجی خبرگزاری رویترز نشان می‌دهد در حال حاضر ۷۳ درصد از بزرگسالان آمریکایی ترجیح می‌دهند مقامات سیاسی این کشور بر مشاغل و رشد اقتصادی تمرکز کنند. این در حالی است که سال گذشته، ۶۱ درصد از شهروندان آمریکایی طی یک نظرسنجی اعلام کردند که مدیریت کرونا عامل مهمی در رأی دادن آن‌ها به رئیس جمهور محسوب می‌شود. بسیاری از مردم آمریکا دولت بایدن را عامل مشکلات اقتصادی می‌دانند. در گزارشی که روز چهارشنبه در نشریه هیل منتشر شد، گفته شده است لایحه کمک‌های اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری و افزایش هزینه‌های پیشنهادی سبب تقویت بیش از اندازه اقتصاد شده است و این یکی از اقدامات دولت برای تامین مالی بیش از اندازه محسوب می‌شود. در همین حال، اگرچه بایدن زمانی گفته بود از نوامبر گذشته، افزایش دستمزد در آمریکا از سطح تورم فراتر رفته است، اما اطلاعات و داده‌های وزارت کار آمریکا نشان می‌دهد این رقم تا سپتامبر تنها ۴.۱۸ درصد بوده است. در این میان، دو شاخص اصلی سنجش تورم، یعنی شاخص قیمت مصرف‌کننده و شاخص بهای مخارج مصرف شخصی به ترتیب ۵.۰۶ درصد و ۴.۳۳ درصد افزایش یافت.

منبع: خبرنگاران جوان

تهران و کرج زرد شدند

رنگ‌بندی ۱۵ آبان در اپلیکیشن ماسک منتشر شد و بر این اساس تهران، کرج، تبریز و زنجان زرد شدند و تعداد شهرستانهای قرمز به ۳۳ مورد رسید. شهرستان‌هایی که از شنبه ۱۵ آبان قرمز خواهند بود: جلفا، مرند (آذربایجان شرقی)، اشنویه، پلدشت، پیرانشهر، چایپاره، سردشت (آذربایجان غربی)، مبارکه (اصفهان)، ایوان، چرداول، دره‌شهر (ایلام)، بیرجند، قائنات، نهبندان (خراسان جنوبی)، خلیل آباد، سبزوار، کاشمر (خراسان رضوی)، جاجرم، گرمه (خراسان شمالی)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، استهبان، سرچهان، ممسنی (فارس)، بانه (کردستان)، زرند، شهربابک (کرمان)، پاوه (کرمانشاه)، پلدختر (لرستان)،تفرش (مرکزی)، خاتم، مهریز (یزد) واکنش سریع و تعطیلی کامل ادارات دولتی، بانک‌ها و مشاغل غیرضروری، آموزش حضوری، تالارهای پذیرایی، بیرون‌بر شدن رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، منع سفر، در شهرهای قرمز ضروری است. بازگشایی کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها هنوز بسیار پرخطر است. آمار شهرستان‌ها: ۳۳ قرمز،۹۵ نارنجی،۲۲۰ زرد،۱۰۰ آبی

منبع: خبرنگاران جوان

سنگاپور بر سکوی نخست دانشگاه‌های برتر آسیا نشست

رتبه ‌بندی جهانی کیو اس (QS ) فهرست برترین دانشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ را منتشر کرد. روش شناسی رتبه بندی آسیایی کیو اس (QS) از ۹ شاخص اصلی بررسی شهرت دانشگاه (۳۰ درصد)، ارزیابی کارفرمایان (۱۰ درصد)، نسبت عضو هیات علمی به دانشجو (۲۰ درصد)، استنادها به ازای اعضای هیات علمی (۱۵ درصد)، دانشجویان بین‌المللی (۲.۵ درصد)، هیات علمی بین‌المللی (۲.۵ درصد)، نسبت تبادلات دانشجویی در سطح داخلی ( ۲.۵ درصد) و نسبت تبادلات دانشجویی در سطح بین المللی ( ۲.۵ درصد) استفاده می‌کند. دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) برای چهارمین سال متوالی در صدر قرار گرفت. این دانشگاه به دلیل شهرت علمی، نسبت اعضای هیئت علمی بین‌المللی و میزان همکاری تحقیقاتی خود با مؤسسات در سراسر جهان و شهرت در بین کارفرمایان بین المللی بالاترین امتیاز را دریافت کرد. دانشگاه پکن به طور قابل توجهی جایگاه خود را پنج رتبه افزایش داده و از رتبه هفتم در سال ۲۰۲۱ به رتبه دوم در سال ۲۰۲۲ دست یافته است. این دانشگاه برای شهرت علمی، رتبه‌بندی در بین کارفرمایان و نسبت دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه‌های تبادل دانشگاهی نمرات عالی دریافت کرد. رتبه سوم مشترک امسال متعلق به دانشگاه فنی نانیانگ در سنگاپور و دانشگاه هنگ کنگ است که هر دو در بخش اساتید بین المللی و نسبت دانشجویان مبادله ورودی و خروجی امتیاز عالی دریافت کرده اند. این دو دانشگاه در نسبت اساتید دارای مدرک دکتری متفاوت هستند و دانشگاه فناوری نانیانگ برای این شاخص امتیاز ۵۹.۵ و دانشگاه هنگ کنگ ۹۶.۴ را کسب کرده است. دانشگاه شینهوا (Tsinghua) چین امسال در جایگاه پنجم قرار گرفته و نسبت به سال قبل سه پله سقوط کرده است. در رتبه‌بندی امسال، دانشگاه ژجیانگ و دانشگاه فودان چین در رتبه‌های ششم و هفتم قرار دارند که هر دو به دلیل شهرت خود در بین کارفرمایان، امتیاز ۹۹.۱ را دریافت کرده‌اند و برای اعضای هیئت علمی بین‌المللی و نسبت دانشجویان مبادله ورودی، امتیاز عالی دریافت کرده‌اند. دانشگاه مالایا مالزی، امسال با یک رتبه صعود به رتبه هشتم، امتیاز بالایی را برای شبکه تحقیقاتی بین‌المللی خود دریافت کرد. در جایگاه نهم امسال دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای در جایگاه دهم قرار دارند. دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ برای چندین معیار از جمله تبادل خروجی و ورودی، هیئت علمی بین‌المللی و تعداد استنادات در هر دانشکده، نمرات عالی دریافت کرد و دانشگاه جیائو تونگ شانگهای امتیاز بالای ۹۸.۷ در شهرت کارفرما و ۹۸ برای تبادل ورودی دریافت کرد. ۱۰ دانشگاه برتر آسیا در رتبه بندی کیو اس سال ۲۰۲۲، ۱) دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) (سنگاپور) ۲) دانشگاه پکن (چین) ۳ = دانشگاه فنی نانیانگ (NTU) (سنگاپور) ۳ = دانشگاه هنگ کنگ (هنگ کنگ) ۵) دانشگاه شینهوا (Tsinghua) (چین) ۶) دانشگاه ژجیانگ (Zhejiang) (چین) ۷) دانشگاه فودان (چین) ۸) دانشگاه مالایا (مالزی) ۹) دانشگاه علوم و فناوری هنگ کنگ (هنگ کنگ) ۱۰) دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (Shanghai Jiao Tong) (چین) در رتبه‌بندی کیو اس (QS) دانشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ تعداد ۶۸۷ دانشگاه از کشورهای برونئی، چین، هنگ کنگ، هند، اندونزی، ژاپن، ماکائو، مالزی، مغولستان، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، کره جنوبی، سریلانکا، تایوان، تایلند و ویتنام رده بندی شده اند.

منبع: خبرنگاران جوان

قوری امپراتور چین نجومی فروش رفت

یک قوری عتیقه ساخته شده در قرن هجدهم در یک حراجی با قیمت خیره کننده ۲.۰۶ میلیون پوند فروخته شد. این قوری برای امپراتور چین Qianlong در حدود سال ۱۷۴۰ ساخته شد و نشان چهار کاراکتری او را دارد. ارزش اولیه این قوری آن ۸۰۰۰۰۰ پوند بود، اما دیروز در یک حراجی در میفر (مرکز لندن) بعد از یک رقابت سنگین به قیمت ۱.۷ میلیون پوند رسید که البته با هزینه‌های اضافه شده، هزینه کلی به ۲.۰۶ میلیون پوند رسید. این قوری با صحنه‌هایی از کوه‌ها و دریاچه‌ها و همچنین گل ها، پروانه‌ها و حشرات پوشیده شده است. سخنگوی حراجی Bonhams گفت: "این یک قطعه بسیار کمیاب، مهم و نفیس بود که به سفارش امپراتور Qianlong ساخته شد. من تعجب نمی‌کنم که به چنین قیمت قابل توجهی دست یافت. تصور می‌شود خریدار یک کلکسیونر در خاور دور باشد و از آخرین کلکسیونرهای ثروتمند چینی است که میراث گمشده کشورش را باز پس می‌گیرد.

منبع: خبرنگاران جوان

سازمان هواشناسی هشدار سیل داد

اکنون وضعیت آب و هوایی کشور در سطح نارنجی قراردارد به طوری که تشدید فعالیت سامانه بارشی از روز پنجشنبه با بارش شدید باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در نواحی با اقلیم سرد و ارتفاعات بارش برف شروع و تا پایان روز شنبه ادامه دارد. این سامانه روز پنجشنبه آب و هوای استان های گیلان، مازندران، گلستان، تهران، قم، قزوین، البرز، مرکزی، نیمه غربی اصفهان، شمال غرب یزد، شمال فارس، غرب و شمال سمنان را تحت تاثیر قرار داده است. (جمعه- چهاردهم آبان ماه) استان های گیلان، مازندران، گلستان، نیمه غربی اصفهان، تهران، قم، البرز، قزوین، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، شمال فارس، نیمه غربی یزد، ارتفاعات کرمان، شمال و غرب سمنان نیز دارای بارش باران بوده و در ارتفاعات همراه با بارش برف خواهد بود. از روز شنبه (پانزدهم آبان ماه) نیز استان های قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، نوار غربی یزد، ارتفاعات کرمان، شمال فارس، غرب و شمال سمنان تحت تاثیر آبگرفتگی معابر، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و جاری شدن روان آب در مسیل‌ها، لغزندگی جاده‌ها توام با کاهش دید، مه آلودگی، تاخیر یا احتمال لغو پروازها، احتمال برخورد صاعقه، کولاک برف در مناطق کوهستانی و سردسیر قرار می گیرند. براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، هموطنان از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، فعالیت‌های کوهنوردی، سفرهای غیر ضروری اجتناب کنند و در صورت ضرورت در تردد جاده‌ای، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه در هنگام عبور از گردنه‌های برفگیر، بازگشایی آبروهای درون شهری و دهانه پل‌ها، آمادگی راهداری برای بارش برف در گردنه ها و تمهیدات لازم جهت جابجایی عشایر کوچ رو الزامی است.

منبع: ایرنا

سپاه سرشاخه‌های ناامنی های کشور را بازداشت کرد

روابط‌عمومی سپاه استان البرز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شب گذشته تعدادی از سرشاخه‌های اصلی تهدیدکنندگان امنیت مردم و جامعه دریک عملیات غافلگیرانه توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز بازداشت شدند. در این اطلاعیه آمده است: این افراد با عنوان جنبش قیام سپید با توزیع شب نامه‌هایی در کوچه و خیابان‌ها و فراخوان‌های متعدد و فریب برخی ساده لوحان و اجیر نمودن اراذل و اوباش‌، برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای برهم زدن امنیت و نظم عمومی جامعه وانجام عملیات خرابکارانه و به آشوب کشیدن استان و کشور  داشتند  که از ابتدای امربا هوشیاری نیروهای اطلاعاتی و امنیتی تمامی اقدامات و حرکات آنان در رصد اطلاعاتی قرار گرفت و در یک اقدام به موقع و انقلابی طی یک عملیات پیچیده توسط سربازان گمنام امام زمان سپاه امام حسن مجتبی (ع) دستگیر و روانه زندان شدند. در ادامه اطلاعیه با تاکید بر هوشیاری نیروهای امنیتی آمده است :تمام عناصر وابسته به قیام سپید توسط جامعه اطلاعاتی استان شناسایی شده و تحرکات گروهک‌های معاند کاملا تحت رصد اطلاعاتی قرار دارد و خط قرمز فرزندان ملت و ولایت در سپاه امام حسن مجتبی (ع) امنیت مردم عزیز و جامعه است و در حفظ آسایش و امنیت از هیچ کوششی دریغ نمی‌شود.

منبع: تسنیم

فرنگی کاران ایران نایب قهرمان شدند

فرنگی کاران زیر ۲۳ سال ایران با کسب یک مدال طلا، ۴ نقره و ۲ برنز نایب قهرمان جهان شدند.در آخرین روز این مسابقات که به میزبانی بلگراد صربستان برگزار شد، مهدی محسن نژاد در دیدار پایانی وزن ۶۰ کیلو نتیجه را به حریفی از روسیه واگذار و به مدال نقره بسنده کرد. در فینال ۶۷ کیلو هم محمد جواد رضایی مغلوب نماینده جمهوری آذربایجان شد و چهارمین نقره کشورمان را به ارمغان آورد. اما مهدی عبدی در ۷۲ و محمد ناقوسی در ۸۲ کیلو با شکست در مسابقه رده بندی از دستیابی به مدال بازماندند. به این ترتیب در پایان این رقابت‌ها، روسیه با ۱۹۵ امتیاز قهرمان شد، ایران با ۱۵۵ امتیاز در مکان دوم قرار گرفت و گرجستان با ۱۰۵ امتیاز، عنوان را کسب کرد. پیکارهای کشتی آزاد زیر ۲۳ سال جهان هم از ظهر جمعه آغاز شد.

منبع: شبکه خبر

سهمیه بنزین جبرانی دولت به مردم تعیین شد

وزیر نفت گفت: در پایان آبان ماه ۷۰ لیتر بنزین به کارت سوخت خودروهای شخصی واریز می‌شود که پیش از این سهمیه عادی آن‌ها ۶۰ لیتر بوده است.آقای اوجی در حاشیه اجلاس مجازی اوپک پلاس با اعلام این مطلب به خبرنگار ما گفت: سهمیه موتورسیکلت‌ها هم در این ماه از ۲۵ لیتر به ۳۰ لیتر افزایش می‌یابد. او افزود: ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در بیست‌ودومین نشست خود، بر سر افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه در ماه دسامبر (آذر- دی) همچون ماه گذشته به توافق رسیدنداوپک و متحدانش در نوزدهمین نشست خود در ماه ژوئیه توافق کردند هر ماه تولیدشان را در مجموع ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند تا به محدودیت عرضه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز پایان بخشند.

منبع: شبکه خبر

دو کشته و بیش از ۱۲۰ زخمی در منطقه سبز بغداد

درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی عراق و تظاهرکنندگان معترض به نتایج انتخابات در بغداد دو کشته و بیش از ۱۲۰ زخمی برجا گذاشت.براساس اعلام کمیسیون انتخابات عراق نتایج نهایی این انتخابات تا ۱۰ روز دیگر اعلام می‌شود. گروه‌های معترض به نتایج انتخابات عراق از ۳ هفته گذشته در برابر ورودی‌های منطقه خضراء تحصن کرده‌اند و خواستار بازشماری دستی همه آرا هستند. نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون از معترضان به نتایج انتخابات خواست از تنش و درگیری با نیروهای امنیتی پرهیز کنند. نتایج انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق ۲۵ مهر منتشر شد و جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با ۷۳ کرسی در رتبه نخست قرار گرفت. «تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی ۳۷، «دولت قانون» به رهبری نوری مالکی ۳۴ و حزب «دموکرات کردستان عراق» به رهبری مسعود بارزانی ۳۲ کرسی کسب کردند. در این انتخابات، نمایندگان مستقل صاحب ۴۰ کرسی شدند و هیچ یک از جریان‌ها نتوانستند آرای لازم برای تشکیل فراکسیون اکثریت را کسب کنند.

منبع: شبکه خبر

کشف معادن جدید در کشور

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با کشف ۱۳ نوع ماده معدنی جدید در حدود پنج سال گذشته شمار مواد معدنی موجود در کشور به ۸۱ عنصر افزایش یافت.شهیدی افزود: با توجه به تنوع معدنی و موقعیت خاص زمین‌شناسی کشور، تعداد عناصر موجود در کشور می‌تواند به عدد ۸۵ نیز برسد. رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشوراضافه کرد: به‌دنبال اکتشاف عناصر نادر خاکی سنگین در کشور هستیم و جزییات این اکتشافات در آینده اعلام خواهد شد. در گذشته بر اساس اطلاعاتی که وجود داشت، صحبت از وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در کشور بود. کل ذخایر اثبات شده معادن ایران در حدود ۶۰ میلیارد تن برآورد شده که با اجرای اولویت نخست اکتشافی کشور در گستره‌ای به مساحت ۵۰۰ هزار کیلومتر مربع، انتظار می‌رود به بیش از ۱۰۰ میلیارد تن برسد.

منبع: شبکه خبر

آلمان قرمز شد

بالاترین رکورد ابتلای روزانه به کرونا در آلمان از سال ۲۰۱۹ یعنی زمان شیوع این ویروس به ثبت رسید.موسسه ویروس شناسی روبرت کخ در شبانه روز گذشته ۳۳ هزار و ۹۴۹ مورد جدید ابتلا به کرونا در آلمان ثبت کرد. شاخص آلودگی نیز به عدد ۱۵۴.۵ مورد از هر ۱۰۰ هزار نفر رسیده است. موارد ابتلای به کرونا در آلمان از ابتدای ماه آبان سرعت شدیدی به خود گرفته است. ویروس شناسان یکی از دلایل آن را انتقال نوع جهش یافته دلتا از طریق افراد واکسینه نشده بیان می‌کنند.

منبع: شبکه خبر

فوت مشکوک دیپلمات روس در برلین

گزارش‌ها حاکی از فوت یکی از کارکنان سفارت روسیه در برلین است. وزارت خارجه آلمان صحت این موضوع را تائید کرده اما از ارائه جزئیات بیشتر طفره می‌رود. پیشتر، مجله «اشپیگل» نوشته بود که پلیس برلین در تاریخ ۱۹ اکتبر (۲۷ مهر)، جسد یک دیپلمات روس را نزدیک سفارت این کشور پیدا کرده است. به ادعای این رسانه آلمانی، این مرد که دبیر دوم سفارت روسیه بوده از پنجره یک مرکز دیپلماتیک، سقوط کرده است. روسیه و آلمان اگرچه درباره مسائل سیاسی ازجمله موضوع «آلکسی ناوالنی» منتقد روس، اختلاف نظر دارند اما همچنان از پیوندهای اقتصادی محکمی برخوردارند که یک مثال خوب برای آن، تکمیل خط لوله انتقال گاز طبیعی نورد استریم ۲ بدون اهمیت دادن به تهدیدهای واشنگتن است. با این حال، وزارت دفاع آلمان چندی پیش خواستار قدرت‌نمایی هسته‌ای ناتو در مقابله با روسیه در منطقه بالتیک و دریای سیاه شده بود.

منبع: مهر

اسلام آباد و طالبان پاکستان به توافق موقت رسیدند

روزنامه «دان» پاکستان، جمعه، از حصول توافق موقت ترک مخاصمه میان اسلام آباد و طالبان پاکستان خبر داد و نوشت که این توافق با وساطت «سراج الدین حقانی» وزیر کشور در کابینه طالبان افغانستان، حاصل شده است. گفته می‌شود طی دو هفته گذشته، ولایت «خوست» افغانستان میزبان مذاکرات رو در رو میان مقامات اسلام آباد و اعضای گروه تحریک طالبان پاکستان بوده است. آنطور که ادعا می‌شود؛ اسلام آباد با آزادی ده‌ها تن از اعضای تحت بازداشت تحریک طالبان موافقت کرده است و توافق هم به محض انجام این پیش شرط، اجرا می‌شود و قابل تمدید هم هست. البته، بیش از یک ماه پیش، تحریک طالبان با نیروهای امنیتی استان وزیرستان جنوبی پاکستان، آتش بس کرد حال آنکه عمران خان نخست وزیر پاکستان هم در مصاحبه با رادیو تلویزیون ملی ترکیه از انجام مذاکره با برخی از فراکسیون‌های تحریک پاکستان خبر داده بود. تحریک طالبان از سال ۲۰۱۰ در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد.

منبع: مهر

آمریکا برای شناسایی دارک ساید جایزه گذاشت

وزارت خارجه آمریکا از اختصاص پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای دریافت اطلاعاتی خبر داد که منجر به شناسایی موقعیت مکانی هر یک از اعضای گروه هکری دارک ساید شود.دارک ساید یک گروه فعال در زمینه انجام انواع جرایم سایبری است که پلیس فدرال آمریکا مدعی است اعضای آن در روسیه زندگی می‌کنند. اف بی آی دارک ساید را مسئول بسیاری از حملات سایبری به آمریکا دانسته که از جمله آنها می‌توان حمله به خطوط انتقال انرژی و سوخت کولونیال اشاره کرد. این حمله انتقال سوخت به جنوب شرق آمریکا را مختل کرد و باعث گرانی قیمت بنزین و هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها شد. کولونیال پایپ لاین برای دسترسی مجدد به سیستم‌های خود، نزدیک به ۵ میلیون دلار بیت کوین به هکرها پرداخت کرد. وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه ژوئن حدود ۲.۳ میلیون دلار از این باج را پس گرفت. وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد برای دریافت اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا محکومیت هر فردی شود که در خرابکاری‌های دارک ساید در هر کشوری دخیل بوده، تا ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده و پرداخت خواهد کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای اعلام کرد: با ارائه این جایزه، ایالات متحده تعهد خود را برای محافظت از قربانیان باج افزار در سراسر جهان در برابر سوءاستفاده مجرمان سایبری نشان می‌دهد.

منبع: مهر

هفته آرام بازار سکه و طلا با اندکی ریزش به پایان رسید

طبق تحلیل دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران،در یک هفته اخیر علیرغم اینکه بازارهای جهانی روندی نزولی داشت اما از روز پنجشنبه قیمت اونس جهانی افزایش چشمگیر ۲۰ دلاری پیدا کرد؛ اما کاهش شدید تقاضا در بازار و ریزش‌های اولیه اونس جهانی، باعث‌ شد که در نهایت بازار داخلی سکه و طلا اندکی کاهش به خود ببیند. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا داخلی، اظهار کرد: از ابتدای هفته تا روز چهارشنبه اونس جهانی طلا سیر نزولی داشت؛ بگونه‌ای که کاهش هشت دلاری را تجربه کرد اما از روز گذشته (پنجشنبه) به بعد اونس جهانی طلا یکباره ٢٠ دلار افزایش قیمت یافت. بنابراین در مجموع افزایش ١٢ دلاری طی هفته اخیر ایجاد شد. دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران ادامه داد: از سوی دیگر بازار ارز نیز نوسانات افزایشی نرخ ارز طی این هفته رخ داد اما تاثیری در قیمت سکه طلا نداشت. وی خاطرنشان کرد: در مجموع هفته آرام و با ثباتی را در بازار داخلی و سکه شاهد بودیم. این هفته از آن دست هفته‌ای بود که تقاضا و مبادلات به حداقل رسید و کمترین میزان طی دو ماه گذشته بود. در پی این کاهش شدید تقاضا برای مصنوعات طلا و سکه و پیشی گرفتن میزان فروشنده‌ها نسبت به خریداران سبب آرامش و ثبات در بازارهای داخلی شد. این عضو هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در طی هفته اخیر گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با کاهش ٧٠ هزار تومانی به ١١ میلیون  و ٧٣٠ هزار تومان در آخرین معاملات پایان هفته رسیده است. سکه طرح قدیم، نیم سکه و ربع سکه هریک ٥٠ هزار تومان ارزان‌تر شده و به ترتیب در پایان هفته سکه قدیم ١١ میلیون و ۴٨٠ هزار تومان، نیم سکه شش میلیون و ٨٠ هزار تومان و ربع سکه سه میلیون و ۵٧٠ هزار تومان قیمت دارند. سکه‌های گرمی نیز بدون تغییر دو میلیون و ٢۵٠ هزار تومان باقی مانده‌اند بذرافشان ادامه‌داد: هر گرم طلا ١٨ عیار با کاهش ١۵٠٠ تومانی یک میلیون و ١٧٠ هزار تومان و هر مثقال طلا ١٧ عیار با کاهش حدودا ٧٠٠٠ تومانی پنج میلیون و ٧٢ هزار تومان قیمت دارند. حباب سکه نیز با کاهش حدودا ١٠٠ هزار تومانی نسبت به هفته‌های پیشتر از حدود ۴٢٠ الی ۴٣٠ هزار تومان به ٣٢٠ هزار تومان رسیده است.

منبع: ایسنا

آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی جدید کشف شدند

پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" موفق شده‌اند گروه جدیدی از آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی را در بدن انسان کشف کنند که می‌توان از آنها برای مقابله با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، در دهه‌های آینده به یک تهدید بزرگ برای سلامتی تبدیل می‌شوند اما اکنون مشخص شده که ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی در بدن ما وجود داشته باشند. پژوهشگران "دانشگاه پنسیلوانیا" (UPenn)، از یک الگوریتم جستجو برای یافتن ده‌ها پپتید ضد میکروبی استفاده کرده‌اند که به صورت بالقوه در بدن انسان وجود دارند. همان گونه که باکتری‌های در حال تکامل نسبت به داروهای ما مقاومت می‌کنند، عفونت‌هایی که پیشتر قابل درمان بوده‌اند، دوباره خطرناک می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که این ابرمیکروب‌ها تا سال ۲۰۵۰ ، سالانه مرگ ۱۰ میلیون نفر را به همراه داشته باشند. دانشمندان با توجه به نزدیک شدن آخرین خط دفاعی ما به شکست خوردن، در موارد گوناگونی از جمله چای سبز، گل‌های تنباکو، شیر مادر، زهر مار زنگی، پوست قورباغه، قارچ‌ها و حتی شیر یک پستاندار موسوم به "نوک‌اردکی" یا پلاتیپوس" (Platypus) به دنبال داروهای جدید هستند. پژوهشگران در این پروژه، به دنبال پپتیدهای ضد میکروبی جدیدی در بدن انسان بودند. آنها از یک الگوریتم برای یافتن پپتیدهایی با خواص ضد میکروبی در "پروتئوم" (Proteome) انسانی استفاده کردند. پروتئوم، به کل پروتئین‌هایی گفته می‌شود که طی زمان مشخصی در یک سلول بیان می‌شوند. این گروه پژوهشی، کار خود را با بررسی پروتئوم آغاز کردند تا پپتیدهایی را پیدا کنند که ویژگی‌هایی مشابه همه پپتیدهای ضد میکروبی دارند؛ یعنی طول آنها بین هشت تا ۵۰ آمینواسید است، بار مثبت دارند و حاوی قطعات آبگریز و آب‌دوست هستند. پپتیدهایی که پژوهشگران پیدا کردند، هیچ ارتباطی با سیستم ایمنی نداشتند و همین باعث شد که پژوهشگران آنها را با عنوان "پپتیدهای رمزگذاری شده" معرفی کنند. سپس پژوهشگران، ۵۵ مورد از پپتیدها را انتخاب کردند و به بررسی تاثیر آنها در برابر هشت باکتری بیماری‌زا از جمله "اشریشیا کلی" (E. coli)، "کلبسیلا پنومونیه" (Klebsiella pneumoniae)، "سودوموناس آئروژینوزا" (Pseudomonas aeruginosa) و "استافیلوکوکوس اورئوس" (Staphylococcus aureus) پرداختند. عفونت ناشی از این باکتری‌ها، اغلب به بستری شدن در بیمارستان می‌انجامد و درمان آن دشوار است. "سزار د لا فوئنته" (César de la Fuente)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما دریافتیم که ۶۳.۶ درصد از این ۵۵ پپتید رمزگذاری شده، فعالیت ضد میکروبی نشان می‌دهند. جالب اینجاست که این پپتیدها نه تنها با عفونت برخی از مضرترین باکتری‌های جهان مبارزه کردند، بلکه ارگانیسم‌های همسو را در روده و پوست هدف قرار دادند که برای ما سودمند هستند. ما حدس می‌زنیم که این می‌تواند نشان‌دهنده نقش تعدیل‌کننده یک میکروبیوتا باشد که در این پپتیدها وجود دارد. زمانی که پپتیدهای ضد میکروبی با سایر پپتیدهای همان ناحیه از بدن در یک گروه قرار گرفتند، بهتر عمل کردند و قدرت ضد میکروبی آنها تا ۱۰۰ برابر افزایش یافت. پژوهشگران در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام شد، متوجه شدند که پپتیدهای ضد میکروبی جدید، به خوبی آنتی‌بیوتیک‌های موجود عمل می‌کنند؛ بدون اینکه هیچ نشانه‌ای از سمی بودن را پدید آورند. مجموعه بعدی آزمایش‌ها بررسی کردند که آیا این پپتیدهای رمزگذاری شده، روی باکتری‌ها تأثیر می‌گذارند تا مقاومت بیشتری را ایجاد کنند یا خیر. نتایج این آزمایش‌ها نیز امیدوارکننده به نظر می‌رسد. فوئنته ادامه داد: ما دریافتیم که این مولکول‌های رمزگذاری شده، با نفوذ به غشای بیرونی باکتری‌ها که یک اندامک جدایی‌ناپذیر برای بقا است، به آنها حمله می‌کنند. باکتری‌ها برای مقاومت در برابر این نفوذ مخرب‌تر به غشای بیرونی، به انرژی زیاد و چندین نسل جهش نیاز دارند. این موضوع نشان می‌دهد که این پپتیدهای تازه کشف شده، گزینه خوبی برای تبدیل شدن به آنتی‌بیوتیک‌های پایدار هستند. به گفته پژوهشگران، این پروژه نه تنها می‌تواند به تولید آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی جدیدی برای مقابله با تهدید فزاینده ابرمیکروب‌ها کمک کند، بلکه روش مورد استفاده برای یافتن آنها نیز می‌تواند به کشف مولکول‌های پنهان برای درمان سایر بیماری‌ها بیانجامد. این پژوهش، در "Nature Biomedical Engineering" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha