پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ مراسم بزرگداشت علامه حسن زاده آملی در دانشگاه معارف اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای گفت: علامه حسن زاده آملی بر علوم ادبیات و زبان عربی، فقه، فلسفه، ریاضیات و هندسه مسلّط بودند؛ علامه حسن زاده در قبله شناسی ید طولایی داشتند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین قربانعلی زمانی قمشه ای، امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله حسن زاده آملی که در سالن جلسات امام رضا (ع) دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد ضمن گرامیداشت یاد این عالم فقید سعید در تبیین سیره و شخصیت علمی وی گفت: در قرآن حکیم در سوره بقره سه دسته آیات داریم که کم نظیرند؛ یکی از  آن ها «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَ مَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا وَ مَا یَذَّکَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ» و آیة الکرسی یکی دیگر از این سه آیه هستند.

وی افزود: «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنْزِلَ إِلَیْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَ مَلَائِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ...» تا آخر سوره بقره سومین دسته آیات سوره مبارکه بقره می باشد که همچون خورشید در منظومه شمسی هستند که سایر آیات حول آن ها دوران دارند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای با اشاره به شخصیت ملکوتی و در عین حال ناسوتی علامه حسن زاده آملی خاطرنشان کرد: حضرت علامه در مرحله عالی علوم عرفانی بودند.

وی قرآن کریم را شامل تمام علوم دانست و گفت: قرآن کریم خودش را تبیانًا لکلِّ شیء معرفی می کند؛ این گونه مباحث را فقط امثال حضرت علامه حسن زاده می توانند تبیین کنند؛ ایشان کتابی در مورد تانژانت ها دارند.

این محقق بنیاد دایرة المعارف مؤسسه اسراء تصریح کرد: همه نمازهای ما که به سمت قبله خوانده می شود ریشه های علمی و مثلثاتی دارند؛ در قرآن کریم به اینها اشاره شده است و محوری که ما در راستای آن می ایستیم بر پایه روابط مثلثاتی تعیین می گردد و بسیار دقیق می باشد.

وی با اشاره به توان علمی مرحوم آیت الله حسن زاده آملی افزود: ایشان در تبیین مسائل ریاضی که در قرآن کریم مورد اشاره قرار گرفته اند تشریحات بسیار خوب و دقیقی را به نگارش درآورده اند.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای بیان داشت: قرآن کتاب ما مسلمانان است؛ این کتاب را علمای ما در چارت تشکیلاتی در سه محور تبیین می کنند؛ یکی از این سه محور «ذات خداوند» است که قرآن کریم می فرماید به آن نمی توانید برسید.

وی گفت: خداوند در سوره توحید که به شناسنامه خدا معروف است خود را معرفی می کند؛ مرحوم علامه حسن زاده  در تفسیر و تبیین مفاهیم مربوط به توحید در این سوره مبارکه عبارات بسیار گهرباری دارند.

این پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: دانشمندان مانند قرآن کریم بیشتر به وسیله توحید افعالی مردم را هدایت می کنند؛ در جاهای زیادی از قرآن کریم توحید از طریق برهان انّی تبیین شده است.

وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از محضر اساتید علوم عنوان داشت: مرحوم علامه حسن زاده در این باره می فرمایند هیچ کس بدون استاد به جایی نمی رسد؛ باید از ظرایف و ریزبینی های اساتید و محققین آگاه شد تا به تعمق علمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین زمانی قمشه ای گفت: علامه حسن زاده را در کتاب «نصاب الصبیان» می توان شناخت؛ فهم کامل این کتاب کار آسانی نیست.

وی ادامه داد: فهم صحیح روایات اصول کافی به وسیله اعراب گذاری مرحوم علامه حسن زاده شدنی است؛ ایشان زحمت زیادی برای اعراب گذاری این کتاب شریف کشیده اند.

این محقق مؤسسه اسراء آیت الله حسن زاده را ذوفنون برشمرد و خاطرنشان کرد: ایشان بر علوم ادبیات و زبان عربی، فقه، فلسفه، ریاضیات و هندسه مسلّط بودند؛ علامه حسن زاده در قبله شناسی ید طولایی داشتند.

وی در پایان گفت: این عالم ربانی معمای عجیبی بود که شناخت وی نیاز به تلاش های علمی فراوانی دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha