پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حاج علی اکبری

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به دنبال عدالت هستند، از مسائلی که اخیرا مطرح شد، ابراز خرسندی کرد و گفت: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت جان بدهم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین جواد حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، شب گذشته در برنامه تلویزیونی ثریا شبکه یک سیما با موضوع «ائمه جمعه و رسالت عدالتخواهی»، در پاسخ به منتقدان، درباره نوع نگاه این شورا به مطالبه عدالت و مبارزه با فساد گفت: ماهیت امامت جمعه، ماهیتی عدالتی است و در بین کلان گفتمان های انقلاب اسلامی، مسأله عدالت جزو ستاره های قدر اول است.


وی اظهار کرد: در کنار سایر گفتمان ها که امام جمعه باید دنبال کند از جمله باید بحث عدالت را در مقام تببین و ترویج و تحقق دنبال کند و همیشه هم این طور بوده است.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با تاکید براینکه نگاه به عدالت باید جامع و در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و سلامت و . . . باشد، گفت: از ابتدای انقلاب در هر منطقه ای که نماز جمعه بوده است، به برکت آن این عدالت پیگیری شده است، اعم از مجموعه های آموزشی، بهداشت، مسائل اجتماعی و خانوادگی. اگرچه ائمه جمعه به لحاظ سطح پیگیری و نفوذ بیان یکسان نیستند.

* حاضرم در راه تحقق عدالت جان دهم

وی با اشاره به اینکه ائمه جمعه هم در جنبه سلبی و هم ایجابی به دنبال عدالت هستند، از مسائلی که اخیرا مطرح شد، ابراز خرسندی کرد و خاطرنشان کرد: به شخصه، حاضرم در راه تحقق عدالت، جان دهم.

حاج علی اکبری در ادامه گفت: وقتی جوانان ما نسبت به بحث عدالتخواهی دغدغه دارند، خیلی خوشحال می شوم و این را جزو رویش های انقلاب می دانم.



* برای مطالبه گری و پیگیری عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم

وی با تاکید بر اینکه عدالتخواهی، منحصر به قرائت آیات و احادیث نیست، عنوان کرد: تبدیل گفتمان عدالت به مطالبه عمومی، بسیج همه ظرفیتها را نیاز دارد.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفت: برای مطالبه گری، طرح و پیگیری مساله عدالتخواهی هیچ محدودیتی نداریم و ائمه جمعه هم در بیان مطالب، آزادند. ما ۹۰۰ نماز جمعه در کشور داریم. آیا منتقدان ائمه جمعه همه ۹۰۰ نماز جمعه را شرکت کرده اند؟ و همه خطبه ها را شنیده اند؟

وی ادامه داد: ائمه جمعه، خود، در سخت ترین وضعیت معیشتی زندگی می کنند. آنها با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند و بنابر این خود، با همه وجود، دشواری های زندگی و بی عدالتی ها را درک می کنند و خیلی فرق می کنند با کسانی که هیچ مسئولیتی ندارند و زندگی شان هم برقرار است و فقط دست به توییت و دست به قلم هستند.

حاج علی اکبری گفت: طرح مفاسد اعم از زمین‌خواری و کوه‌خواری و... هیچ محدودیتی در تریبون نماز جمعه ندارد، اما امام جمعه همه کاره منطقه خودش نیست و نهادهای گوناگون هر کدام وظایفی دارند.

وی با ابراز خرسندی از توجه رئیس جمهور به نقش ساختارهای فسادزا در بی عدالتی، اظهار کرد: کار امام جمعه فقط خطبه خواندن نیست و از قضا آسان ترین کار امام جمعه، خطبه خواندن و داد سخن سردادن است. امام جمعه، در غیر از نماز جمعه می تواند پیگیری مطالبات مردم منطقه اش را دنبال کند.

* عده ای بافته های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه با انتقاد از اینکه عده ای در مسأله عدالتخواهی، بافته های ذهنی خود را به شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نسبت دادند، گفت: درباره طرح مصادیق عدالتخواهی در تریبون های نماز جمعه، ما فقط یک ملاحظه داریم و آن این که خطبه های نماز جمعه در موضع حاکمیت و شبکه امامت است و وظیفه او حفظ وحدت و جلوگیری از انشقاق و تفرقه است و مانند جوان دانشجوی عدالتخواه نیست که چاره ای جز فریاد زدن بی عدالتی ندارد.

* اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه ممنوع است

وی خاطرنشان کرد: شما فرض کنید امام جمعه، هر هفته در خطبه ها پرونده ها را مرور کند، چه آنها که تخلف ثابت شده و چه آنها که ثابت نشده است، موجب می شود حال و ذهن مردم و زن و بچه هایشان مشوّش شود.

حاج علی اکبری گفت: ما هیچ محذوری در شبکه امامت جمعه برای عدالت ساختاری، موضوعی و گفتمانی نداریم، اما اتهام زدن به شخص حقیقی و حقوقی در خطبه های نماز جمعه بنا بر اعلام امام راحل و رهبر معظم انقلاب ممنوع است.

وی تصریح کرد: نماز جمعه جایگاه پدری و حاکمیتی دارد و نباید به جایگاه جنبش دانشجویی تقلیل یابد.



رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در واکنش به اظهارات حجت الاسلام قنبریان، مهمان تلفنی برنامه گفت: اگر دستگاه قضا حکم کند که مجرمی را به نماز جمعه ببرید و او را به مردم معرفی کنید، شورای سیاستگذاری دیگر ملاحظه ای در این باره ندارد، اما الان با زمان امیرالمومنین تفاوت دارد، زیرا آن زمان تنها رسانه، نماز جمعه بود اما الان که بازتاب جهانی دارد آیا مصلحت هست که مجرمی در نماز جمعه شلاق بخورد؟

وی افزود: شرکت دادن مجرمان در نماز جمعه از بابت تنبیه است یا عقب نماندن از فیض نماز است؟ ما برداشتمان محروم نماندن از فیض نماز است.

حاج علی اکبری گفت: صرفا در یک نماز جمعه، تعدادی از کارگران معترض حضور یافتند و آن امام جمعه که الان هم مسئولیت را واگذار کرده و امام جمعه نیست، برخورد خوبی نداشت، اما چرا این مسأله را به همه شبکه امامت جمعه تعمیم می دهند؟ چرا بسیاری از نماز جمعه هایی را که ملجأ کسانی است که برای احقاق حق خود به آن مراجعه می کنند، دیده نمی شود؟

* در تغییر امامان جمعه کوچکترین فشاری از بیرون نبود

وی درباره تغیرات در شبکه امامت جمعه، اظهار کرد: طی سه سالی که در این مسئولیت هستم بیش از ۵۰۰ امام جمعه جابجا شده‌اند که ۲۰۰ مورد آن افراد جدیدی هستند که وارد چرخه فعالیت شده‌اند، یعنی از ۹۰۰ نماز امام جمعه در کشور ۵۰۰ مورد جابجا شده‌اند. در تغییرات امامان جمعه، مسأله عدالتخواهی به هیچ وجه دخالتی نداشته است و کوچکترین فشاری هم از بیرون نبود. ما درباره مسائل مطرح شده در مورد باستی هیلز و ... در نماز جمعه حوزه مربوطه، حتی یک تذکر هم به آن امام جمعه ندادیم.

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اظهار کرد: من در تهران هشت خطبه خواندم، از این هشت خطبه، یک خطبه مستقل را به عدالت اختصاص دادم و در خطبه آخر هم که دوره جدید نماز جمعه پس از کرونا ایراد کردم، یک بخش را درباره عدالت صحبت کردم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ا.کریمی IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 1
    گفتکوی خیلی خوبی بود و آقای علی اکبری با متانت و سعه صدر بحث کردند. ولی به نظر من هنوز خیلی جا داره روحانیونی که در برنامه های چالشی و‌مناظره ها حضور پیدا می کنند دقت های رسانه ای شون را بالا ببرند و به صورت حرفه ای در فضای رسانه سخن بگویند.
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 0
      توی صحبتهای مجری می رفت و این نشانه سعه صدر نیست
  • امین IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    2 0
    در کل نگاه مثبتی به عملکرد شورای سیاست گذاری پیدا نکردم هرچند کسی روی منش و رفتار متخلقانه این بزرگوار شک و شبهه ای ندارد اما به نظر در تبیین و عملکرد گفتمان عدالت دچار تناقضات است و عدم رسیدگی به وضعیت معاش ائمه جمعه از نقاط ضعف این سازمان است و مسئله ای که بیشتر بروز داشت اینکه عدم مانعیت برای طرح گفتمان عدالت را بعنوان سیاست گفتمانی عدالت ! مطرح کردن را بهش سیاست گذاری و ریل گذاری نمی گویند!!!