شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
پایگاه سری اسرائیل

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

گاف امنیتی، پایگاه‌های سری نظامی  اسرائیل را لو داد

حساب کاربری «اینتل اسکای» در توئیتر از گاف بزرگ امنیتی رژیم صهیونیستی و لو رفتن موقعیت پایگاه‌های نظامی و امنیتی این رژیم پرده برداشت. این حساب کاربری نوشت: ارتش اسرائیل در مه ۲۰۲۱ (اردیبهشت ۱۴۰۰) وقتی که می‌خواست نقشه‌ای از مراکز آزمایش کرونا را منتشر کند، مرتکب گاف بزرگ امنیتی شد و به اشتباه موقعیت جغرافیایی پایگاه‌های نظامی و امنیتی حساس خود را به اشتراک گذاشت. به نوشته اینتل اسکای، در فایل افشا شده محل پایگاه‌های مخفی و محیط‌های دقیق پایگاه‌های متعدد از جمله تاسیسات متعلق به نیروی هوایی ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی نظامی روی نقشه نشان داده شد و اکنون اکثر پایگاه‌های رژیم صهیونیستی با پرچم این رژیم در دسترس همگان است. نه تنها این رژیم خود موجب انتشار اطلاعات حساس خود شده است، بلکه در ماه‌های اخیر هدف حملات سایبری و افشاگری‌های متعدد قرار گرفته است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست نیز در مطلبی از افشاگری‌های یک گروه مخالف رژیم صهیونیستی موسوم به «عدالت برای فلسطین» خبر داد و اعلام کرد که این گروه از ماه گذشته تاکنون شروع به انتشار اطلاعات و هویت تعدادی از مقامات موساد، ارتش رژیم صهیونیستی و شاباک در بستر کانال‌های تلگرامی کرده است. گروه سایبری «عصای موسی» نیز در ماه گذشته چندین حمله سایبری به نهادهای رژیم صهیونیستی داشته اند و اطلاعات بسیاری را در بستر تلگرام منتشر کرده اند.

منبع:خبرنگاران جوان

پیکر مطهر نخستین بانوی شهید مفقودالاثر کشف شد

در جریان عملیات کاوش پیکر مطهر شهدا توسط گروه‌های تفحص شهدا، برای نخستین بار پیکر مطهر یک بانوی شهید کشف شد. این پیکر متعلق به شهید فاطمه اسدی از زنان کردستان است که سال‌ها پیش به‌دست ضدانقلاب‌های حزب دموکرات به شهادت رسیده است. پیکر مطهر او پس از گذشت 37 سال از شهادت و گمنامی، پیدا شد و خبر بازگشت پیکر به تنهادختر او داده شد. سردار سید محمد باقرزاده، فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، روز گذشته‌، دوشنبه 17 آبان ماه 1400 با حضور در منزل دختر شهید فاطمه اسدی خبر تفحص او را به تنهابازمانده خانواده داد. سردار باقرزاده در این زمینه گفت: این اولین مورد در تفحص است که زن شهیدی را در مناطق عملیاتی کاوش می‌کنیم. همسر این بانوی شهید چاه‌کن بود و آمده بود تا دو روز در سپاه حسین‌آباد منطقه دیواندره چاه بکند، آنجا اسیر می‌شود و در زندانی با سرکردگی مصطفی هجری از حزب دموکرات زندانی می‌شود. همسر باوفایش با دو فرزند کوچک (پسر شیرخواره و دختر سه‌ساله‌اش) درصدد برآمد شوهرش را آزاد کند، از او تقاضای پول می‌کنند. وی افزود: شهید فاطمه اسدی 200 هزار تومان پول که در آن زمان مبلغ قابل‌توجهی بود از طریق فروش گوسفند و وسایل زندگی به دست می‌آورد به‌امید اینکه بتواند شوهرش را آزاد کند. آن‌هایی که شعار کرکننده دفاع از خلق کُرد را می‌دهند، نتوانستند این خواهر آزادی‌خواه ما را تحمل کنند، بعد از یک ماه شکنجه‌های وحشیانه او را به‌همراه یک برادر بسیجی در ارتفاعات به شهادت رساندند.

منبع:تسنیم

«اقامت» بدون واکسن ممنوع شد

پروتکل‌ بهداشتی مبارزه با بیماری کووید- ۱۹ در مراکز اقامتی بازنگری و ابلاغ شد. بر این اساس از ورود مسافر و فعالیت شاغلان در این مراکز بدون کارت واکسن و یا تست PCR منفی جلوگیری خواهد شد. جمشید حمزه‌زاده ـ رییس هیأت‌مدیره جامعه هتلداران ایران از به‌روزرسانی پروتکل بهداشتی در مراکز اقامتی، پیرو مکاتبه و اعلام معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها در کشور از اول آذرماه ۱۴۰۰ خبر داد. معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای خطاب به علی‌اصغر شالبافیان ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ و سعید ممبینی ـ رییس اتاق اصناف ایران ـ اعلام کرد: با توجه به توسعه واکسیناسیون، پروتکل بهداشتی در مراکز اقامتی با رویکرد اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، برای اقدام و پیاده‌سازی در هتل، متل، مهمان‌پذیر و مهمانسرا، بومگردی و نظایر آن، به‌روزرسانی شده است و مسؤولیت نظارت آن با معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رییس اتاق اصناف و واحدهای تابعه است. همچنین تاکید شده است، مراکز اقامتی با رعایت پروتکل جدید، مجاز به فعالیت در تمام شرایط رنگ‌بندی بوده و در صورت تغییر در مصوبات ستاد ملی کرونا مکلف به انجام مصوبات در هر زمان هستند. تاکید شده که وزارت بهداشت، و واحدهای تابعه دانشگاهی و شهرستانی وابسته، براساس مصوبه ستاد ملی کرونا ناظر عالی بوده و مکلف به نظارت مستمر هستند و درصورت مشاهده هرگونه تخلف و مغایرت، برخورد قانونی خواهند داشت و انتظار می‌رود این واحدها و وزارت متبوع گزارش‌های مستمر نظارت را به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات درمانی کشور ارائه دهند. وزارت بهداشت هتل‌ها، متل‌ها، مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، مراکز اقامتی گردشگری و بوم‌گردی و همه مراکز مرتبط را ملزم به رعایت این پروتکل کرده و متذکر شده این مراکز در صورت عدم توانایی رعایت الزامات مرتبط، حق فعالیت نداشته و مسؤولیت این موضوع با رییس اتحادیه یا سازمان مسؤول است.

منبع:ایسنا

اسرائیل مستحکم سازی شمال را کلید زد

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی سه‌شنبه تاکید کرد: دولت اسرائیل اجازه نخواهد داد حزب‌الله لبنان سلاح‌هایی در اختیار داشته باشد که به برتری نظامی اسرائیل در منطقه ضربه بزند.رژیم صهیونیستی اخیرا "طرح مستحکم سازی شمال" را برای مقابله با تهدیدات حزب‌الله و دیگر هم‌پیمانان آن در خاک سوریه کلید زد. بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل از هفته گذشته طرح مستحکم سازی شمال را آغاز کرد که در آن طی سال‌های آینده میلیاردها شکِل (واحد پول اسرائیل) سرمایه‌گذاری خواهیم کرد تا سطح آمادگی و هوشیاری خود را حفظ کنیم. وزیر جنگ این رژیم اضافه کرد: ما به ممانعت از وقوع جنگ و انجام عملیات ادامه می‌دهیم و پیام‌هایمان را می‌رسانیم تا مانع از قدرت ایران و حزب‌الله لبنان شویم. گانتس افزود: اگر جنگی در این جبهه باشد ما نیز آماده هستیم به طوریکه جوانب دفاع مدنی را طی تمرین جبهه داخلی تقویت کردیم. وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اشاره کرد: آماده انجام عملیاتی هستیم که قبلا مشابهش را ندیده‌ایم و با ابزارهایی به مقابله با چالش‌ها می‌رویم که در گذشته نداشتیم. او توضیح داد: عملیات به شکل گسترده در قبال تلاش‌های قدرت یابی یا اخلال در توازن در منطقه در جریان است. مرزهای شمالی اراضی اشغالی شاهد حالتی از تنش است به طوریکه ارتش این رژم برای مقابله با تلاش‌های حزب‌الله لبنان در سطح آماده باش است.

منبع:ایسنا

ترکیه در سوریه عملیات پهپادی اجرا کرد

حمله پهپادی ترکیه به یک خودروی در حال حرکت در شهر قامشلی واقع در شمال شرقی سوریه، سه کشته بر جای گذاشت.عصر روز سه‌شنبه یک خودرو در محله «الهلالیه» شهر قامشلی هدف حمله پهپادی ترکیه قرار گرفت. رسانه‌های محلی سوریه گزارش دادند که در این حمله پهپادی ترکیه، سه نفر جان خود را از دست داده‌اند. بیشتر مناطق قامشلی تحت کنترل شبه‌نظامیان کُرد «قسد» است اما نیروهای ارتش سوریه نیز در اطراف فرودگاه این شهر و سایر محله‌ها حضور دارند. ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف با انجام عملیات‌های «سپر فرات» و «شاخه زیتون»، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله «عفرین» و شهرهای «الباب»، «اعزاز» و «جرابلس» و بخش‌های از «قامشلی» را تحت اشغال خود درآورده‌ است.

منبع:ایسنا

جدال بر سر سیگار بالا گرفت

در حالی که اخیرا رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی از افزایش قیمت سیگار در سه ماهه چهارم سال و در پی اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سیگار و در نتیجه آن افزایش قاچاق خبر داده بود، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات می‌گوید ایران کمترین مالیات را بر محصولات دخانی دارد. به گزارش ایسنا، در پی مصاحبه ایسنا با رئیس انجمن تولیدکننـدگان، صادرکنندگان و واردکنندگان محصولات دخانی، جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات مالیات طی نامه‌ای با اشاره به اینکه دخانیات یکی از اجزای اصلی معاهده جهانی کنترل دخانیات است و در سال ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب و جمهوری اسلامی ایران عضو رسمی این معاهده شده، تصریح کرده که بر اساس این دستور العمل کشورها باید به سویی حرکت کنند که حداکثر ۷۰ درصد قیمت خرده فروشی فرآورده‌های دخانی مالیات باشد. بر این اساس کشور ایران طبق آخرین بررسی سازمان بین المللی در زمینه رسیدن به این اهداف، پایین ترین درجه و امتیاز در مقایسه با دیگر کشورهای جهان و منطقه داشته است. بر اساس اعلام جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات، در حال حاضر مالیات دخانیات در ایران کمتر از ۳۰ درصد نرخ خرده فروشی است که در مقایسه با ترکیه (۸۱)، اردن (۸۴)، فلسطین (۹۸) و... رقم پایینی محسوب می‌شود. این جمعیت همچنین معتقدند که عمده قاچاق توسط عوامل و صاحبان اصلی صنعت و تجارت مواد دخانی در کشور، منطقه و جهان انجام می‌شود و همیشه بهانه و توجیهی برای جلوگیری از افزایش مالیات و متقاعد ساختن دولت و مجلس برای عقب نشینی از تصمیماتی که می‌تواند منجر به کاهش مصرف مواد دخانی از یک طرف و به کار گیری مالیات دریافت شده برای رفاه مردم شود، عنوان می‌کنند. گفتنی است که موضوع مالیات بر سیگار همواره مناقشاتی بین وزارت بهداشت و تولیدکنندگان سیگار به همراه داشته؛ چرا که مجموعه وزارت بهداشت و ستاد کشوری کنترل دخانیات کشور معتقدند سیگار در ایران ارزان است و با افزایش مالیات بر سیگار مصرف کاهش می‌یابد و برای خزانه نیز یک منبع درآمد است. از طرف دیگر بر اساس آمارهای مجموعه بهداشتی کشور، مصرف دخانیات سالانه نزدیک به ۶۰ هزار مرگ را در کشور رقم می‌زند و ضرر ۴۰ هزار میلیارد تومانی برای حوزه سلامت به دنبال دارد، اما در بین ۱۸۲ کشور عضو کنوانسیون کنترل دخانیات سازمان جهانی بهداشت، ایران حداقل میزان مالیات بر محصولات دخانی را دارد و بر این اساس خواستار اصلاح ساختار مالیات بر دخانیات در فصل بودجه هستند. اما تولیدکنندگان محصولات دخانی معتقدند سیگار به نسبت سرانه درآمد در مقایسه با کشورهای دیگر ارزان نیست و افزایش مالیات سیگار عموما منجر به افزایش قاچاق می‌شود؛ چرا که اساسا تولید در ایران گران‌تر از کشورهای همسایه تمام می‌شود.

منبع:ایسنا

خطر حذف ایران از راه ابریشم قوت گرفت

در حالیکه در گزارش‌های اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس درباره وضعیت مسیرهای ترانزیتی ایران و مخاطرات کاهش سهم ایران در این زمینه اطلاعاتی منتشر شده است، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری اعلام کرد: اگر ایران در راستای توسعه ترانزیت و تقویت حضور خود در کریدورهای بین‌المللی گام برندارد، در آینده‌ای نه چندان دور از مسیرهای ترانزیت مانند راه ابریشم حذف خواهیم شد.اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی به وضعیت مسیرهای ترانزیتی ایران پرداخته و ضمن نامطلوب توصیف کردن زیرساخت‌های حمل و نقلی ایران هشدار داده است که کشورهای همسایه و رقبای ایران به سرعت مسیرهای موازی با مسیرهای ایران را ایجاد کرده و آن را توسعه داده‌اند. در این گزارش تاکید شده که راه‌های موازی مسیرهای ایران نه تنها سهم ایران از ترانزیت منطقه‌ای را تحت تاثیر قرار داده است که در آینده باعث برداشت بیشتر همسایگان از میادین مشترک نفتی و جذب فرصت‌های اقتصادی ایران خواهد شد. جواد هدایتی - مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل بین‌المللی- گفت: با توجه به پتانسیل‌های سرزمینی از جمله دسترسی به آب‌های آزاد، طول و عرض جغرافیایی و استعدادهای عملیاتی مانند تعداد ناوگان و رانندگان که از آن برخورداریم، مزیت بسیار بالایی برای توسعه ترانزیت و قرار گرفتن در کریدورهای ترانزیتی مهم داریم اما اگر الزامات آن را نداشته باشیم به زودی از مسیرهای ترانزیتی مانند راه ابریشم حذف خواهیم شد. وی افزود: هم اکنون فاصله بسیار زیادی بین آنچه اعداد و ارقام از میزان ترانزیت ایران نشان می‌دهد با آن چیزی که پتانسیل آن را داریم، وجود دارد اما طی سالیان گذشته میزان ترانزیت کشور به حدود ۱۲ میلیون تومان هم رسیده است و می‌توانیم آن را تا ۵۰ میلیون تن در سال افزایش دهیم. این در حالی است که هم اکنون ترانزیت ایران با کاهش قابل ملاحظه‌ای مواجه شده است. مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: برای توسعه ترانزیت باید الزامات آن را رعایت کنیم که در درجه نخست ایجاد جذابیت و اقتصادی کردن ترانزیت برای افزایش قدرت رقابت با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه در اولویت قرار دارد. هدایتی اظهار کرد: ارائه خدمات لجستیکی مناسب و حضور در مناسبات منطقه‌ای می‌تواند به ایران برای توسعه ترانزیت و افزایش درآمد ارزی از این طریق کمک کند که البته در این زمینه همه دستگاه‌ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند، بخواهند و بسترهای آن را برای فعالان این عرصه تسهیل کنند. وی تاکید کرد: باید مناسبات سیاسی و اقتصادی خود را با کشورهای دیگر به ویژه کشورهای همسایه تقویت کنیم تا بتوانیم در مناسبات منطقه‌ای نقش آفرینی کنیم، در کریدورهای بین المللی ترانزیتی حضور پررنگ داشته باشیم و از سوی دیگر باید برای رانندگان خودمان تسهیلاتی ایجاد کنیم و تجارت کشور را الکترونیکی کنیم تا بتوانیم زمان و هزینه ترانزیت را کاهش دهیم. مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اعلام کرد: باید بتوانیم از ظرفیت ناوگان خودمان استفاده کنیم و در این حوزه قیمت ها باید ساماندهی شود. به گونه‌ای که اگر یک کامیون ۲۰ هزار دلار قیمت دارد برای خرید و واردات آن نیز به همین میزان هزینه شود نه اینکه یک راننده برای خرید کامیون قیمتی ۸ تا ۱۰ برابر نرخ بین المللی پرداخت کند. اگر یک راننده کامیون حدود ۷ میلیارد تومان برای خرید یک کامیون نو هزینه کند دیگر نمی‌تواند با کشورهای همسایه رقابت کند. هدایتی تصریح کرد: از سوی دیگر اگر الزامات توسعه ترانزیت و کریدورهای ترانزیتی را رعایت نکنیم به عضویت کنوانسیون‌ها و موافقت نامه‌های بین المللی مهم حوزه حمل و نقل و ترانزیت در نیاییم، ممکن است در آینده جلوی ترانزیت ما را بگیرند و مجبور باشیم دست به دامان ناوگان و کامیون‌های خارجی باشیم. این این بدان معنی است که ممکن است در آینده به تدریج از کریدورها و مسیرهای ترانزیت مانند راه ابریشم حذف شویم یا آنکه آنقدر ترانزیت ایران ناچیز شده و به حداقل برسد که بود و نبود آن اهمیتی نداشته باشد.

منبع:ایسنا

ممنوعیت واردات برنج لغو شد

معاون فنی گمرک ایران از لغو ممنوعیت فصلی واردات برنج چند روزی زودتر از موعد مقرر خبر داد. طبق آنچه در قانون مقررات صادرات و واردات تاکید شده است، ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه جهت حمایت از تولید داخل اعمال می‌شود که برای سال جاری نیز اجرایی شد. در حالی هنوز زمان چهار ماهه به پایان نرسیده که این ممنوعیت لغو  شده است، آن طور که معاون فنی گمرک ایران در این رابطه به ایسنا توضیح داده است با توجه به زمان پایانی فصل برداشت برنج و همچنین نامطلوب بودن فضای نگهداری محموله‌های وارد شده در بنادر و جلوگیری از فساد احتمالی کالا این ممنوعیت لغو شد. ارونقی گفت که در مذاکرات صورت گرفته جهت لغو ممنوعیت فصلی، ترخیص برنج جهت ورود به بازار و ایجاد تعادل و ثبات در بازار مورد توجه بوده است. وی  این  را هم گفت که با لغو ممنوعیت، تمامی برنج‌های دارای شرایط می‌تواند فورا با ورود صاحب کالا ترخیص شود، این در حالی است که در حال حاضر حدود ۸۵ هزار تن که بعد از ممنوعیت وارد بنادر شده است امکان ترخیص دارد. گفتنی است که طبق ابلاغیه وزارت صمت به گمرک ایران، مقرر شد که ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای مرداد ماه اعمال شود، ولی صرفا آن بخش از محموله‌های برنج وارداتی که قبل از ۳۱ تیرماه دارای اعلامیه ورود و قبض انبار هستند مشروط به این‌که دارای ثبت سفارش باشند، امکان ترخیص داشته باشند. اما در این مدت با توجه به روند افزایشی قیمت برنج در بازار، بارها پیگیری‌هایی جهت لغو ممنوعیت فصلی و ورود برنج جهت جلوگیری از افزایش قیمت صورت گرفت تا اینکه در نهایت در ۱۲ روز مانده پایان زمان تعیین شده ، لغو شد. در این فاصله، حدود ۱۳ هزار تن برنج که قبل از اول مرداد به ایران رسیده ولی قبض انبار آن بعد از ممنوعیت بود، طی رایزنی هایی که بین گمرک و دستگاه های اجرایی صورت گرفت ترخیص شد. حدود ۱۵ هزار تن برنج نیز اکنون در گمرک وجود دارد که مانده واردات قبل از ممنوعیت فصلی است ولی به دلیل عدم تامین ارز ترخیص نشده و به گفته مسئولان گمرک به دلیل شرایط آب و هوایی، امکان فساد آن وجود دارد و باید سریع تر توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین تکلیف شود.

منبع:ایسنا

نیروهای سعودی از عدن گریختند

تعداد زیادی از نیروهای نظامیان سعودی شهر «عدن» مرکز جنوب یمن را ترک کردند. نظامیان سعودی مستقر در اردوگاه فرماندهی ائتلاف در منطقه الشعب شهرستان البریقه (غرب عدن) خودروهای زرهی و تجهیزات نظامی را به کشتی «دره جده» در بندر الزیت منتقل کردند. به گزارش روسیا الیوم، همزمان یک هواپیمای باری سعودی برای انتقال همزمان تجهیزات و نظامیان در فرودگاه عدن فرود رفت. از سوی دیگر منابع رسانه‌ای یمن، تصاویر مربوط به کشتی حامل خودروهای نظامی و تجهیزات نظامیان سعودی که در حال خروج از بندر عدن بود، منتشر کردند. نظامیان سعودی حدود یک ماه پیش نیز پایگاه نظامی «العند» واقع در استان لحج را تخلیه کرده بودند. گزارشی درباره علت خروج نظامیان سعودی و تجهزات ارتش عربستان از جنوب یمن منتشر نشده است.

منبع:ایسنا

دولت سیزدهم ترمز تورم را کشید

سه ماه از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد؛ دولتی که از همان ابتدا حمایت از معیشت و رفاه مردم را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داد و رییس جمهوری به تمام اعضای کابینه تاکید کرد که معیشت و سلامت مردم اولویت اصلی دولت سیزدهم است. تیم اقتصادی دولت بارها در برنامه‌های خود، روش‌های مختلفی از کنترل قیمت‌ها را ارائه کردند و دست همکاری به سوی کارشناسان و صاحبنظران در این زمینه دراز کردند. وزیر امور اقتصادی و داریی نیز در سخنان خود افزایش قیمت ارز و فشار کسری بودجه را دلیل اصلی نرخ تورم دانسته و تاکید کرده است که این روند با اقداماتی همچون کنترل نوسانات نرخ ارز، دسترسی به ارزهای بلوکه شده و عدم استقراض از بانک مرکزی کنترل می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که شتاب رشد نرخ تورم در دولت سیزدهم طی دو ماه گذشته در مقایسه با دولت قبل کاهش یافته است. برای اثبات این موضوع جزئیاتی از نرخ تورم در دو ماه پایانی دولت دوازدهم (خرداد و تیرماه) و دو ماه شروع به کار دولت وقت (شهریور و مهرماه) ارائه می‌شود. در این گزارش از نرخ تورم اعلامی مرکز آمار استفاده شده است. براساس اعلام مرکز آمار نرخ تورم سالیانه در خردادماه ۴۳.۲ درصد و تیرماه ۴۴.۲ درصد بود. براین اساس نرخ تورم سالیانه کل کشور در دو ماه پایانی خدمت دولت گذشته یک درصد رشد داشت. همچنین در این بازه زمانی نرخ تورم خوراکی‌ها ۲.۹ درصد و اقلام غیرخوراکی و خدمات ۰.۵ درصد رشد داشت. در مقابل رشد یک درصدی نرخ تورم در دو ماه پایانی دولت گذشته، شتاب رشد نرخ تورم در شهریورماه و مهرماه (ماه‌های شروع‌ به کار دولت وقت) ۰.۴ درصد کاهش یافت. در شهیریور و مهرماه نرخ تورم اقلام غیرخوراکی نه تنها رشد نداشت بلکه ۱.۲ درصد نیز کم شد. نرخ تورم سالیانه اقلام غیرخوراکی در شهریورماه ۳۹.۵ درصد بود که این رقم در مهرماه به ۳۸.۳ درصد رسید. نرخ تورم ماهانه، میزان تغییر قیمت اقلام مصرفی را در یک ماه نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. این شاخص در خردادماه ۲.۵ درصد و در تیرماه ۳.۵ درصد بود و رشد یک درصدی را ثبت کرد. نرخ تورم ماهانه خوراکی‌ها در خردادماه ۳.۲ درصد و در تیرماه ۳.۱ درصد شد. نرخ تورم ماهانه کل در شهریورماه ۳.۹ درصد و در مهرماه ۳.۷ درصد بود. طبق اعلام مرکز آمار نرخ تورم ماهانه در دولت وقت نه تنها افزایش نیافت بلکه کاهش ۰.۲ درصدی را نیز در این بخش شاهد بودیم. در این دوره (در شهریور و مهرماه) میزان تورم اقلام غیرخوراکی نیز کاهش بود و از ۳.۳ درصد شهریورماه به رقم سه درصد در مهرماه تقلیل یافت. نرخ تورم نقطه‌ای نیز از دیگر شاخص‌های مهم در بحث اقتصادی است که میزان نرخ تورم یک ماه را نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیان می‌کند. طبق داده‌های منتشر شده مرکز آمار تورم نقطه‌ای خردادماه ۴۷.۶ درصد بود و این شاخص در تیرماه چهار درصد کاهش داشت. تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی و غیر خوراکی نیز در خرداد و تیرماه روند نزولی داشت. براساس این گزارش میزان نرخ تورم خوراکی‌ها در خردادماه ۶۲.۳ درصد و در تیرماه ۵۶.۹ درصد بود یعنی ۵.۴ درصد کاهش داشت. اقلام غیرخوراکی نیز در خردادماه و تیرماه به ترتیب ۴۰.۸ درصد و ۳۷.۴ درصد بود؛ در این شاخص نیز کاهش ۳.۴ درصدی را شاهد بودیم. روند نزولی نرخ تورم نقطه‌ای نه تنها در دولت جدید متوقف نشد بلکه شتاب بیشتری گرفت. طبق آمار نرخ تورم نقطه‌ای کل در شهریورماه (یک ماه پس از فعالیت دولت جدید) ۴۳.۷ درصد بود و در دو ماه بعد ۴.۵ درصد کاهش یافت و به ۳۹.۲ درصد شد. نرخ تورم اقلام غیرخوراکی در شهریورماه ۳۵.۴ درصد بود یعنی در مقایسه با تیرماه ۲ درصد کم شد و این کاهش در مهرماه نیز ادامه داشت و به رقم ۲۹.۵ درصد رسید یعنی ۷.۹ درصد کاهش داشت. بررسی آمارها نشان می‌دهد که نرخ تورم بخش بهداشت در تیرماه (در دوران فعالیت دولت گذشته) نسبت به خردادماه ۶.۳ درصد بود در حالی که این رقم در مهرماه نسبت به ماه قبل از آن (دوره تصدی دولت جدید) ۲.۴ درصد بود. همچنین نرخ تورم حمل و نقل در دولت جدید ۱.۵ درصد شد در حالیکه در دولت قبل ۴.۲ درصد بود. میزان تورم اجاره‌بها در دو ماه شروع به کار دولت وقت ۳.۲ درصد شد که در مقایسه با دو ما پایانی دولت گذشته ۰.۸ درصد کاهش داشت.

منبع:ایرنا

عراق به ترک ها هشدار داد

مدیر کل سازمان سدها و منابع آبی عراق در گفت و گو با رسانه های عراقی گفت: ترکیه قصد ساخت سد دجله بر روی رودخانه دجله را دارد، اقدامی که حتی از سد الیسو هم برای عراق خطرناک تر است. این مقام مسئول عراقی تاکید کرد ساخت این سد جدید برای حق آبه اندک عراق خطرناک است و نباید بدون توافق دو کشور نسبت به ساخت این سد اقدام شود. گفته می شود درپی اعتراض عراق، دولت ترکیه ساخت سد الجزره را متوقف کرده است. طبق اعلام گزارش های رسمی عراق، ترکیه تامین کننده ۷۰ درصد از منابع آبی جاری عراق از طریق دو رودخانه بزرگ دجله و فرات و جمهوری اسلامی ایران نیز نزدیک به ۳۰ درصد دیگر را از طریق چند رود مرزی تامین می کند. وزیر منابع آبی عراق در این راستا پیشتر مدعی شد که ترکیه به میزان ۵۰ درصد سهم آب عراق را کاهش داده و ایران در برخی رودهای مرزی، ورودی آب را به صفر رسانده است. از این رو، تبلیغات گسترده ای در داخل عراق شکل گرفته که اگر عراق به حق آبه خود دست نیابد به نهادهای بین المللی شکایت خواهد کرد. با وجود بزرگنمایی مشکل خشکسالی در عراق، تمامی گزارش های رسمی حاکی است که وضعیت این کشور نسبت به دو کشور ایران و ترکیه بهتر است. وضعیت جمیعتی عراق با حدود ۴۰ میلیون نفر و منابع فراوان آبی به ویژه دو شاهرود دجله و فرات که زیر شاخه هایی از آنها مانند مویرگ در تمام پهنه جغرافیایی عراق پراکنده شده، در مقایسه با دو کشور ایران (بیش از۸۰ میلیون نفر) و ترکیه (بیش از ۸۰ میلیون نفر) باعث شده تا سرمایه آبی عراق، بهتر از دو همسایه دیگر باشد. با وجود همه اینها، صاحب نظران اتفاق نظر دارند که مشکل اساسی معضل آب در عراق، نه جمهوری اسلامی ایران و نه ترکیه، بلکه خود عراق است که به دلایل مختلف نتوانسته در زمینه زیر ساخت های حفظ و مدیریت آب اقدام جدی کند. طبق گزارش های رسمی، تاریخ ساخت تمامی طرح های مرتبط با آب عراق از جمله سدها و دریاچه های مصنوعی به ۶۰ سال قبل یعنی دهه ۶۰ قرن گذشته و قبل از آن باز می گردد و از آن تاریخ تا امروز، طرح آبی قابل ذکری در این کشور به اجرا در نیامده است. تنها طرح مهم اجرا شده مربوط به کانال کشی در تالاب های جنوب عراق است که رژیم بعث صدام در دهه ۹۰ با هدف سیاسی و برای خشکاندن آنها به اجرا گذاشت که بعد از سقوط رژیم صدام، این طرح، متوقف و دوباره زندگی طبیعی تا حدودی به تالاب های جنوب عراق باز گشت. علاوه بر اینها، ضعف دولتی در اخذ هزینه های مصرف آب از شهروندان عراقی و گسترش شهرک های غیر قانونی در اطراف شهرها که عموما فاقد کنتور آب هستند و از همه مهمتر سرقت بی رویه آب، مشکلات مدیریت آب را در این کشور مضاعف کرده است. افزایش بی رویه جمعیت در طول ۵۰ سال اخیر در عراق از ۱۰ میلیون به ۴۰ میلیون نفر یعنی چهار برابر، عملا مصرف آب را نیز به همین میزان چهار برابر افزایش داده بدون اینکه دولت این کشور در این راستا طرح قابل ذکری برای تامین آب این جمعیت اجرا کند. جالب توجه اینکه عراق، ۵۰ سال قبل (۱۹۷۰) طرح بزرگ خود را با عنوان «نفت پایدار» برای توسعه زمین های کشاورزی در این کشور به میزان چهار برابر اعلام کرد، اما عملا سطح زیر کشت فعلی عراق حتی کمتر از ۵۰ سال گذشته شده است؛ بدین معنا که مصرف آب برای کشاورزی که یکی از پرمصرف ترین حوزه های آبی است به شدت در این کشور کاهش یافته است. طبق این طرح قرار بود که سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در عراق در ۱۹۷۰ از ۶ میلیون هکتار، بعد از یک دهه به ۲۴ میلیون هکتار برسد، اما گزارش وزارت کشاورزی عراق در مارس گذشته کل سطح زیر کشت این کشور را ۳ میلیون و ۷۵۰ هکتار اعلام کرده است.

منبع:ایرنا

غول پیکر ها برای تخلیه کالاهای اساسی صف کشیدند

مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: ۱۲ کشتی حامل انواع کالاهای اساسی در لنگرگاه بندر شهید رجایی بندرعباس، منتظر مجوز تخلیه هستند.علی رضا محمدی کرجی ران افزود: بار این کشتی‌ها ۷۲۴ هزار و ۱۷۷ تن گندم، روغن خوراکی، جو و شکر است که پس از پایان مراحل قانونی، هفته آینده در بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرند. وی گفت: تخلیه کالای هر کشتی پس از آزمایش و تائید سلامت ۱۰ تا ۱۵ روز طول میکشد. مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۲۹ تن انواع کالای اساسی در این بندر تخلیه شده است که بیشتر، گندم و روغن خوراکی بود. محمدی کرجی ران افزود: روغن نباتی، برنج، ذرت، شکر، کنجاله سویا، کود، گندم و جو بیشترین کالاهای اساسی است که امسال با ۴۶ فروند کشتی وارد بندرشهید رجایی شده، و پس از تخلیه به دو روش حمل جاده‌ای و ریلی به استان‌های مقصد فرستاده شده است. وی به واردات نیم میلیون تن روغن خوراکی از ابتدای سال تا نیمه آبان ماه اشاره کرد و افزود: روغن‌های خوراکی با ۱۷ فروند کشتی وارد بندر شهید رجایی شده است. مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: بخشی از این محموله، بسته به نیاز بازار به کارخانه‌های فرآوری منتقل، و بقیه درمخازن ویژه نگهداری کالا، ذخیره شده است.

منبع:شبکه خبر

رزمایش ذوالفقار با رهگیری پهپادهای آمریکایی تمام شد

پهپادهای MQ-۹ و RQ ۴ آمریکایی که در جریان برگزاری رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، به منطقه FIR و محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران ورود کرده بودند، رهگیری شدند و مورد اخطار قرار گرفتند.به نقل از ستاد تبلیغات رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش، در جریان برگزاری این رزمایش، پهپادهای MQ-۹ و RQ ۴ در حالی که از کیلومترها دورتر در رصد کامل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور قرار داشتند، اقدام به ورود به منطقه FIR و محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی) ایران کرده بودند، از سوی پدافند هوایی ارتش رهگیری و با اخطار جدی مواجه شدند. این هواگردهای فرامنطقه‌ای پس از قاطعیت پدافند هوایی در رهگیری و اخطار، مسیر خود را از حالت نزدیک شونده به مرزهای جمهوری اسلامی ایران تغییر دادند. رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۰ ارتش از ابتدای برگزاری، مورد توجه نیروهای فرامنطقه‌ای به ویژه آمریکا قرار گرفته و در این راستا پهپادهای MQ-۹ و RQ ۴ آمریکایی، اصرار بر فعالیت در محدوده FIR جمهوری اسلامی ایران و محدوده ADIZ (منطقه شناسایی دفاع هوایی)، قصد جمع آوری اطلاعات و نزدیکی به منطقه عمومی این رزمایش را داشتند. در طول برگزاری رزمایش هواگردهای بیگانه به دفعات مورد اخطار نیروی پدافند هوایی ارتش قرار گرفتند.

منبع:شبکه خبر

کاروان نظامی آمریکا مورد حمله قرار گرفت

کاروان نظامیان آمریکایی در مسیر عبوری خود در جنوب عراق هدف یک بسته انفجاری قرار گرفت و آسیب‌هایی به آن وارد شد.به نقل از شفق نیوز، کاروان نظامیان آمریکایی در مسیر عبوری خود در جنوب عراق هدف یک بسته انفجاری قرار گرفت. در این ارتباط گفته شده که یک بسته انفجاری در استان الدیوانیه منفجر و در پی آن، کاروان حامل تجهیزات لجستیک آمریکا هدف قرار گرفته شد. اگرچه این حمله تلفات جانی در پی نداشته است، اما آسیب‌هایی به کاروان نظامی ائتلاف آمریکا وارد شده است. همچنین کانال تلگرامی صابرین نیوز اعلام کرد که گروه «اصحاب الکهف» مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفته و تأکید دارد که این حملات در انتقام گیری از شهادت «ابومهدی المهندس» نایب رئیس الحشد الشعبی و سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسدارن صورت گرفته است. طی ماه‌های اخیر، کاروان‌های لجستیک ارتش ایالات متحده آمریکا بارها در نقاط مختلف عراق هدف قرار گرفته‌اند. با این حال، آمریکایی‌ها همچنان از پایبندی به مصوبه پارلمان عراق مبنی بر خروج هرچه سریع‌تر از خاک این کشور طفره می‌روند.

منبع:شبکه خبر

مجلس از سامانه خانواده رونمایی کرد

سامانه راهنمای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به منظور دسترسی آسان مردم به مواد و مشوق‌های این قانون، رونمایی شد.در حاشیه جلسه علنی امروز مجلس طی یک نشست خبری با حضور فاطمه محمد بیگی و زهره سادات لاجوردی، اعضای کمیسیون مشترک بررسی طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین علیرضا سلیمی عضو هیات رییسه مجلس از این سامانه رونمایی شد.

منبع:شبکه خبر

بایدن وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران را تمدید کرد
جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا ظهر سه‌شنبه به‌وقت محلی با ارسال نامه‌ای به کنگره این کشور، «وضعیت اضطراری ملی» در قبال جمهوری اسلامی ایران را تا تاریخ 14 نوامبر 2022 (23 آبان 1401) تمدید کرد. در این بیانیه تأکید شده است که اعلام وضعیت اضطراری در قبال ایران به 14 نوامبر 1979 [10 روز پس از اشغال لانه جاسوسی آمریکا در ایران] بازمی‌گردد و از آن زمان تاکنون ادامه یافته است. وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران که در سال 1979 اعلام شده است با وضعیت اضطراری اعلام‌شده در 15 مارس 1995 [اسفندماه 1374 در دوران ریاست‌جمهوری بیل کلینتون] متفاوت است و آنچه امروز تمدید شده در واقع همان وضعیت اضطراری ملی در قبال ایران به‌تاریخ 14 نوامبر 1979 است.

منبع:تسنیم

نتانیاهو به قدرت ایران اعتراف کرد

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی که همچنان نمی‌تواند خشم خود را از شکست در مقابل ائتلاف بنت ـ لاپید پنهان کند، بار دیگر به شدت به این کابینه تاخت. روزنامه «یسرائیل هیوم» در تارنمای خود در این باره نوشت: رهبر مخالفان دولت شامگاه دوشنبه به شدت به نخست وزیر حمله کرده و اعلام کرد نفتالی بنت ضعیف و خاموش است و تمامی رهبران جهان او را اصلا به حساب نمی‌آورند، چون می‌دانند که او صرفاً یک عروسک در این ساختار است. نتانیاهو که در یک نشست عمومی و بنا به درخواست 40 عضو کنِسِت مخالف ائتلاف حاکم سخن می‌گفت افزود: امروز ایران به خوبی می‌داند که ما ضعیف هستیم. تا یک ماه دیگر ایران به مذاکره هسته‌ای با کشورهای ابرقدرت جهانی باز خواهد گشت و این امر خطری حیاتی برای امنیت اسرائیل است. وی در بخش دیگری از این سخنرانی خود در همین رابطه خطاب به بنت گفت: بجنگید! افکار عمومی را علیه این توافق خطرناک بسیج کنید! اما شما فقط سر خود را پایین می‌اندازید.

منبع:تسنیم

مجلس با ارجاع گزارش استنکاف روحانی موافقت کرد

گزارش کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در مورد استنکاف حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه کشور از اجرای قانون حمایت صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی در جلسه علنی سه‌شنبه 18 آبان ماه مجلس شورای اسلامی قرائت شد. پس از قرائت گزارش کمیسیون انرژی از سوی سخنگوی این کمیسیون و بحث و بررسی این موضوع در نهایت نمایندگان با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه به منظور بررسی چرایی استنکاف حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه از اجرای قانون توسعه پتروپالایشگاه‌ها موافقت کردند. 184 نماینده مجلس با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه به منظور بررسی استنکاف حسن روحانی و سازمان برنامه و بودجه از اجرای این قانون رأی موافق دادند.

منبع:تسنیم

«اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگوئه شد

دانیل اورتگا برای چهارمین دوره پیاپی به عنوان رئیس جمهور نیکاراگوئه انتخاب شد. این انتخاب در حالی صورت می‌گیرد که رقبای سیاسی وی پیش از رای‌گیری دستگیر شده اند. شورای عالی انتخابات نیکاراگوئه اعلام کرد: با شمارش تقریباً تمام آرا، آرای مقدماتی نشان می‌دهد که ائتلاف جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا اورتگا با حدود ۷۶ درصد آرا پیروز شده است. در ماه‌های منتهی به انتخابات روز یکشنبه نیکاراگوئه، کشورهای غربی و آمریکای لاتین نگرانی عمیق خود را درباره ناعادلانه بودن رای گیری ابراز کردند چرا که اورتگا مخالفان و افرادی که با او اختلاف عقیده دارند را بازداشت کرده بود. افزون بر این، ناظران انتخابات اتحادیه اروپا و سازمان کشورهای آمریکایی اجازه بررسی دقیق روند انتخابات را نداشتند و خبرنگاران از ورود به این کشور منع شده بودند. پیش‌تر نیز آمریکا ضمن «غیر دموکراتیک» خواندن انتخابات نیکاراگوئه، این کشور را به اعمال تحریم تهدید کرد. بایدن دولت فعلی نیکاراگوئه را متهم کرد که از ماه مه گذشته تا کنون نزدیک به ۴۰ چهره مخالف خود را بازداشت کرده است. در کنگره نیز، دموکرات‌ها از قانون موسوم به «رنسر» که فشارها را بر نیکاراگوئه افزایش می‌دهد، حمایت کردند. اتحادیه اروپا نیز در همین خصوص اعلام کرد این انتخابات تبدیل نیکاراگوئه به یک سیستم خودکامه را کامل می‌کند. روز یک‌شنبه مردم نیکاراگوئه، رئیس جمهور و پارلمان را برای پنج سال آینده انتخاب کردند. جبهه آزادی‌بخش ملی ساندینیستا، دانیل اورتگا، رئیس جمهور نیکاراگوئه و همسرش روزاریو موریلو، معاون رئیس جمهور نیکاراگوئه را به ترتیب به عنوان نامزد ریاست جمهوری و نخست‌وزیری تایید کرده بود.

منبع:خبرنگاران جوان

میدان مقاومت به اتمام رسید

سرپرست وقت شهردار اراک خردادماه امسال در جمع اصحاب رسانه در محل اجرای پروژه میدان مقاومت وعده ۱۰۰ روزه اتمام این تقاطع غیرهمسطح را مطرح کرد اما اکنون این وعده تابستانی به سرمای پاییزی رسیده است و یخبندان زمستان را در پیش دارد و مردم برای طی کردن مسیر خیابان قائم مقام تا میدان امام حسین (ع) همچنان مشغول بازی مار و پله در کوچه پس کوچه‌های اطراف پروژه هستند. فاز اول این پروژه در شهریورماه زیر بار ترافیکی رفت و قسمت دیگر آن نیمه تمام باقی مانده است. وعده ۱۰۰ روزه اتمام تقاطع غیرهمسطح میدان مقاومت مشتی است که نمونه‌ای از خروارهای وعده عمل نشده است.

منبع:مهر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha