پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تربیت فرزند

حوزه/ مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا گفت: با مطالعه آیات قرآن و روایات معصومین مشاهده می‌کنیم چقدر آموزه‌های دینی دقیق و جامع است و عمل به آن می‌تواند ضامن موفقیت انسان باشد.

حجت الاسلام محمدمهدی حاجیلویی، مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، در ادامه سلسله گفت‌وگوهای «زندگی موفق»، با اشاره به شیوه برخورد و رفتار فرزندان با پدر خود، اظهار داشت: در روایتی از امام کاظم(ع) نقل شده است که مردی نزد پیامبر گرامی اسلام آمد و از حق پدر و فرزند سوال کرد و حضرت در جواب به چهار موضوع اصلی اشاره کردند که اولین آن عدم صدا کردن پدر با نام است، یعنی فرزند نباید نام پدر خود را به تنهایی و بدون لقب به کار ببرد.

وی به تشریح دومین و سومین وظیفه فرزند در برابر پدر از نظر امام کاظم پرداخت و گفت: فرزندان باید مراقب باشند که هیچگاه جلوتر از پدر خود راه نرود و قبل از او در جایی ننشیند و احترام پدر خود را در این موارد نگاه دارد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با تاکید بر اینکه فرزند نباید رفتارش به نحوی باشد که مردم به پدر او بدگویی کند، یادآور شد: چهارمین وظیفه فرزندان در برابر پدرشان این است که با مردم رفتاری درست داشته باشند و باعث ناراحتی و دلخوری دیگران از او نشوند.

وی با اشاره به خاطره‌ای از برخورد امام خمینی(ره) با یکی از مسئولان کشوری وقت، که جلو تر از پدر خود به خدمت امام رسید، عنوان کرد: زمانی که آن مسئول پس از ورود خود و عرض ادب خدمت امام(ره) پدر خود را معرفی کرد، رهبر کبیر انقلاب فرمودند "اگر این آقا پدر شما هستند، پس چرا جلو تر از او راه افتاده‌ای؟ " 

وظایف چهارگانه فرزند نسبت به پدر در کلام امام کاظم(ع)

حجت الاسلام حاجیلویی با بیان اینکه انسان در هر جایگاهی که قرار دارد موظف است تا پدر خود را مقدم بداند، گفت: در همین رابطه نیز روایتی از امام رضا(ع) بیان شده که در آن حضرت مهم‌ترین وظایف فرزندان نسبت به پدر را فرمانبرداری، نیکی، احترام گذاشتن و بالا نبردن صدا در برابر پدر بیان فرموده‌اند.

وی تصریح کرد: با مطالعه آیات قرآن و روایات معصومین مشاهده می‌کنیم چقدر آموزه‌های دینی دقیق و جامع است و عمل به آن می‌تواند ضامن موفقیت انسان باشد.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه بعد از فوت پدر نیز فرزند نسبت به والدین خود دارای وظایفی است، مطرح کرد: هر کجا حقی وجود دارد در برابر آن تکلیف و وظیفه‌ای نیز مطرح است و لذا پدر هم نسبت به فرزند خود دارای وظایف متقابلی است.

وی ادامه داد: آنچه در روایات نسبت به وظایف پدر در برابر فرزند مطرح شده، عبارت است از، انتخاب نام نیکو، تربیت صحیح، آموزش قرآن و فراهم کردن شرایط ازدواج در هنگامی که فرزند به سن ازدواج می‌رسد.

انتهای پیام.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha