شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی اشکوری

حوزه/ عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: نقد عملکرد مسئولان در خطبه های نماز جمعه باید بر اساس موازین شرعی و اخلاقی باشد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی اشکوری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت نماز جمعه و وظیفه و رسالت سنگین امامان جمعه ابراز داشت: آگاهی بخشیدن به مردم نسبت به اوضاع جامعه و دعوت آنان به آنچه خیر و صلاح دنیا و آخرت در آن است، همچنین تذکر دادن و هشدار دادن به مردم و مسئولان نسبت به خطراتی که جامعه را تهدید می کند، از جمله وظایف بسیار مهم ائمه جمعه است.

وی افزود: یکی از نگرانی های امروز جامعه ما ناظر به مسأله معیشت و گرفتاری های مردم است که طبعاً امامان جمعه در این خصوص نیز رسالت مهمی برعهده دارند و می بایست نکات مورد نظر را خطبه های نماز جمعه متذکر شوند. همچنین دغدغه هایی که دین نسبت به مردم و جامعه از منظر فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دارد نیز همواره باید مورد توجه باشد و این مباحث نباید مغفول واقع گردد.

وی همچنین گفت: ائمه جمعه حقیقتاً بار مسئولیت مهمی را بر دوش می کشند و ملجأ مردم و در سنگر دفاع از اسلام و مکتب هستند، اما با این وجود باید مراقب باشند که با برخی حرف ها و مواضع، بهانه برای تخریب به دست دشمن ندهند، ضمن آن که نقد ها باید بر اساس موازین شرعی و بجا باشد تا مورد نظر و رضایت شرع و دین قرار گیرد، نه این که صرفاً مورد خوشایند برخی از مردم حتی برخی از حاضرین در نماز جمعه باشد.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: این مراقبت در گفتار برای امامان جمعه بسیار مهم و کلیدی است، چه آن که گاهی اوقات با یک سخن چه بسا تزلزل و خدشه و یا دلسردی در جامعه و بین مردم نسبت به کشور و نظام و دین و مکتب ایجاد شود و لذا همواره باید به این مباحث آگاه بود.

از سوی دیگر می بایست اعتماد مردم به نظام و انقلاب را در بین مستمعین و مخاطبین نماز جمعه تقویت کرد، ضمن آن که به هیچ وجه نباید نسبت به خدشه وارد شدن به آبرو و حیثیت افراد بی توجه و بی تفاوت بود.

وی بیان داشت: طبعاً تا زمانی که یک اتهامی در خصوص فردی ثابت نشده نباید آن را در تریبون عمومی ابراز کرد چرا که ممکن است باعث ایجاد حساسیت و تحریک عواطف مردم شود و این کار بر اساس موازین شرعی و اخلاقی، کار درستی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اشکوری همچنین افزود: البته گاهی ممکن است بر اساس رهنمودها و خط مشی های مقام معظم رهبری، دست به افشای گروه های محارب و معارض بزنند این ایرادی ندارد اما نسبت به افرادی که به هرحال کارگزار نظام هستند نباید هر حرفی را بدون دلیل و سند و حجت بیان کرد چرا که این کار خلاف باعث خدشه به حیثیت افرادی می شود.

وی گفت: حتی اگر افرادی ناخواسته اشتباه و لغزش هم داشته باشند نباید مُدام آن ها را بازگو کرد بلکه می بایست ناصحانه تذکر داد نه این که بیش از آن که قوه قضاییه در باب توبیخ و مجازات وی مقرر کرده، در بوق و کرنا کنیم و این رویه ها درست نیست و شبهه قوی شرعی دارد، کما این که در روایات ما نیز آمده کسی که مؤمنی را به خاطر خطایش سرزنش کند، او نمی میرد مگر آن که خودش هم دچار آن خطا و لغزش می شود.

عضو خبرگان رهبری یادآور شد: البته سخن بنده به این معنا نیست که خیانت و دست بردن در بیت المال و کم کاری و ضعف عملکرد مسئولان را توجیه کرده و روی آن ها سرپوش بگذاریم، اما بحث بر سر آن است که موازین اخلاقی و شرعی لزوماً می بایست رعایت شود و تا جرم ثابت نشده در دستگاه قضایی نباید با آبروی افراد بازی کرد.

وی گفت: از این نکته هم غافل نشویم که ائمه جمعه، مأمور دستگاه قضایی نیستند که بخواهند حدی را جاری کرده و یا مجازاتی اعمال کنند، بلکه وظیفه آن ها تذکر و هشدار بر اساس همان نکاتی است که عرض داشتم. البته در برخی موارد این مساله جزئی از مجازات فرد است که باید عملکرد و کارهای آن ها را بازگو و به نوعی رسوایشان کرد اما خود آن هم مبنای قانونی و شرعی باید داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آن سو نیز خود مسئولان نظام نباید کاری کنند که اعتبارشان بین مردم جامعه خدشه دار شود بلکه آنها به عنوان کارگزار نظام و انقلاب و یک مسئول باید طوری رفتار کنند که روز به روز اعتماد مردم افزایش یابد نه این که جریان برعکس شود، ضمن آن که خود ما هم نباید طوری رفتار کنیم که از نظر مردم هر مسئولی که سر کار می آید، دچار مشکل است.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی اشکوری همچنین گفت: یکی از مباحث بسیار مهم سرمایه اعتماد عمومی است که متأسفانه چند سالی است که به خاطر رقابت های سیاسی و گاه عملکرد خود مسئولان، این اعتماد کمرنگ شده و باید فکری برای آن کرد.

وی افزود: متولیان امور باید مدافع مدیران نظام و کسانی باشند که خدمت صادقانه می کنند، ضمن آن که باید جلوی تخلفات، انحرافات، سوء استفاده ها و دست اندازی ها را گرفت و شکی در این قضیه وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مواضع اخیر مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت: قبل از هر چیز باید بگویم که حجت الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، انسانی بسیار شریف، اخلاق مدار و دلسوز و عالم است و نکاتی که بیان شده از سوی ایشان برای مصلحت جامعه و کل نظام است و این طور نیست که شخصیتی چون ایشان بی تفاوت باشد نسبت به این که حقایق جامعه در خطبه های نماز جمعه برای مردم گفته شود.

عضو خبرگان رهبری افزود: آن چه مهم است این که باید مردم در جریان امور قرار بگیرند اما باید مباحث بر حسب موازین شرعی و رعایت مصلحت نظام در خطبه های نماز جمعه گفته شود تا خدای ناکرده زمینه سلب و کاهش اعتماد مردم فراهم نگردد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha