پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تبریز

حوزه/ امام جمعه موقت تبریز گفت: شایسته‌سالاری یکی از راه‌های اصلی رسیدن به عدالت اجتماعی است و در نظامی که رسالتش عدالت الهی است، اگر تبعیض باشد عدالت قربانی خواهد شد و هر کجا که شایسته سالاری باشد عدالت است و هر کجا نباشد، ظلم و جور است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز ، حجت الاسلام و المسلمین مهدی عالی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز گفت: بالاترین سفارش قرآن به مؤمنین، تقوا و پرهیزکاری است. گاهی صحنه جنگ و نبرد، رو در رو و خونریزی است و گاهی هم جنگ نرم و جنگ فرهنگی است و گاهی هم جنگ اقتصادی است.

وی ادامه داد: خداوند در آیات ۴۵ الی ۴۷ سوره انفال شش دستورالعمل در مقابل دشمن بیان می‌کند که اگر در تمام جنگ‌ها این دستورالعمل‌ها را انجام دهید، دشمن مغلوب و شما غالب هستید.

امام جمعه موقت تبریز با اشاره به اینکه پایداری و ثبات قدم مقابل دشمن ضروری است، افزود: مؤمنان در صحنه‌های جنگ باید به یاد خدا باشند. یاد الهی روحیه رزمنده را تقویت می‌کند و در این صورت خداوند رزمنده را تنها نمی‌گذارد.

وی بر ضرورت اطاعت از خداوند و رسول الهی تاکید کرد و ادامه داد: جنگ احد و صفین دو نمونه برای ما در تاریخ هستند که انسان اگر مطیع کامل از رهبر نباشد، شکست خواهد خورد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی گفت: دوری از اختلاف و نزاع اهمیت دارد. اختلاف نظر و سلیقه طبیعی است اما مقابل دشمن، حفظ وحدت و یکپارچگی مهم‌ترین محور است و ولی امر مهم‌ترین محور این وحدت است.

وی با اشاره به اینکه اختلاف عامل سستی و انشقاق است مانند جریان حکمیّت، گفت: صبر نیز اهمیت فراوانی دارد، در قرآن صبر یک راهبرد است. مبادا سختی، مقاومت رزمنده را از بین ببرد.

حجت الاسلام و المسلمین عالی افزود: خاطرات شهید علی تجلایی را در حماسه سوسنگرد نگاه کنید که با چه مقاومت و خون دلی سوسنگرد را حفظ کردند و این به خاطر صبر آنها است. مقابل دشمن مبادا انسان دچار غرور و سرمستی و سبک مغزی شود و رفتار عاقلانه نکند.

وی گفت: وقتی خرمشهر آزاد شد امام فرمود «خرمشهر را خدا آزاد کرد» تا مبادا رزمندگان به خاطر این پیروزی دچار غرور و سرمستی شوند.

امام جمعه موقت تبریز در خصوص عوامل شکست نیز گفت: چهار عامل شکست در تمام جنگ‌ها تکیه به منافقین، طمع دنیوی و فکر غنایم، دشمن همیشه اهل شایعه است؛ لازم است که در مقابل شایعات بصیرت نشان داد و اسقامت نکردن و فرار از مقابل دشمن است.

وی به رعایت عدالت در جامعه نیز تاکید کرد و گفت: یکی از زینت‌های اهل تقوا گسترش عدالت است، تقوای یک مسئول و حاکم در نظام اسلامی، با تقوای عموم مردم متفاوت است.

امام جمعه موقت تبریز با بیان اینکه عدالت، قانون حاکم بر جهان آفرینش و نظام هستی است، افزود: در حوزه حاکمیت، عدالت محور حکومت است و هدف حکومت ایجاد عدالت است.

وی ابراز کرد: ارزش ذاتی حکومت این است که عدالت را در جامعه برقرار کند، وقتی در جامعه عدالت برقرار شد و دغدغه‌ای در معیشت مردم نبود، زمینه برای توحید فراهم می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عالی افزود: قانون صحیح از راه‌های رسیدن به عدالت اجتماعی است، قانون صحیح قانونی است که مصالح مادی و معنوی تمامی شهروندان را در لحاظ داشته باشد نه منافع شخصی. لذا باید قانون شفاف باشد و توزیع عادلانه فرصت‌ها، ثروت، امکانات و دسترسی به آنها روشن باشد.

وی افزود: قانون گرایی دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی است؛ در اجرای قانون لازم است که مدیریت توانا و شایسته در رأس امور باشد. کارگزاران نظام، باید بر اساس قانون گرایی و شایسته سالاری عمل کنند.

امام جمعه موقت تبریز ادامه داد: اگر در یک نظام مسئولین خودشان را فرا قانونی بدانند، نه تنها عدالت نخواهد بود بلکه قانون گریزی و تبعیض و بی عدالتی صورت خواهد گرفت. کسی می‌تواند عدالت را اجرا کند که حق مدار بوده و سازشکار و پیرو مطامع نباشد.

وی گفت: شایسته سالاری دیگر راه رسیدن به عدالت اجتماعی است؛ در نظامی که رسالتش عدالت الهی است، اگر تبعیض باشد عدالت قربانی خواهد شد. هر کجا که شایسته سالاری باشد عدالت است و هر کجا نباشد، ظلم و جور است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha