دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
غیبت امام زمان

حوزه/ امام عسکری (ع) زمینه سازی ظهور یعنی فراهم ساختن و ایجاد مقدمات و اسباب و علل ظهور به گونه ای که شرایط برای تحقق ظهور و خارج شدن امام از پرده غیبت، مهیا و هموار باشد تا بتواند حرکت خود را آغاز و حاکمیت جهانی محقق شود، را به خوبی انجام دادند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از آذربایجان‌غربی، رقیه رحیمی، امروز در مراسمی که به صورت مجازی در مدرسه علمیه فاطمة الزهرا (س) سلماس برگزار شد، با اشاره به نقش امام حسن عسکری (ع) در آمادگی مردم برای غیبت امام زمان (عج)، اظهار داشت: امام عسکری (ع) زمینه سازی ظهور یعنی فراهم ساختن و ایجاد مقدمات و اسباب و علل ظهور به گونه ای که شرایط برای تحقق ظهور و خارج شدن امام از پرده غیبت، مهیا و هموار باشد تا بتواند حرکت خود را آغاز و حاکمیت جهانی محقق شود، را به خوبی انجام دادند و مردم به این مسئله توجه پیدا کرده و آمادگی ایجاد شد.

وی اضافه کرد: زمینه سازی یک استراتژی حرکت به سمت ظهور است و آیات و روایات بسیاری به تحقق ظهور حضرت مهدی (عج) اشاره دارد از جمله آیه شریفه؛ إِنَّ اللهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ، خداوند سرنوشت هیچ قوم و ملتی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنان تغییر دهند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: مسأله آماده سازی شیعه برای ورود به عصر غیبت و پیدایش ظرفیت لازم برای قبول مساله غیبت و زمینه سازی برای دوری از امام معصوم و محرومیت از ارتباط مستقیم حضرت صاحب الامر از سالها قبل از تولد ایشان یعنی از عصرپیامبر اکرم (ص) آغاز شد و در زمان هریک از امامان شیعه به طور مستمر ادامه یافت.

وی افزود: نقش امام حسن عسکری(ع) در زمینه سازی غیبت حضرت مهدی (عج) از سایر ائمه بیشتر بود، چرا که حضرت با توجه به شرایط دشواری که در آن به سر می بردند و کنترل های شدید بر ایشان ، همه تلاش خودشان را به کار بردند تا موضوع تولد امام زمان (عج) را ازدشمنان و دستگاه خلافت مخفی نگه دارند اما از طرف دیگر این مساله مهم بود باید به گونه ای عمل می کردند که دستگاه خلافت موضوع تولد دوازدهمین نور ولایت را پس از امام حسن عسکری قبول کنند.

رحیمی، کم کردن ارتباط خود با شعیان را از از جمله اقداماتی که امام حسن عسکری (ع) برای ایجاد زمینه سازی مهدی موعود(عج) عنوان کرد و ادامه داد: این عمل حضرت عسکری (ع) و پدر بزرگوارشان امام هادی (ع)، مقدمه ایی برای غیبت صاحب الزمان (عج) بود تا شیعیان با آن مانوس شده و منکر غیبت نشوند، چرا که اگر ناگهانی رخ می داد وضعیت بسیار سخت و غیر قابل تحملی برای شیعیان به وجود می آمد و چه بسا درک این مسئله هم مشکل می شد و کسی آن را باور نمی داشت.

وی تقویت سازمان وکالت را دویمن اقدام امام یازدهم برای زمینه سازی ظهور دانست و گفت: تقویت مفاد وکالت به عنوان رکنی اساسی در ارتباط امام با شیعیان در عصر حضور و غیبت امام بود و حضرت به شیعیان خود می آموخت که سوالات و مسائل خویش را از طریق وکلای تعیین شده با امام در میان بگذارند.بدون تردید یکی از وجوه روی آوری ائمه (ع) به تشکیل این نهاد آماده سازی شیعیان برای پذیرش وضعیت جدید در عصر غیبت بود، با توجه به همین حقیقت بود که هر چه شیعه به عصر غیبت نزدیکتر می شد راه ارتباط مستقیم با امام نیز محدودتر می گشت.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی، بشارت امام حسن عسکری (ع) به تولد موعود (عج ) بین شیعیان و آگاه نمودن خواص و نزدیکان از تولد امام مهدی (عج) را از دیگر اقدامات زمینه سازی ظهور عنوان کرد و افزود: این اقدام حضرت به خاطر حفظ جان امام از خطرات احتمالی بود و به علت فشار روز افزون عباسیان بر ائمه و آزارو شکنجه ی آنان و نیز آماده نبودن جامعه برای پذیرش امامت امام مهدی (عج)، مشیت الهی چنین تعلق گرفت که آخرین وصی پیامبر در غیبت باشد.

وی تاکید کرد: قربانی کردن برای حضرت مهدی (عج)، نشان دادن فرزندش به خواص و معرفی کامل حضرت و بیان خصوصیت وی به مردم، از دیگر روش های آماده سازی غیبت بود و امام عسکری امام زمان (عج) را شبیه پیامبر معرفی می کند و می فرماید او زمین را از عدالت پر می کند تا مردم بدانند فلسفه مهدویت و غیبت ایشان چیست.

رحیمی اضافه کرد: امام حسن عسکری(ع) با خبر دادن از غیبت فکر غیبت را در اذهان و افکار رسوخ دادند و این گونه مردم و جامعه را برای پذیرش غیبت آماده کردند و امام، حضرت را منجی معرفی می کند تا نسبت به ایشان در جامعه ایجاد محبت و عشق ایجاد شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی در پایان گفت: با توجه به اصل ظرفیت وجود مردم به امامت، علت اصلی غیبت حضرت آمادگی نداشتن انسان ها است چرا که ظهور حضرت آمادگی جهانی را می طلبد و بهترین راه برای تحمل دوران غیبت صبر و تمسک به خداوند متعال است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha