شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اف بی آی

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

آزادسازی منابع مسدودی ایران تایید شد

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرد: امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص یافت که بخشی از این یک میلیارد دلار، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.مصطفی قمری وفا اعلام کرد: بانک مرکزی امروز حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داد. روند تامین ارز تجاری به صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که به تازگی در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است. این در حالی است که به تازگی مطرح می‌شود که بیش از ۳.۵ میلیارد دلار مسدود شده‌ی ایران در یکی از کشورها آزاد و در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.

منبع:ایسنا

طوفان، عقرب‌های سیاه را بیدار کرد

بر اثر طوفان و باران شدید در جنوب مصر عقرب‌های سیاه از لانه‌های خود بیرون آمدند و به خانه‌های مردم هجوم بردند. همچنین براثر این اتفاق شمار قربانیان عقرب گزیدگی در شهر اسوان در جنوب مصر به ۳ کشته و ۴۲۵ زخمی افزایش یافت. سایت «مصراوی» به نقل از دکتر ایهاب حنفی، معاون وزیر بهداشت در اسوان، گفت: «آمادگی حداکثری در بیمارستان‌های استان افزایش یافته و به دلیل شرایط اضطراری پزشکان از مرخصی‌ فراخوانده شده‌اند. حنفی افزود: «موجود بودن پادزهر عقرب در تمام بیمارستان‌ها و واحدهای روستایی تأیید شد و مقادیر اضافی به واحدهای بهداشتی در بقیه مناطق ارسال شده است».به گزارش پایگاه اینترنتی «المصری الیوم»، دیروز استان اسوان شاهد بارش شدید باران بود که حدود دو ساعت به طول انجامید و با رعد و برق همراه بود، همچنین برف بر شهر کوم امبو و روستاهای آن بارید. این وب سایت به نقل از اتاق عملیات فرمانداری اسوان اعلام کرد گزارش‌هایی مبنی بر ریزش ۷ خانه به دلیل بارندگی، قطعی برق در اکثر محلات و روستاهای استان اسوان، شکستن برخی از دکل‌های برق فشار قوی و جاری شدن سیل در اکثر خیابان‌ها و فرو افتادن درختان دریافت کرده است. به تازگی نیز کنفرانس تغییرات اقلیمی در گلاسکو، اسکاتلند برگزار شد که بر اساس سخنان رئیس این کنفرانس این اجلاس آخرین و بهترین فرصت کشورهای جهان برای دستیابی به اهداف مقابله با گرمایش جهانی و کاهش اثرات مخرب آن است.

منبع:خبرنگاران جوان

«اف‌بی‌آی» مورد حمله سایبری قرار گرفت

شرکت «اسپم‌هاوس پراجکت» اعلام کرد که سامانه ارسال ایمیل پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) صبح شنبه هک شده و از این طریق پیام‌های هشدار جعلی برای برخی شرکت های آمریکایی به گونه‌ای ارسال شده اند که به نظر می‌رسد از طرف وزارت امنیت داخلی این کشور ارسال شده باشد. بر اساس اعلام این رسانه، شرکت غیرانتفاعی بین المللی «اسپم‌هاوس پراجکت» واقع در دو کشور اروپایی آندورا و سوئیس که «هرزنامه ها» (اسپم) را ردیابی می‌کند اعلام کرد که ایمیل‌ هایی غیرعادی توسط چند حساب کاربری از پایگاه داده ثبت شماره‌ های اینترنتی آمریکا ارسال شده‌ اند. در پیام توییتری شرکت مذکور آمده است: مطلع شدیم که ظرف چند ساعت گذشته ایمیل‌هایی هراس‌انگیز ارسال شده اند که به‌ نظر می‌ رسد خاستگاه آن‌ ها اف‌بی‌آی یا وزارت امنیت داخلی باشند. با اینکه این ایمیل‌ ها از طریق زیرساخت‌ های تحت تملک اف‌بی‌آی یا وزارت امنیت داخلی ارسال شده‌ اند، تحقیقات ما نشان می‌ دهد که این ایمیل‌ ها جعلی هستند. به گزارش نیوز ویک، برخی رسانه‌های اجتماعی گزارش کرده اند که ایمیل‌ هایی با لحن جدی دریافت کرده‌ اند که در آن به «رشته حملات پیچیده» و «گروه باجگیر دارک اُوِرلُرد» اشاره شده است.

منبع:مهر

شیرخشک ترخیص شد

بعد از مدت ها بحث در رابطه با تعیین تکلیف ارز واردات مواد اولیه شیرخشک، سرانجام ۵۰۰ تن دپو شده در گمرک ترخیص شد، ولی هنوز تکلیف گروه ارزی مشخص نیست و در این حالت صاحب کالا ممکن است کالایی که با تامین ارز ۴۲۰۰ وارد کرده ناچار به تسویه با ارز نیمایی باشد. پیگیری آخرین وضعیت شیرخشک ‌های دپو شده ، با این اعلام معاون فنی گمرک ایران همراه بود که ترخیص با حداقل اسناد به صورت کامل صورت گرفته است ولی مساله اینجاست که هنوز تصمیم نهایی در رابطه با تغییر گروه کالایی و برگشت مواد اولیه شیرخشک به گروه یک و مشمولیت ارز ۴۲۰۰ اخد نشده و وزارت صمت موضوع را به بانک مرکزی جهت اجرا اعلام نکرده است. به گفته ارونقی، صاحب کالا با توجه اینکه ماندگاری بیشتر این مواد آن را در آستانه فساد قرار می‌داد و همچنین با کمبود مواد اولیه برای تولید مواجه بود، نسبت به ترخیص اقدام کرده است و ظاهرا تولید انجام و به مرحله عرضه رسیده ولی تکلیف تامین ارز این کالا برای وی مشخص نشده است. این اتفاق در حالی افتاده که باز هم یادآور همان جریان صدور بخشنامه ها و تصمیم های یکباره است، این در حالی است که تا پایان سال ۱۳۹۸، شیرخشک صنعتی کم‌چرب (SMP) که ماده اولیه مورد نیاز تولید شیرخشک اطفال است، در گروه یک کالایی قرار داشته و مشمول دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است اما در سال ۱۳۹۹ در کتاب مقررات صادرات و واردات تغییر تعرفه برای شیرخشک صنعتی گاو اتفاق افتاده و در حالی در گروه یک قرار می‌گیرد که اولویت کالایی یک جهت واردات ماده اولیه شیرخشک اطفال به تعرفه جدید انتقال پیدا نمی‌کند. براین اساس، ماده اولیه تولید شیرخشک کم چرب، از گروه یک خارج شد و در گروه دو قرار گرفت که در این حالت دیگر مشمول ارز ۴۲۰۰ نبوده و باید با ارز نیمایی تامین ارز شود که حتی در ادامه به گروه ۲۷ که دارای اولویت ارزی غیرفعال است، منتقل شد. با این حال طی مکاتبات بسیار صورت گرفته بین دستگاه های ذیربط و انجمن صنفی تولید کنندگان شیرخشک جهت بازنگری در این تغییر ، در نهایت در جلسه‌ای در شهریور ماه مقرر شد که اولویت ارزی تعرفه شیرخشک صنعتی کم چرب برای نوزادان از سوی دفتر مقررات صادرات و واردات مورد بررسی قرار گیرد و اولویت گروه کالایی با تائید سازمان غذا و دارو و اعلام رسمی آن این کالا به گروه یک منتقل و مشمول ارز ۴۲۰۰ تومان باشد. اما اکنون بعد از گذشت حدود دو ماه از این جلسه، ظاهرا وزارت صمت هنوز تائید نهایی و اعلام به بانک مرکزی جهت تغییر گروه کالایی شیرخشک را انجام نداده و تکلیف واردات مواد اولیه شیرخشک مشخص نیست و این ۵۰۰ تنی هم ترخیص شده در ابهام قرار دارد و در صورتی که با گروه یک موافقت نشود باید مابه التفاوت ارزی ۴۲۰۰ تا نیمایی پرداخت شود.

منبع:ایسنا

زمان حراجی دولت اعلام شد

در حالیکه پیش از این برگزاری نوزدهمین حراج اوراق مالی اسلامی لغو شد، اکنون بانک مرکزی اعلام کرد: مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی روز سه‌شنبه مورخ ۲۵ آبان ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌شود.بانک مرکزی اعلام کرد: کارگزاری بانک مرکزی در راستای عرضه تدریجی اوراق مالی اسلامی توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و پیرو اطلاعیه منتشر شده مورخ ۱۴۰۰.۸.۱۵ این بانک، مرحله نوزدهم حراج اوراق مالی اسلامی دولتی به منطور فروش به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تأمین سرمایه را در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ اجرا می‌کند. بر اساس اعلام وزارت امور اقتصادی و دارایی، اوراق عرضه شده در این حراج، مرابحه عام، کوپن‌دار و با تواتر پرداخت سود شش‌ماهه (پرداخت کوپن دوبار در سال) و به شرح جدول زیر است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۲۳‌ آبان‌ماه ۱۴۰۰ تنها از طریق سامانه بازار بین بانکی اقدام کنند. نهادهای مالی موضوع بند (۲۱) ماده (۱) قانون بازار اوراق بهادار ج.ا.ایران نظیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تأمین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌ توانند سفارش‌های خود را تا ساعت ۱۲:۰۰ روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. معاملات مربوط به این حراج در روز سه‌شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. تمام نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر نماد به طور جداگانه ارسال کنند. حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. متولی اصلی انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی دولتی، وزارت امور اقتصادی و دارایی بوده و آن وزارتخانه الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادات دریافتی یا فروش کلیه اوراق عرضه‌شده در حراج را ندارد. بانک مرکزی نیز صرفاً سفارشات دریافت ‌شده را به منظور تصمیم‌گیری به آن وزارتخانه ارسال و وزارتخانه مزبور نسبت به تعیین سفارش‌های برنده اقدام می‌کند. در نهایت، عرضه اوراق به تمامی برندگان انجام می‌شود. بانک مرکزی بر اساس جزء (۴) بند «ک» تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مجاز به خرید و فروش اوراق مالی اسلامی دولت در بازار ثانویه اوراق است. کارگزاری این بانک ضمن تامین‌ زیرساخت معاملات و برگزاری حراج، تعهدی نسبت به حجم و قیمت اوراق مالی اسلامی دولتی فروش‌رفته نداشته و اوراق مزبور را در بازار اولیه به منظور تامین مالی دولت خریداری نخواهد کرد.

منبع:ایسنا

داروی جدید موش‌های فلج را سرپا کرد

یک داروی جدید با موفقیت ۲۴ موش فلج شده پس از تحمل آسیب نخاعی را دوباره به حرکت درآورد.بسیاری از ما راه رفتن را بدیهی می‌دانیم، اما برای بسیاری دیگر، این یک رویای تلخ است. اما ممکن است این آرزو به زودی به حقیقت بپیوندد. بر اساس مطالعه تازه منتشر شده در مجله ساینس(Science)، گروهی از دانشمندان دانشگاه "نورث وسترن" نوع جدیدی از دارو را توسعه داده‌اند که قادر به بازسازی سلول‌ها است و فلج را در موش‌هایی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند، معکوس می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد پس از چهار هفته درمان، دوباره راه بروند. گام بعدی این تیم، انجام آزمایشات انسانی با اخذ مجوز از سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) است. "ساموئل استاپ" از دانشگاه "نورث وسترن" که سرپرست این مطالعه است به خبرگزاری فرانسه گفت: هدف تحقیق ما ایجاد درمانی قابل ترجمه بود که بتوان آن را به کلینیک آورد تا از فلج شدن افراد پس از ضربه یا بیماری شدید جلوگیری کند. دانشمندان به شدت به دنبال یک درمان مناسب برای فلج نخاعی هستند و این موضوع، یک هدف دیرینه برای پزشکی مدرن است، بنابراین جای تعجب نیست که تحقیقات پیشرفته دیگری در مورد درمان‌های احتمالی این مشکل نیز وجود داشته باشد. برخی دانشمندان برای تولید نورون‌های جدید به سلول‌های بنیادی متکی هستند، در حالی که برخی دیگر به ژن درمانی روی آورده‌اند تا بدن را وادار به تولید پروتئین‌های خاصی کنند که به ترمیم اعصاب کمک می‌کنند. گاهی اوقات نیز این پروتئین‌ها مستقیماً به بدن بیمار تزریق می‌شوند. اما "استاپ" و تیم دانشگاه "نورث وسترن" به دنبال راه‌حل جدیدی بود که مهندسی‌محورتر باشد. آنها برای تقلید از معماری ماتریس خارج سلولی که شبکه‌ای از مولکول‌هاست که بافت‌هایی را احاطه کرده است که از عملکرد سلولی پشتیبانی می‌کنند، از نانوالیاف استفاده کردند. هر یک از این نانوالیاف استفاده شده توسط محققان به طرزی باورنکردنی نازک است و ۱۰ هزار برابر نازک‌تر از یک تار موی انسان است و متشکل از صدها هزار پپتید است که مولکول‌های فعال زیستی هستند. پپتیدها سیگنال‌های خاصی را برای تحریک بازسازی اعصاب ارسال می‌کنند. این درمان به شکل یک داروی ژلی است که ۲۴ ساعت پس از ایجاد یک برش دقیق در ستون فقرات حیوانات، مستقیماً به بافت موجود در اطراف نخاع چندین موش آزمایشگاهی تزریق شد. چهار هفته پس از درمان، موش‌هایی که این درمان را دریافت کرده بودند، در واقع توانایی راه رفتن خود را مثل قبل به دست آوردند و آنهایی که تحت این درمان قرار نگرفتند، فلج شدند. اما ممکن است موش‌هایی که فلج ماندند، خوش شانس بوده باشند، زیرا موش‌هایی که می‌توانستند دوباره راه بروند، کشته و تشریح شدند تا تیم تحقیقاتی بتواند آنها را برای بررسی اثرات درمان در سطح سلولی بررسی کنند. محققان با نگاهی به نتایج، متوجه شدند که پیشرفت‌های قابل توجهی در نخاع موش‌ها بر اثر تحویل این دارو ایجاد شده است. برای اولین بار، امتداد بریده شده نورون‌ها که به عنوان آکسون شناخته می‌شوند، بازسازی شده بودند. ضمن اینکه بافت آسیب دیده اغلب به‌ عنوان یک مانع فیزیکی برای بازسازی عمل می‌کند، اما در موش‌هایی که تحت درمان قرار گرفتند، این مسئله نیز کاهش یافته بود. همچنین به عنوان یک تقویت اضافی، لایه عایق آکسون‌ها به نام "میلین" که برای ارسال سیگنال‌های الکتریکی حیاتی است نیز اصلاح شد و رگ‌های خونی جدیدی که مواد مغذی را به سلول‌های آسیب‌ دیده منتقل می‌کنند، به وجود آمدند و نورون‌های حرکتی بیشتری را قادر ساختند که زنده باقی بمانند. این پیشرفت مهم به لطف ایجاد یک جهش خاص در مولکول‌ها توسط محققان انجام شد که حرکت جمعی آنها را افزایش داد و توانایی آنها را برای تأثیرات گسترده بر سیستم‌های وسیع‌تر اطراف نخاع بهبود بخشید. "استاپ" می‌گوید که گیرنده‌های نورونی به طور طبیعی مداوم در حرکت هستند که به این معنی است که افزایش حرکت مولکول‌های درمانی درون نانوالیاف به آنها کمک می‌کند تا با کارایی بیشتری به اهداف متحرک متصل شوند. این اولین ژل در نوع خود است و می‌تواند راه را به روی نسل بعدی مجموعه‌ای از داروها به نام "داروهای فوق مولکولی" باز کند که یک روش درمانی را برای جمع آوری تعداد زیادی مولکول به جای تکیه بر یک مولکول به تنهایی توصیف می‌کند. در حالی که آزمایش‌های حیوانی بیشتری قبل از آزمایش‌های انسانی مورد نیاز است، این درمان به طور بالقوه می‌تواند پیامدهای شگرفی برای تقریباً ۳۰۰ هزار نفری که در آمریکا با آسیب نخاعی زندگی می‌کنند، داشته باشد. ضمن اینکه طول عمر افراد مبتلا به این نوع آسیب‌ها معمولاً کوتاه‌تر از حد معمول است و از دهه ۱۹۸۰ تاکنون امید به زندگی آنها افزایش نیافته است، بنابراین زمانی برای هدر رفتن وجود ندارد.

منبع:ایسنا

یونان به حالت آماده باش درآمد

نیروهای مسلح یونان در پی اظهارات رجب طیب اردوغان مبنی بر گشودن مرزها و سرازیر شدن مهاجران، در سراسر این کشور به حالت آماده باش درآمدند.به نوشته روزنامه کاثمرینی یونان طی امروز، شنبه، این تصمیم طی نشست فوق‌العاده کونستانتینوس فلوروس، رئیس ستاد کل دفاع ملی یونان با مشارکت روسای تمامی فرماندهی ارتش، ستاد کل نیروی دریایی و نیروی هوایی این کشور اتخاذ شد. مقامات یونان مقرر کردند، تدابیر پیشگیرانه را با تمرکز ویژه بر افزایش نظارت مرزهای زمینی و دریایی اتخاذ کنند و فورا واحدهای مرزی درباره حوادث مربوط به افزایش سیل مهاجران غیرقانونی اطلاع‌ رسانی کنند. این تصمیمات با هماهنگی کامل روسای پلیس یونان و گارد ساحلی این کشور لحاظ شد. این تصمیم افزایش سطح آماده باش نیروهای مسلح یونان در پی اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه است که گفت: اگر مرزها باز شوند تا مهاجران از طریق کشور ما وارد یونان شوند، این کشور متحمل رنج‌هایی خواهد شد. اردوغان همچنین از کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان به دلیل تشکر نکردنش از ترکیه از بابت این قضیه انتقاد کرد وافزود:‌ ترکیه میزبان پنج میلیون مهاجر است. اردوغان همچنین از وجود نیروهای آمریکایی در بندری در شمال یونان انتقاد کرد و گفت، واشنگتن همسایه اشتباه را انتخاب کرده است و یونان کلش تبدیل به پایگاه آمریکا شده است.

منبع:ایسنا

قاسمی طلای المپیک را رسما پس گرفت

کمیته بین المللی المپیک کسب مدال طلا توسط کمیل قاسمی در المپیک ۲۰۱۲ لندن را رسما تایید کرد و باید تعویض مدال ها در اولین فرصت انجام شود.پس از اینکه نمونه‌های دوپینگ المپیک ۲۰۱۲ لندن مورد بررسی مجدد قرار گرفت تست دوپینگ آرتور تایمازوف ازبکستانی که در وزن ۱۲۰ کیلوگرم کشتی آزاد قهرمانی شده بود و همچنین مدال نقره مودزامانشویلی گرجستانی، مثبت شد. پس از تایید نهایی دوپینگ این کشتی گیران اعلام شد که مدال طلای این وزن به کمیل قاسمی کشتی گیر سنگین وزن ایران می رسد که در المپیک لندن برنز گرفته بود. پروسه تایید نهایی و تعویض مدالها زمان‌ زیادی برد و کمیته ملی المپیک هم برای انجام هر چه سریع تر پروسه چندین مرتبه نامه نگاری کرد که در نهایت کمیته بین المللی المپیک رسما مدال طلای کمیل قاسمی را تایید کرد. بر این اساس باید کمیته ملی المپیک مدال برنز کمیل کمیل قاسمی را به کمیته بین‌المللی المپیک تحویل دهد و آنها نیز مدال طلا را برای ایران ارسال کنند. حسین نقیبی مربی کمیل قاسمی این خبر را تائید کرد. پیش از این نیز در رشته وزنه برداری مدال طلای نواب نصیر شلال و نقره کیانوش رستمی در حاشیه المپیک توکیو تحویل کادر سرپرستی کاروان ایران شد.

منبع:ایسنا

سازمان بازرسی کل کشور به سازمان محیط زیست اخطار داد

معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسئول در موضوع آلودگی هوا گفت: در حال حاضر در خصوص موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم.غلام‌عباس ترکی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در نشست اجرای قانون «هوای پاک»، ضمن تبیین اهمیت موضوع آلودگی هوا و وضعیت نامناسب آلودگی هوا در کلانشهرها به خصوص شهر تهران گفت: انتظار داریم علاوه بر پیگیری دستگاه‌ها، رسانه‌ها و افکار عمومی نیز عمل به وظایف قانونی دستگاه‌های اجرایی مرتبط را مطالبه و نقد کنند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور با برشمردن تکالیف دستگاه‌های مسئول گفت: در حال حاضر در خصوص موضوع آلودگی هوا در شرایط اضطراری و آستانه بحران قرار داریم و اگر شرایط کرونا و کاهش محدودیت‌ها نبود، امروز در بحران واقعی قرار داشتیم؛ بنابراین با توجه به وضعیت اضطرار و مفاد قانون مدیریت بحران، نیازمند راهبری واحد برای پیگیری و هماهنگی بین دستگاه‌ها هستیم. ترکی تصریح کرد: بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که بسیاری از تکالیف قانونی دستگاه ها، اجرا نشده است. در این قانون اعتبار لازم نیز پیش‌بینی شده و در ماده ۳۳ قانون هوای پاک به طور صریح تعیین شده است. از طرفی بررسی‌های سازمان بازرسی کل کشور نشان می‌دهد مفاد ماده ۳۳ مذکور و سایر مقررات در زمینه تامین بودجه و هزینه‌کرد به درستی و کامل محقق نشده و ما نیز پیگیری‌های لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد تا مشخص شود که آیا منابع، برای کنترل آلودگی هوا مورد استفاده قرار گرفته و یا تخطی شده است. وی در ادامه افزود: در این قانون، سازمان حفاظت محیط زیست دو تکلیف قانونی دارد؛ یک دسته از آن‌ها، ناظر بر تکالیف خود دستگاه است و دسته دیگر نیز نظارت بر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های قانونی است. بنابراین انتظار داریم این سازمان به هر دو وظیفه خود عمل کند و در این زمینه اخطار لازم را داده‌ایم. ترکی خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ و هم در سال جاری بازرسی‌های متعددی را انجام داده ایم و نشست‌های تخصصی در این زمینه برگزار شده است. در همین راستا دستگاه‌های متخلف را به مراجع قانونی معرفی کرده و با احراز تخلف و ترک فعل چند دستگاه، موضوع به هیات تخلفات نهاد ریاست جمهوری اعلام شده است. در ادامه نمایندگان دستگاه های اجرایی ضمن بیان گزارش عملکرد، نسبت به طرح دیدگاه ها، چالش های اجرای قانون از جمله؛ نبود راهبر و هماهنگ کننده، عدم هماهنگی برخی مفاد قانون موصوف با واقعیت های جامعه و مسایل اقتصادی آن، عدم توازن استاندارد سوخت با استاندارد خودروها، فقدان ردیف بودجه خاص در قانون و عدم احصاء درآمدهای ناشی از اجرای قانون و ... پرداختند. همچنین در این نشست برخی اساتید دانشگاه و صاحبنظران حاضر در جلسه نظرات و دیدگاه های خود را در خصوص راهکارهای عبور از شرایط فعلی بیان کردند. در پایان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور خاطر نشان کرد: گزارش مدیریتی همه دستگاه‌ها ارائه و مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت پیشنهادها و راهکارها را جمع بندی خواهیم کرد. ترکی در ادامه تاکید داشت: ذکر کاستی‌ها در این جلسه به معنی نادیده گفتن عملکرد دستگاه‌های مسئول نیست و هدف در این جلسه بیشتر تاکید بر اجرای تکالیف قانونی اجرا نشده است. وی تصریح کرد: دستگاه های مسئول در زمینه تامین بودجه و اعتبارات موضوع قانون را دنبال کنند تا منابع موجود برای اجرای قانون هوای پاک تامین شود. معاون سازمان بازرسی کل کشور همچنین از دستگاه‌های ذیربط در قانون هوای پاک خواست نسبت به ثبت اقدامات خود در سامانه پایش قانون هوای پاک اقدام کنند. وی در ادامه تاکید کرد: نتایج بررسی‌های تکمیلی در خصوص اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌ها را حتما پیگیری خواهیم کرد و ناگزیر هستیم که اگر کوتاهی در اجرای هر بخش از قانون صورت گرفته باشد ضمن اعلام عمومی، به مبادی مربوط منعکس کنیم. ترکی همچنین با اشاره به بین بخشی بودن تکالیف در قانون هوای پاک و مشخص نبودن راهبر و هماهنگ کننده از وزارت کشور خواست با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود نظیر قانون مدیریت بحران و شرایط اضطرار، تکالیف خود را در راستای راهبری موضوع تا حصول نتیجه دنبال کند. وی از دستگاه‌های مسئول خواست درآمدهای حاصل از اجرای قانون هوای پاک را تاکنون احصاء و گزارش کاملی در این خصوص به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در عین حال خواستار تشکیل کمیته تخصصی با حضور سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصادی و دارایی و سازمان حفاظت محیط زیست به منظور هماهنگی و تدوین شیوه نامه وصول و نحوه هزینه کرد اعتبارات و درآمدهای حاصل از اجرای قانون هوای پاک شد؛ به نحوی که کلیه درآمدهای ناشی از جریمه های موضوع این قانون تفکیک و در اجرای ماده ۳۳ قانون هوای پاک در اجرای تکالیف قانونی تخصیص یابد. وی همچنین از وزارت نیرو خواست ضمن «تجهیز نیروگاه‌های مازوت‌سوز به تجهیزات کاهنده دی اکسید گوگرد گازهای خروجی» در راستای «توسعه، تولید و عرضه انرژی های تجدید پذیر و پاک» اقدام کند به نحوی که حداقل ۳۰ درصد برق سالانه مورد نیاز کشور از انرژی تجدیدپذیر باشد. «ارتقاء استاندارد ملی تولید بنزین، نفت کوره و نفت – گاز و استانداردهای خودرویی»، «اجرای طرح کهاب با اولویت جایگاههای سوخت ۸ کلانشهر کشور» و « تدوین و بروزرسانی استانداردهای ملی موضوع قوانین و مقررات هوای پاک »خواسته ترکی از وزارت نفت و سازمان ملی استاندار بود. در نهایت معاون نظارت و بازرسی کل کشور دستگاه های مسئول را مکلف کرد ظرف مدت دو هفته توضیحات تکمیلی از چگونگی اجرای تکالیف قانونی، چالش ها و موانع موجود را تهیه و به صورت مستند به سازمان بازرسی کل کشور ارائه کنند. دومین نشست علمی و تخصصی با موضوع بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در اجرای قانون هوای پاک (چالش ها و راهکارها ) سه شنبه گذشته با حضور نمایندگان دستگاه های مسئول از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، سازمان ملی استاندارد ایران، راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، وزارت صمت، سازمان برنامه و بودجه، بازرسی های کل مرتبط سازمان بازرسی کل کشور (بازرسی امور جهاد کشاورزی و محیط زیست، بازرسی امور صنعت، معدن و تجارت و بازرسی امور ریاست جمهوری و امور خارجه و بازرسی امور راه و شهرسازی) و همچنین برخی اساتید دانشگاهی و صاحبنظران در محل سالن کوثر سازمان بازرسی کل کشور با مدیریت معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان برگزار شد.

منبع:ایسنا

انفجار غرب کابل را لرزاند

منابع خبری از وقوع انفجار مهیب در غرب پایتخت افغانستان خبر دادند.انفجار مهیبی در غرب کابل پایتخت افغانستان به وقوع پیوست. اسکای نیوز گزارش داد که در این انفجار چند نفر کشته و یا زخمی شده‌اند. این در حالی است که یک مقام طالبان که نخواست نامش فاش شود، ابتدای وقوع انفجار به رویترز گفته بود که این انفجار شش کشته و حداقل هفت زخمی بر جای گذاشته است. این خبرگزاری به نقل از مقامات طالبان و ساکنان محلی گفت که این حادثه به دلیل انفجار یک مینی‌ون توسط یک بمب مغناطیسی بوده است. رسانه‌های افغانستان همچنین گزارش دادند که در این انفجار، «حمید سقانی» خبرنگار شبکه «آریانا نیوز» کشته شد. از سوی دیگر، یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانسه گفت که این انفجار در نزدیکی مرکز ایست‌بازرسی طالبان در منطقه که قبلا شاهد حملات متعدد داعش بوده است، رخ داد و تأکید کرد که پس از انفجار صدای تیراندازی در محل شنیده شده است. ذبیح الله مجاهد وزیر اطلاع رسانی دولت طالبان در حساب توئیتری خود نوشت، بر اثر انفجار خودروی بمب‌گذاری شده در منطقه شیعیان هزاره در دشت برچی، یک غیرنظامی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. هنوز هیچ گروهی مسؤولیت وقوع این انفجار را بر عهده نگرفته است.

منبع:ایسنا

تردد برون مرزی منوط به تست شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، اقدام شرکت‌های داخلی در تولید واکسن کرونا را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: حمایت از فعالیت و تولید واکسن داخلی توسط این شرکت‌ها، جزو اولویت‌های دولت است و در این راستا پیش‌خرید این تولیدات، می‌تواند آنها را نسبت به ادامه و گسترش فعالیت‌هایشان امیدوارتر کند. وی با تأکید بر ضرورت حمایت از تولیدکنندگان واکسن داخلی کرونا، گفت: برای حمایت از زحمات این تولیدکنندگان حتماً باید پیش‌خرید واکسن داخلی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود. رئیس‌جمهور با قدردانی از تلاش و فداکاری شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر کادر بهداشت و درمان و همه کسانی که در مقابله با بیماری کرونا نقش دارند، گفت: امیدواریم با همکاری مردم شریف کشورمان بتوانیم به نقطه اطمینان‌بخشی در مهار این بیماری برسیم و با افزایش میزان واکسیناسیون به بیش از ۸۰ درصد از سلامت مردم صیانت کنیم. رئیسی پرهیز از هرگونه اقدامی را که موجب سستی در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی می‌شود ضروری دانست و گفت: نباید نتیجه هوشمندسازی برخی محدودیت‌ها باعث عادی‌انگاری و سستی در مراعات مقررات بهداشتی باشد. وی با تأکید بر کنترل رفت‌وآمد از طریق مرزهای زمینی، دریایی و هوایی، تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه با موج جدید بیماری مواجه شده‌اند، لازم است از تردد افراد بدون داشتن تست منفی از مرزهای کشور جلوگیری شود. رئیس‌جمهور همچنین با تأکید بر لزوم بازنگری در مصوبات قبلی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در این بازنگری باید مشخص شود که چه‌میزان از مصوبات اجرایی و عملیاتی شده و چه‌تعداد از آنها، موضوعیت خود را بعضاً با توجه به تغییر شرایط از دست داده است و انجام این کار می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های بعدی ستاد مؤثر باشد. همچنین در این جلسه با توجه به موفقیت‌های چشمگیر در کاهش آسیب‌های ناشی از کرونا، موضوع اجرای طرح محدودیت‌های هوشمند در سراسر کشور به‌ویژه چند استان با وضعیت قرمز در جلسه امروز بررسی شد.

منبع:تسنیم

سوخت چراغ هشدار را برای قاره سبز روشن کرد

کمیسیون اروپا پیش‌بینی رشد سالانه خود را برای ۱۹ کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند، افزایش داد و اعلام کرد که اقتصاد این منطقه از بدترین وضعیت خود طی همه‌گیری بهبود می‌یابد، چرا که مشاغلی که با مشتریان رودررو هستند، به فعالیت خود بازمی‌گردند. در گزارش چشم‌انداز این کمیسیون که روز پنجشنبه منتشر شد، پیش‌بینی رشد سال جاری میلادی از ۴.۸ درصد به ۵.۰ درصد و پیش‌بینی رشد سال ۲۰۲۲ از ۴.۵ درصد به ۴.۳ درصد رسید. بر اساس این گزارش، چشم‌انداز رشد به‌شدت به دو عامل بستگی دارد؛ مسیر تکامل همه‌گیری کرونا و سرعت تطابق عرضه با تقاضا که پس از بازگشایی اقتصاد افزایش یافته است. شاخه اجرایی اتحادیه اروپا همچنین هشدار داد که قیمت‌های بالای انرژی در نهایت بر قدرت خرید مردم در این منطقه تأثیر خواهد گذاشت. در این بیانیه آمده است: قیمت‌های بالای انرژی در بخش عمده‌فروشی راه خود را به‌سمت قیمت‌های خرده‌فروشی برای خانوارها و تولیدکنندگان باز می‌کند، هرچند با درجات و سرعت‌های متفاوت در کشورهای مختلف، با اثرات منفی احتمالی بر مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری. در گزارش کمیسیون اروپا همچنین آمده است که پس از کاهش شدید قیمت حامل‌های انرژی در سال ۲۰۲۰، این قیمت‌ها طی ماه گذشته با "سرعت سرسام‌آوری" افزایش یافته است و اکنون بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کروناست. قیمت‌ها در بازار گاز طبیعی که به‌عنوان سوخت کلیدی برای تولید برق به‌کار می‌رود، به پنج برابر رکورد خود در سال جاری میلادی افزایش یافته است. تورم قیمت‌ها به عوامل مختلفی از جمله کاهش ذخایر، رشد مصرف پس از همه‌گیری و افزایش شدید تقاضا در آسیا برای گاز طبیعی مایع، نسبت داده شده است. بر اساس این گزارش، اگر محدودیت‌های عرضه ادامه داشته باشد و افزایش دستمزد بالاتر از بهره‌وری به قیمت‌های مصرف‌کننده منتقل شود، تورم ممکن است بالاتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

منبع:تسنیم

خودرو به ستاد تنظیم بازار واگذار شد

سید رضا فاطمی امین با تأکید بر حمایت همه‌جانبه دولت از صنایع خودروسازی کشور اظهار کرد: سودآوری این صنعت برای دولت سیزدهم اولویت ویژه‌ای دارد و ما با تمام توان این هدف را پیگیری می‌کنیم. وزیر صمت گفت: یکی از اهداف اصلی که این وزارتخانه با همکاری دیگر دستگاه‌ها و اهتمام خودروسازان کشور پیگیری می‌کند، افزایش تیراژ و تولید خودرو است. وی با اشاره به اخباری که درباره تعیین قیمت خودروها در روزهای اخیر منتشر شده است، افزود: بررسی قیمت‌گذاری خودروها به ستاد تنظیم بازار سپرده شده است و این ستاد درباره این موضوع تصمیم‌گیری خواهد کرد. اواخر هفته گذشته شرکتهای خودروسازی سایپا و ایران‌خودرو قیمت محصولات داخلی را بین ۱۵ تا ۱۹ درصد (۴ میلیون تا ۵۶ میلیون تومان) افزایش داده بودند که واکنش‌های زیادی از سوی مردم در پی داشته است. توجیه خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو افزایش هزینه‌ها و تولید همراه با زیان اعلام شده است و مبنای افزایش قیمت هم تورم بخشی اعلامی بانک مرکزی بوده است. باتوجه به دستور رئیسی در خصوص افزایش نیافتن قیمت‎ها و این‌که ستاد تنظیم بازار برای افزایش خودرو مصوبه ‌ای نداشته است، وزارت صمت به خودروسازان دستور داد که هرگونه افزایش قیمت خودرو ملغی شود.

منبع:تسنیم

اروپا کانون کرونا شد

قاره اروپا بار دیگر به کانون شیوع ویروس کرونا تبدیل شده و این مساله شک و شبهه های زیادی را در این خصوص به وجود آورده است که آیا واکسن به تنهایی برای مقابله با این ویروس کافی است یا نه.بر اساس این گزارش، شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورهای اروپایی موجب شده است تا برخی دولت ها بار دیگر محدودیت ها را اعمال کنند که این اقدام با نارضایتی گسترده عمومی روبرو شده است. اروپا بیش از نیمی از موارد ابتلا به ویروس کرونا در جهان طی ۷ روز گذشته را در اختیار داشته و حدود نیمی از مرگ و میرها نیز مربوط به کشورهای اروپایی بوده است. این بالاترین آمارها در اروپا از آوریل سال گذشته به شمار می رود. دولت ها و شرکت ها نگران آن هستند که شیوع مجدد ویروس کرونا موجب شود تا رشد و رونق اقتصادی بار دیگر از مسیر اصلی خود خارج شود. کشورهایی مثل آلمان، اتریش هلند و جمهوری چک بار دیگر محدودیت های کرونایی را اعمال کرده‌اند. مارک روته نخست وزیر موقت اتریش قرنطینه ۳ هفته ای سراسری را اعلام کرده است. حدود ۶۵ درصد جمعیت منطفه اقتصادی اروپا که شامل اتحادیه اروپا ایسلند و نروژ است تاکنون دو دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

منبع:تسنیم

اعزام تیم های ملی کاراته به امارات لغو شد

دبیر فدراسیون کاراته از لغو اعزام تیم های ملی کاراته ایران به امارات برای حضور در رقابت های قهرمانی جهان خبر داد."وحید مومنی" افزود: قرار بود تیم‌های ملی کاراته ایران برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان، صبح یکشنبه عازم امارات شوند، این اعزام لغو شد. دبیر فدراسیون کاراته گفت: متاسفانه تست کرونای ۴ نفر از اعضای تیم‌های ملی مثبت اعلام شد و ۲ نفر دیگر نیز مشکوک به کرونا هستند، به همین دلیل نیز اعزام تیم‌های ملی کاراته به رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۲۱ در دوبی لغو شد. دیروز شنبه (۲۱ آبان ۱۴۰۰) فدراسیون بدنسازی هم از لغو اعزام تیم ملی به دلیل شرایط نامساعد امنیتی در لبنان خبر داد. تیم ملی ایران با ۲۴ ورزشکار قرار بود در رقابت‌های قهرمانی آسیا در کشور لبنان و شهر بیروت شرکت کند.

منبع:شیکه خبر

توزیع مرغ و تخم‌مرغ اینترنتی شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: از امروز طرح توزیع تخم‌مرغ و مرغ منجمد با قیمت مصوب از طریق سامانه اینترنتی بازرگام به صورت پایلوت در تهران آغاز شده است.به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی؛ اسماعیل قادری‌فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: در طرح توزیع اینترنتی، مرغ منجمد با قیمت مصوب کیلویی ۲۰ هزار تومان و تخم‌مرغ با نرخ مصوب شانه‌ای ۴۳ هزار تومان با خرید اینترنتی درب منازل مناطق ۲۲ گانه تهران تحویل می‌شود. وی افزود: در گام نخست ۳۰۰ تن مرغ منجمد و همچنین ۳۰۰ تن تخم مرغ برای عرضه در تهران در نظر گرفته شده است، اما در گام بعدی تا اواخر آبان ماه عرضه این محصولات در کلان شهرهای دیگر آغاز می‌شود و در نهایت در هفته نخست ماه آتی این عرضه در همه نقاط کشور که شبکه توزیع با معضل مواجه است انجام خواهد شد. قادری‌فر ادامه داد: هم‌اکنون عرضه شامل مرغ منجمد و تخم‌مرغ است، اما با عرضه سراسری کالاهای اساسی دیگر مانند برنج و روغن از طریق همین سامانه توزیع خواهند شد. وی گفت: در نظر داریم تا با تمهیداتی که صورت می‌پذیرد، عرضه مرغ گرم با نرخ مصوب را در دستور کار قرار داده و از همان هفته نخست آذرماه این مهم را به انجام رسانیم. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران افزود: هم‌اکنون توزیع از طریق سامانه اینترنتی بازرگام که تحت حمایت یکی از تعاونی‌های روستایی کشور راه اندازی شده، انجام می‌شود، اما از طرح‌های همه کسب و کارهای نوپای اینترنتی (استارت آپ‌ها) برای انجام توزیع کالاهای اساسی استقبال می‌کنیم. قادری‌فر گفت: هدف از این اقدام حذف واسطه گری‌ها و رسیدن کالاهای اساسی با نرخ مصوب به دست مردم است و هیچ هزینه‌ای بابت حمل و نقل از خریداران دریافت نمی‌شود ضمن اینکه اگر مشکلی در کالای خریداری شده وجود داشته باشد امکان استرداد محصول وجود دارد. وی افزود: هیچ محدودیتی در عرضه کالاهای اساسی با آغاز طرح به صورت سراسری وجود ندارد و مردم می‌توانند از این طریق برخی از کالاهای مورد نیاز خود را با حذف واسطه‌ها و با قیمت مصوب خریداری کنند. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاونی روستایی ایران گفت: هم‌اکنون محصول و کالاهای اساسی به اندازه کافی در کشور تولید می‌شود و تنها مشکل نقص در شبکه توزیع است که دلال بازی‌ها اجازه نمی‌دهد این کالاها با قیمت مصوب به دست مردم برسد، اما این شیوه توزیع ضمن حذف دلال بازی‌ها اجازه رسیدن محصولات با نرخ مصوب به مردم را می‌دهد.

منبع:شیکه خبر

هفته پر کار مجلسی ها آغاز شد

مجلس، این هفته روزهای یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه جلسه علنی خواهد داشت.مجلس(سه شنبه) برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بررسی و درباره رأی اعتماد به فیاضی تصمیم گیری می‌کند. مجلس، همچنین یکشنبه بررسی طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را ادامه خواهد داد. بررسی این طرح در جلسه هفته گذشته مجلس آغاز شده بود. ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره اصلاح موادی از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی که برای مقابله با قمار و شرط بندی اختصاص دارد و نیز لایحه اصلاح مبارزه با قاچاق کالا و ارز که از شورای نگهبان برگشت داده شده بود، از دیگر دستور جلسه فردا (یکشنبه) هفته جاری مجلس است. بررسی تقاضای تحقیق و تفحص درباره رسیدگی به طرح جامع مدیریت شهری و روستایی، بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت شستا و بررسی تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب در دستور هفتگی مجلس شورای اسلامی قرار دارد. همچنین بررسی تقاضای دو فوریت درباره طرح تشکیل آب و فاضلاب روستایی و بررسی تقاضای یک فوریت در مورد طرح حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات خلاق و تجاری سازی فناوری‌های نرم نیز دیگر دستور جلسات علنی مجلس در هفته جاری خواهند بود.

منبع:شیکه خبر

حذف کنکور لغو شد

منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال حذف کنکور اظهار کرد: کلمه کنکور یعنی سنجش و پذیرش که در قالب این معنی حذف شده است. او افزود: سنجش در کنکور یعنی اینکه ۶۰ درصد آن به آموزش و پرورش واگذار شده است و ۴۰ درصد باقی مانده به خود داوطلب بر می‌گردد که در مدت زمان ۴ ساعت باید آزمون کنکور دهد. کبگانیان تصریح کرد: کنکور سراسری قرار شده تا دو بار در سال برگزار شود، بنابراین اگر به شکل قبلی کنکور که هیجان و نگرانی وجود داشت نگاه کنیم باید گفت که کنکور برداشته شده است، ولی سنجش و پذیرش همچنان در کنکور وجود دارد. دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: اگر سنجش و پذیرش در کنکور وجود نداشته باشد دیگر عدالتی نخواهد بود، بنابراین کنکور حذف نشده است و نخواهد شد و با برگزاری دوبار در سال آن را ساماندهی خواهیم کرد.

منبع:خبرنگاران جوان

نقش احتمالی ابوظبی در کودتای سودان خشم اماراتی ها را برانگیخت

اظهارات «حمد بن جاسم آل ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق قطر درباره نقش رژیم صهیونیستی و یک کشور عربی دیگر در کودتای سودان، واکنش و خشم «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک رئیس امارات متحده عربی را برانگیخت. به گزارش این پایگاه خبری، انور قرقاش بلافاصله پس از اظهارات حمد بن جاسم، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «هنگام خواندن توئیت او (حمد بن جاسم) دلم برایش سوخت. او پس از از دست دادن جایگاهش و تبدیل شدن به صدایی در گذشته که با فتنه‌ها و توطئه‌ها ارتباط دارد، به دنبال نقش آفرینی است. شیوه رفتاری او ادغام عجیبی از تناقضات است و با وجود همه جاه و مالی که دارد، از نعمت حکمت بی بهره است و سخن او فقط پژواکی است که به زور شنیده می‌شود».ناظران معتقدند اظهارات مقام اماراتی، نقش ابوظبی را در تحولات سودان فاش ساخته و بیانگر حمایت این کشور از عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و کودتای او علیه ساختار سیاسی قائم در این کشور است. با وجود اینکه حمد بن جاسم در اظهارات خود درباره نقش یک کشور عربی در انقلاب سودان، صراحتاً به امارات اشاره نکرد اما توئیت قرقاش به منزله فاش ساختن نقش ابوظبی در تحولات خرطوم به شمار می‌رود. به گفته منابع خبری، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق قطر اخیراً در رشته توییت هایی اعلام کرد: اسرائیل و یک کشور عربی پشت کودتای اخیر سودان هستند و تحولات این کشور نتیجه برنامه ریزی مشترک، همکاری و هماهنگی تل آویو و یک کشور عربی است. متأسفانه این کشور عربی در محافل بین المللی ادعا می‌کرد سیاست‌هایش را تغییر داده است ولی اکنون فقط به اقتصاد و توسعه خود اهتمام دارد. حمد بن جاسم به صورت مستقیم به این کشور عربی اشاره نکرد و افزود: هدف این اظهارات، انتقال اخبار برای فاش کردن این موضوع نیست بلکه هدف، تأکید بر ضرورت احترام به اراده ملت‌ها و حمایت از آن است. بن جاسم همچنین در توییت دیگری نوشت: همگان باید بدانند سیاست‌ها و خواسته‌های خود را چه درست یا نادرست، بر دیگران تحمیل نکنند. به گفته منابع سودانی، عبدالفتاح البرهان فرمانده ارتش سودان روز پنج شنبه در اقدامی یکجانبه از تشکیل شورای حاکمیتی جدید سودان و ریاست خود بر آن خبر داد.

منبع:مهر

انفجار «باجور» پاکستان را لرزاند

انفجار بمب کنار جاده‌ای در یکی از مناطق قبایلی پاکستان که با افغانستان هم مرز است، به کشته شدن دو نیروی پلیس پاکستان منجر شد. این حادثه در شمال غربی پاکستان و در منطقه «باجور» ایالت «خیبرپختونخواه» رخ داد و هنوز مشخص نیست که مهاجمین متعلق به چه گروهی بوده‌اند. گفته می‌شود که بمب با ابزار کنترل از راه دور منفجر شده است. پیشتر این منطقه تحت تسلط طالبان پاکستان بود حال آنکه این گروه از سه شنبه گذشته، با وساطت طالبان افغانستان، به آتش بس موقت با اسلام آباد دست یافت که فعلاً برای یک بازه زمانی یک ماهه اجرا می‌شود و قابل تمدید نیز هست.

منبع:مهر

فرمانده تک تیراندازان داعش به هلاکت رسید

وزارت دفاع عراق در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دقیق امنیتی، گردان سوم از تیپ ۴۵ لشگر هشتم پیاده توانست فرمانده تک تیراندازان تروریست داعش (ی.أ) ملقب به «ابو قتادة» را به هلاکت برساند. این بیانیه می افزاید: همچنین دو تن از تروریست های داعش در یک کمین ارتش عراق در منطقه «البو محمد» در دره «الشای» استان کرکوک زخمی شدند. عملیات الحشد الشعبی نیز امروز شنبه با همکاری سایر نیروهای امنیتی عراق در ارتفاعات الحمرین دیالی آغاز شده است و قرار است در ۸ محور تا پاکسازی کامل منطقه از تروریست های داعش ادامه یابد. در بیانیه بسیج مردمی آمده است که رهبری بخش عملیات دیالی در ارتش و الحشد الشعبی، عملیات امنیتی را از هشت محور در منطقه محدود به جاده بغداد-کرکوک جاده ای در رشته کوه حمرین در دیاله و راه «قره تبه» برای تعقیب بقایای داعش انجام دادند. در این بیانیه آمده است: این محورها به شمالی و شرقی تقسیم شدند که چهار محور آن به نیروهای ارتش محول شد و چهار محور جنوبی و غربی به عهده فرماندهی بخش عملیات دیاله در حشد الشعبی و تیپ های ۱۱۰، ۴ و ۲۳، تیپ فراخوان دیالی و همچنین ادارات پشتیبانی کنترل و مهندسی مواد منفجره، ارتش، نیروهای حشد الشعبی و بقیه ادارات بود. عراق در سال ۲۰۱۷ میلادی پس از سه سال نبرد، پیروزی بر داعش را اعلام کرد، اما عناصر و هسته‌های پراکنده این گروه تروریستی هنوز در برخی مناطق استان‌های «دیاله، کرکوک، نینوا، صلاح‌الدین، الانبار و بغداد» فعال هستند.

منبع:ایرنا

الحشد الشعبی آشیانه های داعش را منهدم کرد

روز اول عملیات وسیع الحشدالشعبی در ارتفاعات حمرین استان دیالی عراق با آتش زدن و تخریب ۵ آشیانه تروریست های داعش و خنثی سازی ۳ بمب به پایان رسید و عراق در روزهای آینده شاهد ادامه عملیات برای پاکسازی استان بحران خیز از وجود تروریست ها خواهد بود.در بیانیه بخش رسانه ای الحشدالشعبی آمده است: الحشد و ارتش عراق روز اول عملیات امنیتی گسترده در سلسله جبال حمرین را با تخریب ۵ پناهگاه پسماندهای تروریست داعش به پایان رساندند؛ آشیانه هایی که داعش از آنها برای حملات علیه شهروندان و نیروهای امنیتی استفاده می کرد. همچنین در روز اول عملیات دیالی ۳ بمب آماده انفجار تروریست ها خنثی شد. بسیج مردمی عراق امروز از اجرای عملیات امنیتی برای تعقیب بقایای داعش در کوه های حمرین در منطقه «دیاله» گفت . بیانیه الحشدالشعبی تصریح کرد که فرماندهی بخش عملیات دیالی در ارتش و الحشد الشعبی، عملیات امنیتی را از هشت محور در منطقه محدود به جاده بغداد-کرکوک جاده ای در رشته کوه حمرین در دیاله و مسیر «قره تپه» برای تعقیب بقایای داعش انجام دادند.

منبع:ایرنا

رسوایی اخلاقی نظامیان در کاخ الیزه فاش شد

یک نظامی که نامش فاش نشده، متهم است که در پی برگزاری میهمانی خداحافظی برای یک ژنرال ارتش و ۲ تن دیگر با حضور مکرون، به همکار خود تجاوز کرده است. محل کار این دو نفر، یک دفتر با سطح بالای امنیتی در کاخ الیزه بوده که با موضوع ها و مسائل حساس دولتی سروکار داشتند که بیشتر طبقه بندی شده یا بسیار محرمانه بوده است. لیبراسیون افزود که مدعی شکایت خود را در یک پاسگاه پلیس نزدیک الیزه ثبت کرده و متهم از این محل به مکان دیگری منتقل شده است. نزدیک به ۳۲۵ نظامی برای امور اداری یا امنیتی، مامور به خدمت در الیزه هستند. اداره کل امنیت داخلی فرانسه روز هشتم آبان ماه از کشف و خنثی سازی یک کودتا در قالب عملیات موسوم به اَزور(Azur) خبر داد که که گفته شده چریک ها و سازمان های شبه نظامی قصد اشغال الیزه را داشته اند و برخی از تحلیلگران آن را یک ماجرای تبلیغاتی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش روی فرانسه دانسته اند. روزنامه فرانسوی لوپریزین از «رمی دیه» نظامی فرانسوی ۵۵ ساله ای در این ارتباط نام برده که به اتهام مشارکت در اقدام های تروریستی و سازماندهی کودتا برای سرنگونی الیزه، تحت بازجویی و بازداشت موقت نزد مقام های قضایی فرانسه قرار دارد. طراحی این عملیات از مالزی به یک سال قبل و زمانی بر می گردد که فرانسه درگیر بحران بهداشتی ناشی از شیوع کووید-۱۹ بوده است. لوپریزین همچنین ادامه داد: تشکیلات "رمی دیه" که شامل شاخه های نظامی و غیرنظامی و از نظر تسلیحاتی و بکارگیری نیرو کاملاً سازمان یافته بوده، در تیررس سرویس های امنیتی فرانسه قرار داشت و به کشف برنامه های خشونت بار آن انجامیده است.

منبع:ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha