شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عبد العظیم

حوزه/ کارشناس دینی در پاسخ به این سوال که «چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست» به بیان شش دلیل متمایز می پردازد که بیان حضرت هادی(ع) پیرامون زیارت عبدالعظیم حسنی در این میان حجت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری حوزه دراصفهان، پیرامون پاسخ به این سوال که «چرا ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی به مثابه زیارت حضرت سیدالشهدا (علیه‌السلام) در کربلاست» اظهار کرد: چندین دلیل دراین باب قابل طرح است که به اختصار بیان می شود.

۱-سفیر سیار و حلقه‌ی وصل بودن

وی بیان کرد: اولین دلیل را می توان تحت عنوان «سفیرسیار و حلقه‌ی وصل بودن» مطرح کرد، چون حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) حلقه وصل شیعیان در شهرهای مختلف بودند و می توان از ایشان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد، چرا که شیعیان در جای جای خطه اسلامی نمی‌توانستند با هم ارتباط داشته باشند، لذا ایشان حلقه‌ی اتصال بین شیعیان بودند و ائمه ایشان را قبول داشتند.

۲-مجاهدت‌های علمی

این کارشناس کلام و عقاید تصریح کرد: حضرت عبدالعظیم از جمله محدثین و علمای برجسته شیعه‌اند که به دلیل مجاهدتهای علمی و تلاش برای رساندن معارف اهل بیت به شیعیان مورد توجه و تأیید ائمه معصوم قرار گرفته است و این ثواب ناظر به همین مجاهدتهایی باشد که در راه ارتباط بین شیعیان و رساندن پیام ائمه باشد که از ایشان می توان به عنوان سفیر سیار ائمه یاد کرد.

۳- مُحَدِّث بودن

وی افزود: امامزاده عبدالعظیم حسنی در بین علما به عنوان محدث مطرح هستند، محدث کسانی هستند که فن جمع‌آوری احادیث و طبقه بندی روایات را می‌داند و آن را جمع می‌کند و یا می‌نویسد و یا شاگرد تربیت می‌کند، محدث اصطلاح ویژه‌ای است ولی راوی کسی است که در سند حدیث نامش قرار می‌گیرد، راویان، حدیث را از محدث می‌شنوند و نقل می‌کنند، لذا حضرت عبدالعظیم از محدثین است.

۴- امامزاده بودن

حیدری بیان کرد: البته با اینکه حضرت عبدالعظیم حسنی(علیه‌السلام) از نظر علمی در میان علمای شیعه برجسته است اما جنبه امامزاده بودن ایشان در بین مردم غلبه دارد، برعکس، سید مرتضی و سید رضی که آنان نیز از امامزادگان هستند جنبه علمی‌شان در بین مردم غلبه دارد.

۵-به علت شرایط مکانی زمانی

وی ادامه داد: ممکن است شرائط خاص زمانی و مکانی، سبب گردیده باشد، که آن همه فضیلت برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شود، زیرا متوکل عباسی و برخی دیگر از حکام جور، پس از تخریب بارگاه امام حسین (علیه السلام)، برای جلوگیری از زیارت آن بزرگوار، مأموران دژخیم و جلادی را، به مراقبت و نگهبانی گماشته بودند، که به صغیر و کبیر رحم نمی‌کردند و جان افراد در خطر کشته شدن قرار می گرفت و حتی زائرین زیادی را، بی رحمانه به خاک و خون کشیده بودند.

این کارشناس دینی اذعان کرد: لذا وقتی برخی شیعیان نزد امام هادی(علیه‌السلام) رفته و گفتند ما از زیارت کربلا آمدیم، در آن زمان دوران حاکمیت بنی عباس بود واین سفر و زیارت بسیار برای شیعیان مشقت داشت لذا حضرت در جواب فرمودند «شما در ری زیارت عبدالعظیم را بکنید مثل این است که امام حسین(ع) را زیارت کرده اید.»

۶-لزوم پایگاه سازی

وی تاکید کرد: لزوم پایگاه سازی و تشکیل مراکز تجمع نیروها و اجتماعات، موضوعی است، که به طور کلی از اخبار و احادیث به دست می آید، روشن می شود که ائمه اطهار (ع) دوست داشتند، شیعیان گِرد هم جمع شوند، مذاکره کنند، و برای حفظ کیان تشیع و نشر معارف و گسترش مکتب، فعالیت های دینی و تبلیغی و اجتماعی داشته باشند.

حیدری در پایان و در بیان نتیجه گیری گفت: باید توجه داشت که آن ثواب‌ها که برای زیارت حضرت عبدالعظیم ذکر شده، قابل مقایسه با زیارت ائمه نیست، زیرا امیرالمؤمنین فرمودند: «لا یقاس بال محمد من هذه الامه احد، و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابدا» نهج‌البلاغه خطبه‌ی دوم

«هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی‌توان مقایسه کرد، آنان که ریزه خوار خوان نعمت آل محمدند با آن‌ها نمی‌توانند برابری کنند».

وی متذکر شد: از این کلام حضرت به روشنی به دست می‌آید هیچ‌کس نمی‌تواند به مقام ائمه اطهار دست یابد و به مقامی معنوی آن حضرات برسد، زیرا همگان ریزه‌خوار نعمت معنوی آن‌ها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha