دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
مطالعه

یکی از شاخصه های مهم در رابطه با سنجش میزان رشد و توسعه فرهنگی جامعه، ناظر به بحث ترویج فرهنگ کتاب خوانی است و در این میان از نخبگان و فعالان فرهنگی انتظار می رود که رسالت خویش درباره فرهنگ سازی و اقناع سازی را با قوت دنبال کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تازگی بیان داشته که به دنبال اجرای برنامه ها و سیاست هایی است تا کتابخوانی برای مردم و خانواده ها ارزان تمام شود.

این رویکرد آن هم در آستانه هفته کتاب و کتابخوانی، نویدبخش تحولی ولو مقطعی در راستای ترویج یکی از فضیلت های کمرنگ شده در جامعه ما به نام فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است.

گرچه در سال های اخیر، آمارهایی درباره نرخ سرانه مطالعه در کشور ما در رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما مطرح شده اما واقعیت آن است که همچنان ما از داشتن آمار دقیق و مستندی که هیچ اِن قُلتی به آن وارد نباشد، محروم هستیم؛ با این وجود آن چه قدر متیقن است این که میزان تقریبی سرانه مطالعه ما که برآیند میانگین همه آمارهای داده شده است، به هیچ وجه زیبنده جامعه ی ایران اسلامی با آن سابقه بلند فرهنگی و تمدنی و علمی نیست.

بر این اساس ما باید در پی هدف گذاری و برنامه ریزی قوی فرهنگی با چاشنی کار رسانه ای تأثیرگذار باشیم تا به فضل الهی در آینده ای نزدیک شاهد تحولی ارزشمند در این خصوص باشیم و حسرت نخوریم از این بابت که اکثریت جامعه ما را افراد کتاب نخوان تشکیل بدهند.

ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است گذشته از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که به هر حال تأثیر نامطلوبی در لاغرتر شدن سبد فرهنگی خانواده ها داشته، متأسفانه به جهت مباحث جامعه شناختی و فرهنگی، اقبال عمومی همچنان به سمت کتاب و کتاب خوانی، به نسبت جامعه گسترده و متنوع ایران اسلامی اندک است و لذا بی دلیل نیست که رهبر فرزانه انقلاب در بیانات و رهنمودهای متعدد طی سال ها و دهه های گذشته، همواره نسبت به این مقوله ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه جدی مردم و مسئولان برای تقویت فرهنگ مطالعه در کشور شده اند.

به هر صورت نباید از یاد ببریم که یکی از شاخصه های مهم در رابطه با سنجش میزان رشد و توسعه فرهنگی یک جامعه، ناظر به بحث ترویج فرهنگ کتاب خوانی در بین اقشار و سنین مختلف است و در این میان از نخبگان و فعالان فرهنگی به طور ویژه انتظار می رود که رسالت خویش درباره فرهنگ سازی و اقناع سازی را با قوت دنبال کنند.

همچنین ناگفته نماند که از فعالان رسانه ای و فضای مجازی به حق این انتظار می رود که با اهتمام در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی این فضیلت ارزشمند را در جامعه نهادینه و فراگیر کنند و طبعاً در این راستا از شیوه های نوین، خلاقانه و مؤثر به خصوص در مواجهه با نسل جدید استفاده نمایند.

واقعیت آن است که با وجود همه تلاش های صورت گرفته در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی هنوز هم در زمینه کارهای رسانه ای دچار ضعف فعالیت های خلاقانه و تأثیرگذار هستیم و چه خوب است که هیئت های اندیشه ورز در این رابطه به شکل خاص شکل گرفته و ایده های مفید و کاربردی خود را برای استفاده تصمیم گیران نظام فرهنگی و رسانه ای ارایه دهند.

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha