دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ آیین تکریم و معارفه مدیر شهرک مهدیه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد

حوزه/ معاون آموزش حوزه های علمیه،‌ به رساله های تدوینی رشته های تخصصی در حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: بیشترین پایان نامه های حوزوی ناظر به مباحث قرآنی و تبلیغی نگاشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد پیش از ظهر امروز در نخستین روز از اجلاسیه مدیران استانی، معاونان و مدیران ستادی حوزه های علمیه،‌ضمن تبیین اهم برنامه‌ها و طرح‌های تحولی در حال اجرا و در افق آینده معاونت آموزش، به فرایند تاسیس واحدهای آموزشی اشاره کرد و ابراز داشت: ۱۳۲ واحد آموزشی تخصصی در کشور داریم که ۴۱ مورد آن در قم حضور دارند.

معاون آموزش حوزه های علمیه،‌گزارشی از تعداد رشته محل های مجوز داده شده به حوزه های استانی ارائه کرد و با بیان این که ۱۹۷ رشته محل در حوزه های علمیه سراسر کشور در حال اجراست، خاطرنشان کرد: از ۱۶ حوزه دانشی مصوب شورای گسترش حوزه های علمیه، ۱۱ عنوان آن عملیاتی شده است.

وی به رساله های تدوینی رشته های تخصصی در حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: بیشترین پایان نامه های حوزوی ناظر به مباحث قرآنی و تبلیغی نگاشته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به آماده سازی سرفصل بخش قابل توجهی از رشته های درختواره رشته های تخصصی حوزوی اشاره کرد و با بیان این که بر اساس نقشه راه حرکت می کنیم، اظهار داشت: دایره توزیع رشته های تخصصی و فراگیری متخصصان ناظر به نیازهای مناطق مورد توجه قرار گرفته است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت واسپاری فعالیت‌ها به مدیران استانی حوزه‌های علمیه، به خدمات آموزشی و دانش افزایی کادر مدیریت حوزه های علمیه اشاره کرد و ابراز داشت: موضوع‌شناسی منطقه‌ای ناظر به نیازهای فقهی، کلامی، تفسیری و... را می توان با ظرفیت مدیران استانی تقویت نمود.

در بخش دیگری از این اجلاسیه برخی از مدیران استانی حوزه های علمیه دیدگاه ها، نظرات و انتظارات خود در رابطه با مسائل آموزشی را مطرح کردند.

مهمترین مباحث به شرح ذیل است:
- سرفصل نویسی رشته های تخصصی با مشارکت حوزه های استانی
- لزوم وحدت رویه در انتخاب اساتید و اخذ مجوز برپایی دروس عالی
- نیازهای رشته ای مناطق با مشارکت حوزه های استانی احصا گردد.
- بررسی کرسی‌های درس خارج و تقریرات اساتید سطوح عالی به حوزه‌های استانی
- از ظرفیت طلاب دانش آموخته رشته های دانشگاهی، برای تقویت گروه های تخصصی استفاده شود.
- مجوز درس خارج شهرستان‌ها، به صورت دو مرحله‌ای اعطا گردد.
- فرایند پایان‌نامه نویسی رشته‌های تخصصی حوزه‌های استانی بهبود یابد.
- رسمیت بخشی به دروس خارج فقه شهرستان‌ها با اعتماد به حوزه‌های استانی اعمال گردد.

بیشترین پایان نامه های حوزوی به کدام مبحث پرداخته اند ؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha