دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
بزرگداشت علامه طباطبایی در دانشگاه معارف اسلامی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: نکته ظریف دیدگاه علامه طباطبایی این است که خود قرآن در ارائه مرادات لفظی خودش نیازی به هیچ کس دیگری ندارد؛ اما زمانی که کار به فهم مخاطب می رسد به دلیل عدم توانایی او در رسیدن به این فهم نیاز به معصوم و مفسّر دارای علم جامع ظهور پیدا می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه،‌امروز در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد ارتحال علامه طباطبایی که در سالن امام رضا (ع) دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد به تحلیل شیوه مواجهه علامه با روایات در تفسیر المیزان پرداخت و ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: برخی ادعا دارند که قرآن کریم مستقل از کلام معصوم بوده و خودش به تنهایی قابل فهم است؛ مثلاً می گویند اصل تحدی که در قرآن کریم آمده مؤید این سخن است.

وی افزود: یکی دیگر از شاهد مثال های افرادی که روایات را کنار گذاشتند این بود که در قرآن مدعای «تبیانً لکل شیء» مطرح شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با تأکید بر سختی ها و محرومیت هایی که علامه جهت تألیف تفسیر المیزان کشید خاطرنشان کرد: ایشان در آن روزگاری که تصمیم به این کار گرفتند دل از دنیا و خیلی از نعمت ها کندند و دشواری های زیادی را به خود تحمیل کردند تا این تفسیر گرانسنگ را بنویسند.

وی پاسخ های علامه طباطبایی را بسیار دقیق و علمی دانست و گفت: ایشان در پاسخ به آنان که گفتند قرآن به طور مستقل بیانگر تمام مسائل است گفت اگر اینگونه است چرا خداوند در قرآن کریم قول نبی در بیان آیات قرآن را لازم دانسته است؟

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: علامه طباطبایی برای معصومین علیهم السلام نقش تبیینی در تفاصیل احکام، قصه ها و جزئیات ماورای عالم ماده قائل است؛ ایشان می گوید تفاصیل احکام را از غیر مسیر پیامبر نمی توانید بیابید چرا که خودِ خداوند این ارجاع را در قرآن کریم امر فرموده است.

وی با اشاره به مباحث جلد ۳ تفسیر المیزان افزود: در این جلد بحث های مربوط به محکمات و متشابهات به تفصیل آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد بیان داشت: علامه می گوید شأن معصوم به استناد آیه ۲۴ سوره نحل فقط بیان قرآن نیست و علاوه بر آن تعلیم تفسیر آن هم به صورت روش شناسانه می باشد.

وی گفت: علامه در المیزان راه تفسیر را به ما نشان می دهد؛ علامه برای اهل بیت علیهم السلام مقام مفسّر پروری قائل است؛ این مقام بالاتر از مقام ترجمه و تفسیر است.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار کرد: در صفحه ۷۴ جلد سوم المیزان علامه حدیثی از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل آورده و آن را از غرر احادیث دانسته است؛ در این روایت امیرالمؤمنین می فرماید آنچه من از قرآن می گویم وحی نیست اما یک فهم دقیق می باشد که به من داده شده است.

وی با تأکید بر تطابق کامل فرمایشات معصومین با قرآن کریم عنوان داشت: امام جواد علیه السلام می فرمایند هر آنچه من می گویم در قرآن آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: نکته ظریف دیدگاه علامه طباطبایی این است که خود قرآن در ارائه مرادات لفظی خودش نیازی به هیچ کس دیگری ندارد؛ اما زمانی که کار به فهم مخاطب می رسد به دلیل عدم توانایی او در رسیدن به این فهم نیاز به معصوم و مفسّر دارای علم جامع ظهور پیدا می کند.

وی ادامه داد: در پاسخ به آن هایی که می گویند علامه روایات را کنار زده است باید گفت که علامه در نقاط مختلفی از المیزان اعلام می دارند احادیث ما را به این فهم رسانده اند؛ ایشان در جاهای مختلفی می گویند که حدیث این لغت یا این عبارت را اینگونه تفسیر نموده است؛ پس علامه با کمک روایات تفسیر گرانسنگ المیزان را تألیف کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha