دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام حیدری ابهری

حوزه/ نویسنده و محقق حوزوی بر لزوم استفاده از ظرفیت مساجد و نهادهای مردمی به منظور ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه تأکید کرد.

حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که اساساً تأثیر فعالیت های فرهنگی در دوره زمانی بلندمدت خود را نشان می دهد، اظهار داشت: ما برای این که شاهد ترویج و تعمیق فرهنگ مطالعه در کشور، به خصوص در بین نسل جدید باشیم، می بایست سال ها کار فرهنگی جذاب و مؤثر را در دستور کار خویش قرار دهیم تا ان شاءالله در بلندمدت به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

وی افزود: البته در کوتاه مدت نیز می توان فعالیت هایی را انجام داد که موجب ایجاد انگیزه و شوق در میان کودکان و نوجوانان و حتی جوانان و بلکه آحاد مردم شود، منتهای مراتب باید در این گونه فعالیت ها به اصول کلیدی مخاطب شناسی و زمان شناسی عنایت لازم را داشت.

نویسنده کتاب های کودک و نوجوان همچنین گفت: به عقیده بنده، ما باید در فعالیت های فرهنگی از جمله در راستای ترویج کتابخوانی در جامعه از ظرفیت عظیم نهادها و تشکل های مردمی استفاده نموده و به ویژه در این باره از ظرفیت مساجد نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

وی افزود: مساجد تنها عبادتگاه و مکانی برای اقامه نماز جماعت یا برگزاری مراسم روضه و سخنرانی نیست بلکه علاوه بر این ها می تواند کارکردهای بسیار اثرگذار فرهنگی و اجتماعی داشته باشد، کما این که بسیاری از مساجد دارای کانون های فرهنگی و هنری، پایگاه بسیج و نیز کتابخانه یا سالن مطالعه هستند.

حجت الاسلام حیدری ابهری همچنین خاطرنشان کرد: علیرغم زمینه ها و بسترهایی که در مساجد ما وجود دارد، به نظر می رسد که ما هنوز به خوبی از این امکانات و ظرفیت ها به شکل مطلوب استفاده نکرده ایم و این درحالی است که استفاده از این ظرفیت ها می تواند موجب شکل گیری بسیاری از تحولات و اتفاقات خوب و مبارک باشد.

وی با اشاره به این که یکی از اقدامات لازم به منظور تعمیق و ترویج فرهنگ مطالعه، بهره گیری درست و بجا از ظرفیت های رسانه ای به خصوص شبکه های اجتماعی است، گفت: اهتمام نهادها و تشکل های فرهنگی و به ویژه رسانه ملی نسبت به معرفی کتاب های خوب و جذاب باعث می شود که به تدریج شاهد علاقه مندی بچه ها و خانواده ها به سمت کتاب و کتابخوانی باشیم، البته این تلاش ها باید همراه با کارهای خلاقانه و مبتکرانه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha