پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حاج علی اکبری

حوزه/ خطیب نماز جمعه تهران گفت: یکی از کارهای دلپسند جامعه ایمانی و انقلابی، مواسات است، یعنی مومنان موظفند بر اساس اخوت ایمانی با جان، آبرو و مال و سایر امکاناتی که در اختیار دارند در موقع نیاز به یکدیگر کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: قرآن کریم با دو ویژگی، بهشتیان سعادتمند و پارسایان خردمند را معرفی می کند؛ فرموده این افراد اهل سحر و راز هستند، اندکی از شب را استراحت می کنند و بسیاری از وقت را به راستی با حضرت حق می پردازند و هنگام سحرگاهان حالت استغفار و مغفرت ‏ از خداوند دارد.

حاج علی اکبری اضافه کرد: سعادتمندان هم این گونه مشخص می شوند؛ این افراد کسانی هستند که در اموالشان و امکاناتی که خداوند آنها را روزی داده است است برای نیازمندان حق قائلند و بخشی از آن را به آنها اختصاص می‌دهند مجموعا به معنای انسان واقعی شناخته می شوند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: طبع انسان متقی طبع احسانی است؛ این ویژگی در معارف قرآنی معرفی شده و در کلمات اولیای خدا و در بیان روشن پیامبر اعظم به عنوان مواسات نشانه‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از کارهای بسیار دیدنی جامعه ایمانی و یکی از ویژگی های جامعه انقلابی، مسئله مواسات است که بر اساس عقد اخوت است. این اکسیر اعظم روابط به این معناست که افراد مومن موظف هستند بر اساس اخوت ایمانی با جان و و آبرو و مال و سایر امکاناتی که در اختیار دارند در موارد نیاز به یکدیگر کمک کنند.

حاج علی اکبری اظهار کرد: این حق مومنین بر عهده یکدیگر است مواسات بین این دو ویژگی قرار گرفته است و کارگزاران نظام هم باید با مردم، مواسات داشته باشند.

وی افزود: بهترین راه برای نزدیک شدن به امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف مسئله مواسات است. هر چقدر مردم بیشتر به هم کمک کنند نوعی دعوت عملی از امام(عج) است و خود حضرت در نامه شیخ مفید به این موضوع اشاره کرده‌اند.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: مشکلات کرونا و مسائل معیشتی جان و مال افراد را در خطر قرار داده است. در این موضوع باید تمام مومنین رزمایش مواسات برگزار کنند، همانطور که رهبر انقلاب به آن اشاره و تاکید داشتند. این رزمایش باید مستمر و ادامه‌دار باشد؛ جامعه ما نیز در این موارد از خود ظرفیت‌های به‌سزایی نشان داده اند، اما تحقق گسترده آن نیازمند همکاری همگانی است و همه باید در این رزمایش شرکت کنند.

حاج علی اکبری ادامه داد: با تمام برادران و خواهرانی که در زلزله هرمزگان و اندیکا دچار خسارت‌هایی شدند، ابراز همدردی می کنیم و خواستار آن هستیم که تمام مسئولین امر به وظایف خودشان به درستی عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جایگاه بسیج، گفت: امام خمینی(ره) تفکر بسیج را اسلام ناب محمدی معرفی می کنند و ریشه آن را در تمام حرکت‌های مصلحانه انبیا می دانند همچنین در نظر امام تفکر بسیجی یک تفکری برای دور نگه داشتن استعمارگران از بلاد اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران اظهار کرد: تفکر بسیجی، شخص، صنف، قشر، جنسیت، زمان و مکان و مرز نمی شناسد از شهید فهمیده تا شهید لندی از شهیده سهام خیام سوسنگردی تا شهیده فاطمه اسدی سنندجی از همت، باکری، زین الدین و متوسلیان تا صیادشیرازی، بابایی و ستاری، از کاظمی آشتیانی تا علی محمدی، رضایی نژاد، احمدی روشن و فخری زاده از دانشجویان شهید دانشگاه تهران ۱۳ آذر تا دانشجویان خط امام، از شهدای مدافع حرم و شهدای مدافع سلامت و جهاد سازندگی تا جانبازان سرافراز که تماما ذیل تفکر بسیجی و تربیت شده آن هستند.

حاج علی اکبری بیان کرد: تفکر بسیجی مرز ندارد و جهان شمول است؛ وقتی نام شهید چمران و شهید سلیمانی برده می شود یا نامی از شهدای مقاومت همچون شهیدان عماد مغنیه و ابومهدی المهندس برده می شود یا بزرگانی همچون سید حسن نصرالله و شیخ عیسی قاسم، شیخ ابراهیم زکزاکی و عبدالملک الحوثی تماما با عنوان قافله سالار عرصه بسیج شناخته می شوند.

وی افزود: بسیج یک حرکت احساسی نیست، بلکه دارای یک عقبه عظیم و اندیشه فرازمند است. همچنین کتاب بسیج، قرآن کریم و نقشه راه آن نهج البلاغه و صحیفه سجادیه است. از این رو بسیج، تفکری است که اگر با عمل مجاهدانه گره خورد دائماً معجزه خواهد داشت.

خطیب نماز جمعه تهران تصریح کرد: هر جا اندیشه بسیج وارد شود آن مکان جای دیگری خواهد شد و فضای دیگری پیدا خواهد کرد؛ هرجا عمل آتش به اختیار و کار خود جوش و تمیز و قانونی با عبور از ساختارهای معیوب و کهنه اداری صورت گرفت تفکر بسیجی در آن حضور دارد.

حاج علی اکبری تاکید کرد: تفکر بسیجی وقتی در عرصه مدیریت ورود پیدا می‌کند شعار «ما می‌توانیم» تحقق می‌یابد که آن را می توان در عرصه های جنگ سخت همچون دفاع مقدس تا عرصه های جنگ نرم و همچنین در میدان های پیچیده دیپلماسی هرکجا که حضور داشته است یک عامل مهم کامیابی برای پیش بردن جامعه و سیاست هاست.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha