شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین نکونام

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال‌ و بختیاری با اشاره به انتخاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: نسبت به عملکرد سال‌های گذشته شورا نقدهای جدی وجود دارد، چرا که بخش زیادی از مطالبات بر زمین مانده و راه‌های نرفته بسیاری همچنان باقی مانده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهر کرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرکرد در مصلای امام خمینی(ره) این شهر، گفت: فرهنگ بسیج شاخصه‌ها و ارزش‌هایی دارد که با قدرت خود می‌تواند در حفظ انقلاب اسلامی، صیانت از ارزش‌ها و مقابله با دشمنان موثر و کارآمد باشد.

وی در ادامه با اشاره به انتخاب اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: نسبت به عملکرد سال‌های گذشته شورا نقدهای جدی وجود دارد، چرا که بخش زیادی از مطالبات بر زمین مانده و راه‌های نرفته بسیاری همچنان باقی مانده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با تاکید بر اینکه جهت‌گیری در علم و فرهنگ باید در راستای شکل‌گیری تمدن اسلامی باشد و جامعه به این سمت، سوق داده شود، یادآور شد: در صورتی که علوم در مادیات محدود شود و از توجه به خالق هستی باز بماند بدون شک جامعه نیز در مسیر مادیات و جهان خاکی حرکت خواهد کرد که در این حالت اوج تمدن آن جامعه در توسعه کشفیات و اختراعات، رفاه معیشتی و دنیایی آباد خلاصه می‌شود و از اهداف اصلی آفرینش دور می‌ماند.

امام‌جمعه شهرکرد هدف از آفرینش را عروج معنوی و رهایی انسان از افلاک و رسیدن او به ملکوت اعلی عنوان کرد و اظهار داشت: علوم باید به طور کامل و تمام ترسیم‌کننده ملکوت باشند و لازم است این هدف و نگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام در ادامه رسالت پیامبران را عبور انسان از خود و رشد فطرت پاک الهی در درون او دانست و این موضوع را در بررسی نقش فرهنگ در جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: مخالفان انبیاء الهی و پیروان مکتب اومانیسم به دنبال اشاعه انسان‌گرایی و توجه به طبایع انسان هستند که نتیجه آن نیز جز جنگ و نزاع، استکبار و استضعاف، طبقه‌بندی جامعه به فقیر و غنی و شکل‌گیری غارت و چپاولگری نخواهد بود.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام راحل (ره) دنبال کننده راه انبیاء الهی است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب نیز با نگاه رفع مفاسد و زنده کردن عدالت و عزت ایمانی در جامعه، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را تعیین نمودند تا این شورا، راه‌های نرفته در این جریان را ترسیم کرده و ریل‌گذاری اساسی را در کشور انجام دهد.

امام‌جمعه شهرکرد یادآور شد: جهت‌دهی کلان علمی برای دانشگاه‌ها و اصلاح رفتار و اخلاق در جامعه از عهده شوراهای فرهنگ عمومی در استان‌ها برنمی‌آید و اگر چه این شوراها و دیگر بخش‌های فرهنگی سعی در توسعه فرهنگ صحیح را دارند، اما لازم است کار جدی و اساسی در حوزه شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گیرد.

شفاف‌سازی و حساس کردن افکار عمومی بهانه قبح شکنی در جامعه نشود

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخن پروردگار در آیات قرآنی و ضرورت پرهیز از نشر جاهلانه مطالب در جامعه گفت: نمی‌توان به بهانه شفاف‌سازی و حساس کردن افکار عمومی و همچنین نهی از منکر به علنی کردن همه امور پرداخت، چرا که این رویه می‌تواند به شکستن قبح فساد در جامعه منجر شود.

به گفته امام جمعه شهرکرد، کسانی که بدون حساب و کتاب حرفی را بر زبان آورده و با نشر آن در جامعه موجب انحراف می‌شوند باید در قیامت پاسخگوی این عمل خود باشند و این از موعظه‌های بسیار مهم و کاربردی پروردگار در آیات قرآنی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه هر معلوماتی نیز امکان افشا شدن در جامعه را ندارد، تصریح کرد: در برخی موارد به حکم دستگاه قضا و بنا به ضرورت‌ها و مصلحت‌هایی، اجازه معرفی مجرم و بیان مشخصات او داده می‌شود که این مورد به حد همان ضرورت و مصلحت محفوظ است اما افراط در این امر جایز نیست که باید جلوی آن گرفته شود.

امام‌جمعه شهرکرد به ویژگی خداوند در پوشاننده عیب‌ها، دانایی پروردگار بر همه امور و همچنین نهی و امر الهی بر مبنای حکمت اشاره کرد و یادآور شد: از مومنان نیز انتظار می‌رود چنین ویژگی و شاخصه‌ای را در نظر داشته باشند، زیرا پروردگار در سوره مبارکه نور نیز بر عذاب سخت برای افرادی که به دنبال نشر فحشا و بدی در جامعه هستند، تاکید می‌فرماید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha