شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
لبنان

حوزه/ ۲۸ آبان سال ۹۲ یاد آور روز تلخی برای بسیاری از ایرانی ها و لبنانی ها ی حامی مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است روزی که خون شهدای ایرانی و لبنانی در هم آمیخت..

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، هشت سال پیش حادثه تروریستی از سوی تکفیری های وابسته به عربستان سعودی در نزدیک سفارت ایران در لبنان رخ داد که منجر به شهادت ۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر شد. در این حادثه تروریست اول با کمربند انفجاری خود را به درب سفارت کوبید و خودروی بمب گذاری شده پیش از ورود به ساختمان سفارت، متوقف شد و تروریست دوم خودش و خودرو را منفجر کرد.

گروه موسوم به «گردان عبدالله عزام» که یک گروه سلفی و وابسته به القاعده بود، با صدور بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و مدعی شد که این اقدام را در تلافی آنچه دخالت ایران و حزب الله لبنان در سوریه خواند، انجام داده است. غیر از رایزن فرهنگی ایران و همسر یکی از دیپلمات های ایرانی، بقیه جان باختگان این حادثه تروریستی، لبنانی بودند. بین شهدای لبنانی ماموران حفاظت سفارت ایران از جمله شهید «رضوان فارس» نیز بودند.

این بمب گذاری و حمله انتحاری در حالی رخ داد که نیروهای تروریست در سوریه در حال شکست های پی در پی سنگین بودند و وقتی چنین گروه هایی ضعیف می شوند به جای مبارزه، به ترور و بمبگذاری روی می آورند.

روزنامه لبنانی «الاخبار» ۵ سال پیش در گزارشی با اشاره به دست های پنهان سعودی ها در سلسله انفجارهای هشت گانه طی مدت اندکی در بیروت و حومه جنوبی آن از جمله سفارت جمهوری اسلامی و رایزنی فرهنگی ایران درلبنان نوشته بود؛ نقشه انفجارها و اطلاعات بدست آمده از مجریان آنها به خوبی نقش دستگاه های امنیتی سعودی را فاش می کند.

زهرا رکن آبادی فرزند شهید غضنفری رکن آبادی سفیر وقت ایران در لبنان طی گفت و گویی آن روز را از زبان پدرش اینگونه روایت می کند: قرار بود پدرم به عنوان سفیر به همراه حاج آقای انصاری به ملاقات وزیر فرهنگ لبنان بروند؛ شهید انصاری در حیاط سفارت بودند و اندکی پیش از انفجار، پدرم هنگامی که می خواستند سوار خودرو شوند، تلفن مهمی به ایشان شد و باید در دفترشان صحبت می کردند، اینگونه برگشتند و در همین فاصله انفجار اول اتفاق افتاد و آقای انصاری به شهادت رسیدند.

یکی از شاهدان عینی این ماجرا گفت: «حاج رضا» (شهید رضوان فارس، سرتیم حفاظت سفارت) سلاحش را درآورد و فریاد زد که «کسی از سفارت خارج نشود و نیروهای حفاظت بیرون نیایند و از داخل مراقب باشند» سپس خودش بیرون دوید و ما صدای تیراندازی شنیدیم، انتحاری دوم هم که دستپاچه شده بود، خود و خودروی بمب گذاری شده را قبل از رسیدن به سفارت منفجر کرد. حاج رضوان نه تنها در زمان حیاتش، بلکه با شهادت هم خطر را از سفارت و سفیر دور کرد.

وقتی خون شهدای ایرانی و لبنانی در راه مقاومت یکی می‌شود

حجت‌الاسلام ابراهیم انصاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که حدود ۴۰ روز از آغاز ماموریتش گذشته بود در این حادثه به شهادت رسید.

عباس خامه یار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان که از دوستان نزدیک شهید انصاری بود به توصیف ویژگی های این شهید بزرگوار پرداخت و گفت: با شهید انصاری انس و دوستی دیرینه‌ای داشتم. در سال‌های اخیر او مدیر کل فرهنگی آفریقا-عربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود. یعنی مسئول و رئیس مستقیم من! ولی هیچگاه این «سمت رسمی» بر «روابط عاطفی» مان تأثیر نگذاشت.

وی ادامه داد: در سفر به کویت و هنگام برگزاری هفته فرهنگی کشورمان همراه با ریاست وقت سازمان، دکتر خرمشاد در نمایشگاه حضور پیدا کرد. فرصت خوبی بود که بیشتر بشناسمش و به صفات انسانی و اخلاق والایش پی ببرم.

خامه یار افزود: این حادثه برای کویتی‌ها هم که آن زمان رایزن فرهنگی کشورمان در آنجا بودم، غمبار بود، همه او را می‌شناختند. چندین سال در دوره جوانی‌اش در آنجا مقیم و فعال بود و منبر هم می‌رفت. موج پیام‌های تسلیت، تماس‌های تلفنی و رفت و آمدهای کویتی‌ها به رایزنی فرهنگی‌مان آغاز شد تا یادش را گرامی بدارند.

انصاری حقیقتاً شهید اقتدار فرهنگی بود

وی گفت: شهید انصاری، عارفی جلیل و فرزند حوزه و دانشگاه بود و در راه دفاع و گسترش ارزش‌های انقلاب مبارزه و استقامت کرد و مجاهدت‌ها به خرج داد و تمام توان خود را در این راه به کار بست. او الگوی برجسته یک رایزن فرهنگی و زیبنده نمایندگی کشورمان در خارج از کشور بود و طی ۵ سال فعالیت در سودان و در زمان عهده‌داری مدیریت اداره فرهنگی آفریقا-عربی توانست در راستای تقریب بین مذاهب اسلامی بر اساس ارزش‌های مکتب اهل بیت(ع)، گام‌های مهمی بردارد. وی در مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز نقش به سزایی داشت، انصاری حقیقتاً شهید اقتدار فرهنگی بود.

ایجاد بحران های شدید در لبنان برای به زانو در آوردن حزب الله

در سال های اخیر با کار شکنی های آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی بویژه عربستان سعودی مردم لبنان با انواع سختی ها دست و پنجه نرم می کنند. بعد از انفجار بندر بیروت توسط گروه های وابسته به عربستان و آمریکا و متهم نمودن حزب الله به دست داشتن در این انفجار لبنان شاهد بحران های زیادی شده است. از بحران سوخت و دارو تا اخیرا بحران تهیه نان و گندم. دامن زدن به اختلافات داخلی و کشاندن حزب الله به جنگ داخلی از دیگر تلاش های سعودی، آمریکایی و صهیونیستی برای به زانو در آوردن حزب الله و مردم لبنان بوده است.

خطر امنیتی بزرگی علیه لبنان در حال مهیا شدن است

عبدالباری عطوان در مطلبی در رای الیوم آورده است: اینکه دولت انگلیس هشدار شدید به اتباع خود درباره سفر به لبنان می دهد و اینکه به آنها توصیه می کند که از سفرهای غیرضروری اکیدا خودداری کنند، مفهومش این است که در وهله اول خطر امنیتی بزرگی علیه لبنان در حال مهیا شدن است و دولت انگلیس و نهادهای امنیتی آن که با همتایان اسرائیلی، آمریکایی و اروپایی خود هماهنگ هستند، اطلاعات تایید شده در این باره دارند.

وی می نویسد: گمانه زنی این خطر و ماهیت آن دشوار است اما منابع موثق نزدیک به مقاومت در بیروت به ما تاکید کرده اند که آتش سوزی جنگلی و پوشش گیاهی جنوب لبنان عامدانه و اسرائیل در ورای آن است. این منابع گفتند که علت اصلی آتش سوزی عمدی این است که نهادهای اسرائیلی برداشتشان این است که پایگاهها و کارخانه های موشکهای نقطه زن حزب الله در زیر آن پنهان شده است و هدفشان این است که یا این پایگاهها منفجر شود یا عیان گردد تا هدف قرار دادن آن در جنگ آتی آسان شود.

عطوان آورده است: این تحرکات یعنی آتش سوزی هایی که اسرائیل در ورای آن است در سایه بحران و تنش امنیتی بی سابقه در لبنان است. پس از تحرکات شکست خورده برای ایجاد فتنه جنگ داخلی به گزینه دوم یعنی آتش سوزی به عنوان مقدمه گزینه سوم یعنی حمله نظامی روی آوردند و صهیونیستها طی روزهای گذشته مانورهای نظامی گسترده انجام داده اند.

وقتی خون شهدای ایرانی و لبنانی در راه مقاومت یکی می‌شود"

"حفظ استقلال و دفاع مقتدرانه از مرزهای ملی" درسی که حزب الله از انقلاب اسلامی آموخت

حزب الله لبنان در طول ۴ دهه در خط مقدم حفاظت از مرزهای لبنان و حفظ حاکمیت و استقلال آن بوده است و این دستاورد را از آموزه های انقلاب اسلامی ایران فرا گرفته است و تمام بحران هایی که از سوی دشمنان خارجی و دست نشانده های داخلی لبنان برای مردم این کشور طراحی شده برای هدف قرار دادن مقاومت اسلامی حزب الله و فشار برای خلع سلاح این حزب است.

از این رو رسانه های معاند سعی دارند این الهام مقدس از انقلاب اسلامی را به نام دخالت ایران در لبنان تعبیر کنند از این رو دشمنان محور آمریکایی و عربی سعی کردند در مقاطع تاریخی مختلف سفارت ایران و شخصیت های اثر گذار جمهوری اسلامی ایران در لبنان چون شهید رکن آبادی ( که دوسال بعد از حادثه سفارت در تاریخ ۲۸ آبان ۹۴ در منا به طور مشکوکی به شهادت رسید) و شهید انصاری و سید شهدای مقاومت شهید سردار سلیمانی و دیگر شهدا را هدف قرار دهند.

امروز نیز جمهوری اسلامی ایران با فروختن سوخت مورد نیاز به لبنان بار دیگر ثابت کرد که کشورهای حامی مقاومت با حفظ اتحاد خود می توانند بر کار شکنی های دشمنان و تحریم های ظالمانه آنها پیروز شوند و تاثیر یکی شدن خون های مظلومان جهان از هر کشوری که باشند بر ثباتِِ قدم حامیان خط مقاومت افزوده و آنها را بر توطئه های پی در پی داخلی و خارجی پیروز می گرداند.

وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha