شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله احمد بهشتی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری، گفت: از جمله هنر علامه طباطبایی این بود که مباحث سخت فلسفی مانند بحث خلود در جهنم و دلایل آن را رمز گشایی می کرد. این از عهده هر فردی چون صدرالمتألهین هم بر نمی آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،‌ آیت الله احمد بهشتی در آیین رونمایی از ۱۵۰ عنوان کتاب چاپ اول موسسه بوستان کتاب و مجموعه ده جلدی آثار علامه طباطبایی که با حضور معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دفتر تبلیغات اسلامی قم برگزار شد، گفت: حکمت متعالی ابتکار ملاصدرا است. ایشان اولین کسی است که جرقه حکمت متعالیه را زده است. در فصل دهم این کتاب این بحث مطرح است که حکمای مشائی اشتباهات زیادی داشته اند و خیلی از حقایق مستور است الا آن حقایقی که برای بسیاری مستور است برای راسخینش مستور نیست.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: مرحوم خواجه نصیر طوسی هم این راسخین را توضیح داده و روشن کرده که مراد از راسخین کسانی می باشند که توانسته اند بین حکمت بحثی و ذوقی جمع کرده باشند، این افراد در معرض خطا و اشتباه نیستند.

وی بیان داشت: شیخ اشراق هم از کسانی بود که بین دو حکمت جمع کرده و در زمان ملاصدرا هم به اوج کمال رسیده و ایشان یعنی ملاصدرا از عقل، ذوق و قرآن و اهل بیت(ع)، تفسیر قرآن را نوشتند.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اما به نظر بنده، صدرالمتألهین در بعضی موارد نتوانسته از عهده حل مشکل فلسفی بر بیاید، ولی هنر علامه طباطبایی این بوده که توانسته مشکلات فلسفی را حل کند.

آیت الله بهشتی گفت: اشکالی در مورد بحث خلود در جهنم مطرح و آن این است، اگر کسی خلود در جهنم و فطرت او تغییر کرده یعنی از انسانیت به کلب یا حمار رسیده است و کلب از کلب بودن خود ناراحت است، پس دیگر نباید عذاب معنی دهد، اما اگر فطرت تغییر نکرده و هنوز انسان است، این هم با خلود نمی سازد. پس چرا این فرد خلود در عذاب کرده است. این اشکالی است که مطرح است.

عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: خود صدر به این اشکال جواب نمی دهد و حواله به جای دیگر می دهد. حاجی سبزواری می گوید این از اسرار است. اما علامه می گوید خواه فطرت تغییر کرده باشد یا نه، خلود برای عذاب برای آنهایی که مخلد در عذاب هستند، اشکالی ندارد، چون آن وقتی که فطرتش تغییرکرده است، یادش می آید از کجا به کجا رسیده است. اما اگر فطرت تغییر نکرده باشد، خدا در قرآن می فرماید« هر وقت پوست بدن در جهنم پخته می شود ما جلد دیگری می آوریم». بنابراین عذاب ادامه پیدا می کند.

آیت الله بهشتی در ادامه گفت: بسیاری از کتابهای بنده از سوی مؤسسه بوستان کتاب چاپ و یا تجدید چاپ شده که یکی از آنها اندیشه سیاسی علوی بود. ۲۴ جلد نوشته ام، اما بوستان ۱۶ جلد را به چاپ کرده و از مؤسسه می خواهم چاپ های این کتاب را به پایان برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha