یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: دین اسلام بیش از هر دین و مذهب دیگر به کتاب و لزوم مطالعه توجه نشان داده و انسان‌ها را به مطالعه و اندیشیدن فراخوانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ در آئین گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی که بصورت مجازی از سوی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان‌های گلستان و مازندران برگزار شد، کتاب و کتابخوانی را یکی از پایه‌های فرهنگی در زندگی انسان دانست.

وی با استناد به آیات و روایاتی به نظر اسلام پیرامون تفکر و علم‌آموزی اشاره و خاطرنشان کرد: کتاب به عنوان معجزه حضرت محمد(ص)، نشانگر این است که دین اسلام برای انسان‌ها حرمت عقلایی قائل شده و آنان را صاحب فکر و تامل و اندیشه می‌داند و به جای خرق عادت‌هایی که معجزه پیامبران قبلی بوده و بیشتر حواس ظاهری اشخاص را متوجه خود می سازد، با منطق بزرگ خود بشر را به گفت‌وگویی علمی دعوت کرده است: «کِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِّیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَ لِیَتَذَکَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، آغاز و رشد تمدن‌ها را با کتاب دانست و توضیح داد: کتاب‌هایی که حاصل دست‌آوردها، اکتشافات و تجربیات بشر بوده‌اند، به همراه کتاب‌های آسمانی و وحیانی که آموزه‌های الهی را شامل می‌شوند، همواره در طول تاریخ راه و روش زندگی، اصول اخلاقی، علم و دین و مذهب را به انسان‌ها آموخته‌اند و آنها را در مسیر تکامل هدایت کرده‌اند.

حسینی واعظ ابراز کرد: دین اسلام بیش از هر دین و مذهب دیگر به کتاب و لزوم مطالعه توجه نشان داده و انسان‌ها را به مطالعه و اندیشیدن فراخوانده است؛ تاریخ هیچ تمدنی خالی از کتاب و کتابت نیست و تمام فرهنگ‌ها با کتاب آغاز ‌شده و رشد می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: مطالعه صرفا مطالعه یک مکتوب و نوشته نیست، بلکه باید طبیعت و تاریخ را هم مورد مطالعه قرار داد که در قرآن انسان را به آنها فراخوانده است؛ مثلا ما به آسمان و زمین و حیوانات و گیاهان نگاه کنیم و نه‌فقط نگاه چشمی، بلکه به این معنا که در آنها مطالعه و دقت داشته باشیم و حقایقی که در نظام هستی وجود دارد را بشناسیم. در پرتو این شناخت آفریدگار و هدف آفرینش، اینها را بشناسیم و راه خود را برای چگونه زیستن پیدا بکنیم.

استاد حوزه خواهران بر مطالعه قرآن به عنوان یکی از کتاب‌های مهم تاکید کرد و گفت: قرآن، کتاب دین و آیین زندگی و راهنمایی برای تکامل است؛ و در آیات بسیاری بر تدبر و تفکر در آیات قرآن تاکید شده است.

حسینی واعظ به فواید مطالعه کتاب‌های خوب و آسیب‌های مطالعه کتاب بد اشاره کرد و گفت: با توجه به مجموع آیات و روایات قرآنی که آدمی را به تفکر، تأمل، تعقل، فهمیدن و خواندن رهنمون می‌کند، انسان مسلمان باید اهل مطالعه و فکر باشد.

وی گفت: حلقه مفقوده این روزهای جامعه بشریت، تمرکز در مطالعه کردن است؛ در جامعه امروز که تحت تاثیر امواج ماهواره‌ای قرار گرفته است، کتابخوانی باید به یک الزام در زندگی مردم تبدیل شود.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه کتابخوانی و مطالعه جزء شاخص‌های توسعه یافتگی یک کشور و جامعه محسوب می‌شود، افزود: یک کتابدار با اشراف به نیازهای اجتماع خود و آگاه بودن از جریانات جاری در جامعه از پشت میز محل کار خود می‌تواند جوان یا طیفی از جوانان را به بسوی منزلت‌های اخلاقی و کرامت‌ها راهنمایی و هدایت کند.

حسینی واعظ ادامه داد: اصولا یک کتابدار مسئول و فاضل با معرفی یک اثر به فرد مطالبه‌دار می‌تواند عامل‌های بیرونی و پیرامونی بازدارنده فکری و معنوی را بدون هزینه از او دور کند، اما جامعه کتاب‌خوان گاهی نمی‌داند چه کتابی را باید بخوانند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha