دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هفته کتاب و کتابخوانی

حوزه/ عبدالعلی زاده گفت: پیامبر اسلام رسالت خود را با آیه ای که دستور نوشتن را می دهد، شروع کردند و در وقایع مختلف اهمیت علم آموزی را به مسلمانان گوشزد کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، اشرف عبدالعلی زاده، امروز در جلسه ای که با موضوع جایگاه کتاب و کتابخوانی در زندگی طلبگی در مدرسه علمیه الزهرا(س) ارومیه برگزار شد، با اشاره به آیات اول سوره علق، اظهار داشت: نقطه آغازین رسالت پیامبر عظیم الشأن با مطالعه و نوشتن شروع می شود و حضرت در طول رسالت خویش در وقایع و جریانات مختلف یادآور اهمیت خواندن و نوشتن می شدند و در جنگ بدر برای آزاد کردن مشرکان شرط گذاشتند که یا فدیه بدهند و یا حداقل ۱۰ نفر مسلمان را خواندن و نوشتن بیاموزند .

وی اضافه کرد: پیامبر اسلام(ص) در عمل نشان دادند که خواندن و نوشتن و مطالعه با فدیه گرفتن که نیاز شدید آن روز مسلمانان بود برابری می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی تصریح کرد: علم زیاد، بهتر سخن گفتن و اندیشیدن و بهتر عمل کردن از عوامل و آثار مطالعه است و امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند؛ ای مردم بدانید که کمال دیانت طلب علم است و به راستی این امر از طلب مال بر شما واجب تر است، زیرا دارایی قسمت تضمین شده‌ ای دارد که عادلی میان شما قسمت کرده است و ضمانت نموده است و محققا به شما پرداخت می ‌کند ولی دانش نزد اهلش است و شما دستور دارید که آن را از اهلش بخواهید.

وی افزود: امام علی (ع) می فرمایند که بنگرید علم خود را از چه کسی می گیرید و بدانید در میان ما در هر اثری افرادی عادل و مورد اعتماد هستند که تحریف تندروان و ادعاهای بی اساس منحرفان و توجیهات جاهلان را از این دین و آیین پاک، نفی می کند.

عبدالعلی زاده در ادامه به آیه ۶ سوره زمر اشاره کرد و گفت: منظور از دانش در این آیه ۶ سوره زمر، علم به خداست که اولاً آدمی را به کمال می رساند و ثانیاً نافع است و نداشتن آن ضرر دارد و آگاهی خاصی است که انسان را به اطاعت پروردگار و ترس از او وامی‌دارد در این آیه شریفه از ۳ گروه عالمان، جاهلان و اولوالباب سخن به میان آمده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • زهره نصر IR ۰۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    عالی بود