پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آمایش مسجد

حوزه/ بر اساس آخرین آمار به دست آمده، تعداد مساجد ثبت شده در طرح ملی آمایش مساجد از مرز ۴۰ هزار مسجد گذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بر اساس آخرین آمار به دست آمده تا ۲۹ آبان ماه، اطلاعات بیش از ۴۶ هزار و ۲۹ مسجد در طرح ملی آمایش مساجد به ثبت رسیده و استان خوزستان نیز با ثبت ۳ هزار و ۱۵۱ مسجد، بیشترین میزان مشارکت در این طرح را به خود اختصاص داده است.

استان‌های مازندران با ۳ هزار و ۱۲۱ ثبت، اصفهان با ۳ هزار و ۱۱ ثبت، کرمان با ۳ هزار و ۱۰ ثبت و فارس با ۲۹ هزار و ۶۴ ثبت، در رتبه‌های بعدی قرار دارند. کمترین میزان ثبت نیز تا کنون در استان قزوین بوده که رقم ۳۰۲ مورد را به خود اختصاص داده اند.

از برنامه‌های مهمی که از ابتدای مهر در دستور کار بنیاد هدایت قرار گرفته و آن را همگام با مهرواره اوج پیش می‌برد، طرح آمایش مساجد کل کشور است. در این طرح قرار است اطلاعات و آمار کلیه مساجد کشور به صورت دقیق استقراء و ثبت شود.

در این طرح ثبت اطلاعات در خصوص ظرفیت‌های مسجد، امام مسجد و برخی ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مربوط به محله یا روستایی که مسجد در آن قرار گرفته انجام می‌شود.

در این آمایش مساجد فعال، مساجد دایر، مساجد تعطیل، مساجد نیاز به حضور و استقرار امام و مسائلی از این دست شناسایی می‌شوند.

اطلس فرهنگی اجتماعی مساجد خروجی این طرح خواهد بود که علاوه بر نکات ذکر شده سابق، فراوانی مساجد در پهنه جغرافیایی کشور را نیز نمایان خواهد کرد.

گفتنی است، بیش از ۸۰ هزار مسجد در سراسر کشور وجود دارد و این نخستین باری است که اطلاعات دقیق، مستند و منسجمی از ظرفیت‌های مختلف مساجد گردآوری می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 1
    با سلام و خداقوت ضمن تشکر از تلاش های دست اندرکاران حوزه مساجد کشور خداوند متعال توفیق عنایت کنه آمین